PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoge load door apache requests.



Armand
30/01/08, 17:08
Hallo allemaal,

Er is een hoop over te lezen en te googlen, maar toch wil ik mijn vraag hier nog maar even stellen.

Op willekeurige momenten schiet de server load op één van onze servers omhoog. kan 4.00, 8.00 soms 15.00 zijn.
Andere momenten zit die weer netjes rond de 0.25 á 0.45.

Altijd als ik ga zoeken in de logs de standaard dingetjes, ssh pogingen, spam mails die verwerkt worden, al met al zal alles er op zo'n moment wel mee te maken hebben, maar ik kan mijn vinger er maar niet op leggen waarom het af en toe zo extreem veel hoger wordt.

Wat wil nu: De CPU 85% idle, en de harddisk i/o zijn het probleem niet. Eventueel zou geheugen nog kunnen, maar ook hier zie ik nog een ruime margin.

Nu lijkt het voor te komen als apache meer dan 256 requests tegelijkertijd uitvoert. We hebben apache destijds gepatched zodat die in plaats van de maximale 256, 1024 requests tegelijk aan kon.

Heeft iemand ervaring of een logische aannamen waardoor het zou kunnen dat de server load hoger wordt wanneer er meer dan 256 requests tegelijk worden geserveerd?

Ben benieuwd, bedankt voor jullie aandacht alvast!

Groet,
Armand

Armand
01/02/08, 09:59
Dan google ik nog lekker even verder ;)

Ramon Fincken
01/02/08, 13:04
wellicht handig om wat meer info over die patch te geven?

Armand
01/02/08, 13:13
Die is denk ik niet zo spannend.
Het gaat om de hard-coded max client limiet aanpassen voor het compile.
( Ik denk dat vele bekend zijn met dat concept met de oudere apache, apache2 heeft die limiet namelijk niet meer.)

Wat mij persoonlijk "stoort" is dat de server nergens last van lijkt te hebben. (Gaat snel, nergens bottlenecks) maar dat de uptime wel stijgt.

Ik vroeg me af of dit een logische reden heeft bij extreem veel apache hits.
( Wellicht had iemand hier ervaring mee. )

systemdeveloper
01/02/08, 14:35
Misschien een cronjob die incidenteel draait en mysql de db locked? Als dat toevallig bv. een log-tabelletje is waarin veel geschreven wordt, dan kunnen die requests wel eens omhoogschieten.

Armand
01/02/08, 14:57
Is dit ook eventueel van toepassing bij mysql replication?