PDA

Bekijk Volledige Versie : Centos 5.0 herkent netwerk kaart niet



jeroen.d95
20/01/08, 22:46
Ik heb afgelopen week een systeem gekocht.
Heeft onboard netwerk kaart.
Ik wou mijn systeem installeren met Centos 5.0
Nu blijkt dat Centos in eens de netwerk instellingen overslaat bij de installatie.
Ik denk dus dat hij mijn netwerk kaart niet herkent.
Wat moet ik nou doen?

Het gaat hier om een Asus m2r32-mvp

al vast bedankt.

pim1991
20/01/08, 23:04
Hallo, deze problemen heb ik nu ook bij 2 servers. Ik heb dit opgelost met een losse netwerkkaart.
Wanneer andere mensen andere oplossingen weten hoor ik die graag.

Luke B
20/01/08, 23:13
Phoe, ik heb het een keer gehad met een Asus M2N-MX bord, waarvan standaard de netwerkkaart niet met Linux werk. Heb daarvoor toen een driver gehad, die werkte, maar ook onboard-RAID werkte niet, dus heb toen besloten een M2A-VM aan te schaffen, waar geen problemen mee zijn. Waarschijnlijk heb je dus een moederbord wat niet lekker met Linux werkt... Als het nog kan: ruilen!

swedendedicated
20/01/08, 23:21
In het vervolg eerst kijken welke onboard adapter erop zit, intel, adaptec, realtec, marvell en andere bekende merken worden door linux ondersteund.

Goedkopere asus borden (p5 serie) ondersteunen vrijwel allemaal niet linux
foxxcon vrijwel allemaal wel, zelfde geldt voor intel.

24x7group
20/01/08, 23:23
Probeer eens de kernel te updaten met een usb stick, of anders even de juiste driver vinden van het moederbord op de asus site en deze installeren.

Luke B
20/01/08, 23:25
In het vervolg eerst kijken welke onboard adapter erop zit, intel, adaptec, realtec, marvell en andere bekende merken worden door linux ondersteund.

Goedkopere asus borden (p5 serie) ondersteunen vrijwel allemaal niet linux
foxxcon vrijwel allemaal wel, zelfde geldt voor intel.
Marvell ook niet altijd! (M2N-MX)

jeroen.d95
20/01/08, 23:25
iemand gaf mij een tip, om de bios te flashen.
Zo zag linux vaak toch wel de netwerk kaart.
Klopt dit ook??

Luke B
20/01/08, 23:27
http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/mb/socketAM2/m2r32-mvp/Lan_Linux.zip

Here you go.
Desbetreffende linux driver.


BIOS flashen heeft weinig zin, aangezien de netwerkkaart hetzelfde blijft, en juist Linux moet weten wat het precies voor kaartje is ;)

gjtje
20/01/08, 23:30
Zou kunnen maar ik denk het niet. Nadeel is dat dan ook in een keer je garantie vervalt. :)

Je zou nog kunnen proberen de netwerkdriver als module in te laden, moet je alleen even opzoeken welke, of een beetje door /lib/modules/kernel-12345/ bladeren.

ttbviper
20/01/08, 23:37
Kan je mij is vertellen gjtje hoe je dat doet? ik ben er ook na op zoek.

MMaI
21/01/08, 00:03
voor het laden van linux drivers als module zie:
http://www.scyld.com/modules.html

voor een aanvulling op gjtje dat kernel-12345 staat voor kernel-[versienummer]
verder even zelf zoeken voor linux drivers moet geen probleem zijn op zoals bovenstaand link van asus zelf

pim1991
21/01/08, 00:44
Dan ga ik dat ook eens bekijken. Moet het ook eens zelf gaan leren he.

swedendedicated
21/01/08, 01:01
Over de modules, soms werkt een versie lager (van de netwerkkaart driver) ook voor een nieuwere versie.

Goed, marvell is niet zo nee, maar je begrijpt wat ik bedoel ;)

Tommi
21/01/08, 01:58
Probeer desnoods fedora eens, is zo goed als hetzelfde als centos5 maar bied meer ondersteuning. Heeft bij mij enkele eth problemen opgelost:)

shuyg
21/01/08, 09:37
Je hebt het over CentOS 5.0... Probeer eens met 5.1!
Misschien zitten daar de drivers wel (standaard) bij.

dreamhost_nl
21/01/08, 13:00
Sowieso slim om het even op het CentOS forum zelf te vragen. Dan heb je gelijk de koe bij de horens... ;)

badeend
01/02/08, 00:27
Ik heb afgelopen week een systeem gekocht.
Heeft onboard netwerk kaart.
Ik wou mijn systeem installeren met Centos 5.0
Nu blijkt dat Centos in eens de netwerk instellingen overslaat bij de installatie.
Ik denk dus dat hij mijn netwerk kaart niet herkent.
Wat moet ik nou doen?

Een intel ethernet kaartje kopen. Een gbit versie of eentje met tcp/ip offloading. Kost geen drol...

Cheers!

Tommi
01/02/08, 09:59
installeer de nieuwste fedora en het zal waarschijnlijk wel werken:) qua functionaliteit zo goed als hetzelfde als centos, alleen de install is iets anders. Succes ermee!

ttbviper
01/02/08, 10:07
Ik heb dit probleem ook gehad.
Heb dit opgelost eerste instantie door 2de netwerk kaart er in te stoppen.
Maar ik dacht bij me zelf, dan blijf ik extra netwerk kaarten kopen.
Heb daarom gekozen voor centos 5.1 deze was net uit. :) en die herkent de nieuwste netwerk kaarten wel.
Probeer dus is Centos 5.1 die heeft de nieuwste drivers.

SUC6

nieuwhier
02/02/08, 15:06
Ik gebruik ook centos (de nieuwste servers 5.1) maar in alle servers waar realtek RTL8111B zat moest ik de driver zelf handmatig toevoegen.

Niet ondersteund in 5.1:
# RTL8111B
# RTL8168B
# RTL8111
# RTL8168
# RTL8111C

Oplossing:
Download and install the r8168 driver from Realtek's website

mvdster
02/02/08, 15:30
installeer de nieuwste fedora en het zal waarschijnlijk wel werken:) qua functionaliteit zo goed als hetzelfde als centos, alleen de install is iets anders. Succes ermee!

Wat is dit nu weer voor een stom antwoord? Fedora is helemaal niet bedoeld voor servers. Dit heeft te maken met de zeer korte support op een release. Daarnaast werken zij voor met bleeding edge versies, waarin misschien nog fouten kunnen zitten.

Wynand
02/02/08, 19:59
foxxcon vrijwel allemaal wel, zelfde geldt voor intel.Door wie wordt 99% van die intel bordjes ook alweer gemaakt/geproduceerd? ;)

w3rd
04/02/08, 08:02
Door wie wordt 99% van die intel bordjes ook alweer gemaakt/geproduceerd? ;)

Foxconn? ;)
Niks tegen Foxconn trouwens, hun eigen lijn aan moederborden en grafische kaarten is prima.

Randy
04/02/08, 16:11
Een intel ethernet kaartje kopen. Een gbit versie of eentje met tcp/ip offloading. Kost geen drol...

Cheers!

Het is niet dé oplossing, maar wel de beste en makkelijkste inderdaad... :)
Al werkt tcp-offloading vaak enkel onder Windows.