PDA

Bekijk Volledige Versie : Sun Cobalt Raq4



wbakker-letsgoonline
23/01/08, 01:50
Tijd terug hebben wij een Raq4 aangeschaft, na aanschaf bleek machine niet te werken, althans hij gaat aan display verlicht maar voor de rest gebeurd er niks.

Na kort onderzoek lijkt het erop dat er iets mis is met de rom, geen probleem cobalt uit toets E indrukken, cobalt aan en wachten tot er op display CMOS Reset komt te staan.

Helaas het engiste wat wij zien zijn blokken die het display scherm vullen en dit blijft zo staan komt geen andere tekst in beeld.

Weet iemand of er een manier is om de Raq terug te zetten naar factorysettings ?

Wij hebben zelf batterij eruit gehaald en hem 2 a 3 dagen van stroom af gelaten om te kijken of dat het misschien oplost maar ook dan blijven de blokken in het lcd scherm staan als we hem aan zetten.

Weet iemand nog een oplossing of een bedrijf die misschien de Cobalt weer leven in kan blazen, zonde namelijk van deze Cobalt als dat niet mogelijk is, dit omdat deze server nog potentie heeft.

Luke B
23/01/08, 08:38
Heb zelf geen ervaring met Cobalt's, en misschien is het ook wel een domme vraag, maar zit er geen jumper op het bordje, om 'm te resetten?

ToolZ
23/01/08, 10:18
Het lijkt er meer op dat iemand een poging heeft gedaan om de rom te upgraden en dat is mislukt... :( Dan kun je een nieuwe rom laten installeren (dan moet je echt kunnen solderen!) of je kunt hem opsturen en dan zijn de kosten hoger dan €100,-. Ik ben dus bang dat je de cobalt bij het vuil kan gaan zetten. (zo heb ik er laatst ook 2 moeten weggooien :(

wbakker-letsgoonline
23/01/08, 12:16
@ Luke B: Er zit geen rom op het moederbord, anders was het resetten zo gedaan.

@ ToolZ: Hoop niet dat dit het geval is, weet jij bedrijven die dit kunnen oplossen of een bedrijf die in spare parts doet ? Nieuw moederbord kopen is ook zo gedaan voor dit ding.

Randy
23/01/08, 13:19
Wesley,

Hang er even een nullmodem kabel aan. Dan kun je de status uitlezen.
Voor een raq 4: 9600 8 n 1 dacht ik.
Eventueel kun je de originele iso downloaden bij SUN en de raq booten via LAN.
1) Download de ISO en fik hem op CD
2) Boot een normale PC van CD
3) Selecteer 'boot from lan' in de raq
4) Migratieproces start nu
5) Eerste boot duurt vrij lang. Zorg dat hij steeds echt zelf aangeeft klaar te zijn

Als er weer een werkend OS op staat, kun je de CMOS updaten. Welke versie draait er nu op? Als dit klaar is, kun je er Fedora 7 op zetten, lekker snel met Linked Libraries en de 2.6.20x kernel gebruiken. Al dan niet in combinatie met DirectAdmin.

Randy
(Toen Vroegâh begonnen met racks vol met mooie blauwe Cobalts)\

N.b.; Hoeveel geheugen zit erin? Heb nog wel wat SD-RAM liggen.

trouwens; een Raq 550 in productie met Fedora 7 en DirectAdmin: http://sv01.aklmedia.nl/ (speeldoos)

ToolZ
23/01/08, 13:22
Je moet maar even contact opnemen met: http://www.webhostingtalk.nl/members/raqtweak-com.html
Maar ik denk dat je aan een nieuw moederbord vastzit.

Randy
23/01/08, 13:34
Je moet maar even contact opnemen met: http://www.webhostingtalk.nl/members/raqtweak-com.html
Maar ik denk dat je aan een nieuw moederbord vastzit.

Een nieuwe raq4 is goedkoper... Even de output van de shell afwachten met nullmodem en je weet wat er aan de hand is. Voor de niet kenners: Een Cobalt heeft geen KVM aansluiting.

wbakker-letsgoonline
23/01/08, 17:54
@ Randy: eens proberen met null modem kabel had ik al gedaan maar met verkeerde snelheid. Let you know what it does.

wbakker-letsgoonline
25/01/08, 18:20
Helaas Cobalt wil niet meer herrijsen uit zijn dood, denk dat een andere cobalt aanschaffen verstandiger is, en deze gebruiken voor spare parts.

Randy
25/01/08, 19:04
Met de nullmodemkabel krijg je ook niets?

ToolZ
25/01/08, 19:31
Kleine tip. Als je een nieuwe cobalt 3 of 4 koopt, zorg dan dat deze al een keer een rom upgrade heeft gehad naar kernel 2.4 of nog hoger. Dan weet je iig. of de rom te upgraden is en niet de geest geeft als je hem opnieuw update. (naar rackstar bijv.)

Randy
25/01/08, 19:37
Geen raq 3 of 4 kopen, daar kun je te weinig mee. Een raq 550 is nog wel leuk. (P3-1000).
Daar kun je prima DA/LAMP op draaien met redelijke snelheid. Leuke devbox of voor DNS2/Backup/MX20.

wbakker-letsgoonline
25/01/08, 20:19
@ Randy: Nee niks via de null kabel gaat het zo alleen nog even met een machine proberen die win xp heeft draaien, denk dat me hyperterminal niet echt goed werkt op ubuntu..

@ToolZ: We hebben al een Raq 4 draaien die goed geupdate is met de rom, deze Cobalt hebben wij al niet werkend gekregen terwijl er aangegeven was dat hij gewoon moest werken.

Randy
27/01/08, 23:16
Wesley,

De nieuwe putty ondersteund ook telnet...

wbakker-letsgoonline
28/01/08, 20:15
Wesley,

De nieuwe putty ondersteund ook telnet...

Klopt, ik krijg zowel bij hyper terminal als bij putty alleen dit:

ü

Voor de rest doet hij niks, lijkt erop dat de rom toch werkelijk kapot is...

netvictory
14/02/08, 21:51
Als voormalig Cobalt medewerker heb ik evt. nog wel een nieuw moederbord voor je voor weinig.

Waar in NL woon je ?