PDA

Bekijk Volledige Versie : [TK]High-end 2X dualcore opteron + SCSI server



hades
24/01/08, 15:20
Bieden vanaf €2.500, ophogend met €50
Privé verkoop.

De originele aanschafprijs was in totaal +/- €5.530 (Met de extra compaq scsi hdd’s meegerekend +/- €6.130)

Met pijn in m'n hart verkoop ik onderstaande high-end opteron/SCSI server.
De reden voor de verkoop is dat ik helaas geen tijd meer heb om de server te beheren, en daarom overstap op full managed dedicated hosting.
De server heeft nog nooit problemen ondervonden, en is sinds de 2e upgrade al 129 dagen online.

Alle originele facturen zijn beschikbaar.

Zie de bijlage voor een overzicht van alle onderdelen + aanschafprijs.

Bijna alle onderdelen beschikken over garantie. Zo hebben de seagate HDD’s nog ongeveer 4 jaar garantie en al het geheugen van kingston een lifetime garantie.

De LSI megaraid 320-2x raid controller is volledig geupgrade met een BBU en 256 mb dimm voor extra cache. Daardoor kan de optie write-back caching geactiveerd worden voor een optimale performance.

De behuizing is links aan de voorkant, naast de hendel iets oppervlakkig beschadigd. Maar dat maakt de server er niet minder op, het gaat om de inhoud en performance.



De server heeft in de loop der tijd een aantal upgrades ondergaan.

Mei 2006 Originele bouw
1 X AMD dualcore CPU, mobo, raid controller, 2 X 1GB ram, zippy p2g 510w, TT silent CPU koeler, FDD, DVD drive, chenbro case, 8X scsi backplane

Mei 2007 Upgrade 1:
1 X AMD dualcore CPU, 1X kingston 2GB

Augustus 2007 upgrade 2:
Originele zippy PSU vervangen met een triple redundante zippy PSU van 650 watt, extra case fans, Battery backup unit voor de raid controller, 128mb dimm van de raid controller vervangen met een 256mb dimm, De compaq HDD’s vervangen met 8 X seagate cheetah 15k.5 SCSI, 1 X kingston 2GB.

Ingvald
24/01/08, 18:17
Mooie machine, maar voor dat geld koop je een gelijkwaardige nieuwe machine bij Dell met 3 jaar garantie.

Heb best wel interesse, maar dan graag een meer realistische prijs. Wat jij destijds nieuw betaald hebt is op de tweedehandsmarkt niet van toepassing.

hades
24/01/08, 18:37
Mooie machine, maar voor dat geld koop je een gelijkwaardige nieuwe machine bij Dell met 3 jaar garantie.

Heb best wel interesse, maar dan graag een meer realistische prijs. Wat jij destijds nieuw betaald hebt is op de tweedehandsmarkt niet van toepassing.
Wat vind je een realistische prijs?
De minimumprijs die ik hanteer is maar 45% van de originele aanschafprijs. Dat lijkt me toch wel redelijk voor een server waarbij de HDD's, 2e processor, geheugen, redundante voeding en BBU pas 5 maanden oud zijn.
Vergeet niet dat de HDD's momenteel rond de 2k totaal kosten als je ze nieuw in de winkel koopt.
Als je een soortgelijke configuratie bij dell voor 2.5k kan kopen wil ik het graag eens zien. :) Denk dat je eerder op 4k+ uit komt.

opinion
24/01/08, 22:56
Ik quote



Snelste schijven op dit moment...

Ben je wel op de hoogte van SAS? Dat zijn pas schijven..
Ik denk dat SATA2 tegenwoordig zelfs wel tegen de snelheid van normale scsi schijven komen (raptors daargelaten).

hades
25/01/08, 10:01
Ik quote



Ben je wel op de hoogte van SAS? Dat zijn pas schijven..
Ik denk dat SATA2 tegenwoordig zelfs wel tegen de snelheid van normale scsi schijven komen (raptors daargelaten).


De cheetah's zijn volgens benchmarks sneller dan de meeste SAS-schijven. Buiten dat is 15k rpm SAS minimaal 50% duurder.
Behalve de prestatie van de schijven zelf, speelt de raid controller ook een grote rol. Een software raid 10 opstelling met acht SAS schijven is kansloos tegen een raid 10 opstelling met acht SCSI U320 schijven aangesloten op een LSI megaraid 320-2x.

SATA2 is niet bedoeld voor high-end/enterprise servers. Die dingen zijn lang niet zo betrouwbaar als SCSI.

Freezer
25/01/08, 10:08
Mja, ik heb toevallig gisteren een dell server besteld, en ik denk dat je moet realiseren dat zeker zulke high-end oplossingen harder in prijs dalen als verwacht. Mijn config is een stuk zwaarder (4x 146gb 15k sas, 8gb mem, 2x quadcore en perc6/i raid controller (lsi controller) en de prijs is nog geeneens zoveel duurder...

Ingvald
25/01/08, 11:05
Wat vind je een realistische prijs?
De minimumprijs die ik hanteer is maar 45% van de originele aanschafprijs. Dat lijkt me toch wel redelijk voor een server waarbij de HDD's, 2e processor, geheugen, redundante voeding en BBU pas 5 maanden oud zijn.
Vergeet niet dat de HDD's momenteel rond de 2k totaal kosten als je ze nieuw in de winkel koopt.
Als je een soortgelijke configuratie bij dell voor 2.5k kan kopen wil ik het graag eens zien. :) Denk dat je eerder op 4k+ uit komt.
Daarnet even gekeken bij Dell: een dual CPU - dual core Opteron - 4GB RAM - 4x SAS 146GB 15K RPM - RAID controller zit rond de 2800 euro.

Dan heb je een nieuwe machine van een A-merk met 3 jaar garantie. Als je dan als beginbod voor jouw machine 2500 zet, is dit toch vrij stevig geprijsd.

hades
25/01/08, 11:15
Daarnet even gekeken bij Dell: een dual CPU - dual core Opteron - 4GB RAM - 4x SAS 146GB 15K RPM - RAID controller zit rond de 2800 euro.

Dan heb je een nieuwe machine van een A-merk met 3 jaar garantie. Als je dan als beginbod voor jouw machine 2500 zet, is dit toch vrij stevig geprijsd.

8 X 73GB scsi in raid 10 is sneller dan 4X 146GB SAS in raid 10.
Mijn server heeft 6GB, ipv 4GB ram
Wat voor raid controller is het? De LSI 320-2x kost momenteel 550 euro in de winkel. Dual channel, BBU (voor write back cache, 256mb).
Dell heeft een single PSU, mijn server heeft een redundante PSU.

Ik denk dat je voor een server bij dell met dezelfde performance toch zeker tussen de 3.5 en 4k kwijt bent hoor.

Wat vinden jullie een redelijke prijs dan?

Ingvald
25/01/08, 11:26
8 X 73GB scsi in raid 10 is sneller dan 4X 146GB SAS in raid 10.
Mijn server heeft 6GB, ipv 4GB ram
Wat voor raid controller is het? De LSI 320-2x kost momenteel 550 euro in de winkel. Dual channel, BBU (voor write back cache, 256mb).
Dell heeft een single PSU, mijn server heeft een redundante PSU.

Ik denk dat je voor een server bij dell met dezelfde performance toch zeker tussen de 3.5 en 4k kwijt bent hoor.

Wat vinden jullie een redelijke prijs dan?
De Dell heeft dan weer 2x dualcore 2.4Ghz CPUs tov jouw 2Ghz CPUs. 2GB RAM extra kost een schijntje. De HDD configuratie hangt af van de situatie waarin je deze wil gaan gebruiken.

Verder is Dell een A-merk waar de onderdelen perfect op mekaar zijn afgestemd en met elkaar getest zijn, waar die van jou zelfbouw is (niet dat ik afbreuk wil doen aan jouw capaciteiten op dit vlak).

Freezer
25/01/08, 11:54
De PERC raid controller is inc 256mb mem en onderhuids een LSI :)

Ik snap dat het vervelend is, maar ik denk dat je inderdaad iets lager mag zitten. Probleem met computerhardware is gewoon dat je afschrijving hebt en dat er nieuwere producten komen die technisch veel beter zijn dat de producten die je hebt, waardoor de waarde nog harder omlaag gaat. Zelf zou ik rond de 2000 euro kijken.