PDA

Bekijk Volledige Versie : 32bit of 64bit ???



jeroen_123
16/01/08, 01:26
Nou de machine begint vorm te krijgen

Supermicro moederbord X7DWA-N met 2x quad core, 2ghz, Xeon CPU dit alles in een Antec P190 kast, 4x 1gb kingston geheugen en 4x 250 gb sata II (althans de 300 uitvoering want sata bestaat niet echt) in een raid conf.

Hij is nog niet aangeslingerd, twijfel ff over het volgende 32bit windows installeren of een 64bit windows installeren

Ben ff de draad kwijt en kan me aantekeningen niet meer vinden, is al weer ff geleden dat ik het eea heb uitgezocht

MediaServe
16/01/08, 03:27
Ik zou met 4 GB geheugen ook 64bit Windows draaien.
Anders kun je maar ongeveer 3,2 GB geheugen gebruiken en das best zonde ;)

Hier in ieder geval nooit problemen gehad met 64bit Windows Vista.

Luke B
16/01/08, 08:45
Gewoon voor 64-bit gaan inderdaad, anders gebruik je niet alle resources.
Zelf ook nooit problemen ermee gehad, werkt allemaal goed.

leagzhosting
16/01/08, 12:01
Ik zou met 4 GB geheugen ook 64bit Windows draaien.
Anders kun je maar ongeveer 3,2 GB geheugen gebruiken en das best zonde ;)

Hier in ieder geval nooit problemen gehad met 64bit Windows Vista.

/4gb limit aanzetten in boot.ini

dan werkt het gewoon met 32bit

stabieler zou toch een wat u zegt een 64bit zijn

Jesperw
16/01/08, 12:19
Ik zou met 4 GB geheugen ook 64bit Windows draaien.
Anders kun je maar ongeveer 3,2 GB geheugen gebruiken en das best zonde ;)

Ik snap ook niet helemaal hoe je daar bij komt, want ik gebruik al lang een windows machine met 8 gig op 32bit. Net als Linux uiteraard. Dit wordt gewoon aangesproken.

leagzhosting
16/01/08, 12:28
Ik snap ook niet helemaal hoe je daar bij komt, want ik gebruik al lang een windows machine met 8 gig op 32bit. Net als Linux uiteraard. Dit wordt gewoon aangesproken.

bij normale installaties xp zit er een 2gb limit op
de rest herkent ie wel maar werkt ie niet lekker

net als dat je linux dan met bigmem kernel moet installeren

Dagger
16/01/08, 12:51
je draait toch geen windows XP op een server?

jeroen_123
16/01/08, 14:12
Het is geen server, een uit de kluiten gegroeid workstation :-)

Ga vanmiddag testen met Vista 64bit (tot op heden slechte ervaring met vista, maar ik waag de gok maar weer)

GlennMatthys
16/01/08, 14:27
bij normale installaties xp zit er een 2gb limit op
de rest herkent ie wel maar werkt ie niet lekker

Niet waar, van waar haal je dit plots? Als je PAE inschakelt dan zou je moeten tot 64 GB geheugen kunnen aanspreken. En ook als er meer geheugen inzit dan dat hij wil gebruiken werkt windows xp perfect.



net als dat je linux dan met bigmem kernel moet installeren


Ja en dan? Dit telt trouwens ook niet voor alle distributies.

Elpatri
18/01/08, 23:09
Hey mensen,

het apparaat waar het hierboven om gaat is waar ik nu mee werk,
Ik heb echter een probleem.....

Vista ultimate 64 bit, draait geen photoshop op en een heleboel andere software die ik gebruik
XP 64 bit, IDEM
Vista 32 bit, ziet maar 2.75 gb geheugen terwijl hij bij Eigenschappen van deze computer wel 4gb staat.
xp 32 idem echter staat er bij eigenschappen dan 2.75 gb.

Ik heb vanmorgen een bios update gedaan maar die lijkt niet echt te helpen.

Het gaat om een supermicro bord X7DWA-N met 4gb kingston ecc geheugen.

Iemand nog advies voor me ?

IXSHost
18/01/08, 23:46
Hey mensen,

het apparaat waar het hierboven om gaat is waar ik nu mee werk,
Ik heb echter een probleem.....

Vista ultimate 64 bit, draait geen photoshop op en een heleboel andere software die ik gebruik
XP 64 bit, IDEM
Vista 32 bit, ziet maar 2.75 gb geheugen terwijl hij bij Eigenschappen van deze computer wel 4gb staat.
xp 32 idem echter staat er bij eigenschappen dan 2.75 gb.

Ik heb vanmorgen een bios update gedaan maar die lijkt niet echt te helpen.

Het gaat om een supermicro bord X7DWA-N met 4gb kingston ecc geheugen.

Iemand nog advies voor me ?

Misschien dit proberen op de 32Bit versies?!


/4gb limit aanzetten in boot.ini

dan werkt het gewoon met 32bit

stabieler zou toch een wat u zegt een 64bit zijn

Elpatri
19/01/08, 00:37
Euh IXSHost,

waar zet ik dat aan ?

bami82
19/01/08, 14:25
Euh IXSHost,

waar zet ik dat aan ?

http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEmem.mspx

Misschien nog een intressante URL

http://www.vistaclues.com/reader-question-maximum-memory-in-32-bit-windows-vista/

beetle
19/01/08, 18:28
Ik snap ook niet helemaal hoe je daar bij komt, want ik gebruik al lang een windows machine met 8 gig op 32bit. Net als Linux uiteraard. Dit wordt gewoon aangesproken.

Hoe kun je nu dan meer als 4gig aanspreken op een 32bit besturingssysteem als 2 tot de macht 32 nog steeds 4gig is? dit kan dan toch niet geadresseerd worden

QIRulez
19/01/08, 20:02
Windows XP Professional and Windows Server 2003 Memory Support. The maximum amount of memory that can be supported on Windows XP Professional and Windows Server 2003 is also 4 GB. However, Windows Server 2003, Enterprise Edition supports 32 GB of physical RAM and Windows Server 2003, Datacenter Edition supports 64 GB of physical RAM using the PAE feature.

The virtual address space of processes and applications is still limited to 2 GB unless the /3GB switch is used in the Boot.ini file. When the physical RAM in the system exceeds 16 GB and the /3GB switch is used, the operating system will ignore the additional RAM until the /3GB switch is removed. This is because of the increased size of the kernel required to support more Page Table Entries. The assumption is made that the administrator would rather not lose the /3GB functionality silently and automatically; therefore, this requires the administrator to explicitly change this setting.

The /3GB switch allocates 3 GB of virtual address space to an application that uses IMAGE_FILE_LARGE_ADDRESS_AWARE in the process header. This switch allows applications to address 1 GB of additional virtual address space above 2 GB.

The virtual address space of processes and applications is still limited to 2 GB, unless the /3GB switch is used in the Boot.ini file. The following example shows how to add the /3GB parameter in the Boot.ini file to enable application memory tuning:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="????" /3GB

MediaServe
20/01/08, 13:58
Vista ultimate 64 bit, draait geen photoshop op en een heleboel andere software die ik gebruik
XP 64 bit, IDEM

XP 64-bit zuigt naar mijn mening, was leuk om te testen maar kun je niet fatsoenlijk mee werken. Vista 64-bit is wel volwaardig. Ik heb zelf zonder problemen Photoshop gedraaid op 64-bit Vista. Vista 64-bit ondersteunt álle 32-bit software, omdat dit wordt omgezet. Vista 64-bit ondersteunt alleen geen 16-bit applicaties meer.


Vista 32 bit, ziet maar 2.75 gb geheugen terwijl hij bij Eigenschappen van deze computer wel 4gb staat.
xp 32 idem echter staat er bij eigenschappen dan 2.75 gb.

Dat komt omdat er maar 4 GB fysieke adresseringsruimte is, daar valt niet alleen het RAM geheugen onder, maar ook de PCI bus, aangesloten apparaten en dergelijke. Dat wordt dus van de 4 GB afgesnoept. Meestal houdt men ruim 3 GB over, maar jij blijkbaar nog minder. Dat hij wel kan zien dat er 4 GB geheugen inzit, dat leest hij uit de BIOS, die ziet wat er fysiek inzit. Het is puur een probleem dat hij niet alles kan adresseren. Je zult echt 64-bit Vista moeten draaien om al je geheugen te kunnen gebruiken.


Hoe kun je nu dan meer als 4gig aanspreken op een 32bit besturingssysteem als 2 tot de macht 32 nog steeds 4gig is? dit kan dan toch niet geadresseerd worden

Omdat de processor een stukje 36-bit heeft voor adresseringen, dit noemen ze Physical Address Extension. Ik heb dit in de praktijk overigens nog nooit goed zien werken op consumenten versies van Windows, op Windows Server werkt het wel goed. Ik snap ook niet goed waarom je het aan kunt zetten op XP en Vista.

2^36 = 64 GB

Elpatri
21/01/08, 00:38
MediaServe,

Dus jij raad aan om vista 64 bit te draaien ?
Of een server verise ?

MediaServe
21/01/08, 01:58
MediaServe,

Dus jij raad aan om vista 64 bit te draaien ?
Of een server verise ?

Ik zou in principe 64-bit Vista aanraden, mits jouw hardware goede drivers heeft. Ik ben zelf noodgedwongen teruggegaan naar 32-bit omdat ik voor 64-bit geen ISDN Webvox drivers kon krijgen en deze wel nodig had.

Windows Server 2003 is vrijwel gelijk aan Windows XP Professional, dus dit kun je prima inzetten voor je consumenten PC. Alleen hangt aan Windows Server een redelijk hoog prijskaartje.

Elpatri
21/01/08, 16:24
Ik heb momenteel even windows server 2003 x64 draaien
dat gaat als de brandweer, alle drivers werken heb bijna alle programma's aan de slinger,
dan nog even wat printers etc maar da komt denk ik wel goed.

Het draait nu, en het is echt mega snel !

Thanx allemaal voor jullie reply's

ronaldlokers
31/01/08, 10:52
Ik ben op dit moment aan het kijken voor een nieuwe pc, maar ik twijfel nog erg tussen 64bit en 32 bit.

Enige probleem wat ik tegengekomen ben is dat mijn "Imation Disk Stakka" niet gaat werken op 64bit. Zou ik dat kunnen oplossen door een virtual machine met een 32bit versie te draaien?

De rest van mijn hardware heeft 64bit drivers, dus wat dat betreft zou ik dan toch voor 64bit kunnen gaan.

Als ik het goed begrijp kan je in Windows Vista 64bit wél 32bit programma's draaien zonder problemen, maar kan je geen 32bit drivers erop zetten?

gjtje
31/01/08, 10:56
Klopt, je kan geen 32bit drivers gebruiken in Windows x64. De workstation varianten van VM software ondersteunen meestal dat je USB apparaten kan door verbinden dus dat is een mogelijke oplossing.

dotnetjunkie
06/02/08, 09:38
Zéker voor 64-bits gaan!
Vista x64 of Windows Server 2008 x64 (die laatste heb ik gisteren op m'n development werkstation geïnstalleerd - is sinds maandag RTM!)

Overigens werkt Photoshop uitstekend op 64-bit windows!
Alle recente applicaties en drivers werken feilloos onder x64 windows.
Eigenlijk de enige reden om tegenwoordig nog een 32-bit versie te installeren, is als iemand persé nog een stukje legacy hard- of (16-bits) software wil of moet gebruiken.
In alle andere gevallen kies je best voor 64-bit, het is niet alleen de grotere geheugenadresruimte, er zijn nog tal van andere voordelen (o.a. security van de kernel is een belangrijk voordeel - er kunnen enkel signed drivers worden geïnstalleerd, dus rootkits bvb. maken geen kans).