PDA

Bekijk Volledige Versie : Streaming video vanaf lokatie naar datacenter



Bakker ICT
26/01/08, 15:48
Beste mensen,

Ik ben door een klant gevraagd of ik wilde kijken of ik voor deze kon kijken naar de mogelijkheden of ik voor hun live streaming video kon aanbieden. Geen tot weinig ervaring hiermee tot dusver.

Servers en dataverkeer is het probleem niet, alleen de software die ik er voor ga gebruiken. Ik heb enkel servers met Debian Linux er op draaien.
Was al bezig met het kijken naar ffmpeg/ffserver / red5 ed.

De situatie is als volgt, op een lokatie hangen een aantal camera's en deze moeten live bekeken kunnen worden via een website. Eventueel kan dit worden verzonden vanaf een computer.

Nu wil ik graag weten of er mensen zijn met ervaringen op het gebied van het live streamen van lokatie naar servers in het datacenter welke software ze gebruiken. Het mooiste zou zijn, op de manier zoals bijvoorbeeld Shoutcast het doet met audio, overigens is Shoutcast voor video streaming geen optie :P

Windows is geen optie, enkel Linux opensource (of een niet al te duur pakket).

Alvast bedankt.

bami82
26/01/08, 15:52
Tja, je kan met wowza het een en ander doen. Alleen zit je dan voor livestreaming weer aan on2flix live vast en een pc op lokatie.

http://www.wowzamedia.com/

Bakker ICT
26/01/08, 15:59
Tja, je kan met wowza het een en ander doen. Alleen zit je dan voor livestreaming weer aan on2flix live vast en een pc op lokatie.

http://www.wowzamedia.com/

Net ook even in mijn edit gezet, het liefst open source maar een niet al te duur pakket is ook goed. Het is voor een begin, dus maak geen al te grote investeringen. Als de klant er verder mee wil kan dit altijd nog.

Overigens is een PC op lokatie die de videobeelden streamt naar servers een optie.

KDISS
26/01/08, 16:16
VLC (videolan.org) is ook in staat te streamen als server, maar of dat een geschikt genoeg pakket is voor jouw situatie kan ik geen uitspraak over doen.

NextIT
26/01/08, 16:37
Kijk ook eens naar de Darwin Open Source Streaming Server: http://developer.apple.com/opensource/server/streaming/index.html

dirk939
27/01/08, 20:39
Als je de grootste bereikbaarheid wil hebben kun je op dit moment het beste kijken naar flash. Als je dan alleen gebruik wil maken van opensourcesoftware kom je bij Red5 uit. Je kunt op locatie een flashapplicatie draaien die streamt naar red5 in je dc. Red5 kan deze stream dan 'restreamen' naar de uiteindelijke gebruiker (zie simpleBroadcaster.swf van red5). Je kunt gebruik maken van bijvoorbeeld JW FLV player of Flowplayer om de stream weer te geven.

Een andere optie is een oplossing op basis van rtsp. Je kunt vlc gebruiken om naar je dc te streamen en vanaf dc te restreamen. Als clientapplicatie kun je bijvoorbeeld Quicktime, Windows Media Player, mplayer of vlc gebruiken (eventueel embedded in webpagina).

bami82
28/01/08, 13:05
Als je de grootste bereikbaarheid wil hebben kun je op dit moment het beste kijken naar flash. Als je dan alleen gebruik wil maken van opensourcesoftware kom je bij Red5 uit. Je kunt op locatie een flashapplicatie draaien die streamt naar red5 in je dc. Red5 kan deze stream dan 'restreamen' naar de uiteindelijke gebruiker (zie simpleBroadcaster.swf van red5). Je kunt gebruik maken van bijvoorbeeld JW FLV player of Flowplayer om de stream weer te geven.

Ben benieuwd welke flash applicatie je bedoeld met betrekking tot live streamen. Adobe flash media encoder is in elk geval niet toegestaan als je geen adobe server product gebruikt en on2 flix live is erg prijzig.

Je kan ook de opensource versie van helix pakken, deze op je server draaien en op een lokale pc real producer (of helix producer) die het encode/transcode en naar je server stuurt.

www.helixcommunity.org

krush
28/01/08, 13:32
Voeg me maar eens toe: sebastiaan (at) krush punt nl wij doen dit echt zo ongeveer paar keer per maand, kan je wel een en ander uitleggen.

Bakker ICT
30/01/08, 16:48
Voeg me maar eens toe: sebastiaan (at) krush punt nl wij doen dit echt zo ongeveer paar keer per maand, kan je wel een en ander uitleggen.

Je bedoelt MSN right ? O:huh: Maar fijn als je me wat advies kan geven :) Alvast bedankt daarvoor.

Kom overigens niet op de website van helix community .. later vandaag nog maar eens proberen.

krush
30/01/08, 18:03
ja je kan me met dat mail adres op msn toevoegen. sebastiaan (at) krush punt nl

Ik kan je rustig verderl helpen!

Gr,
Sebastiaan

Bakker ICT
06/02/08, 21:57
Goed, het is dus een http stream vanaf de lokatie, die ik in het datacenter kan oppakken.

Deze moet worden gerelayed, om zo voor meer kijkers te kunen zorgen. Darwin geprobeerd, maar niet compatible met Winows media player (Helaas:( want is mooi pakket) , Helix DNA valt af (zeflde), vlc valt ook af omdat je de stream niet kan controlleren, belangrijk is dat er kan worden gezien hoeveel kijkers er zijn en hoeveel er maximaal mogen zijn.

Red5 moet ik nog in duiken, maar niemand iets simpels hoe ik die http stream kan relayen, en kan laten bekijken dmv flash of gewoon op windows media player.

Duidelijke howto zou al fijn zijn :)

WilloW
06/02/08, 22:09
Goed, het is dus een http stream vanaf de lokatie, die ik in het datacenter kan oppakken.

Deze moet worden gerelayed, om zo voor meer kijkers te kunen zorgen. Darwin geprobeerd, maar niet compatible met Winows media player (Helaas:( want is mooi pakket) , Helix DNA valt af (zeflde), vlc valt ook af omdat je de stream niet kan controlleren, belangrijk is dat er kan worden gezien hoeveel kijkers er zijn en hoeveel er maximaal mogen zijn.

Red5 moet ik nog in duiken, maar niemand iets simpels hoe ik die http stream kan relayen, en kan laten bekijken dmv flash of gewoon op windows media player.

Duidelijke howto zou al fijn zijn :)


Heb je windows media services draaien? Daarmee kun je namelijk gewoon een wms stream oppakken (relayen). Eventueel mag je mij morgen wel bellen dan lopen we telefonisch de stappen even door.

Uiteraard zonder kosten

0543 788440

Bakker ICT
06/02/08, 23:29
Heb je windows media services draaien? Daarmee kun je namelijk gewoon een wms stream oppakken (relayen). Eventueel mag je mij morgen wel bellen dan lopen we telefonisch de stappen even door.

Uiteraard zonder kosten

0543 788440

Bedankt voor het aanbod :) Helaas zoals al eerder vermeld beschik ik alleen over meerdere Linux servers met daarop Debian. Ik had zelf ook al uit gevonen dat je met een Windows server dit een stuk makkelijker kan doen.

Omdat het in eerste instantie gaat om een eenmalig project, is het voor mij te duur om de investerin te maken om een windows 2003 server te colocaten.

Zonde van al die bandwith die ik nu heb. Dus graag een goedkope, liefst open source oplossing op Linux.

WilloW
06/02/08, 23:41
Bedankt voor het aanbod :) Helaas zoals al eerder vermeld beschik ik alleen over meerdere Linux servers met daarop Debian. Ik had zelf ook al uit gevonen dat je met een Windows server dit een stuk makkelijker kan doen.

Omdat het in eerste instantie gaat om een eenmalig project, is het voor mij te duur om de investerin te maken om een windows 2003 server te colocaten.

Zonde van al die bandwith die ik nu heb. Dus graag een goedkope, liefst open source oplossing op Linux.

Je kunt ook eens kijken of je het niet eenmalig kan uitbesteden voor een leuk bedrag. Mocht het dan naar wens zijn kun je altijd nog naar een eigen oplossing kijken.

windows media player en opensource gaat niet echt geweldig samen

Randy
07/02/08, 03:02
Ik sluit me bij collega WilloW aan, zie de beantwoording van de e-mail die je me gestuurd hebt nav een gespek op MSN.

Bakker ICT
09/02/08, 17:42
Ok, video zullen zal ik voor het begin gaan uitbesteden. Maar er is nu 1 camera, die om de paar seconden een jpegje spuugt, is om dit te "relayen" hetzelfde nodig als live streaming video ? Of kan dit ook op een andere manier?

Genesisfm
12/02/08, 10:56
Ok, video zullen zal ik voor het begin gaan uitbesteden. Maar er is nu 1 camera, die om de paar seconden een jpegje spuugt, is om dit te "relayen" hetzelfde nodig als live streaming video ? Of kan dit ook op een andere manier?

Via FTP naar een webserver sturen? Lijkt me de simpelste manier!

krush
12/02/08, 12:01
Via FTP naar een webserver sturen? Lijkt me de simpelste manier!


Dit valt inderdaad wel onder live beeldmaterial, maar beslist niet onder live streaming. Bij live streaming verwacht men over algemeen ook constant beeld.

En wordt er trouwens gebruik gemaakt van audio bij het beeldmateriaal?

BertvArkel
12/02/08, 14:20
Misschien kan je eens kijken naar Helix (van real) draait o.a. op Linux maar kan ook windows media streamen.

Andere oplossing is misschien Shoutcast en Nullsoft Video kijk voor meer info op: http://www.nullsoft.com/nsv/ de basis is gewoon shoutcast maar met een machine kan je er een video bron / content naar toe pushen en zend je video over je shoutcast server.

groeten,