PDA

Bekijk Volledige Versie : Server ondersteuning voor debian



MMaI
30/01/08, 16:04
Omdat ik binnenkort een server op wil gaan zetten met debian/ubuntu hierbij de vraag of onderstaande types servers ondersteund worden en erop draaien.
Wat als belangrijk punt wordt gezien is de support voor software RAID (md werkt altijd natuurlijk, maar ik bedoel bijvoorbeeld ondersteuning voor de sata chipsets)

het gaat hierbij om de volgende types:

Dell PowerEdge T105
HP ProLiant ML110 G4

Als je ervaring hebt met een ander type towerserver in deze prijsklasse (500-1000 euro) wordt je input ook op prijs gesteld.

Als je eventueel ervaring hebt met deze types wil ik ook graag weten of custom build kernels etc vereist waren om het te laten draaien.

En als laatste opmerking hetzelfde verhaal als hierboven maar dan voor centOS/FC(server)

bvankuik
30/01/08, 16:25
Waar je op moet letten, is dat de chipset op de server voldoende recent is voor hot plugging en NCQ (Native Command Queueing). Dit zorgt weer voor extra snelheid.

Het is het beste als je onder Linux de ahci driver kan gebruiken. De Intel ICH7 chipset bijvoorbeeld gebruikt de libata en ata_piix drivers en ondersteunt dit niet. Vraag dit je leverancier, die hardware die je noemt, ken ik niet.

Edit:
http://linux-ata.org/driver-status.html#ahci

Paulewk
30/01/08, 16:29
Mijn ervaring is dat Debian met software raidchips echt een ramp is.

Ubuntu is beter, maar als je jezelf veel ellende wilt voorkomen koopo je gewoon een deftige echte hardware raid controller.

Ballistic
30/01/08, 17:01
software raid support is idd beetje jammer in debian.. bijv een met een elcheapo pci sata raid kaartje in de bios van het kaartje een raid0 aanmaken en dan debia daarop installeren werkt niet, tijdens de installatie ziet hij nog steeds 2 aparte schijven....

Jesperw
30/01/08, 17:07
Dat kun je gewoon in Debian configureren. Als CentOS 't wel overneemt neemt 'ie afaik alleen de config mee. Het blijft software raid.

gjtje
30/01/08, 19:00
Intel ICH7 werkt prima met ahci. Niet dat het veel uitmaakt, bij een dergelijke prijsklasse zal je het verschil niet direct merken.

Bios raid zou ik niet gebruiken, zeker onder linux. Gebruik of hardware raid of kies voor software raid (md).

MMaI
30/01/08, 23:12
ok bedankt voor het commentaar allemaal, het wordt waarschijnlijk gewoon software raid via md, dat moet geen problemen geven verwacht ik (is gewoon shadowcopy imho)
als het voor mezelf was geweest was er wel hardware raid in gegaan maar nu is er een beperkt budget vanuit de klant, vandaar
als mensen ervaring met een van de bovengenoemde servers heeft is dat altijd welkom

wonko
31/01/08, 09:11
Een gewone linux software raid (md) is altijd te verkiezen over een Bios raid, het is in principe toch hetzelfde, maar dan ben je niet langer afhankelijk van het moederbord.

bvankuik
31/01/08, 10:18
Intel ICH7 werkt prima met ahci.

OK, maar een ander punt was dat deze chipset dan nog steeds geen NCQ en hotplugging ondersteund.