PDA

Bekijk Volledige Versie : Write cache enabled ja/nee?



wdv
24/01/08, 20:10
Zoals jullie wellicht weten maken zowel harde schijven als RAID controllers standaard gebruik van write cache om de IO performance te verhogen. Groot nadeel hiervan is dat bij stroomuitval er mogelijk data in de cache kan staan die dus niet weggeschreven wordt. Gevolg: filesystem corruptie die mogelijk onherstelbaar is.

Nu is er vaak een mogelijkheid om bij een RAID controller een battery backup unit aan te brengen zodat bij stroom uitval er toch geen data uit de cache verloren gaat, echter is deze optie bij veelgebruikte controllers zoals bijvoorbeeld de 3WARE 8006-2LP en 9650SE-2LP niet beschikbaar.

Natuurlijk gaat het 9 van de 10 keer goed en kan je OS alsnog het filesystem weer repareren en dan is er niks aan de hand, maar het zal je toch maar gebeuren dat dat niet het geval is! Aan de andere kant heeft het natuurlijk wel een serieuze impact als je de write cache uitschakelt.

Ik ben benieuwd hoe men hier daarmee omgaat. Schakelen jullie de write cache uit? Zowel op de schijven als op de RAID controller? Of vertrouwen jullie op de stroomgaranties van het datacenter en hopen jullie -- mocht het dan alsnog misgaan -- dat je je niet in de situatie zal bevinden van een onherstelbaar filesystem?

edit: Hmm, het was niet helemaal de bedoeling om er een openbare enquête van te maken. Het is helaas niet meer aan te passen :(

MMaI
24/01/08, 20:36
als je alleen een raid 1 draait op je raid controller heeft het inschakelen van write cache een groter risico dan aangenomen
ook bij OS crashes (voornamelijk windows OS's) kunnen dan ook corrupte zaken ontstaan
zelf schakel ik bij raid 1 dus write cache uit
bij alleen raid 0 op je controller heeft de write cache meer zin, en wordt het risico op corruptie voor lief aangenomen door mij
raid 5 met wrtie cache kan imho geen kwaad omdat hierop de data beter te rebuilden is (in het geval dat het fout gaat) dan bij ieder ander systeem
voor raid10 is het voor mij een beetje de vraag, meestal staat het hierbij aan, tenzij het ene systeem is dat niet zozeer gefocussed is op prestatie, maar wel op veiligheid, dna stata hij uit.

Zoals je uit bovenstaand relaas op kan maken is er geen een juiste optie die overal aan voldoet, veiligste is uitschakelen (maar ook trager) of een controller met batterij erop aanschaffen (werkt niet altijd, herinner dat je schijven alsnog uitvallen en je OS moet toestaan dat achtergebleen cache data alsnog op je schijven gegooid wordt)

wdv
24/01/08, 20:42
Uit jouw reactie begrijp ik dat je alleen de cache van je controller in- of uitschakelt. Op harde schijf niveau kan het natuurlijk ook nog misgaan met de cache. Als je het daar uitschakelt i.c.m. een battery backup unit zou het volgens mij altijd goed moeten gaan.