PDA

Bekijk Volledige Versie : Blunder planet klanten bestand openbaar



rgh
14/01/08, 21:23
http://www.nu.nl/news/1390617/50/Klantgegevens_Planet_uitgelekt.html

Ter info voor de mensen die het nog niet gelezen hebben.

RichardVD
14/01/08, 21:41
Kwam het eerder vandaag ook al tegen op nu.nl. Dat het gebeurd is erg vervelend, maar dat dan ook nog als er wordt gemailt niets aan gedaan is is schandalig.

gjtje
14/01/08, 21:50
Duidelijk iemand die met te veel rechten op de verkeerde plek zit te werken.

Stewie
14/01/08, 22:04
Ter info: In de SG van GoT staat een topic van de persoon die deze gegevens op zijn FTP vond :)

IT-worX
14/01/08, 22:20
http://life.tweakers.net/nieuws/51288/planet-zet-per-ongeluk-klantgegevens-bij-abonnee-online.html

Planet heeft per ongeluk een archiefbestand met de gegevens van enkele tienduizenden klanten in de home-directory van een site van een klant geplaatst. De provider heeft inmiddels de procedures aangescherpt om herhaling te voorkomen.

De bewuste Planet-klant ontdekte het zip-bestand van ruim 239MB vlak na de kerstdagen in zijn home-directory. Na het uitpakken bleek het 2GB aan klantgegevens van Planet te betreffen, waaronder klantnummers, ip-adressen, namen, mail-aliassen en versleutelde wachtwoorden. Ook gaf het bestand, met daarin 2,5 miljoen entry's, inzicht in welke klanten diensten als spam- en virusfilters afnemen, zo blijkt uit het relaas van de klant op GoT.

KPN, het moederbedrijf van Planet, erkent bij monde van woordvoerster Eke Wolters dat er een fout is gemaakt. "Een van de systeembeheerders heeft tijdens het maken van een backup een tikfout gemaakt waardoor het bestand op de verkeerde plek werd opgeslagen."

"Een slordige fout", geeft Wolters toe. "Onze procedures zijn inmiddels aangescherpt waardoor herhaling moet worden voorkomen. Deze manier van backuppen is per direct verboden."

E-vence
20/01/08, 18:25
Dan voel je best wel lullig als systeembeheerder :O

Apoc
20/01/08, 21:21
Zo'n klantenbestand is een flink smak geld waard. Ik vraag me af wat de persoon in kwestie ermee gaat doen.

systemdeveloper
20/01/08, 21:29
Zo'n klantenbestand is een flink smak geld waard. Ik vraag me af wat de persoon in kwestie ermee gaat doen.
25 euro cpl :P

Triloxigen
20/01/08, 21:43
Doe maar 3 nullen erbij om te beginnen :p

systemdeveloper
20/01/08, 21:52
Doe maar 3 nullen erbij om te beginnen :p
per lead... per gebruiker bedoelde ik dus :)
Maar het zou zeker nog wel veel meer kunnen zijn.

cyberbootje
20/01/08, 22:00
Hmmm gare systeembeheerder, als je een backup maakt van zo'n geval naar waarschijnlijk space van jezelf dus.
Vraag je je dan 2 weken lang niet af waar die gebleven is???

phreak
20/01/08, 22:10
Hmmm gare systeembeheerder, als je een backup maakt van zo'n geval naar waarschijnlijk space van jezelf dus.
Vraag je je dan 2 weken lang niet af waar die gebleven is???

Vraag me eerder af waarom dat er naar een webspace gebackupped werd van een beheerder?

crazycoder
20/01/08, 22:57
Vraag me eerder af waarom dat er naar een webspace gebackupped werd van een beheerder?
Haalt het thuis op als offsite backup??? :p

SF-Jeroen
20/01/08, 23:09
Slaat nergens op, degene die dit backupsysteem heeft bedacht.... Je gaat toch niet handmatig naar een WEBSPACE backuppen??

BramuS
20/01/08, 23:22
vind het ook zeer dom, denk niet dat er goed na gedacht is over die procedure, snap al niet waarom je het naar een host server gaat zetten met webspace voor klanten, is sowieso al gevaarlijk in mijn ogen, je maakt eerder een backup naar een systeem wat niet zo'n dingen host, maar aparte backupserver ofzo.

Echter weet ik dus niet wat er fout gegaan is, maar het was zeer zeker niet erg slim van Planet.

Martijn Koot
23/01/08, 13:42
Ik denk dat de betreffende systeembeheerder geen lange toekomst is bezworen als dit soort dingen gebeuren. Hoe ga je dit aan je baas uitleggen..... Succes ermee!

Groeten Martijn

thijlklerkx
23/01/08, 16:41
Nou om nou meteen te roepen systeembeheerder dit systeembeheerder dat, ik vind het gewoon raar dat back-ups daar handmatig via FTP van hot naar her gesleept worden, dan is het namelijk een kwestie van tijd tot er iets misgaat.

Zonder dat iemand de exacte situatie kent vind ik niet dat je hier de systeembeheerder op mag veroordelen.

Thijl.

Triloxigen
24/01/08, 08:38
Ik geloof ook niet dat het verhaal waarmee ze naar buiten zijn gekomen ook klopt..

SebastiaanStok
24/01/08, 16:39
KPN staat bij Kassa2 (TV programma) op de 1e plaats van bedrijf met de slechtste administratie.
Zelf ook ondervonden :r

Me zwager had digitene maar het geld werd afgeschreven van de rekening van zijn broer (welke geen digitenne meer had) en wij hadden ook digitenne wilden vanwege de problemen opzeggen :) STONDEN WE NIET EENS IN HET SYSTEEM :D :W: gewoon een halfjaar gratis TV kunnen kijken (als je het al TV kon noemen met die chronische storingen :X )

Als bedrijf zijnde zou ik hier op inspelen met de tekst, wij weten wel hoe het moet ;)
Klinkt misschien een beetje hard, maar dat is hun eigen schuld...

CharlieRoot
24/01/08, 16:45
KPN staat bij Kassa2 (TV programma) op de 1e plaats van bedrijf met de slechtste administratie.
Zelf ook ondervonden :r

Me zwager had digitene maar het geld werd afgeschreven van de rekening van zijn broer (welke geen digitenne meer had) en wij hadden ook digitenne wilden vanwege de problemen opzeggen :) STONDEN WE NIET EENS IN HET SYSTEEM :D :W: gewoon een halfjaar gratis TV kunnen kijken (als je het al TV kon noemen met die chronische storingen :X )

Als bedrijf zijnde zou ik hier op inspelen met de tekst, wij weten wel hoe het moet ;)
Klinkt misschien een beetje hard, maar dat is hun eigen schuld...

kpn en planet zijn los van elkaar hoor ;)

SebastiaanStok
24/01/08, 16:50
Niet helemaal :)
Plannet is een dochter onderneming van KPN.

AlexanderOnline
24/01/08, 17:17
Hoe de fout ontstaat is 1, hoe er mee om wordt gegaan na melding, dat is pas echt kwalijk te nemen.

Luana IS
01/02/08, 12:59
Dit is niet de eerste en zeker niet de laatste!

Maxhost
01/02/08, 16:59
Inderdaad raar dat backuppen via FTP gebeurt.
Je zou toch denken dat een groot bedrijf als KPN dit allemaal automatisch laat doen, en dan niet op een webhostingpakketje, maar op externe servers?

Triloxigen
01/02/08, 18:14
Zo raar is backuppen via FTP nou ook weer niet. En dat een bestand bereikbaar is via een FTP server wil niet zeggen dat het ook geplaatst is via FTP.

Maxhost
01/02/08, 19:03
Ik wil ook niet zeggen dat backup via FTP raar is, maar van KPN had ik dit echt niet verwacht.

Pur
03/02/08, 10:17
Niet helemaal :)
Plannet is een dochter onderneming van KPN.

Planet is gewoon een brand van KPN. Het was vroeger wel een dochter onderneming. Maar al een paar jaar niet meer. Inmiddels wordt marketing en product stategie verzorgd binnen consumenten markt. En de "techniek" was al veel langer ondergebracht onder KPN.


Ik wil ook niet zeggen dat backup via FTP raar is, maar van KPN had ik dit echt niet verwacht.

Planet heeft gewoon 1 of 2 backup robots met een enorme hoeveelheid tapes. Dus backuppen gebeurd zeker niet (standaard) naar FTP.

Wynand
03/02/08, 10:56
Zo'n klantenbestand is een flink smak geld waard. Ik vraag me af wat de persoon in kwestie ermee gaat doen.Waar zou je het kwijt raken of verkopen? ;)
Ik denk niet dat het veel meer waard is dan een paar cent per user om te verkopen aan een spammer, maar dat kan je met een gewone forumdatabase ook al.