PDA

Bekijk Volledige Versie : Project/onderneming naast huidige eenmanszaak



hires
18/01/08, 13:15
Het idee is om met twee of drie andere mensen een extra project op te starten. Het plan is om dit voor mijzelf naast mijn huidige activiteiten te doen. Ikzelf heb een eenmanszaak, maar vraag me nu af hoe we dit onderling het beste kunnen regelen. Is een BV handig, of moeten de andere partijen een eenmanszaak opstarten? Heeft iemand ervaring met een constructie die goed werkt en handig/praktisch is? Ikzelf mag maar één bedrijf hebben omdat ik een eenmanszaak heb ;eventueel kan een aanvullende handelsnaam worden gebruikt, maar dan ben ik eigenlijk op papier enige eigenaar. Is het dan misschien beter om een BV te worden of misschien een andere rechtsvorm? Bij een BV heb ik wel begrepen dat je dan met andere regels te maken hebt en je administratie weer net even anders moet opzetten e.d. Ook heb ik niet de bijdrage om 18.000 euro voor een BV neer te leggen.

Graag hoor ik jullie ideeën en ervaringen.

flashbanger
18/01/08, 13:24
Wellicht kun je een VOF oprichten ?

Vraag het de KvK ;)

ju5t
18/01/08, 13:25
V.O.F. met uiteraard een nette vennootschapsakte. Je kunt altijd later nog doorgroeien naar een B.V.

hires
18/01/08, 13:56
Maar dan zou dus mijn huidige eenmanszaak omgezet moeten worden naar een vof. Dat is eigenlijk niet wat ik wil; ik wil geen compagnonschap en ik wil ook niet dat mijn huidige werkzaamheden op één of andere manier verbonden zijn met mijn huidige zaken.

Ik dacht zelf misschien meer in onderlinge overeenkomsten, alleen, hoe verdeel je dan de opbrengsten en wie doet de administratie (kan eventueel uitbesteed worden) en hoe zijn de belastingzaken dan geregeld.

Ik ga ook de Kvk even bellen vanmiddag.

Markuz
18/01/08, 13:58
Dat hoeft niet.. je kunt gewoon een V.O.F. opstarten naast je eenmanszaak. Je bent alleen bij beide wel prive aansprakelijk.

host3000
18/01/08, 14:30
Ikzelf mag maar één bedrijf hebben omdat ik een eenmanszaak heb

Dat is niet zo (uit eigen ervaring). Je kunt meerdere inschrijvingen als eenmanszaak bij de KvK hebben (en dus meerdere eenmanszaken; niet een extra handelsnaam). Maar handig is het natuurlijk niet voor een samenwerkingsverband.

Mark17
18/01/08, 14:39
@host3000:
Het was toch dat een VOF wel bij naast een eenmanszaak kon en geen 2 eenmanszaken (bij dezelfde natuurlijke persoon)?

WebXtra
18/01/08, 15:03
Maar als de nieuwe v.o.f. falliet gaat.. dan gaat wordt ook je prive aansprakelijk gesteld.. dus ook je huidige eenmanszaak.

Tip: Richt eerst een persoonlijke beheer b.v. op.
Die kan eigenaar worden van je eenmanszaak, of zet daar nog een spbv ( special purpose B.V. ) tussen.

Dan een nieuwe spbv en daar jou aandeel van de nieuwe v.o.f.

Kost wat, maar dan heb je wel een goede bescherming van je bestaande lopende zaak.

hires
18/01/08, 15:11
Ik heb even contact gezocht met de Kvk. Je mag géén tweede eenmanszaak hebben, inderdaad wél een eenmanszaak en een vof hebben, uiteraard de eenmanszaak alleen, en de vof met een aantal anderen.

Inderdaad belangrijk is dat de aansprakelijkheid goed geregeld is. Je kan in een contract zoveel mogelijk afspraken regelen en de taken die de personen binnen de vof hebben in de overeenkomst opnemen. Mocht jouw eenmanszaak failliet gaan, dan heeft dit ook invloed op de vof; eventueel kunnen de andere mensen binnen de vof de taken overnemen. Andersom, als de vof failliet gaat, dan is ook jouw eenmanszaak failliet; da;s wat problematischer en daar heb je ook minder invloed op, aangezien je nooit 100% al je acties van de andere mensen binnen de vof kan controleren!

Bezint voor u begint, zal ik maar zeggen :) Mij is het helder..

Ik heb ook de vraag voorgelegd om van mijn eenmanszaak een BV te maken; dat is alleen aan te raden als er voldoende winst wordt gemaakt. Kvk gaf in principe aan: hoe meer winst, hoe interresanter het is om een BV op te richten.

Thanks!

host3000
18/01/08, 16:02
Ik denk dat jullie gelijk hebben; bij nader inzien was mijn eigen situatie toen anders dan ik dacht :)

tvm
19/01/08, 17:53
Richt een ltd met die personen, of richt een ltd op en laat deze ingaan met de vof. Zo heb je je persoonlijke aansprakelijkheid bij failliesement niet.

Triloxigen
19/01/08, 18:14
Richt een ltd met die personen, of richt een ltd op en laat deze ingaan met de vof. Zo heb je je persoonlijke aansprakelijkheid bij failliesement niet.

Als er sprake is van wanbeleid ben je gewoon aansprakelijk hoor..

SF-Jeroen
19/01/08, 18:23
Ook heb ik niet de bijdrage om 18.000 euro voor een BV neer te leggen.

Volgens mij is die regel per 1/1/2008 vervallen


Richt een ltd met die personen, of richt een ltd op en laat deze ingaan met de vof. Zo heb je je persoonlijke aansprakelijkheid bij failliesement niet.

Daarvoor heb je een contactpersoon/zaalwaarnemer in VK voor nodig. Je moet dus iemand kennen of een bureau daarvoor inschakelen.

Zenda
19/01/08, 18:37
Ik kan je eigenlijk toch wel aanraden om direct een B.V. op te richten. Het probleem bij een V.O.F. is dat wanneer je compagnon een verkeerde stap maakt jij daarin mee wordt getrokken en je ook persoonlijk kaalgeplukt kan worden. Bij een B.V. is dit niet het geval en bij degelijk bestuur kan er niet zomaar beslag gelegd worden op privé bezit.

Voor de oprichting van een B.V. heb je nog steeds een startkapitaal van € 18.000,- nodig. Er ligt welliswaar een wetsvoorstelling om dit te verlagen / af te schaffen, maar dit is nog niet doorgevoerd (naar waarschijnlijkheid midden 2008 of begin 2009). Maar de startkapitaal hoef jij natuurlijk niet in je eentje te storten, maar doe je gezamelijk.
De kosten voor de oprichting zijn ongeveer € 1.000 tot € 1.500,-.

Je moet dit natuurlijk alleen doen wanneer je zelf ook vertrouwen hebt in het project. Heb je dat, dan ben je een echte ondernemer als je daar ook geld in durft te stoppen en het risico durft te lopen ;).

XBL
19/01/08, 20:32
Aangaande het startkapitaal: zolang je dat kapitaal maar bij oprichting hebt, zit je goed. Je zou dus spaargeld in kunnen brengen als lening aan de nieuwe BV en de BV deze na oprichting weer terug laten betalen. Je zou ook een lening hiervoor kunnen afsluiten bij de bank (meestal heb je sowieso geld nodig bij het starten van een bedrijf - een deel hiervan kun je lenen bij je bank, de rest hiervan zelf inbrengen).

hires
20/01/08, 23:57
Ik had ook begrepen dat er per 1/1/2008 iets veranderd was voor B.V.'s, maar blijkbaar is dat nog niet doorgevoerd. Dat lijkt me in dit geval wel de beste optie, maar aangezien ik net een lening heb afgesloten voor een andere en betere investering, lijkt het me beter om me daar even op te focussen. De beste optie is dan een B.V. te starten, aangezien ik in ieder geval geen risico wil lopen dat ik door iemand anders de boot in ga.

Bedankt voor de reacties.

MikeN
23/01/08, 16:59
Aangaande het startkapitaal: zolang je dat kapitaal maar bij oprichting hebt, zit je goed. Je zou dus spaargeld in kunnen brengen als lening aan de nieuwe BV en de BV deze na oprichting weer terug laten betalen. Je zou ook een lening hiervoor kunnen afsluiten bij de bank (meestal heb je sowieso geld nodig bij het starten van een bedrijf - een deel hiervan kun je lenen bij je bank, de rest hiervan zelf inbrengen).
Bij het zogenaamde kasrondje blijf je echter wel voor 18k aansprakelijk. Je kan wel 18k spaargeld in de BV storten en dat geld vervolgens door de BV weer aan jou laten uitlenen, maar dan heb jij nog altijd een schuld van 18k aan de BV die je moet terugbetalen bij faillissement.

Hollanda
23/01/08, 18:26
Lening aan de BV en dat na oprichting weer terugbetalen aan jouw prive persoon (zo lees ik het)...

MikeN
26/01/08, 01:40
Lening aan de BV en dat na oprichting weer terugbetalen aan jouw prive persoon (zo lees ik het)...
Bij een lening aan de BV heb je geen 18k ingelegd en ben je dus bij een faillissement helemaal de lul, gezien de rechtspersoonlijkheid dan nooit officieel is opgericht.

WebXtra
27/02/08, 19:09
Volgens mij is die regel per 1/1/2008 vervallen

Deze regeling zou eerst per 1/1/2008 in gaan, toen per 1/4/2008 en nu is 1/6/2008 de planning.


Bij een lening aan de BV heb je geen 18k ingelegd en ben je dus bij een faillissement helemaal de lul, gezien de rechtspersoonlijkheid dan nooit officieel is opgericht.

Nope, wanneer er een overeenkomst is tussen de B.V. en jezelf dat de B.V. aan jouw 18.000 euro geleend heeft, dan is er geen probleem. Je moet wel "ff" die 18.000 euro ophoesten wanneer de B.V. Failliet gaat.

Overigens mag een curator na 5 jaar niet eens meer uitzoeken of het kapitaal is volgestort en wordt er van uit gegaan dat het gebeurt is.

Zie voor meer info: http://www.kneppelhout.nl/Kneppelhout/nl-nl/Nieuws/artikelen/kasrondje/default.htm

Let met name op:


Uit het voorgaande volgt dat de gevolgen van een onjuiste volstorting van de aandelen vergaande gevolgen kan hebben indien de vennootschap binnen vijf jaar na de oprichting failleert. Deze gevolgen kunnen op simpele wijze worden voorkomen door de terugboeking naar de oprichter te betitelen als een lening en dit ook schriftelijk als zodanig vast te leggen. Het betalen van rente en/of het stellen van zekerheid voor de terugbetaling zijn blijkens de rechtspraak van de Hoge Raad niet vereist.


Overigens kan het belastingtechnisch zeer interessant zijn om een B.V. vennoot te maken van een VOF of CV, je kunt dan de winst daar plaatsen waar het het meest gunstige is.

En let ook hier op:
http://www.kneppelhout.nl/Kneppelhout/nl-nl/Nieuws/artikelen/vervolgkasrondje/default.htm