PDA

Bekijk Volledige Versie : weer een onderwerp over niet-betalende klant



vjeeke
21/01/08, 18:59
Ik weet dat er meerdere onderwerpen zijn over niet-betalende klanten. Ik heb daar ook al in gekeken maar kwamen niet echt overeen met mijn situatie.

2 maanden geleden werd via email gevraagd voor het designen van een website. Er werd een afspraak gemaakt via email waar alles besproken werd. De verdere communicatie gebeurde via email alsook de prijsofferte en goedkeuring van de prijs. Goed, klant was tevreden met de website - factuur werd opgestuurd met een betalingstermijn van 14 dagen, vermeld op de factuur. Weken gingen voorbij en we staan nu al een maand verder - nog steeds geen betaling. Intussentijd ook emails gestuurd als herinnering van factuur te betalen. Helaas geen reactie op gekregen. Ook geprobeerd via telefoon, daar helaas hetzelfde. De adresgegevens, gsm, email + btwnummer kloppen en zijn dus niet foutief.

Het probleem is wel - de website bevindt zich op de server van de klant, ik heb nog perfecte toegang tot het account alsook ftp en dergelijke. Overigens is de communicatie vooral gebeurd via email en mondeling, vrees ik ervoor dat die emails weinig tot geen waarde hebben.

Daarom mijn vraag wat kan ik in dit geval doen?

Met vriendelijke groeten,

Olivier

Sorcer
21/01/08, 19:03
Deze emails hebben wel daadwerkelijk een waarde. Ik zou ze netjes even uitprinten en verwerken in een map. Verder: Schakel een incassobureau in, en indien er dan nog niet betaald is/wordt, actie ondernemen door naar de rechter te stappen.

Jij kunt bewijzen als het goed is dat deze website ontworpen is door jou door middel van logs, bestanden. Je kunt deze persoon dus aansprakelijkheid stellen van het "stelen" van jou webdesign waarvoor niet betaald is. Succes ermee!

MSI-Maxx
21/01/08, 19:04
Je zegt nog te kunnen inloggen op de ftp, dan zou ik allereerst per direct de site eraf halen. En dan met de persoon / bedrijf in kwestie de zaak proberen op te lossen, want jij zegt 1 maand verder. Dit is echter niet zo heel lang. Kan best zijn dat ze het druk hebben, maar dan is het raar dat ze je totaal geen reactie meer geven..

Sorcer
21/01/08, 19:07
Je zegt nog te kunnen inloggen op de ftp, dan zou ik allereerst per direct de site eraf halen. En dan met de persoon / bedrijf in kwestie de zaak proberen op te lossen, want jij zegt 1 maand verder. Dit is echter niet zo heel lang. Kan best zijn dat ze het druk hebben, maar dan is het raar dat ze je totaal geen reactie meer geven..

Een betalingstermijn is een betalingstermijn. Kan best zijn dat diegene druk is, maar dan is het wel zo netjes om dit te laten weten en om een goedkeuring te vragen voor uitstel.

MSI-Maxx
21/01/08, 19:12
Een betalingstermijn is een betalingstermijn. Kan best zijn dat diegene druk is, maar dan is het wel zo netjes om dit te laten weten en om een goedkeuring te vragen voor uitstel.

Dat is natuurlijk zo, maar ik ga er van uit dat ze binnnen 1.5 maand betalen, en als dat niet gedaan wordt ga ik pas een incasso buro o.i.d. inschakelen..

AlfaHosting
21/01/08, 19:37
Misschien in de toekomst werken met voorschotfacturen voor de volledige oplvering van de server. Bijvoorbeeld 25% voor aanvang, 50% nadat de klant het voorontwerp goedkeurt en dan 25% na oplevering.

Wat je nu eerst moet doen is een aangetekend schrijven sturen met een aanmaning (verstuur hem ook per post).

crazycoder
21/01/08, 20:08
Je zegt nog te kunnen inloggen op de ftp, dan zou ik allereerst per direct de site eraf halen.
Goede kans dat de klant dan helemaal niet meer bereid is om af te nemen en/of te betalen.

Nooit zomaar opleveren, toon het geheel op je eigen site (eventueel subdomein) na betaling overdracht.

Luke B
21/01/08, 20:10
Dat is natuurlijk zo, maar ik ga er van uit dat ze binnnen 1.5 maand betalen, en als dat niet gedaan wordt ga ik pas een incasso buro o.i.d. inschakelen..
Onzin dat ze druk zijn, een termijn is een termijn, zul je je aan moeten houden. 1 maand daarna, moet het toch echt wel betaald zijn.

Olivier,
Heb je al gebeld vanaf een ander nummer, of je nummerweergave uitgezet?
Even mailen vanaf een compleet ander adres, om te kijken of er een reactie is?
Kunt het allicht proberen.
Lukt dat ook niet, dan ben ik bang dat een incassobureau ze ook niet te pakken krijgt.


Het probleem is wel - de website bevindt zich op de server van de klant, ik heb nog perfecte toegang tot het account alsook ftp en dergelijke.
Intuïtief zou ik zeggen, plaats een bericht dat de heer / mevrouw in kwestie niet betaald heeft, maar of dat goed doet bij de rechter vraag ik me dan weer af.
Kun je in het control panel wellicht logs in zien o.i.d? Kijken of er mailactiviteit e.d. is.

EHS-Jerre
21/01/08, 20:12
Goede kans dat de klant dan helemaal niet meer bereid is om af te nemen en/of te betalen.

is in elk geval beter dan dat ze een site hebben waar ze niet voor betaald worden?
als klant site wil zal hij wel betalen

vjeeke
21/01/08, 20:24
Ik ben momenteel logfiles aan het verzamelen. Morgen zal ik de persoon eens anoniem bellen. Ik heb op die maand tijd ook de site nauwlettend in het oog gehouden van activiteit. Er is namelijk een gastenboek en nieuwssectie aanwezig. Ik zie dat op datum van 18 januari activiteit was in de nieuwssectie. Ik heb er ook trouwens aan gedacht mijn werk eraf te halen na deze tijd maar dat komt denk ik ook niet goed over, maar dit kan ergens ook tegen mij keren dat hij gewoon zijn wachtwoorden van het hostingaccount wijzigd zodat ik alles kwijt ben.

Ik vrees trouwens dat ik bij rechter ook nietveel kan vertellen daar ik niet echt iets op papier heb en dus niets hard kan maken. Algemene voorwaarden staan wel netjes op de website maar deze zullen niet in verband worden gebracht bij een overeenkomst dat gemaakt is via een email.

Hiervoor heb ik nooit zo'n problemen gehad met het afleveren van websites. Zal ergens een lesje voor in de toekomst.

Luke B
21/01/08, 20:27
Tja, bij dit soort projecten gewoon duidelijk afspraken maken, dan had je een betere poot om op te staan. ;)

Anoniem bellen lijkt me dan wel handig, als 'ie wel gewoon actief is geweest 3 daagjes geleden.

Welke gegevens staan er in de whois van die domeinnaam? Als daar andere contact gegevens staan, kun je het daar ook op proberen natuurlijk.

vjeeke
21/01/08, 21:01
@Luke

Bij whois staan dezelfde gegevens in die ik van hem gekregen heb. Nuja de gegevens die daar instaan zijn de gegevens van zijn ouders, terwijl als ik die zijn btwnummer controleer dat ik bij zijn bedrijfsadres kom. Het adres waar het hostingaccount is opgeregistreerd (jaar geleden) is ook bij zijn ouders. Misschien eens een aangetekende brief sturen naar dat adres?

DeziWeb
21/01/08, 21:12
@Luke

Bij whois staan dezelfde gegevens in die ik van hem gekregen heb. Nuja de gegevens die daar instaan zijn de gegevens van zijn ouders, terwijl als ik die zijn btwnummer controleer dat ik bij zijn bedrijfsadres kom. Het adres waar het hostingaccount is opgeregistreerd (jaar geleden) is ook bij zijn ouders. Misschien eens een aangetekende brief sturen naar dat adres?

Zou ik zeker doen, ouders maken zich vaak zeker zorgen om dit soort dreigementen of financieele problemen van hun kinderen. Zet er duidelijk in het verschuldigde bedrag, de wachttijd hoelang je al wacht en doe dit allemaal op een professionele manier dmv. o.a. aangetekende brief?

vjeeke
21/01/08, 21:18
@Deziweb

De klant is niet echt een kind, maar de manager van een bekende zangeres (naam ga ik niet vernoemen). In het begin zaten ze te hekelen opdat ik die deadline echt zou halen. Dagen en nachten aan gewerkt zoals de meesten dat hier doen om een deadline echt te halen, verwacht je uiteraard van zo'n klant dat ze ook snel betalen.

frvge
22/01/08, 00:31
Ook zo'n probleem hier met slicing. Veel heisa ivm deadlines, en dan niet betalen, ondanks uitdrukkelijk, meerdere malen een toezegging. Heb nu maar incasso erop gezet.

crazycoder
22/01/08, 00:35
is in elk geval beter dan dat ze een site hebben waar ze niet voor betaald worden?
als klant site wil zal hij wel betalen
Als je de site (of in ieder geval je werk) niet verwijder, dan heb je gewoon geleverd waarbij je jezelf aan jouw deel van de overeenkomst houd. Doet de ander dat niet, dan kan je via de rechter betaling afdwingen. Of na uitspraak ter invordering geven bij een gerechtsdeurwaarder (of hoe die in België dan ook moge heten)..

davinci
22/01/08, 01:01
Hebben we het nu over één maand te late betaling?
Welcome to the real world!

t.bloo
22/01/08, 01:18
al eens eerder gepost, andere branche, andere bedragen, maar we hebben hier een gemiddelde van 55 dagen betalingstermijn terwijl 30 dagen op de factuur staat...

crazycoder
22/01/08, 09:38
al eens eerder gepost, andere branche, andere bedragen, maar we hebben hier een gemiddelde van 55 dagen betalingstermijn terwijl 30 dagen op de factuur staat...
Als je met industrie te maken hebt dan is 60 dagen een normale termijn.

MSI-Maxx
22/01/08, 10:16
Hebben we het nu over één maand te late betaling?
Welcome to the real world!

Helemaal gelijk, er zijn maar heel weinig facturtjes met een groot bedrag die binnen 14 dagen worden betaald. En over het algmeen vinden mensen het vanaf 120 euro al een groot bedrag voor iets wat ze niet kunnen aanraken zoals een site of webhosting.

AlfaHosting
22/01/08, 10:23
En over het algmeen vinden mensen het vanaf 120 euro al een groot bedrag voor iets wat ze niet kunnen aanraken zoals een site of webhosting.

Dat hangt ervan af welk type van klanten je hebt. Bedrijven hebben helemaal geen problemen met 120 euro.

MSI-Maxx
22/01/08, 10:27
Dat hangt ervan af welk type van klanten je hebt. Bedrijven hebben helemaal geen problemen met 120 euro.

Kleine bedrijven wel, like 1 mans zaakjes vinden dat veel geld, en vooral mensen boven de 35 (no offence). Maar idd grote bedrijven vinden dit soort dingen geen probleem :)

crazycoder
22/01/08, 10:48
Kleine bedrijven wel, like 1 mans zaakjes vinden dat veel geld, en vooral mensen boven de 35 (no offence). Maar idd grote bedrijven vinden dit soort dingen geen probleem :)
En jij praat uit hoeveel jaren ervaring?

Er is geen enkel, maar dan ook geen enkel serieus bedrijf wat een probleem heeft met eur 120 kosten. Als ze dat wel hebben dan mag je jezelf toch echt afvragen wat voor bedrijf het is.


Helemaal gelijk, er zijn maar heel weinig facturtjes met een groot bedrag die binnen 14 dagen worden betaald. En over het algmeen vinden mensen het vanaf 120 euro al een groot bedrag voor iets wat ze niet kunnen aanraken zoals een site of webhosting.
Wij sturen meestal facturen voor hogere bedragen en deze worden meestal per ommegaande betaald.

MSI-Maxx
22/01/08, 10:56
Okee, waarom doet de *** (heel groot bouwbedrijf) er dan 4 en halfe maand over om te betalen? Spreek nu niet over webhosting of een site wat ze kochten, maar andere, tastbare producten..

Edit: *** staat voor het aantal letters, als je goed denkt weet je het ;)

crazycoder
22/01/08, 11:30
Okee, waarom doet de *** (heel groot bouwbedrijf) er dan 4 en halfe maand over om te betalen? Spreek nu niet over webhosting of een site wat ze kochten, maar andere, tastbare producten..

Edit: *** staat voor het aantal letters, als je goed denkt weet je het ;)
Dat zou je ze dat zelf moeten vragen.

Speculeren kan ik wel:
- policy (grote bedrijven vaak 60 dagen)
- iemand vertikte het om je factuur te tekenen
- factuur kwam bij de verkeerde afdeling/of was zoek eventueel vanwege foutieve adressering
- ze waren het vergeten/fout bij administratie

Zelf kan je natuurlijk actie ondernemen door na het verlopen van de betalingstermijn een herinnering te sturen. Duurt het daarna echt te lang dan klim je in de telefoon.

AlfaHosting
22/01/08, 11:59
Kleine bedrijven wel, like 1 mans zaakjes vinden dat veel geld, en vooral mensen boven de 35 (no offence). Maar idd grote bedrijven vinden dit soort dingen geen probleem :)

LOL .. wat zou een bedrag met leeftijd te maken hebben ? Dat is echt totale onzin. Een ECHT bedrijf (éénmanszaak of niet) zal zich echt geen zorgen maken over een betaling van 120 euro. En dat heeft dan niks te maken of je 34 of 36 jaar oud bent.


Okee, waarom doet de *** (heel groot bouwbedrijf) er dan 4 en halfe maand over om te betalen? Spreek nu niet over webhosting of een site wat ze kochten, maar andere, tastbare producten..



Sommige bedrijven passen dat gewoon toe als bedrijfsregel. Ik ken genoeg bedrijven die er prat op gaan dat ze zelf betalen op 60 dagen en van hun klanten betalingen binnenkrijgen op gemiddeld 10 dagen.

crazycoder
22/01/08, 12:17
Sommige bedrijven passen dat gewoon toe als bedrijfsregel. Ik ken genoeg bedrijven die er prat op gaan dat ze zelf betalen op 60 dagen en van hun klanten betalingen binnenkrijgen op gemiddeld 10 dagen.
Kan je ze, althans in Nederland, wettelijke rente in rekening brengen. Dat is verschuldigd ZONDER ingebrekestelling:
http://www.kvk.nl/wettenenregels/200_Contracten/watiseenovereenkomst/Wettelijkerentebijbetalingsachterstand.asp

Je loop wel de kans dat je ze kwijt bent. Of ze respecteren je :)

AlfaHosting
22/01/08, 12:40
Kan je ze, althans in Nederland, wettelijke rente in rekening brengen. Dat is verschuldigd ZONDER ingebrekestelling:
http://www.kvk.nl/wettenenregels/200_Contracten/watiseenovereenkomst/Wettelijkerentebijbetalingsachterstand.asp

Je loop wel de kans dat je ze kwijt bent. Of ze respecteren je :)

Meestal stellen ze die eis voor de bestelling.

BsHosting
22/01/08, 12:55
Als het op je offerte naar die klant staat betaaltermijn 14 dagen en hij gaat akkoord betaald ie maar gewoon binnen 14 dagen groot bouwbedrijf of niet.

Wij hebben zelf ook een paar bouwbedrijven als klant en die zeggen zelf al normaal hanteren wij 60 dagen das een beetje standaard in de bouw maar omdat jullie geen bouwbedrijf zijn zullen wij de factuur meteen voldoen.

Ik denk dat het ook een beetje aan de omgang met je klant zelf ligt.

t.bloo
22/01/08, 12:59
Wij hebben zelfs een keer gehad dat een heel groot bedrijf doodleuk begin december zei: we betalen dit jaar niemand meer. Rente namen ze voor lief, maar hun fictieve resultaat dat boekjaar was ze dat blijkbaar waard. Voor ons was het ernstig minder leuk want het ging om groot geld, maar ja, wat doe je er aan.

BsHosting
22/01/08, 13:04
Das jouw probleem niet zou ik dan zeggen en accuut naar de deurwaarder toe.
Met een deurwaarder achter zich aan betalen ze dan zeer rap want dat zijn meer kosten dan alleen de rente.

En als je met zo'n opmerking bij de deurwaarder aankomt weet ik wel zeker dat ze er zo 1 harder aanpakken.


Wij hebben zelfs een keer gehad dat een heel groot bedrijf doodleuk begin december zei: we betalen dit jaar niemand meer. Rente namen ze voor lief, maar hun fictieve resultaat dat boekjaar was ze dat blijkbaar waard. Voor ons was het ernstig minder leuk want het ging om groot geld, maar ja, wat doe je er aan.

Swiftway-UK
22/01/08, 13:11
Das jouw probleem niet zou ik dan zeggen en accuut naar de deurwaarder toe.
Met een deurwaarder achter zich aan betalen ze dan zeer rap want dat zijn meer kosten dan alleen de rente.


Wat bedoel je nu eigenlijk? wil je de deurwaarder inschakelen als incassodienst? in dat geval hebben ze dezelfde rechten als een incassobureau: geen serieuze mogelijkheden.

Of bedoel je: procederen, flinke kosten maken, dan beslag laten leggen door de deurwaarder bij een bedrijf dat, aangezien het een groot bedrijf is, zijn holding en dochterstructuur vast en zeker zo opgezet heeft dat de inkooporganisatie geen assets en geen inkomsten heeft, tenzij er een rekening voldaan word vanuit de holding.

BsHosting
22/01/08, 13:16
Snap jij het verschil niet tussen een deurwaarder of een incassobureau.

Je hoeft geen kosten te maken, zat deurwaarders op no cure no pay.

Klant gaat akkoord met je offerte en je betaaltermijn dus moet ie zich daaraan houden.

Of het nu een groot bedrijf is of niet, ze weten ook hoe ze moeten bestellen dus ook wel dat er een betaaltermijn aanvast zit.

En zoals al vermeld meestal degene die dit soort fratsen uithalen verlangen van hun klanten zelf wel betaaltermijnen van 10 dagen.

Maar ja als je alles zomaar toelaat maken hun de dienst uit ipv jijzelf.

Swiftway-UK
22/01/08, 13:26
Snap jij het verschil niet tussen een deurwaarder of een incassobureau.

Je hoeft geen kosten te maken, zat deurwaarders op no cure no pay.


Ik weet het verschil wel, maar jij blijkbaar niet. Dat is geen probleem, ik leg het graag uit.

Een deurwaarder kan bijvoorbeeld dagvaarden, akten opmaken, ten uitvoer brengen van vonnissen, etc. Zonder een vonnis kan de deurwaarder met jou vordering uitsluitend wat een incassobureau kan doen: manen tot betalen. Een deurwaarder heeft in dat deel van het traject exact dezelfde rechten en plichten als een incassobureau.

En dat traject doen sommige deurwaarders tegen het principe: no cure no pay.

Natuurlijk komt het wat serieuzer en dreigender over bij je klant dan een incassobureau, omdat veel klanten en ondernemers niet weten dat een deurwaarder in dat traject geen bijzondere rechten heeft, maar dat kan ook averechts werken (klant gaat weg).

Pas nadat er een vonnis is van de rechtbank, krijgt een deurwaarder mogelijkheden om dit vonnis ten uitvoer te brengen, denk aan beslag leggen op assets, bankrekeningen, beslag op loon, etc.

BsHosting
22/01/08, 13:33
Incassobureau wordt in 90% gewoon mee gelachen.

Deurwaarder komt wat dat betreft dreigender over, maar het kan averechts werken ben ik met je eens.

Maar door er niks aan te doen ga jij voor bank spelen onderhand, kijk neem ff een fictief bedrag van 1000 euro met 1 klant nog wel te doen maar wat als je er zo 10 hebt.

Je klant besteld het zelf dus weet ie ook dat ie moet betalen.

Ik heb laatst ook zo'n klant gehad die zei ik betaal wel over 60 dagen ik zeg bij de sligro mocht je het daar vanmiddag ook op krediet meenemen toevallig.
Want daar zag ik hem toen, en toen waren de 14 dagen ineens geen probleem.

Kijk ik zeg niet dat een deurwaarder alles goed maakt, praten bereik je meer mee maar in het vb van T.bloo zou ik toch ook zoiets hebben van .....

Swiftway-UK
22/01/08, 13:39
Kijk ik zeg niet dat een deurwaarder alles goed maakt, praten bereik je meer mee maar in het vb van T.bloo zou ik toch ook zoiets hebben van .....

Natuurlijk is zoiets erg vervelend, helaas zijn grotere firma's hier goed tegen ingedekt met algemene inkoopvoorwaarden en aparte inkooporganisaties zonder assets of inkomsten.

Vaak wijzen ze in de overeenkomst de AV van de leverancier in zijn geheel af en gelden uitsluitend hun algemene inkoopvoorwaarden, ben je het daar als leverancier niet mee eens, dan zoeken zij gewoon een andere leverancier.

In de praktijk loop je bijzonder veel risico indien je zaken doet met bijvoorbeeld een multinational. Zij hebben simpelweg de kennis en de resources om betalingen zeer lang uit te stellen, indien ze dat willen doen natuurlijk, zoals in het voorbeeld van t.bloo.

Overigens is het opstellen van algemene inkoopvoorwaarden geen overbodige luxe, zie een mooi document hierover:
http://www.europeseaanbestedingen.eu/europeseaanbestedingen/download/common/model_inkoopvoorwaarden_nevi.pdf

crazycoder
22/01/08, 13:44
Natuurlijk komt het wat serieuzer en dreigender over bij je klant dan een incassobureau, omdat veel klanten en ondernemers niet weten dat een deurwaarder in dat traject geen bijzondere rechten heeft, maar dat kan ook averechts werken (klant gaat weg).

Ik heb wel eens brieven van incassokantoren gezien waarbij je als klant terstond je biezen zou pakken.

Als je daar bang voor bent dan moet je de klant lekker laten kiezen of en zo ja wanneer deze betaald. Dat wil je niet dus schakel je op enig moment derden in.

Een incassokantoor kan helemaal niets meer dan jij en ik, behalve dan een hoop kosten in rekening brengen. Daar leven zij immers van.
Als jij een kant en klaar dossier bij een goede gerechtsdeurwaarder leg kan je het traject kort houden. Eens dat er een vonnis ligt kan een gerechtsdeurwaarder daar gelijk mee aan de slag. Een incassokantoor is ook in dit deel een extra schakel die het onnodig ingewikkeld en mogelijk tijdrovend maakt.

t.bloo
22/01/08, 13:48
@BsHosting: het ging om een factuur in de orde van 20k bij een beursgenoteerd bedrijf dat meer dan 10 miljard waard is en waar we destijds tonnen omzet hadden. En jij gaat daar een incassobureau/deurwaarder op afsturen als ze (voor de zoveelste keer) wat langzamer betalen? Get real.

BsHosting
22/01/08, 13:59
Dus beursgenoteerd en tonnen omzet wil zeggen dat hun uitmaken wanneer jij betaald krijgt.

Ik zeg niet altijd meteen een deurwaarder praten kan ook veel goed doen, maar het is niet zo omdat een bedrijf groot is dat hun uitmaken wanneer ze betalen he.


Natuurlijk is zoiets erg vervelend, helaas zijn grotere firma's hier goed tegen ingedekt met algemene inkoopvoorwaarden en aparte inkooporganisaties zonder assets of inkomsten.

Vaak wijzen ze in de overeenkomst de AV van de leverancier in zijn geheel af en gelden uitsluitend hun algemene inkoopvoorwaarden, ben je het daar als leverancier niet mee eens, dan zoeken zij gewoon een andere leverancier.


Ik zou bijna lachen als ik niet beter wist.
Een AV wil niet zeggen dat ik me daar aan heb te houden, als hun bij mij bestellen heb ik met heel hun AV grof gezegd geen ene sodemieter te maken.

Het ligt anders als ze niets bestellen en ik bv daar op kantoor ben en ze zeggen soory wij gaan niet akkoord met 14 dagen want wij hanteren 60 dagen dan kan je nog kiezen of je neemt die klant of niet.
Maar als men rechtstreeks besteld bv hardware oid en ze tekenen jouw offerte hebben ze zich er gewoon aan te houden.

Misschien dat dat in Polen op die manier werkt maar in NL toch niet.


Op het moment dat hun bestellen bij mij is mij AV van toepassing en die zegt binnen 14 dagen betalen.
Al staat er in hun AV wij betalen binnen 60 dagen is dat heel fijn voor hun ik heb nergens een akkoord gegeven voor hun AV, het bedrijf wel voor die van MIJ.

En dat is toch duidelijk wat telt.

Het zou mooi worden de koper maakt uit wanneer ie betaald het moet niet gekker worden.

crazycoder
22/01/08, 14:04
@BsHosting: het ging om een factuur in de orde van 20k bij een beursgenoteerd bedrijf dat meer dan 10 miljard waard is en waar we destijds tonnen omzet hadden. En jij gaat daar een incassobureau/deurwaarder op afsturen als ze (voor de zoveelste keer) wat langzamer betalen? Get real.
Als zij akkoord gaan met betaling van rente is het inderdaad geen enkel probleem. Deurwaarder kan je er wel op zetten maar je heb daardoor je betaling niet eerder binnen, zeker niet als ze al aan hebben gegeven wanneer ze wel gaan betalen.

Bij grote bedrijven en overheden moet je rekening houden met een wat langere betalingstermijn.

t.bloo
22/01/08, 14:08
Het zou mooi worden de koper maakt uit wanneer ie betaald het moet niet gekker worden.
Nog eentje dan, ander beursgenoteerd bedrijf met ook veel omzet voor ons. Die trok van hogerhand besloten zomaar de stekker halverwege uit het project, tienduizenden euro's omzetderving. En niets maar dan ook helemaal niets dat we er aan konden doen. Allemaal afgetimmerd in centimeters dikke contracten en voorwaarden. Geloof me nou maar, er zit een wereld van verschil tussen de klantjes waar we als hosters doorgaans mee te maken hebben en "de industrie".

Swiftway-UK
22/01/08, 14:12
Ik zou bijna lachen als ik niet beter wist.
Een AV wil niet zeggen dat ik me daar aan heb te houden, als hun bij mij bestellen heb ik met heel hun AV grof gezegd geen ene sodemieter te maken.

Je bent niet goed ingelicht of je houd je van de domme. We spreken hier niet over Algemene Voorwaarden maar over Algemene Inkoopvoorwaarden. Elke zichzelf respecterende grote onderneming heeft Algemene Inkoopvoorwaarden en een van de eerste artikelen in deze voorwaarden stellen:

"De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Leverancier wordt hierbij uitdrukkelijk van de hand gewezen"



Maar als men rechtstreeks besteld bv hardware oid en ze tekenen jouw offerte hebben ze zich er gewoon aan te houden.
Misschien dat dat in Polen op die manier werkt maar in NL toch niet.

Grote ondernemingen plaatsen in de overeenkomst dat jij accoord moet gaan met hun algemene inkoopvoorwaarden, anders doen ze simpelweg geen zaken met je.
Het werkt wereldwijd zo en ook in Nederland.



Op het moment dat hun bestellen bij mij is mij AV van toepassing en die zegt binnen 14 dagen betalen.
Al staat er in hun AV wij betalen binnen 60 dagen is dat heel fijn voor hun ik heb nergens een akkoord gegeven voor hun AV, het bedrijf wel voor die van MIJ.

Het is duidelijk dat je nog nooit grote firma's als klant hebt gehad. Zij stellen eenvoudig de voorwaarden, niet jij als leverancier. Voor hun geld: voor jou tien (100, 1000) anderen indien je niet accoord gaat met hun inkoopvoorwaarden.

BsHosting
22/01/08, 14:15
T.bloo

Geloof je wel maar denk dat je overeenkomst dan toch ook niet waterdicht is geweest of je hebt je bang laten maken.

Op het moment dat jij een getekende overeenkomst hebt waarin alle opdrachten cq diensten staan vermeld met hun betaaltermijn en evt clausule voor vroegtijdig stoppen dan kan het zo'n groot bedrijf zijn maar die kan jij als klein bedrijf toch echt wel dwingen tot betaling.

je zult best hulp nodig hebben maar het is niet hun zijn groot en ik ben klein dus ik kan fluiten naar mijn centen.

Denk dat het leuk zou zijn als ICT recht hier eens een uitspraak over kon doen want mijns inziens heb jij niks met hun AV te maken.

@ swiftway

Dan heb je daar zelf voor getekend dan kan jij inderdaad niet veel meer, het ging mij erom dat ik niet getekend heb.
En jawel heb ook wel aan een grote firma geleverd en daar had ik deze problemen echt niet.

Kwestie van goede afspraken en een goed babbeltje.

Swiftway-UK
22/01/08, 14:21
@ swiftway

Dan heb je daar zelf voor getekend dan kan jij inderdaad niet veel meer, het ging mij erom dat ik niet getekend heb.
En jawel heb ook wel aan een grote firma geleverd en daar had ik deze problemen echt niet.

Kwestie van goede afspraken en een goed babbeltje.

Je weet in dit geval echt niet waarover je praat.
Grote bedrijven hanteren altijd inkoopvoorwaarden en je mag niet aan ze leveren tenzij je ermee accoord gaat, je kunt dan nog zo'n goed babbeltje hebben maar jou AV krijg jij er echt niet doorheen gedrukt.

Aan welk groot bedrijf heb jij mogen leveren zonder dat je accoord moest gaan met hun inkoopvoorwaarden? misschien is namelijk de definitie van "groot bedrijf" in dit geval de boosdoener.

t.bloo
22/01/08, 14:29
voor mij is groot een bedrijf dat in miljarden euro's en tienduizenden medewerkers denkt

zo'n bedrijf dus dat inkoopvoorwaarden heeft waar je je maar aan te houden hebt

MSI-Maxx
22/01/08, 14:33
voor mij is groot een bedrijf dat in miljarden euro's en tienduizenden medewerkers denkt

zo'n bedrijf dus dat inkoopvoorwaarden heeft waar je je maar aan te houden hebt

Die bedrijven betalen (bijna) nooit binnen je 14 dagen..

almar
22/01/08, 14:35
Ter info; in de zuidelijkere landen is een betalingstermijn meer een afspraak dat je gaat betalen. Als je daar na 60 dagen met een herinnering aan komt zetten lachen ze je uit.

Trafego
22/01/08, 18:44
het blijft raar dan,

ze willen gisteren alles geleverd hebben en over een half jaar pas betalen.