PDA

Bekijk Volledige Versie : Spaargeld en belasting



Erikcreative
22/01/08, 14:41
Ik kom zojuist wat artikelen tegen over spaargeld en de belasting die je hierover moet betalen. Bagger natuurlijk dat je over je zuur verdiende geld weer extra belasting moet betalen maar goed :)


In 2007 heeft iedere belastingplichtige in box 3 recht op een heffingvrij vermogen van € 20.014. Als u dat bedrag overschrijdt, moet u over het meerdere 1,2% vermogensrendementheffing betalen aan de Belastingdienst.

Weet iemand hoe dit precies zit met bijvoorbeeld een eenmanszaak? En wat als je spaargeld niet op de rekening staat maar in een oude sok onder de schoorsteenmantel? :cool:

t.bloo
22/01/08, 15:03
dat is al jaren zo. ze gaan er van uit dat je 4% rente vangt over je spaargeld en dus er inkomsten uit hebt. en dus moet je er over betalen. je zult toch echt een andere politieke kleur aan de macht moeten krijgen om hier vanaf te komen...

Erikcreative
22/01/08, 15:12
En zit er verschil in particulier/eenmanszaak/BV/etc over hoeveel geld je op de spaarrekening mag hebben voordat je 4% moet betalen?

t.bloo
22/01/08, 15:18
particulier en eenmanszaak is wat dat betreft voor de belastingdienst hetzelfde.

overigens maakt het niet uit *waar* je het geld bewaart, het gaat er om dat je het *hebt*. of je het nu op de betaalrekening, spaarrekening, oude sok, beleggingen of matras hebt staan/zitten/verstopt/geparkeerd

Triloxigen
22/01/08, 15:22
Als het op en rekening staat, dan betaal je er inderdaad belasting over.
Als het in een kluis ligt dan ziet de belastingdienst dat niet en betaal je er geen belasting over, maar je ontvangt ook geen rente dan natuurlijk.

En de belastingdienst heeft wel meer truukjes om geld af te troggelen door zinloze en onethisch verantwoordelijk belastingen te heffen.

t.bloo
22/01/08, 16:13
als het in een kluis ligt, dan moet je het toch gewoon opgeven als spaargeld. of je dat doet is iets anders natuurlijk. de banken geven in ieder geval netjes door wat er op hun rekeningen staat.

Marin
22/01/08, 16:21
tja, zolang je meer rente krijgt dan je aan belasting moet betalen kun je het beter op een rekening zetten.

Swiftway-UK
22/01/08, 16:57
dat is al jaren zo. ze gaan er van uit dat je 4% rente vangt over je spaargeld en dus er inkomsten uit hebt. en dus moet je er over betalen.

Klopt, maar daarvoor hebben ze ook weer een aparte belasting: Belasting op rente.
Als je veel geld hebt, moet je niet in Nederland blijven wonen.

Triloxigen
22/01/08, 17:07
Klopt, maar daarvoor hebben ze ook weer een aparte belasting: Belasting op rente.
Als je veel geld hebt, moet je niet in Nederland blijven wonen.

Cyprus is wel leuk daarvoor en nog warm ook :p

Henky!
22/01/08, 23:33
En de belastingdienst heeft wel meer truukjes om geld af te troggelen door zinloze en onethisch verantwoordelijk belastingen te heffen.

Net zoals de vermogende veel trucjes heeft om zijn geld buiten het zicht van de belastingen te houden. Ook legale trucjes als investeringen, beleggingsconstructies etc.

Als jij over mooie ZOAB snelwegen wilt rijden en een ziekenhuis wenst als je ziek wordt zul je toch belasting moeten betalen.

crazycoder
23/01/08, 00:23
Als jij over mooie ZOAB snelwegen wilt rijden en een ziekenhuis wenst als je ziek wordt zul je toch belasting moeten betalen.
Jij vergeet:
- geld wat over de balk gesmeten moet worden vanwege de stokpaardjes van politici.
- Nederlands geld wat in Brussel over de balk gesmeten moet worden aan de regelmatige verhuizing naar Straatsburg.
- geld wat over de balk gesmeten wordt om persoonsbeveiliging te regelen voor politici met een te grote mond.
- geld wat nodig is om een nog grotere inbreuk te maken op onze privacy.

Ja, daar betaal ik natuurlijk graag aan mee (niet dus).

Uiteindelijk betaal je in dit kikkerlandje een extreem groot percentage van je inkomen aan de belastingdienst.

leagzhosting
23/01/08, 10:51
particulier en eenmanszaak is wat dat betreft voor de belastingdienst hetzelfde.

overigens maakt het niet uit *waar* je het geld bewaart, het gaat er om dat je het *hebt*. of je het nu op de betaalrekening, spaarrekening, oude sok, beleggingen of matras hebt staan/zitten/verstopt/geparkeerd

je eenmanszaak kan je belastingdienst zien als 2 vormen
1 als bedrijf zijnde dus nettowinst = loon voor de directeur bij meerdere medewerkers
2 als vermogen omdat je bijvoorbeeld alles in je bedrijf investeert maar er geen geld uit haalt (omdat je bijvoorbeeld primair bij een andere bedrijf werkt en je eenmanszaak bijvoorbeeld webdesign erbij doet partime)

dit zijn enkele voorbeelden om je spaargeld in verschillende boxen in te delen

DennisWijnberg
23/01/08, 15:34
Jij vergeet:
- geld wat over de balk gesmeten moet worden vanwege de stokpaardjes van politici.
- Nederlands geld wat in Brussel over de balk gesmeten moet worden aan de regelmatige verhuizing naar Straatsburg.
- geld wat over de balk gesmeten wordt om persoonsbeveiliging te regelen voor politici met een te grote mond.
- geld wat nodig is om een nog grotere inbreuk te maken op onze privacy.

Ja, daar betaal ik natuurlijk graag aan mee (niet dus).

Uiteindelijk betaal je in dit kikkerlandje een extreem groot percentage van je inkomen aan de belastingdienst.

Tuurlijk gaat er altijd wat fout, maar het is simpelweg niet haalbaar om een land te hebben zonder weggegooid geld. Mensen maken nu eenmaal fouten en het is zo makkelijk om te zeggen dat het allemaal fout is, langs de zijlijn.

Daarnaast kent de term 'weggegooid geld' een hoge mate van subjectiviteit.

Maargoed, als je wilt vertrekken naar een ander land, dan moet je dat uiteraard helemaal zelf weten.

België is leuk, goede wegen ook, doen! ;)

thijlklerkx
23/01/08, 17:44
Rijke mensen moeten ook gewoon naar Luxemburg :p

Heb je bij de bank niet iemand die je over die belastingen kan vertellen?

Ik kan trouwens wel janken als ik me bedenk dat mijn belastingcenten naar Geert Wilders gaan, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk :D

maxnet
23/01/08, 18:06
Net zoals de vermogende veel trucjes heeft om zijn geld buiten het zicht van de belastingen te houden.

In dit geval is de truc niet om het geld buiten hun zicht te houden, maar juist naar ze over te maken :)

Sparen bij de belastingdienst: http://www.depers.nl/economie/127214/Het-best-bewaarde-spaargeheim.html

Wynand
23/01/08, 18:40
België is leuk, goede wegen ook, doen! ;)Zeker, putten worden hier bulten. :-)
Zou allemaal niet zo'n probleem zijn als het geld van de wegenbelasting ook daadwerkelijk naar de wegen ging..


Rijke mensen moeten ook gewoon naar Luxemburg :pProbeer zwitserland eens.. :)

Edit:

Sparen bij de belastingdienst: http://www.depers.nl/economie/127214/Het-best-bewaarde-spaargeheim.htmlPrachtig :D

Henky!
23/01/08, 23:16
In dit geval is de truc niet om het geld buiten hun zicht te houden, maar juist naar ze over te maken :)

Sparen bij de belastingdienst: http://www.depers.nl/economie/127214/Het-best-bewaarde-spaargeheim.html

Om deze reden betalen wij ook altijd teveel. Ze keren een mooie rente uit daar bij de belastingen:-)

eMiz0r
23/01/08, 23:31
België is leuk, goede wegen ook, doen! ;)

Wel eens in Duitsland gereden of Frankrijk? Dat zijn pas wegen. De Nederlandse wegen zijn absoluut niet iets om over naar huis te schrijven (zo'n 50dkm per jaar ervaring).

http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/27/slechts-11-procent-autobelasting-gaat-naar-wegennet

Om het maar niet te hebben over de duurste benzine ter wereld in "ons" kikkerlandje wat tegelijkertijd alle consumptiemiddelen duurder maakt vanwege het transport.Verlaagt België de accijnzen op benzine en diesel vanwege de hoge prijs, verhoogt Nederland de accijns juist. Ja onze lieve overheid heeft het beste met ons voor :)

Om even terug te komen op het topic. Vermogensbelasting is oud nieuws. Het heeft eigenlijk voornamelijk als doel de rente die je ontvangt over gelden die je op een spaarrekening hebt te belasten. Met een goede en relatief veilige beleggingsportefuille kan je snel 7/8% rente behalen (waar die wildverhalen elders in een topic op wht.nl van 15 tot 20% vandaan komen mag joost weten, aandelen in Palm Invest zeker?), zodat die 1,2% niet zon probleem is. De Cypruscontructie is ook een aanrader: www.hjc.nl

Henky!
24/01/08, 00:09
Wel eens in Duitsland gereden of Frankrijk? Dat zijn pas wegen. De Nederlandse wegen zijn absoluut niet iets om over naar huis te schrijven (zo'n 50dkm per jaar ervaring).

Als je die 50dkm alleen in Nederland rijdt weet je wellicht niet beter. De Duitse autobanen zijn namelijk zeker slechter dan onze mooi verlichte ZOAB snelwegen. Ga er maar eens rijden als het regent. Of steek bij zonneschijn de grens over bij Oldenzaal. Kun je meteen 100 rijden wegens 'slecht wegdek'.

Alleen in Oost Duitsland vind je mooie, moderne banen. Betaald door de West Duitse belasting betaler :-)

crazycoder
24/01/08, 00:22
Wel eens in Duitsland gereden of Frankrijk? Dat zijn pas wegen.
Alleen zo jammer dat de tolwegen verpest worden door agentjes met laserguns :)

Triloxigen
24/01/08, 08:46
Net zoals de vermogende veel trucjes heeft om zijn geld buiten het zicht van de belastingen te houden. Ook legale trucjes als investeringen, beleggingsconstructies etc.

Als jij over mooie ZOAB snelwegen wilt rijden en een ziekenhuis wenst als je ziek wordt zul je toch belasting moeten betalen.

Ja, in de meest ideale situatie wel.. helaas werkt het zo niet in de praktijk :(

eMiz0r
24/01/08, 09:12
Als je die 50dkm alleen in Nederland rijdt weet je wellicht niet beter. De Duitse autobanen zijn namelijk zeker slechter dan onze mooi verlichte ZOAB snelwegen. Ga er maar eens rijden als het regent. Of steek bij zonneschijn de grens over bij Oldenzaal. Kun je meteen 100 rijden wegens 'slecht wegdek'.

Alleen in Oost Duitsland vind je mooie, moderne banen. Betaald door de West Duitse belasting betaler :-)

Ja dat ZOAB is inderdaad geweldig.. Afgelopen dinsdag wel gemerkt toen het even fatsoenlijk regende. De autoweg had meer weg van een ijsbaan dan iets waar je overheen zou moeten kunnen rijden. Ik was blij dat ik de 100 "veilig" kon halen, en dat op een gloednieuw wegdek tussen Drachten en Leeuwarden met ZOAB :)

Goed, terug naar sparen en belasting :D

Erikcreative
24/01/08, 11:06
Om even terug te komen op het topic. Vermogensbelasting is oud nieuws. Het heeft eigenlijk voornamelijk als doel de rente die je ontvangt over gelden die je op een spaarrekening hebt te belasten. Met een goede en relatief veilige beleggingsportefuille kan je snel 7/8% rente behalen (waar die wildverhalen elders in een topic op wht.nl van 15 tot 20% vandaan komen mag joost weten, aandelen in Palm Invest zeker?), zodat die 1,2% niet zon probleem is. De Cypruscontructie is ook een aanrader: www.hjc.nl

Zat even rond te kijken wat banken gemiddeld bieden aan rente. Bij DSB Bank zit je op 4% minus de 1,2% van de belasting dus.

eMiz0r
24/01/08, 11:33
Zat even rond te kijken wat banken gemiddeld bieden aan rente. Bij DSB Bank zit je op 4% minus de 1,2% van de belasting dus.

4% is zelfs nog hoog ook voor een spaarrente. Beleggen is de beste optie. Dit kan je doen met een fondsbeheerder zodat je er weinig omkijken naar hebt. Persoonlijk zou ik wel vertrouwen hebben in de zaken van Robeco.

Erikcreative
24/01/08, 11:46
4% is zelfs nog hoog ook voor een spaarrente. Beleggen is de beste optie. Dit kan je doen met een fondsbeheerder zodat je er weinig omkijken naar hebt. Persoonlijk zou ik wel vertrouwen hebben in de zaken van Robeco.

Gebruik(en) jij/jullie het ook? En het lijkt mij toch dat er een risico is of garanderen zij die rente?

crazycoder
24/01/08, 11:49
4% is zelfs nog hoog ook voor een spaarrente. Beleggen is de beste optie. Dit kan je doen met een fondsbeheerder zodat je er weinig omkijken naar hebt. Persoonlijk zou ik wel vertrouwen hebben in de zaken van Robeco.
Beleggen is alleen een interessante optie als je genoeg geld hebt wat je lang genoeg kan missen.

In alle andere gevallen is sparen of termijndeposito een betere mogelijkheid.


Gebruik(en) jij/jullie het ook? En het lijkt mij toch dat er een risico is of garanderen zij die rente?
Een bank kan rente garanderen. Als je ga beleggen dan neem je een risico.

Triloxigen
24/01/08, 12:04
Ken je de reclames van Lenen.nl, Frisia en Becam?
Dat is dus allemaal DSB Bank :p

Erikcreative
24/01/08, 12:19
Ken je de reclames van Lenen.nl, Frisia en Becam?
Dat is dus allemaal DSB Bank :p

Dat klopt! Het is allemaal 1 pot nat van Dirk Scheringa. Maar goed, dat is lenen. Ik zit meer aan sparen te denken! Dan kan hij mijn geld mooi gebruiken om leningen uit te geven :)

Wynand
24/01/08, 17:25
Verlaagt België de accijnzen op benzine en diesel vanwege de hoge prijs, verhoogt Nederland de accijns juist. Ja onze lieve overheid heeft het beste met ons voor :)Oh ja, we mogen.. wat was het? 1-2 eurocent? per lieter diesel minder betalen. :)

eMiz0r
24/01/08, 17:26
Oh ja, we mogen.. wat was het? 1-2 eurocent? per lieter diesel minder betalen. :)

Is dat niet beter dan een verhoging van 3 cent? :d

Wynand
24/01/08, 17:41
Tuurlijk, maar om Belgie als vergelijking te gebruiken.. :)
Eigelijk blijven ze gewoon bijna hetzelfde, verder dalen die pas over een paar maanden.

eMiz0r
25/01/08, 21:48
We betalen hier aan de snelweg al 1,54.. volgens mij zijn ze nog niet zo ver in België :D

Wat een lachertje die prijzen van nog geen 4 jaar terug haha:

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/news.details?p_show_header=Y&p_ni_id=13510

Henky!
25/01/08, 22:40
Mensen, de olie raakt op. En wat schaars is duur. Zo werkt dat nou eenmaal.

Triloxigen
25/01/08, 22:57
Er is 4 jaar geleden in principe net zoveel beschikbaar als nu, dus de schaarsheid is (nog) niet van toepassing.
Op het moment dat het echt schaars word dan mer kje dat wel :o

Swiftway-UK
25/01/08, 23:13
Met een goede en relatief veilige beleggingsportefuille kan je snel 7/8% rente behalen (waar die wildverhalen elders in een topic op wht.nl van 15 tot 20% vandaan komen mag joost weten, aandelen in Palm Invest zeker?), zodat die 1,2% niet zon probleem is. De Cypruscontructie is ook een aanrader: www.hjc.nl

Palminvest deed toch maar 9% per jaar?
Anyway, zoek eens op 20% rendement ofzo in google. 15-20% is met een beetje risico te halen.

met investeren in MKB kun je overigens nog veel betere rendementen behalen EN afspraken maken om de ondernemer te coachen/trainen/begeleiden zodat je enige controle hebt over je investering.

Henky!
25/01/08, 23:27
Er is 4 jaar geleden in principe net zoveel beschikbaar als nu, dus de schaarsheid is (nog) niet van toepassing.
Op het moment dat het echt schaars word dan mer kje dat wel :o

Juist omdat de olie vanwege de schaarste steeds duurder word is er ook meer geld beschikbaar om voorheen niet rendabele velden nu wel te ontginnen.

Mazzeltje, dankzij het verstoken van al die olie smelt het ijs op de Noordpool. Kunnen we weer wat jaren vooruit.

eMiz0r
26/01/08, 09:58
Juist omdat de olie vanwege de schaarste steeds duurder word is er ook meer geld beschikbaar om voorheen niet rendabele velden nu wel te ontginnen.

Mazzeltje, dankzij het verstoken van al die olie smelt het ijs op de Noordpool. Kunnen we weer wat jaren vooruit.

Oorlogen en andere spanningen (alsmede Bush himself) worden ook vaak als reden aangewezen voor de stijgende olieprijzen. Natuurlijk moeten we ook niet de dalende dollarkoers vergeten.

15-20% met een beetje risico geloof ik niet. Dan zou iedereen wel beleggen. Als je zou zeggen dat die percentages met een extreem risicoprofiel gehaald zouden kunnen worden ga ik nog wel met je mee. Maar dan praat je bijna over letterlijk gokken. "Het" topfonds van Robeco.nl heeft 60%afgelopen 5 jaar gedaan. In totaal heeft Robeco 141 miljard in beheer, ik denk dat ze een redelijke benchmark kunnen maken.

Digires
30/01/08, 02:40
TIP: haal het bedrag tot 20.000 € van de rekening op 30 december en stort het terug op 2 januari.

Het meet moment is tussen 31 december en 1 januari...

crazycoder
30/01/08, 07:55
TIP: haal het bedrag tot 20.000 € van de rekening op 30 december en stort het terug op 2 januari.

Het meet moment is tussen 31 december en 1 januari...
Je moet ook aangeven wat je in je kas hebt liggen.

Ik weet niet zeker of banken momenteel verdachte transacties nog moeten melden, maar een dergelijk groot bedrag opnemen zou daar wel eens onder kunnen vallen. Oftewel, je val wel op.

Triloxigen
30/01/08, 08:59
TIP: haal het bedrag tot 20.000 € van de rekening op 30 december en stort het terug op 2 januari.

Het meet moment is tussen 31 december en 1 januari...

Alleen de bank moet dit dan nog doorgeven omdat een bedrag boven de 4.000,- (of wat is het bedrag?) word overgeschreven of afgeschreven.
Dus ze kunnen nog vragen gaan stellen.

Swiftway-UK
30/01/08, 10:22
15-20% met een beetje risico geloof ik niet. Dan zou iedereen wel beleggen. Als je zou zeggen dat die percentages met een extreem risicoprofiel gehaald zouden kunnen worden ga ik nog wel met je mee. Maar dan praat je bijna over letterlijk gokken. "Het" topfonds van Robeco.nl heeft 60%afgelopen 5 jaar gedaan. In totaal heeft Robeco 141 miljard in beheer, ik denk dat ze een redelijke benchmark kunnen maken.

Met veel risico kun je veel meer rendement halen hoor.
Eerste google hit geeft me deze site: http://www.eurofuture.nl/
Weinig risico & actie: Beleggingsfondsen (2007: 15 % rendement)
Meer risico & actie: AEX-Indexopties (2007: 16 % rendement)
Veel risico & actie: AEX-Futuretrading (2007: 183 % rendement!)

Weet verder niks van Eurofuture en heb geen tijd om hele website door te spitten, maar dit soort rendementen is prima te realiseren.

Investeren in MKB is mijn persoonlijke tip, dan kun je ook wat controle uitoefenen over je belegging. Goedlopende kleinere bedrijven hebben vaak goede ideeen maar weinig (of soms geen) mogelijkheden om aan voldoende kapitaal te komen, doe er je voordeel mee! ;)