PDA

Bekijk Volledige Versie : Niet betalende klant met waarschijnlijk verkeerd adres !



Toepes
18/01/08, 10:04
In december bestelde een klant een hostingpakket en gaf accoord voor automatische incasso.
Hosting + domeinnaamregistratie was geregeld en toen incasso opdracht uitgevoerd moest worden kreeg ik na een dag een bericht dat "het account geblokkeerd is voor incasso"

(Onvoldoende saldo ?)
De volgende stap was een e-mail waarop zowaar een reactie kwam dat de betaling meteen geregeld werd. Na een week wachten - geen betaling gehad. Meerdere telefoontjes naar zijn GSM resulteerden alleen in een voicemail (ook al had ik mijn nummer verstopt) en mailtjes wordt niet op gereageerd.

Hierop is een opdracht uitgestuurd naar een incassobureau. Het domein is uitgeschakeld en mail kan ook niet meer opgehaald worden dus. Nu blijken er op de account van de besteller de nodige mailtjes te staan.

Via de website die op de server staat heb ik 2 personen kunnen achterhalen die hem helpen met de website, echter zijn deze pas in een later stadium erbij gekomen. Zij reageren wel op berichten van mij maar kennen hem niet persoonlijk.

Mijn vraag is nu: Mag je deze bekijken om gegevens over de identiteit van de persoon te achterhalen of is dit (naar wat ik wel denk) in strijd met de privacy wet ?

Ramon Fincken
18/01/08, 10:06
Via de website die op de server staat heb ik 2 personen kunnen achterhalen die hem helpen met de website, echter zijn deze pas in een later stadium erbij gekomen. Zij reageren wel op berichten van mij maar kennen hem niet persoonlijk.

en deze 2 personen kunnen je niet in contact brengen met die juiste persoon?

Toepes
18/01/08, 10:11
Nee helaas, zij hebben ook geen andere gegevens dan zijn e-mail adres en het telefoonnummer dat ik ook heb gehad.

Als ze niet wilden meewerken zouden ze mij die gegevens niet hebben doorgestuurd (denk ik zo)

Misschien is het een optie om via een bank een adres te achterhalen dat bij de rekening hoort ?

Ramon Fincken
18/01/08, 10:19
Klopt ja :(

Ok wbt mails, ik zou er persoonlijk echt uitblijven, bovendien stel ... je kijkt wel, hoe groot is de kans dat je iets gaat vinden dat aan hem is gericht en zijn (juiste of andere) contactgegevevns bevat ? Ik denk dat die kans niet zo heel groot is.

Wat ik nu zou doen is vragen aan die 2 personen of ze wellicht voor jou kunnen bellen. ( zullen ze niet waarderen denk ik ) Je hebt het domein al uitgeschakeld dus dan zou je toch verwachten dat hij snel tot actie overgaat ..

succes in ieder geval!

hostlogic.nl
18/01/08, 11:31
Heb je wel een getekend contract met daarop zijn naam en handtekening? En weet je zeker dat die naam de juiste is? Als je dat niet hebt, zou ik er niet al te veel energie meer in gaan steken. Maar ik weet natuurlijk niet om welk bedrag het gaat.

Toepes
18/01/08, 11:36
Het bedrag is nog te overzien 190 euro, Er is geen contract op papier alleen het accoord via het formulier op de website.

De naam is de juiste naam naar mijn idee. Ik denk dat het inderdaad een geval van "jammer" wordt.

Dit leert mij in de toekomst anders te werk te gaanbij nieuwe klanten. Eerst betalnig/handtekening.

In iedergeval hartelijk bedankt voor jullie reacties.

leagzhosting
18/01/08, 15:12
in ieder geval een aangifte doen bij politie en de isp waarmee het account is besteld kan geen kwaad ip adres met bestel formulier meenemen

mocht je achteraf toch de gegevens kunnen vinden heb je in ieder geval bewijs van aangifte

sander
18/01/08, 15:23
in ieder geval een aangifte doen bij politie en de isp waarmee het account is besteld kan geen kwaad ip adres met bestel formulier meenemen

mocht je achteraf toch de gegevens kunnen vinden heb je in ieder geval bewijs van aangifte


zonde van je tijd...

hires
18/01/08, 15:46
Het is jammer dat er al kosten zijn gemaakt, maar teveel energie in steken kost ook tijd. Ik heb in het begin nog is gezocht op de adresgegevens die een klant heeft opgegeven en gezocht op de domeinnamen die waren aangevraagd. De betreffende domeinnamen waren toen al twijfelachtig en constant verhuisd. Eigenaren van de domeinnamen waren ook twijfelachtig en terug te vinden op een balcklist enz. Ik heb daarop besloten dat ik verder geen actie wilde ondernemen, omdat ik niet het idee had dat dit wat zou gaan opleveren. Ik heb netjes twee herinneringen en een aanmaning gestuurd met de melding dat het account op die en die datum wordt afgesloten, en dat is ook gebeurt. Nooi meer wat van gehoord, domeinnaam weer vrijgegeven en ackup bewaard van het account.

Als je een incassobureau op basis van no cure no pay hebt ingeschakeld kost het je misschien niet zoveel extra, maar je voelt het waarschijnlijk al dat je niet veel meer kan doen. Aangifte kan ook, en zou ook eigenlijk moeten, wil je iets kunnen doen tegen dit soort praktijken. Als niemand iets doet geef je een soort van vrijbrief aan dit soort mensen die deze dingen doen. Maar ja.

Toepes
18/01/08, 16:11
ja Hires. klopt inderdaad, en dat is namelijk het vreemde aan die praktijken is dat er blijkbaar maar weinig mensen zijn die voor lagen bedragen iets willen doen om te incasseren, dus wordt het dergelijke figuren wel gemakkelijk gemaakt om de volgende keer weer zoiets te proberen.

Het verstandigste is blijkbaar dus altijd vooruitbetaling. Maarja ook bij vervolgorders (na een jaar, als domein e.d gaan verlopen) willen er wel eens niet betalers zijn, zoals ik ook afgelopen jaar had.

Betalen is blijkbaar voor veel mensen een lastig iets geworden. En dan heb ik het niet alleen maar over particulieren, maar ook over bedrijven. Maar ik denk dat dat voor de meesten hier ook iets is dat niet vreemd in de oren klinkt

Geoffrey
18/01/08, 16:38
Ik zou inderdaad toch een klacht neerleggen bij de politie ja. Ze doen er rechtstreeks niets mee, maar als er ooit een vervolg op komt dan ben je zeker dat ze achter die kerel aan gaan. Wanneer iemand bij ons niet betaalde (en er zitten er een pak op dit forum ook) lichten we direct de nodige instanties in. Een advocaat of incasso erop zetten voor een dergelijk klein bedrag heeft weinig zin. Maar als je een klacht neerlegt en er komt een vervolg aan ben je zeker dat die persoon / dat bedrijf onder handen genomen wordt.

leagzhosting
18/01/08, 16:44
een bedrag hoger dan 100 euro is voldoende om aangifte voor te doen vind ik
of je moet 190 zien alsof het niets is maar denk het niet

MSI-Maxx
18/01/08, 16:46
eeh.. meeste icasso buro's kunnen aan de hand van ip achter adres komen? Dus zou even bellen met incasso buro ;)

EDIT: Zelfde probleem gehad.. De persoon in kwestie kreeg een vette boete :X

BsHosting
18/01/08, 17:11
Gewoon een deurwaarder op no cure no pay erop af sturen.

Niet geschoten is altijd mis, elke keer maar roepen ja laat maar voor dat bedrag is er straks weer een andere gedupeerde.

En zo blijven we bezig met de wanbetalers, immers ze blijven bezig als ze niet gepakt worden, met een dagvaarding aan hun broek zullen ze het vanzelf wel eens afleren.

Toepes
18/01/08, 17:38
Gewoon een deurwaarder op no cure no pay erop af sturen.

Niet geschoten is altijd mis, elke keer maar roepen ja laat maar voor dat bedrag is er straks weer een andere gedupeerde.

En zo blijven we bezig met de wanbetalers, immers ze blijven bezig als ze niet gepakt worden, met een dagvaarding aan hun broek zullen ze het vanzelf wel eens afleren.


Dat is exact wat is bedoel, dus ik ga er nog even mee door :)

santema
18/01/08, 17:39
eeh.. meeste icasso buro's kunnen aan de hand van ip achter adres komen? Dus zou even bellen met incasso buro ;)

EDIT: Zelfde probleem gehad.. De persoon in kwestie kreeg een vette boete :X

Toch nog iets om te lachen zo aan het einde van de dag :lovewht:


Gewoon domein opheffen en verder gaan met je leven, je er druk om maken kost alleen maar meer tijd en energie. Je zou zijn naam/adres/rekeningnummer hier nog even kunnen posten, of het mag: nee, of je je daar iets bij aan moet trekken bij dit soort mensen: nee.

Wel even erbij vermelden dat de persoon niet op dat adres woont, maar het alleen gebruikt voor bestellingen.

thijlklerkx
18/01/08, 17:44
Lijkt me toch niet zo'n slim idee, potentiële klanten die zien dat je zo met klantgegevens omgaat...

Geoffrey
18/01/08, 18:07
Lijkt me toch niet zo'n slim idee, potentiële klanten die zien dat je zo met klantgegevens omgaat...

Euhm en wat lijkt je dan wel een goed idee? Dat iedereen zomaar kan bestellen zonder te betalen en zien dat er niks mee gedaan wordt? Dat lijkt mij nog een veel minder goed idee...

Maar inderdaad wat betreft de privé gegevens van een klant openbaar maken, daar zou ik toch mee opletten. Maar wel internetoplichting even contacteren en daar alle gegevens droppen. Deden wij ook altijd.

thijlklerkx
18/01/08, 22:16
Euhm en wat lijkt je dan wel een goed idee? Dat iedereen zomaar kan bestellen zonder te betalen en zien dat er niks mee gedaan wordt? Dat lijkt mij nog een veel minder goed idee...

Tja ik snap dat het frustrerend is maar ik blijf vinden dat het niet slim is, ten eerste natuurlijk omdat het in strijd is met de wet, maar ook omdat er volgensmij best veel klanten zijn die hier eens wat rond lezen en ik zou niet kiezen voor een hoster die mijn gegevens op straat gooit, omdat ik (onder wie weet wat voor omstandigheden) niet betaal.

Ik zeg: probeer een incasso te doen, als dat niks oplevert aangifte (jaja, ik snap dat dat niet veel oplevert, maar zonder geldige statistieken waaruit blijkt hoeveel dit gebeurt, gebeurt er nooit wat) en verder doorgaan met het leven.
Behalve bij echt grote bedragen, maar ik zou zelf orders boven een paar honderd euro altijd met vooruitbetalen doen...

Eigenlijk zou er een zwarte lijst moeten komen, en dan bedoel ik netjes geregistreerd bij het CBP en te lezen en bij te werken door geregistreerde hosters. Maarja, wie gaat er de tijd voor nemen om alle regels daarover goed uit te zoeken en zoiets op te starten?

phreak
18/01/08, 22:20
@TS:

Als het om hosting gaat, hef het domein op, en ga verder met wat je normaal doet wat Santema zegt..

SF-Jeroen
18/01/08, 22:21
eeh.. meeste icasso buro's kunnen aan de hand van ip achter adres komen? Dus zou even bellen met incasso buro ;)

EDIT: Zelfde probleem gehad.. De persoon in kwestie kreeg een vette boete :X

Als ik een ding heel zeker weet is dat DAT niet mag. IP adres mag NIET gebruikt worden voor dergelijke informatie

phreak
18/01/08, 22:23
Als ik een ding heel zeker weet is dat DAT niet mag.

Eh, en dat KAN niet.. een incassobureau heeft geen jurisdictie om bij een provider aan te kloppen om een naam achter een IP te verkrijgen, dit heet privacywetgeving en mag alleen met een gerechterlijk bevel

SF-Jeroen
18/01/08, 22:33
Eh, en dat KAN niet.. een incassobureau heeft geen jurisdictie om bij een provider aan te kloppen om een naam achter een IP te verkrijgen, dit heet privacywetgeving en mag alleen met een gerechterlijk bevel

Ook dat, maar ik snap niet waar MSI-Maxx dit vandaan haalt.

phreak
18/01/08, 22:37
Ook dat, maar ik snap niet waar MSI-Maxx dit vandaan haalt.

Interessant doen, grootspraak?

crazycoder
18/01/08, 22:39
Ook dat, maar ik snap niet waar MSI-Maxx dit vandaan haalt.
Uit zijn duim?

Suspenden kan in dit soort gevallen al genoeg zijn. Domeinnaam nog even vasthouden en een kort gesprekje met een collega mocht deze een verhuizing aanvragen.

Swiftway-UK
18/01/08, 22:40
Ook dat, maar ik snap niet waar MSI-Maxx dit vandaan haalt.

Uit zijn duim.

phreak
18/01/08, 22:41
Wat een geduim vandaag :)

mind
18/01/08, 22:50
Op het ip zoeken in de ripe database wil soms nog wel eens helpen. IP's van office DSL van KPN staan nl. keurig op naam ;-) Dit weten sommige incasso bureau 's ook...

swedendedicated
18/01/08, 23:28
Kleinduimpje is weer bezig, O O waar blijft de reus.

Providers vragen altijd om een kopie van aangifte (als ze überhaupt al reageren) dus het lijkt me erg sterk Max.