PDA

Bekijk Volledige Versie : Supermicro P8SCI onboard raid



Herbert
21/01/08, 23:29
Ik ben hier bezig met een test server..
Nu heb ik 2x 160gig SATA geconfigureerd in de bios van mijn Supermicro P8SCI als Raid1
Het besturings systeem is CentOS 5.1
Bij het opstarten zie ik :
RAID Volumes:
ID Name Level Strip Size Status Bootable
0 HDD0 RAID1(MIRROR) N/A 153GB Rebuild Yes

Daaronder staat
Physical Disks:
Port (model) Size Type
0 xxx 153GB Member Disk(0)
1 xxx 153GB Member Disk(0)

Met de install van CentOS 5.1 heeft die op alletwee dezelfde partitions aangemaakt en ook de data schijnt hetzelfde te zijn.
Ik heb vervolgens de HDD's er 1 voor 1 uitgehaald om te kijken of die opstarten wou.
Op de eerste gaf die status aan Degraded, en op de tweede failed.
Ik kan hem dus alleen vanaf de eerste disk opstarten, nadat die opgestart is mist die wel veel data.
Als ik het me zo bedenk heeft deze opstelling totaal geen nut, als er een HDD stuk is dan is er evengoed data verloren.
Bijna vergeten te melden, alle partitions staan op ext3
In het systeem zelf kan ik er ook niets mee..

Wie kan mij verder helpen?

gjtje
22/01/08, 00:44
Ik zou de configuratie uit de bios halen en de disks gewoon als ahci configeren. Kies dan tijdens de set-up voor software raid. De bios raid is toch hetzelfde alleen wordt het niet goed ondersteunt, als je 2 disks ziet dan ziet het OS je bios raid configuratie niet.

Luke B
22/01/08, 08:06
Inderdaad, gewoon software RAID gebruiken i.p.v. bios /onboard raid.
On-board RAID is feitelijk gewoon software RAID met slechte ondersteuning.

Draaien zelf ook op software RAID en dat werkt perfect moet ik zeggen.

GlennMatthys
22/01/08, 08:11
Als je software RAID gebruikt, schakel je dan best ook write caching uit op de individuele schijven, want elke software RAID implementatie gaat er van uit dat als ze een commando sturen dat die effectief uitgevoerd is op het moment dat de schijf zegt, "ok!", wat bij write caching niet altijd het geval is.

Die onboard software raid wordt in de vaktermen ook wel fakeraid genoemd, het is de bedoeling dat de drivers de RAID uitvoeren, het enigste wat dat RAID BIOS ding doet is helpen het systeem op te starten.

Herbert
22/01/08, 14:05
Ok bedankt voor de antwoorden..
Weet er iemand een nederlandse manual hoe dit te doen? er is zat te vinden op google maar niet stap voor stap.
Ik wil het zo hebben in software raid:

/boot 100 meg
swap 4mb
/tmp 1 Gig.
/ 10 Gig
/var 20 gig.
/usr 12 gig.
/home de rest

Het gaat dus om 2x 160gig SATA met CentOS 5.1

Randy
22/01/08, 14:09
Swap is ideeel 2x mem. 4 Mb is in ieder geval te weinig.

Dagger
22/01/08, 14:13
Zou de swap iets groter maken dan 4mb... 2x de RAM is normaal de regel.

Herbert
22/01/08, 14:30
Sorry swap moet zijn 4000mb (was een type foutje)