PDA

Bekijk Volledige Versie : webhosting, hdd's crashen, geen backup, wat te doen tegen dit?

Virus3000
15/01/08, 13:48
Hallo,
ik heb een klein bedrijfje in webdesign. Voor onze sites bieden we altijd ook de optie aan dat wij de site hosten (hebben we alles beetje in handen, werkt makkelijker voor ons). Dit deden we altijd via een "Reseller Account" bij een groter webhosting bedrijf. Dit webhosting bedrijf zorgde dus voor de server en volgens de contracten ook voor dagelijkse backups.

Nu is laast heel die hdd array gecrasht van hun en is alles verloren gegaan. Je zou denken, oké, even downtime, nieuwe hardeschijven steken, backups terug zetten, terug online.

Helaas.

Al hun backups waren corrupt (hoe krijg je het voor elkaar) en de enigste backup die ze nog hadden was bij een server wissel van 1 jaar geleden. Hierdoor zijn wij zowat al onze sites kwijt geraakt. Oké, niet zo erg, even opnieuw uploaden en klaar. Maar de meeste sites werkte via ons CMS dus waar ze zelf de inhoud konden aanpasse, grote databases hadden en vaak ook forums. Dit is dus wel allemaal verloren gegaan.

Het was de taak van het webhosting bedrijf om dagelijkse backup te nemen. Niet de onze.
Alles heeft zo'n 96u offline gelegen en nu zitten alle sites terug hoe we ze hebben afgeleverd (lege content, lege forums).

Het is nog niet zo ver, maar hier gaan wij schadeclaims voor krijgen denk ik. Hoe moeten we dit aanpakken? Kunnen we die schadeclaims door verwijzen of eigen schadeclaim opstellen tegenover dat webhosting bedrijf?

Het webhosting bedrijf zelf heeft trouwens de afgelopen 72 uur niets meer laten horen...
Het is nu al 1 week geleden sinds de crash...

Ik heb trouwens gevraagd om deze corrupte backup in te mogen zien (dat ze die beschikbaar stellen zodat ik deze kan downloaden en misschien zelf iets van kan restoren).

Hierop kreeg ik het antwoord:

Helaas hebben wij deze corrupte backups niet meer voorhanden, deze waren onherstelbaar en zijn daarom ook gewist van onze backup server.

Hun backup systeem zou op een externe 2TB lacie backup disk worden gemaakt. Je gaat mij niet vertellen dat ze die zomaar eventjes verwijderen omdat het corrupt was. Ik vermoed dat ze nooit backups hadden en nu in de problemen zitten.

Wat nu te doen?

Sorcer
15/01/08, 13:55
Ik zou eerst even je eigen algemene voorwaarden nalopen of hier daadwerkelijk iets over instaat dat jij aansprakelijk hierover gesteld kunt worden door klanten. Daarnaast zou ik ook de algemene voorwaardens van het desbetreffende bedrijf erbij pakken waar je momenteel je diensten afneemt. Zet het zelf even op papier zodat het een overzicht geeft wat de situaties zijn.

Meestal hebben bedrijven een aansprakelijkheids verzekering hiervoor. Meer informatie hiervoor is vast te vinden bij je desbetreffende bank of andere instantie! Succes met dit voorval.

Triloxigen
15/01/08, 14:02
Om het beestje bij de naam te noemen, dit gaat volgens mij over E-Dentify.
Een kennis van mij heeft hetzelfde probleem.

Virus3000
15/01/08, 14:07
Om het beestje bij de naam te noemen, dit gaat volgens mij over E-Dentify.
Een kennis van mij heeft hetzelfde probleem.
Klopt, en ze zijn in het verleden niet zo populair geweest als je google er op na slaat... Enkel ja, dat weet je ook pas wanneer je echt in de problemen geraakt. Maargoed, ik wil een oplossing. Data krijg ik waarschijnlijk niet meer terug aangezien ze waarschijnlijk nooit backups hebben gemaakt...

Maar ik heb geen zin om door die amateurs zelf diep in de problemen te geraken. We hadden bijvoorbeeld net voor een nieuwe klant hun hele site opgeleverd, veel content toegevoegd etc. Dit is allemaal weer helemaal verdwenen en ik heb ook geen tijd te veel...

Randy
15/01/08, 14:08
Volgende keer even op een naam Googlen voordat je zaken doet met een bedrijf? In dit geval scholieren.
Voor nu: Je kunt de algemene voorwaarden bekijken en (door een advocaat) een ingebreke stelling sturen, echter heb je hier je data niet mee terug.

Virus3000
15/01/08, 14:14
Volgende keer even op een naam Googlen voordat je zaken doet met een bedrijf? In dit geval scholieren.
Voor nu: Je kunt de algemene voorwaarden bekijken en (door een advocaat) een ingebreke stelling sturen, echter heb je hier je data niet mee terug.
offtopic: Ja, maar ik zat al bij e-d voordat het echt bekend was als probleem bedrijf. Heb tot nu eigenlijk ook nooit echte problemen gehad, maar dit is gewoon onacceptabel. En dan nu zeggen dat ze hun corrupte backups "gewist" hebben....

ontopic: Heb hier absoluut geen ervaring mee maar ik zou dus beste langs een advocaat kunnen gaan denk ik en het probleem uitleggen (en papieren, algemene voorwaarden etc meenemen).

blieb
15/01/08, 14:16
Ik vind dat je zelf ook een (beetje) verantwoordelijk bent voor backup. Ik maak regelmatig zelf een backup van mijn sites voor het geval er zo iets gebeurt. toch wat meer zekerheid :)

thewizzkid75
15/01/08, 14:17
Het is altijd vervelend, sterker nog, zeer vervelend als je data kwijtraakt en als een provider je niets anders kan bieden dan een oude (achterhaalde) backup te restoren.

Wij hosten voor o.a. onze eigen scripting-klanten en wij maken backups voor onszelf en voor de klanten. Wij stellen wel als voorwaarde dat ook de klant verantwoordelijk is voor het maken van eigen backups. dit is natuurlijk niet meer dan logisch. Je kunt namelijk nooit 100% backup garanderen (denk maar eens aan tussentijdse updates binnen de backupcyclus. Daarom moet een klant zelf ook backuppen!)

Dus als je dan toch zelf moet backuppen, garandeer je geen 100% terugval garantie. Dat is bijna onmogelijk voor een provider.

Check in jouw geval goed de voorwaarden van je provider, daarin staat het vermeld wat ze je wel en niet verplicht zijn.

Daarnaast is het zo dat je ze waarschijnlijk wel kunt aanpakken op de uptime.reclame

Als je dus de uptimegarantie hebt in de overeenkomst, kun je daar wel misschien juridisch iets mee (inzake de claims!!!)

Je moet wel e.e.a. kunnen bewijzen! Maar hoe bewijs je een downtime zonder logboek (die je provider heeft). Misschien kun je je klanten hierin laten ondersteunen bij een geschil, mocht je een schadeclaim krijgen.

Nou dat was het wel weer.

Groet,
Hans
Brightscape Interactive :lovewht:

Virus3000
15/01/08, 14:28
Ik vind dat je zelf ook een (beetje) verantwoordelijk bent voor backup. Ik maak regelmatig zelf een backup van mijn sites voor het geval er zo iets gebeurt. toch wat meer zekerheid :)
klopt dat is ook wel beetje zo. Maargoed, er werd mij gegarandeerd dat ze dagelijkse backups bij hielden. En ja, ze hebben dan een RAID opstelling en ze maken apart nog eens dagelijkse backups. Dan zouden ze toch een redelijk recente versie tevoorschijn moeten kunnen toveren. Niet ééntje van 1 jaar geleden.
Kijk als ik een backup van een week oud zou hebben zou ik niet zo moeilijk doen, maar dit is gewoon onacceptabel. Heb zelf alle accounts terug aan moeten maken. Al de instellingen die de klanten hadden (wachtwoorden, email accounts, website instellingen,...) zijn gewoon allemaal verloren gegaan.

GlennMatthys
15/01/08, 14:43
Het blijft altijd waar, you get what you pay for... Je bent niet de enigste, iemand die ik ken heeft een vergelijkbare situatie voorgehad, 3 dagen plat en alle email die op de server stond kwijt.

martysmarty
15/01/08, 14:44
Dit topic kwam ik ook op Fok! tegen :P

Virus3000
15/01/08, 14:47
Dit topic kwam ik ook op Fok! tegen :P
klopt, maar past hier iets beter. is offtopic trouwens ;)

Het blijft altijd waar, you get what you pay for... Je bent niet de enigste, iemand die ik ken heeft een vergelijkbare situatie voorgehad, 3 dagen plat en alle email die op de server stond kwijt.
klopt, maar dit had gewoon niet mogen gebeuren. Men kan ook goedkoop zijn en nog wel hun zaakjes (backup!) inorde hebben. Ja mail die op de server stond zijn we natuurlijk ook kwijt maar mail die gedurende de downtime is verzonden krijg je altijd nog later aan he. Mail is niet de ramp, de sites wel...

Swiftway-UK
15/01/08, 14:56
Je had zelf ook gewoon backups moeten maken, ook met backups kunnen er zaken misgaan.

Virus3000
15/01/08, 14:58
Je had zelf ook gewoon backups moeten maken, ook met backups kunnen er zaken misgaan.
klopt, maar hier ben ik nu niet veel meer mee...

En zij zouden een backup hebben van hun raid mirror en een backup op externe hdd...
Als ik iedere dag/week enkele GB's moet gaan downloaden (in belgie met datalimieten) schiet ook niet op eh!

wonko
15/01/08, 14:59
Eerst en vooral, neem je contract, hun algemene voorwaarden,... bij de hand, en lees die goed na. Staat daar expliciet in dat ze backups garanderen? Heb je een mail van hun waarin dit vermeld wordt? Je moet iets van bewijs hebben dat dit aangeboden en gegarandeerd werd. Uptime garanties zijn ook iets wat je zwart op wit moet hebben, en bijhouden. Heb je niets die ook maar naar een garantie ruikt, op papier of op mail, dan ben je gezien.

Dan ga je naar een goede advocaat. Die zal het van daar wel opnemen en je verder begeleiden.

Aan de andere kant, naar je klanten toe, neem ik aan dat je die al lang een mailing hebt gedaan, en de zaak uitgelegd hebt. Ik zou hen direct melden dat je er alles zal aan doen om een schadeclaim in te dienen, en dat je hen op de hoogte zal houden. Het zal je klanten aangeven dat je ermee bezig bent. Laat hen weten dat je hen misschien later zal contacteren om meer details te krijgen; of om samen acties te ondernemen.

En voor de geleden schade: inhoud van pagina's kan je misschien terughalen van de google cache of archive.org.

En een laatste tip: ga voor kwaliteit, betaal ervoor, en eis harde garanties.

Virus3000
15/01/08, 15:02
Eerst en vooral, neem je contract, hun algemene voorwaarden,... bij de hand, en lees die goed na. Staat daar expliciet in dat ze backups garanderen? Heb je een mail van hun waarin dit vermeld wordt? Je moet iets van bewijs hebben dat dit aangeboden en gegarandeerd werd. Uptime garanties zijn ook iets wat je zwart op wit moet hebben, en bijhouden. Heb je niets die ook maar naar een garantie ruikt, op papier of op mail, dan ben je gezien.

Dan ga je naar een goede advocaat. Die zal het van daar wel opnemen en je verder begeleiden.

Aan de andere kant, naar je klanten toe, neem ik aan dat je die al lang een mailing hebt gedaan, en de zaak uitgelegd hebt. Ik zou hen direct melden dat je er alles zal aan doen om een schadeclaim in te dienen, en dat je hen op de hoogte zal houden. Het zal je klanten aangeven dat je ermee bezig bent. Laat hen weten dat je hen misschien later zal contacteren om meer details te krijgen; of om samen acties te ondernemen.

En voor de geleden schade: inhoud van pagina's kan je misschien terughalen van de google cache of archive.org.

En een laatste tip: ga voor kwaliteit, betaal ervoor, en eis harde garanties.

Die mailing is al lang gedaan ja.
bedankt voor uw reactie.

AlfaHosting
15/01/08, 15:03
Dit webhosting bedrijf zorgde dus voor de server en volgens de contracten ook voor dagelijkse backups.

En hoe staat dit in het contract vermeld ? Zijn er bepaalde zaken uitgesloten ?

Virus3000
15/01/08, 15:05
En hoe staat dit in het contract vermeld ? Zijn er bepaalde zaken uitgesloten ?
Helaas staat in hun algemene voorwaarden niets in over backup. Wel bij de specificaties van je hosting pakket (voordat je daarmee akkoord gaat) en op hun website staat Dagelijkse backups: Ja

AlfaHosting
15/01/08, 15:07
Het is nog niet zo ver, maar hier gaan wij schadeclaims voor krijgen denk ik. Hoe moeten we dit aanpakken? Kunnen we die schadeclaims door verwijzen of eigen schadeclaim opstellen tegenover dat webhosting bedrijf?

Bealngrijkste opdracht is dat je je klanten eerlijk informeert. Verder kunnen jouw klanten inderdaad een claim tegen jou indienen, je kan die niet op jouw beurt doorverwijzen. Wat wel zo is, is dat jij op jou beurt een claim kan indienen bij hen. Maar met een degelijke uitleg naar je klanten toe zullen er geen claims komen.

Hun backup systeem zou op een externe 2TB lacie backup disk worden gemaakt. Je gaat mij niet vertellen dat ze die zomaar eventjes verwijderen omdat het corrupt was. Ik vermoed dat ze nooit backups hadden en nu in de problemen zitten.

Altijd een beetje oppassen voor veronderstellingen .. het is tenslotte techniek en er kan altijd wat mis gaan.

Ik zou eerst even je eigen algemene voorwaarden nalopen of hier daadwerkelijk iets over instaat dat jij aansprakelijk hierover gesteld kunt worden door klanten.

Hou er dan ook meteen rekening mee dat alles wat in Algemene Voorwaarden staat niet altijd wettelijk is. Je kan nog 1000 dingen erin zetten maar nalatigheid kan nooit uitgesloten worden. Het is dan aan de rechter om te bepalen wie nalatig is geweest.

Virus3000
15/01/08, 15:11
Altijd een beetje oppassen voor veronderstellingen .. het is tenslotte techniek en er kan altijd wat mis gaan.
Klopt, maar en hun raid mirror en hun externe hdd backups corrupt?
Ze laten zelf niets meer horen hoe het nu staat, wat ze nog van plan zijn. Server heeft er super lang uitgelegen en er is nooit een officieel mailtje uitgegaan van storing etc.
Zulke dingen gaan mij gewoon te ver...

AlfaHosting
15/01/08, 15:12
hiervoor gebruik je de rapporteer-knop maar

Een wijze les. Je mag er nooit van uitgaan dat er niks kan gebeuren.

Triloxigen
15/01/08, 15:15
Dan ga je naar een goede advocaat. Die zal het van daar wel opnemen en je verder begeleide

maar wt wil je bereiken?
Ik geloof niet dat een rechter bij een aankoop van 12,- op jaarbasis (zoiets kost e-d meen ik) je echt harde eisen kan gaan stellen.

AlfaHosting
15/01/08, 15:15
Helaas staat in hun algemene voorwaarden niets in over backup. Wel bij de specificaties van je hosting pakket (voordat je daarmee akkoord gaat) en op hun website staat Dagelijkse backups: Ja

Dan wordt het al een stuk moeilijke omdat je daarstraks zei dat het in hun Algemene Voorwaarden staat. Heb je al om een compensatie gevraagd aan hen, die kan je misschien op jou beurt aan je eigen klanten aanbieden.

wonko
15/01/08, 15:16
@triloxigen: daar komt de advocaat kijken... hij zal dat wel duidelijk maken dat de claim maar in lijn kan liggen van de kosten...

Virus3000
15/01/08, 15:17
maar wt wil je bereiken?
Ik geloof niet dat een rechter bij een aankoop van 12,- op jaarbasis (zoiets kost e-d meen ik) je echt harde eisen kan gaan stellen.

klopt maar wij betaalden wel een stuk meer dan dat (je moet niet vanuit gaan dat je met het goedkoopste accountje toekomt eh).
Maar afgezien van dat, in hun specificaties staat dagelijkse backup, als ze deze niet kunnen leveren (zelfs niet doorsturen naar mij omdat deze "verwijderd" is), is dit dan geen contractbreuk of iets dergelijks?

GlennMatthys
15/01/08, 15:19
Ik zou er persoonlijk geen tijd meer insteken. Alles wat je er nu nog van tijd insteekt is verlies. Plan alvast om naar een andere host te gaan, en vraag bij voorkeur referenties aan de nieuwe host.

wonko
15/01/08, 15:22
Je contract bestaat uit de algemene voorwaarden en de bestellingen met bijhorende contracten. Als je een factuur hebt met daarop alle specificaties, dan heb je ook een soort van contract.

AlfaHosting
15/01/08, 15:24
Klopt, maar en hun raid mirror en hun externe hdd backups corrupt?
Ze laten zelf niets meer horen hoe het nu staat, wat ze nog van plan zijn. Server heeft er super lang uitgelegen en er is nooit een officieel mailtje uitgegaan van storing etc.
Zulke dingen gaan mij gewoon te ver...

Adviezen als 'naar een advokaat gaan' komen hier al snel naar boven maar uiteindelijk zal je toch een kosten/baten analyse moeten gaan doen. Wat wil je ermee bereiken en wat gaat dat je kosten ? En hoeveel kans op slagen heb je ?

Probeer eerst iets te regelen met je hoster zelf. Misschien is er wel een gesprek mogelijk ?

//OFFTOPIC: In je menu op je site krijg je een error

Mikej0h
15/01/08, 15:26
Hoe lullig het ook is; je valt in herhaling (we weten inmiddels wel dat hun de backups dagelijks zouden maken én dat ze een RAID-1 opstelling hebben).

Omdat E-D zich dus blijkbaar niet aan de gemaakte afspraken heeft gehouden (maken van backups) is lastig, wellicht hebben ze zich wel aan de afspraak gehouden en is het inderdaad een technische fout.
Je kan ze hiervoor in gebreke stellen, en hier wellicht compensatie op ontvangen.
Op het moment dat E-D werkelijk geen backups maakt, en dit staat wel in de overeenkomst is dat contractbreuk en kan je direct je overeenkomst ontbinden (na ingebrekenstelling).

Persoonlijk denk ik dat een schadeclaim indienen je veel tijd (en dus geld) gaat kosten, en de vraag is of je dat traject uberhaupt kan/wilt doorgaan.
Met je gebruikers moet je open kaart spelen, en hun zelf direct een compensatie aanbieden. Gaan ze hier mee akkoord, kunnen ze vervolgens geen schadeclaim meer bij jou/jullie indienen.

Tip voor het vervolg: maak in de toekomst zelf ook backups, al is het per maand (scheeld je in ieder geval 99% van dit soort taferelen).

Succes verder!

BsHosting
15/01/08, 15:28
Inderdaad overal kan wat fout gaan en over genoemde bedrijf staat al jarenlang tros radar etc etc mee vol dus ik denk inderdaad dat je dit als hele wijze les moet zien.

Een backup maken is o zo belangrijk en je komt er pas achter op het moment dat het echt nodig is, maar 100% op een backup van een ander vertrouwen kun je nooit doen.

Dus ook van mijn zijde het advies zelf altijd een backup maken en zeg dat tegen je klanten ook.
Sommige werken zelf aan hun sites dus een backup kan men ook maken.

cyberbootje
15/01/08, 19:33
Inderdaad overal kan wat fout gaan en over genoemde bedrijf staat al jarenlang tros radar etc etc mee vol dus ik denk inderdaad dat je dit als hele wijze les moet zien.

Een backup maken is o zo belangrijk en je komt er pas achter op het moment dat het echt nodig is, maar 100% op een backup van een ander vertrouwen kun je nooit doen.

Dus ook van mijn zijde het advies zelf altijd een backup maken en zeg dat tegen je klanten ook.
Sommige werken zelf aan hun sites dus een backup kan men ook maken.

Klopt, een vriend zit/zat ook bij die pipo's.
Die heeft dan weer wel gelukkig overal backups van, alleen zoals velen zeggen, had dit nooit mogen gebeuren.
Nooit enige vorm van melding naar je klanten toe is al ontzettend laks.

Aan de andere kant kan je bij info over hun zelfs zien wat voor hardware config ze gebruiken. Ik zie daar overal(op de laatste server na) IDE schijven van verschillende formaten staan en er staat nergens bij dat het in RAID staat.
Ik denk dat als je de moeite neemt je config op internet te zetten dat je er ook wel bij zegt dat het in RAID staat als dat echt zo is!

Misschien ook wel een tip: kijk niet alleen naar homepages als je een host kiest.

Ingvald
15/01/08, 19:45
klopt dat is ook wel beetje zo. Maargoed, er werd mij gegarandeerd dat ze dagelijkse backups bij hielden. En ja, ze hebben dan een RAID opstelling en ze maken apart nog eens dagelijkse backups. Dan zouden ze toch een redelijk recente versie tevoorschijn moeten kunnen toveren. Niet ééntje van 1 jaar geleden.
Kijk als ik een backup van een week oud zou hebben zou ik niet zo moeilijk doen, maar dit is gewoon onacceptabel. Heb zelf alle accounts terug aan moeten maken. Al de instellingen die de klanten hadden (wachtwoorden, email accounts, website instellingen,...) zijn gewoon allemaal verloren gegaan.
Wat ik überhaupt niet begrijp: Je host raakt al je backups/data kwijt, zet je 72u down, en dan ga je doodleuk alles terug op hun servers aanmaken?

In die tijd had je alles al 10x kunnen verhuizen naar een deftige partij. Zoiets wil je echt niet een tweede keer meemaken, en toch ga je gewoon met dezelfde host door?

Luke B
15/01/08, 19:49
Tja, het kan niet vaak genoeg gezegd worden, zelf ook back-ups maken.
Wel zou ik toch kijken of je op de e.o.a. manier een schadevergoeding los kunt peuteren, want het gaat om een kwalijke zaak in mijn ogen.
RAID 1? Vast. Zijn sowieso niet heel veel moederborden die IDE RAID aan kunnen, en die tweedehands bakjes die zij hebben, no way.
Overigens lijkt me zo'n ethernet disk ook niet echt de perfecte manier voor back-ups van dit soort doeleinden, maar dat is mijn mening.

Overigens zijn ze vandaag nog online geweest: heerlijk bedrijven die geen verklaring geven op dit soort artikelen... (http://www.webhostingtalk.nl/members/s2software.html)

Virus3000
15/01/08, 19:54
Wat ik überhaupt niet begrijp: Je host raakt al je backups/data kwijt, zet je 72u down, en dan ga je doodleuk alles terug op hun servers aanmaken?

In die tijd had je alles al 10x kunnen verhuizen naar een deftige partij. Zoiets wil je echt niet een tweede keer meemaken, en toch ga je gewoon met dezelfde host door?

dat is omdat een deel bestanden wel nog redelijk inorde waren en een deel niet. Het is nu makkelijker daar alles terug op orde te zetten en dan alles in 1x te verhuizen naar ergens anders dan dat ineens te doen.

AlfaHosting
15/01/08, 20:37
dat is omdat een deel bestanden wel nog redelijk inorde waren en een deel niet. Het is nu makkelijker daar alles terug op orde te zetten en dan alles in 1x te verhuizen naar ergens anders dan dat ineens te doen.

Laat je ook niet te veel opjagen door de hosters die nooit wat aan de hand hebben. Overal kan er wel eens wat gebeuren, degene die dat ontkent is niet echt eerlijk.

Ingvald
15/01/08, 20:49
Laat je ook niet te veel opjagen door de hosters die nooit wat aan de hand hebben. Overal kan er wel eens wat gebeuren, degene die dat ontkent is niet echt eerlijk.
Wat ik gewoon wilde duidelijk maken is dat je na zulke zware feiten nog steeds niet bijgeleerd bent. Als ik het goed begrijp doet de webhoster in kwestie aan Linux/cPanel hosting, aangezien wij Windows only doen past dit helemaal niet in ons plaatje.

Er zijn waarschijnlijk talloze cPanel hosters die dit handeltje in no-time en zonder veel problemen kunnen overzetten.

Bieden jullie toevallig ook niet cPanel hosting aan?

Eigenlijk ben ik dan degene die insinuaties moet maken over jouw aanwezigheid in dit topic? Ben je hier niet stiekem aan het vissen naar een nieuwe klant?

AlfaHosting
15/01/08, 21:05
Wat ik gewoon wilde duidelijk maken is dat je na zulke zware feiten nog steeds niet bijgeleerd bent. Als ik het goed begrijp doet de webhoster in kwestie aan Linux/cPanel hosting, aangezien wij Windows only doen past dit helemaal niet in ons plaatje.

Er zijn waarschijnlijk talloze cPanel hosters die dit handeltje in no-time en zonder veel problemen kunnen overzetten.

Bieden jullie toevallig ook niet cPanel hosting aan?

Eigenlijk ben ik dan degene die insinuaties moet maken over jouw aanwezigheid in dit topic? Ben je hier niet stiekem aan het vissen naar een nieuwe klant?

Waarom voel jij je aangevallen ? Het ging om een algemene opmerking en elke hoster zal wel eens iets aan de hand hebben. Om dan dadelijk een collega gaan af te vallen is toch niet echt netjes. Gewoon even voorstellen dat het je zelf zou overkomen.

En om je gerust te stellen .. ik vis niet naar nieuwe klanten en je gaat dat ook niet in mijn reactie's vinden. Waarom zou je weggaan als je eigenlijk tevreden bent zoals TS en er gebeurd een fout ? Je kan beter er proberen uit te raken met je hoster zelf. We zitten trouwens niet in hetzelfde segment zoals de host bedoelt in de TS zijn post.

Ingvald
15/01/08, 21:20
Waarom voel jij je aangevallen ? Het ging om een algemene opmerking en elke hoster zal wel eens iets aan de hand hebben. Om dan dadelijk een collega gaan af te vallen is toch niet echt netjes. Gewoon even voorstellen dat het je zelf zou overkomen.

Het was duidelijk een insinuatie die je naar aanleiding van mijn reactie plaatste. En ik heb de bal gewoon even teruggekaatst ;)

Terug on topic nu:

Waar ik eigenlijk op aanstuur, de topicstarter loopt hier openlijk te denken over het indien van schadeclaims.

Wanneer je schadeclaims gaat indienen, ga ik er vanuit dat je schade hebt geleden en het niet onder elkaar kan uitpraten/regelen. Dat noem ik niet echt "best tevreden zijn" (ook al was dit in het verleden wel zo). Daarom dat ik het niet goed begrijp dat topic starter daar gewoon klant blijft.

INEXPro
15/01/08, 23:12
Ik las net op het forum van e-dentify dat daar ook gevraagd was de backups beschikbaar te maken.
Verder heb ik in de algemene voorwaarde niets terug gevonden over het bacukpen, echter staat het wel bij de reseller aanbieding, en dan zou je daar zeker toegang tot moeten hebben, sinds het JOU data is.
Denk dat je daar vooral op moet aandringen!

crazycoder
15/01/08, 23:21

Hou er dan ook meteen rekening mee dat alles wat in Algemene Voorwaarden staat niet altijd wettelijk is. Je kan nog 1000 dingen erin zetten maar nalatigheid kan nooit uitgesloten worden. Het is dan aan de rechter om te bepalen wie nalatig is geweest.
1 backup medium, niet/zelden/nooit getest?

Weet niet hoe ze dat bij jullie noemen, maar bij ons heet dat nalatigheid.

Natuurlijk kan er met techniek altijd iets fout gaan maar een goede beheerder kan de risico's zeer zeker beperken. En, laten we eerlijk zijn, zo duur is een goede backupoplossing niet.

Server00
15/01/08, 23:41
Claimen kan je altijd indienen maar goed, ik denk dat dit een kansloze zaak word. Daar buiten moet je kijken welk bedrag je betaald voor de hosting en daar je claim op afstellen. Vaak kan je maar een bedrag claimen van het max. betaalde hosting bedrag.

Je moet alleen oppassen dat je zelf goede algemene voorwaarden hebt ivm je eigen klanten. Heb jij jezelf bij dit soort dingen ingedekt?.

Zelf zie ik ook niks over backups in de voorwaarden maar kan natuurlijk altijd voorkomen, weleens eerder gehoord / gelezen dat ze de voorwaarden naar eigen zin veranderen. Maar daar durf ik me verder niet over uit te laten.

Xolphin
16/01/08, 01:16
Zoals al eerder gezegd kun je je leverancier aansprakelijk stellen voor de geleden schade, het hangt van hun voorwaarden en hoever je juridisch wil gaan wat het uiteindelijk oplevert.

Of jou eigen klanten de schade bij jou kunnen verhalen, hangt af van wat je met hun hebt afgesproken. Als jij bij het afsluiten van contracten ook die dagelijkse backup hebt afgesproken, kunnen ze van jou verwachten dat deze gemaakt is. Dat je het uitbesteed aan je leverancier hebben hun eigenlijk niets mee te maken.

In het slechtste geval gaat het jou een hoop geld kosten, terwijl je van je leverancier verder niets krijgt.

crazycoder
16/01/08, 09:16
Claimen kan je altijd indienen maar goed, ik denk dat dit een kansloze zaak word. Daar buiten moet je kijken welk bedrag je betaald voor de hosting en daar je claim op afstellen. Vaak kan je maar een bedrag claimen van het max. betaalde hosting bedrag.

Als dagelijkse backup deel uitmaakt van het afgenomen product dan kan je jezelf voorstellen dat de kosten welke door de klant gemaakt moeten worden om bij nalatigheid van de leverancier de gehele site opnieuw op te bouwen verhaald kunnen worden.

Als een rechter nalatigheid bewezen acht dan loop je een goede kans dat de claim toegewezen wordt. Bedenk wel dat een schade fors moet zijn voordat de gang naar de rechter interessant wordt.

Denk dat ts er goed aan doet een andere hoster te zoeken, klanten zullen het wellicht niet geheel begrijpen als hij na een dergelijk probleem blijft waar hij is.

Aecius
16/01/08, 12:44
Als Back-up overeengekomen en niet geleverd wordt, dan is er (zo het nu lijkt) sprake van een wanprestatie (toerekenbare tekortkoming). Dus is de hostingprovider aansprakelijk voor alle geleden schade. De eerste vraag is, is er schade, zo ja, hoeveel (let op bewijsbaarheid!). Daarna moet je in de algemene voorwaarden kijken in hoeverre de aansprakelijkheid voor deze schade is uitgesloten.

Voor nu: Stuur een aangetekende brief waarin je stelt dat ze een wanprestatie hebben geleverd en dat je ze nu al aansprakelijk stelt voor alle door jou geleden schade.

Verder moet je bekijken in hoeverre jij met jouw klanten hebt afgesproken dat je voor back-up zult zorgen. Niet op voorhand de aansprakelijkheid zelf aanvaarden! Je kan natuurlijk wel tegen jouw klant zeggen dat jouw leverancier wel de plicht tot back-up had, maar dat ze het rechtstreeks moeten gaan halen. Dus is juridisch niet (helemaal) de juiste weg, maar proberen jezelf er tussenuit te halen is altijd een goede zet. Ook strategisch kan dit niet altijd de slimste zet zijn hoor.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

AlfaHosting
16/01/08, 14:06
Weet niet hoe ze dat bij jullie noemen, maar bij ons heet dat nalatigheid.

Bij nalatigheid heeft de TS een goede rechtszaak. Het is dan wel aan de rechter om te bepalen of men nalatig is geweest.

Natuurlijk kan er met techniek altijd iets fout gaan maar een goede beheerder kan de risico's zeer zeker beperken. En, laten we eerlijk zijn, zo duur is een goede backupoplossing niet.

Het gaat er niet om hoe duur iets is of niet, mijn punt was: bij elke hoster zal er al wel is iets fout gaan ook al probeer je dat natuurlijk te beperken tot een minimum en alle risico's te beperken. Om als er nu iets fout gaat bij een collega meteen alle messen in de rug te gaan steken vind ik persoonlijk ook er wat over.

Dat staat vaak in voorwaarden, maar bij zaken als nalatigheid vervalt dat helemaal en is dat niet rechtsgeldig. Anders kan je maar wat aan klooien en zeggen ... ja maar, het stond in mijn voorwaarden.

crazycoder
16/01/08, 15:30
Het gaat er niet om hoe duur iets is of niet, mijn punt was: bij elke hoster zal er al wel is iets fout gaan ook al probeer je dat natuurlijk te beperken tot een minimum en alle risico's te beperken. Om als er nu iets fout gaat bij een collega meteen alle messen in de rug te gaan steken vind ik persoonlijk ook er wat over.

Mijn punt is dat er zo op het eerste gezicht niets of onvoldoende is gedaan om de risico's te beperken.

Ik denk dat zoiets duidelijk gezegd mag worden.

AlfaHosting
16/01/08, 15:53
Mijn punt is dat er zo op het eerste gezicht niets of onvoldoende is gedaan om de risico's te beperken.

Natuurlijk mag dat duidelijk gezegd worden. Alleen was mijn menig dat je moet oppassen met uitspraken 'op het eerste gezicht' want je weet eigenlijk niet wat er echt gebeurd is. Stel je voor dat het bij jezelf gebeurd en je hebt er echt alles aan gedaan en een klant post hier zijn mening en plots komen de meningen van 'op het eerste zicht ...'

Blijft natuurlijk het feit dat TS geen backup heeft en dat zijn vragen terecht zijn.

Ingvald
16/01/08, 15:59

Inderdaad, zowiezo is het vanzelfsprekend dat de storage van een webserver tenminste in RAID1 draait zodat bij uitval van 1 disk de handel niet meteen offline gaat.

Daarnaast heb je best ook nog een online backup (voor snelle recovery, wij doen dit via snapshots op een backupsysteem) en desgewenst een offline/offsite backup (voor disaster recovery, maar wel trager vanwege niet onmiddellijke beschikbaarheid).

In dit specifieke geval lijkt het alsof er een single disk configuratie draaide met daaraan een USB disk (niet echt gebruikelijk, maar beter dan niets uiteraard), maar blijkbaar werd er nooit getest of deze backups wel effectief werkten.

Dus ik vind ook dat er hier enigzins sprake is van nalatigheid.

Natuurlijk mag dat duidelijk gezegd worden. Alleen was mijn menig dat je moet oppassen met uitspraken 'op het eerste gezicht' want je weet eigenlijk niet wat er echt gebeurd is. Stel je voor dat het bij jezelf gebeurd en je hebt er echt alles aan gedaan en een klant post hier zijn mening en plots komen de meningen van 'op het eerste zicht ...'

Blijft natuurlijk het feit dat TS geen backup heeft en dat zijn vragen terecht zijn.
Uiteraard heeft elk verhaal 2 kanten, maar de hoster in kwestie is ook aanwezig op het forum, maar hult zich in stilzwijgen. Zegt dan genoeg mijns inziens.

frankske
16/01/08, 16:12
Zelfs als in de algemene voorwaarden staat dat ze niet garanderen dat er altijd een backup is enz, is het aan hen om aan te tonen dat ze wel degelijk "alle mogelijke moeite" gedaan hebben en gehandeld hebben "zoals gebruikelijk in de sector" om de backups te nemen.

Kunnen ze geen goede uitleg verzinnen om aan te tonen waarom op hetzelfde moment zowel hun server(s?) als hun backups falen, dan hebben ze een probleem. Ook als ze niet kunnen aantonen dat ze effectief procedures hebben om die backups te nemen en regelmatig na te gaan, hebben ze een probleem.

Daar komt jouw advocaat dus kijken.

Virus3000
16/01/08, 16:38
Ik heb zojuist gevraagd hoe het nu zat en of we misschien eindelijk (na een week terug uptime) een mailtje (gericht naar alle klanten) zouden krijgen waarop informatie stond over de crash, wat er was gebeurd en hoe het met de data/backup zit.

Hierop werd mij geantwoord:
"Op dit moment is er geen nieuws over de recovery van data, vooralsnog moet u deze data als verloren beschouwen."

Het lijkt mij hierdoor dus redelijk duidelijk dat die data dus nooit meer bovenwater komt en dat ze proberen er zo weinig mogelijk aandacht (aan de klanten) hierop vestigen en hopen dat er niet al te veel komen zeuren.

Over alle opmerkingen die gaan over: waarom blijf je bij deze host:
Ik blijf hier ook niet bij en ben zelf ook opzoek naar een concreet goed georganiseerde VPS oplossing maar heb het op dit moment te druk met alle andere dingen te regelen om dit te doen. En de "nieuwe" hardeschijf zal bij hun nu ook weer niet meteen crashen lijkt me zo.

t.bloo
16/01/08, 16:44
als het een nieuwe is inderdaad...

Jesperw
16/01/08, 16:46
Als het een enkele disk is zou ik er nog niet teveel op vertrouwen.

cyberbootje
16/01/08, 18:37
@Virus3000

Ik zou zeggen, je biezen pakken en vertrekken, hosters zat op dit forum die je mogelijk zelfs hiermee willen helpen dat jij zo min mogelijk zorgen hebt.
Vertrouwen op die nieuwe schijf, mja goed met dit soort prutswerk zou ik het niet echt vertrouwen.
Waarschijnlijk hebben ze die netwerk storage van 2TB niet eens, maargoed das niet aan mij om te oordelen.
Leuk stelletje hoor, die e-dentify.

Virus3000
16/01/08, 19:16
@Virus3000

Ik zou zeggen, je biezen pakken en vertrekken, hosters zat op dit forum die je mogelijk zelfs hiermee willen helpen dat jij zo min mogelijk zorgen hebt.
Vertrouwen op die nieuwe schijf, mja goed met dit soort prutswerk zou ik het niet echt vertrouwen.
Waarschijnlijk hebben ze die netwerk storage van 2TB niet eens, maargoed das niet aan mij om te oordelen.
Leuk stelletje hoor, die e-dentify.
Ja, zover zijn we ook wel maar daar gaat heel dit topic nu niet om...

cyberbootje
16/01/08, 21:20
Ja, zover zijn we ook wel maar daar gaat heel dit topic nu niet om...

Nouja er staat wat te doen tegen, en dat heb je inmiddels nu wel door denk dus dit zou meest logische volgende stap zijn.
Dit was meer een reactie omdat jij zei dat je er geen tijd voor hebt en wat ik ermee bedoelde was dat er vast wel mensen zijn die graag alles voor je regelen.

Maargoed laten we maar hier verder niet meer op ingaan.

sdetroch
17/01/08, 08:18
1) If you pay peanuts, you get monkeys. Het doorsnee publiek hier wil tot 10 of 20 Euro per jaar betalen voor een uitgebreid hostingpakket, want de anderen zijn schandalig duur enzovoort, enzovoort... Spijtig genoeg staat de helft van dat publiek hier een jaar (of twee) nadien terug om te klagen over dataverlies, geen contact meer via telefoon of email en ga zo maar door ...

2) Schadevergoeding: Als je pakweg 50 Euro per jaar betaalt aan hosting, dan verwacht je toch geen claim van 5000 Euro binnen te halen? Het sop is de kool niet waard.

3) Goede raad: Lik je wonden, probeer te herstellen wat mogelijk is en leer eruit voor de toekomst. Met 12 Euro per jaar kan je geen goede infrastructuur aanbieden, goede ondersteuning voorzien en deftige hard- en software gebruiken en dit jaar na jaar, zie het onder ogen!

Sven

Triloxigen
17/01/08, 10:06
Ze hebben een backup van Februari 2007 terug geplaatst heb ik vernomen :')

DutchTSE
17/01/08, 10:28
1) If you pay peanuts, you get monkeys.
Heerlijk die generalisatie.. lekker kammen!

AlfaHosting
17/01/08, 11:28
1) If you pay peanuts, you get monkeys. Het doorsnee publiek hier wil tot 10 of 20 Euro per jaar betalen voor een uitgebreid hostingpakket, want de anderen zijn schandalig duur enzovoort, enzovoort... Spijtig genoeg staat de helft van dat publiek hier een jaar (of twee) nadien terug om te klagen over dataverlies, geen contact meer via telefoon of email en ga zo maar door ...

2) Schadevergoeding: Als je pakweg 50 Euro per jaar betaalt aan hosting, dan verwacht je toch geen claim van 5000 Euro binnen te halen? Het sop is de kool niet waard.

3) Goede raad: Lik je wonden, probeer te herstellen wat mogelijk is en leer eruit voor de toekomst. Met 12 Euro per jaar kan je geen goede infrastructuur aanbieden, goede ondersteuning voorzien en deftige hard- en software gebruiken en dit jaar na jaar, zie het onder ogen!

Sven

1) Blijft maar doorgaan .. collega's op de kap zitten. Je mag nooit veralgemenen. Natuurlijk kan het niet zijn dat je voor 12 euro per jaar de hemel kan verwachten. Van de andere kant zijn er ook 'veel' duurdere hosters die ook niet altijd een goede support leveren.

2) Waarom niet ? Bij nalatigheid is eender welke claim mogelijk. Dat bepaalt de rechtbank.

3) Dat zal de TS toch ook moeten geweten hebben vooraleer hij er klant werd. Ik neem aan dat hij wist dat het een risico was.

Virus3000
17/01/08, 13:23

Sven
Het ging ook niet over 12 euro per jaar, maar wel om 5euro/maand (nog niet veel natuurlijk, maar weet niet waar jullie steeds met die 12 euro per jaar mee aan komen). Het ging ook om een reseller account en niet om een gewoon account.
Maargoed, ik weet dat ik niet zo naief had moeten zijn, maar daar ben ik op dit moment niet veel mee. Dit weet ik zelf ondertussen ook wel.

Stewie
17/01/08, 13:28
Ze hebben een backup van Februari 2007 terug geplaatst heb ik vernomen :')
Vraag aan topicstarter: klopt bovenstaande?

crazycoder
17/01/08, 13:48
Lees de OP maar na.

Apoc
17/01/08, 13:50

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Tuurlijk is wat jij zegt wel de realiteit. Maar als niet-ervaren webshop eigenaar (of wat er ook met het pakket gedaan wordt) ga je simpelweg af op wat er beloofd wordt. Als jij overal om je heen webhosting pakketten aangeboden ziet worden voor 5 euro per maand, dan ga je er van uit dat dat de marktstandaard is.

Er wordt heel vaak beweerd dat het probleem hier bij de consument ligt (dat consumenten altijd maar goedkoper willen), maar daar ben ik het niet mee eens. Het probleem ligt hier bij de aanbieders. Natuurlijk zal een onervaren klant eerder naar een goedkoop alternatief gaan als hetgene wat aangeboden wordt exact hetzelfde lijkt te zijn.

Dat een consument klaagt naar aanleiding van hetgene wat besproken wordt in dit topic, is nog steeds geheel terecht (of de klant nu 1 euro per jaar betaalt of wat dan ook, dat doet nauwelijks ter zake).

Natuurlijk is de enige oplossing om voor een echte betrouwbare host te kiezen en daar de bijbehorende prijs voor te betalen, maar je kunt niet van onervaren consumenten verwachten dat zij dit soort onderzoek vooraf (zonder dat ze daar enige aanleiding toe zien) zelf aan denken.

Ook dat zou ik niet al te hard roepen. Hoeveel je per jaar betaalt heeft niets te maken met de hoogte van een schadevergoeding. Als je een overeenkomst aangaat voor iets en je loopt door nalatigheid van de andere partij aanzienlijke schade op, kun je weldegelijk een grote schadevergoeding eisen. De aanbieder kiest ervoor om bepaalde zaken overeen te komen tegen een bepaalde prijs, dan dient de aanbieder ook de concequenties daarvan onder ogen te zien als het mis gaat.

Virus3000
17/01/08, 14:18
Klopt. Dit was een backup die ze nog hadden toen zijn ze van server veranderd. Toen hebben ze dus een backup genomen en deze hadden ze nog steeds dus hebben ze die maar terug gezet.

Daarmee ook, erg raar dat ze deze backup nooit verwijderd hebben en hun "corrupte backup" na een dag meteen maar hebben verwijderd toen hun hdd's waren gecrasht...

QC-hosting
19/01/08, 20:56
Toch netjes dat ze nog backups hebben van feb. 2007! Ik doe het ze niet na... ;-) Hooguit 2 maanden...

Nee sorry flauw. Bij belangrijke data is het zelf maken van backups bijna verijst. En zeker als je besluit zakelijke klanten te gaan hosten bij een lowbudget provider...

Kortom: "Alles maar dan ook ALLES doe je zelf!"