PDA

Bekijk Volledige Versie : Switch voor klein bedrijf



Ralphmeister
05/02/08, 00:55
Hallo,

Ik loop stage bij een klein bedrijf wat nu toevallig verhuist is. Toen ik kwam heb ik een desktop pc ingericht als server. Na deze verhuizing hebben we echter de beschikking over een server ruimte waarvan uit alle netwerkaansluitingen in de kantoren ook aangesloten moeten worden.

We hebben nu dus een ADSL aansluiting van buitenaf welke in een Speedtouch router gaat met 4 poorten. Via het patch panel (?) heb ik nu 4 poorten in de kantoren aangesloten op de aansluitingen in de kantoren. Dit zijn er net te weinig en om niet mis te grijpen wil ik eigenlijk de mogelijkheid hebben ze allemaal aan te sluiten met een 24 poorts en bij een groot prijs verschil eventueel een 16 ports switch.

Ik heb dus een 19" switch nodig en wat kabeltjes van een halve meter voor naar het patchpanel. Verder zijn er nog plannen voor een VPN netwerk waarvoor ik dan een router nodig heb?

In het kort komt het er dus op neer dat ik een ADSL lijn heb. Deze zit nu in een speedtouch modem maar heeft waarschijnlijk een andere (19"?) router nodig welke VPN ondersteund? Dan moet er dus ook een kabeltje van uit de router naar een 16/24 poorts switch voor de computer aansluitingen en heb ik als laatst nog een 19" case nodig voor de server welke ook in de serverkast komt.

Hoe kan ik deze server overigens het beste aansluiten? Is dit via de switch of een aparte poort op de router?

Ik zou jullie graag wat vragen om tips, sommige dingetjes uit deze post kan ik zelf ook wel ergens anders vinden en ben ook wel bereid daarvoor te zoeken maar heb ik erbij gezet om een beetje een totaalbeeld te krijgen.

Maar dit is dus wat ze graag willen voor een bedrijf met overigens 4 mensen dus het netwerk is niet echt heel zwaar belast maar het bedrijf is wel van plan te groeien en daar momenteel ook mee bezig.

Wat is voor dit probleem een mooie oplossing qua producten die niet al te veel kosten?

Alvast bedankt,
Ralph van Nellestijn

Mark17
05/02/08, 02:47
Beste Ralph,

Wordt de server veel intern gebruikt? Zo ja dan zou ik hem aan de switch hangen.

De huidige router voldoet in principe prima als deze VPN ondersteund als ik de eisen zo bekijk (even aannemende dat hij of voldoende IPs via DHCP uitdeelt of voldoende IPs toe laat die statisch zijn ingesteld).

Bel me anders morgen even en ik zal proberen alle onduidelijkheden weg te nemen (en zolang het max. een half uur duurt is het geen enkel probleem).

Ralphmeister
05/02/08, 09:04
Alvast bedankt voor de aangeboden hulp. Ik weet niet hoe geschikt mijn router is voor VPN maar dat is dan te te bekijken en er is eventueel altijd nog de mogelijkheid een andere router aan te schaffen natuurlijk.

Dat van die server aansluiten op de switch voornamelijk handig is voor lokaal gebruik had ik eigenlijk zelf ook nog wel kunnen bedenken ;) Maar dan zou je dus kunnen zeggen server voor de bestanden en dergelijke op de switch, webserver direct op router..? Welke momenteel nog bij elkaar zitten overigens.

Wat op dit moment dan de grootste zorg word is een switch uitzoeken welke voldoet aan de eisen. Zijn er nog mensen met tips voor een switch met goede prijs/kwaliteit verhouding?

Mark, ik heb je toegevoegd op msn, bellen wacht ik nog wel even mee als ik zo kijken naar de tijd van je post ;)

crazycoder
05/02/08, 09:17
De meeste speedtouch routers die je krijg zijn niet geschikt voor vpn. Als je dat wel wil zou ik eerder naar een draytek kijken.

Pak voor VPN liever een netgear of cisco. Die zijn in 8 poorts uitvoering leverbaar zodat je in principe voorlopig geen aparte switch nodig hebt. Daar zet je al je hardware achter zodat ze in dezelfde ip range zitten. Kosten ergens tussen eur 100 en eur 350.
Zet de vpn gateway in de dmz en je bent ongeveer klaar..

Wil je toch een aparte switch, kijk dan naar HP. Een 2626 of 2624 voldoet prima.

svbeek
05/02/08, 09:29
Ik kan je een gebruikte 3com 3300 switch aan bieden voor 50 euro ex. Deze heeft 24 100mbit poorten en een gigabit fiber uplink (waar je bijvoorbeeld ooit een bedrijfsserver aan zou kunnen hangen met een fiberkaartje). Je moet dan alleen nog een losse VPN router hebben. Hier zou je bijvoorbeeld een simpele cisco voor van ebay of marktplaats kunnen halen (ik schat voor zo'n 100-200 euro)

Ralphmeister
05/02/08, 09:53
Ja ik zat zelf te kijken naar een 3Com Baseline Switch 2816 en eventueel de plus met die glasvezel aansluiting al is dat voorlopig overbodig, ik heb met mijn kabel naar de computer natuurlijk ook een bottleneck ten op zichte van die glasvezel natuurlijk. Dat word interessant als de server druk bezocht is en dat is hij momenteel niet zeg maar.

Dus dan zit ik te denken aan de 3Com Baseline Switch 2816.. Iemand hier ervaringen mee of iets anders over te zeggen?

crazycoder
05/02/08, 10:11
Glasvezel? Waar gaat dit over zeg, met een dergelijk netwerkje totaal oninteressant.

Als snelheid van belang is gooi er dan een keer een paar duizend euro tegenaan om een stevige server te plaatsen met dito switch. Maar dat zal er gezien je OP niet in zitten.

Ralphmeister
05/02/08, 10:37
Ja svbeek brengt de glasvezel aan het licht maar halverwege mijn post heb ik al bedacht dat dat totaal oninteressant is maar laat het toch staan omdat misschien iemand het tegendeel zou beweren ;)

Maar mijn oog is nu dus gevallen op de 3Com Baseline Switch 2816 zonder glasvezel mogelijkheid en dergelijke.. Denk dat dit een mooi dingetje is? Heb ook nog gekeken naar de Officeconnect van 3Com maar dat ligt volgens mij niet heel ver uit mekaar? Verschil wat me wel opviel is dat de Baseline in het rack kan wat toch wel netjes is..

opinion
05/02/08, 12:04
Als je Windows 2003 draait op de desktop PC kan je prima met RRA een VPN servertje maken. Daar heb je voor zover ik weet (?) geen extra hardware voor nodig (enkel voor poortmapping etc.) maar dit ondersteund elke router wel:)

Wat komt er overigens op de server te staan? 38KB Documentjes of moet er bijvoorbeeld media van een gigabyte per video gestreamed worden (intern dan wel:D)?

Ralphmeister
05/02/08, 15:16
Die documentjes voornamelijk.. Software is inderdaad ook nog een oplossing al draaien we wel linux maar dat zou geen probleem moeten zijn..

opinion
05/02/08, 18:41
Voor Linux heb je inderdaad ook genoeg VPN applicaties.

Misschien zou je hier is moeten kijken:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/317/?currFilters=&orderField=prijs&orderSort=asc

Als je wat leuks ziet qua prijs kwaliteit/features kan je altijd reviews op gaan zoeken..
Mocht die er niet zijn kun je het altijd nog hier vragen:D