PDA

Bekijk Volledige Versie : Dedicated serverupgrades bestaande klanten?



johnburk
14/01/08, 13:17
Hoe ga je om met de upgrade voor klanten die reeds een dedicated server hebben.
Hieronder een voorbeeld van wat ik bedoel. Dit is niet mijn eigen situatie, maar een mogelijke situatie.

Stel dat je een klant hebt die in 2005 een dedicated server bij je afnam. Hij betaalde 99 euro per maand en daar kreeg hij een:

AMD Athlon XP 2000+
512MB ram
80GB HDD
200GB Dataverkeer

Hij is vaste klant en inmiddels bied jij je nieuwe klanten voor 99 euro per maand de volgende server aan:

AMD Athlon 64 X2 4000+
2048MB Ram
320GB HDD
500GB Dataverkeer


Hoe ga je met de upgrade om voor je huidige klant? Krijgt hij bijvoorbeeld jaarlijks een hardware upgrade?

Triloxigen
14/01/08, 13:28
Aangezien je toch zelf de hardware beheert en de kansen op hardware failures groter is met oude systemen is vervangen vaak verstandig.

swedendedicated
14/01/08, 13:55
Jaarlijkse upgrade is niet te doen denk ik, als je de server eruit hebt en een leuke winst marge hebt gemaakt dan kun je upgraden overwegen.

Phu
14/01/08, 14:10
jaarlijkse vervanging is niet te doen tenzij je veel machines hebt
wat we zelf gedaan hebben is na 2 jaar de machines vervangen voor zuinigere
core2duo of quad core machines en de klant laten weten de reden waarom we hem hebben vervangen vanwege het support contract kunnen we hardware dan ook makkelijker vervangen

immers een pentium4 478 moederbord met ddr2 333mhz is lastiger en duurder in onderhoud dan een socket 775 met ddr3 800mhz

johnburk
14/01/08, 14:17
Goede punt Phu. Het hangt echt af van de moederbord. Als je de juiste socket en geheugen aankan. Koop je voor 30 euro 2GB extra ram en voor 60 euro een snellere CPU. Voor 90 euro heeft de klant een veel snellere systeem. Eventueel zou je voor 60 euro de 80GB HDD kunnen vervangen door een 250GB.

In theorie zou de klant jaarlijk zijn contract kunnen opzeggen en een nieuwe (snellere) dedicated server aanvragen die veel sneller is.

Stewie
14/01/08, 14:22
Goede punt Phu. Het hangt echt af van de moederbord. Als je de juiste socket en geheugen aankan. Koop je voor 30 euro 2GB extra ram en voor 60 euro een snellere CPU. Voor 90 euro heeft de klant een veel snellere systeem. Eventueel zou je voor 60 euro de 80GB HDD kunnen vervangen door een 250GB.
.
Niet iedereen doet aan zelfbouw.
Wij upgraden klanten altijd. Waarom de klant iets weigeren en tegelijkertijd wel de nieuwe klanten een betere configuratie bieden?

AlexanderOnline
14/01/08, 16:36
Als de klant er om vraagt? Of standaard na 2,5 jaar ofzo?

SF-Jeroen
14/01/08, 16:43
Ik zou het doen als het verschil tussen de huidige specs voor die prijs en wat de klant heeft te groot worden. Niet zozeer omdat het handig is voor de klant, maar meer omdat je klant zich opgelicht gaat voelen.

Stewie
14/01/08, 17:01
Als de klant er om vraagt? Of standaard na 2,5 jaar ofzo?
Op verzoek van de klant.

Ballistic
14/01/08, 17:36
Hier ook op verzoek van klant of wanneer het systeem defect is. Waarom iets vervangen wat niet kapot is en waar de klant tevreden mee is....

SF-Jeroen
14/01/08, 18:03
Hoe weet je of de klant tevreden is dan? Ik denk niet dat de meeste klanten meteen aankloppen van dat ze zich opgelicht voelen.

braxato
14/01/08, 18:17
Het is gebruikelijk de klant van nieuwe hardware te voorzien als die evenwaardig is aan eventueel nieuwe producten. Ten eerste al om aan te tonen dat je apprecieerd dat hij al zo een eind klant is.Als het natuurlijk een miniem verschil is, dan niet he.

crazycoder
14/01/08, 18:46
Wij upgraden klanten altijd. Waarom de klant iets weigeren en tegelijkertijd wel de nieuwe klanten een betere configuratie bieden?
Omdat de server die de klant gebruikt nog niet terug is verdiend? (zeker als je over vervanging spreek).

Omdat de klant een contract heeft voor een bepaald product of een bepaalde klasse?

Omdat je de kosten van de upgrade niet zomaar terug verdien?

Ik kan mezelf best voorstellen dat je een klant een upgrade aanbied als deze na x jaar het contract voor x jaar verlengd.

soulplayer
15/01/08, 10:55
Na het leze van deze topic, heb ik eens gemaild naar Hetzner. Dit heb ik:
> AMD Athlon 64 X2 4200+
> Dual Core
> 2 GB DDR400 RAM
> 2 x 300 GB SATA HDD
> 100 MBit
> 1TB data Trafic

en dit bieden ze nu aan voor dezelfde prijs:
> AMD Athlon 64 X2 6000+
> Dual Core
> 6 GB DDR2 RAM
> 2 x 750 GB
> SATA II

Na een mailtje gestuurd te hebben kreeg ik een mailtje terug met het feit dat ze mijn server willen upgraden en dat ik twee opties heb. Exchange of "Parallelbetrieb". Ik heb nu een mailtje gestuurd met info over "Exchange" en zal het hier terug posten. (blijkbaar doen zij dit ook).

Update:
Hetzner vervangt gratis de server, maar je moet wel zelf je gegevens overzetten. Voor mij hebben ze een backupruimte voorzien van 50 gb die ik kan gebruiken.

schoonmoeder
17/01/08, 10:03
wij zijn nog niet lang bezig met upgraden van servers. eigenlijk hebben we alleen gekozen om alles servers van standaard hardware raid te gaan voorzien. er is 1 server die nog niet geupgrade is. dit doordat de klant het laat afweten de back-up ruimte te gebruiken.

wij hebben als vuist regel genomen als een klant meld dat hij graag een upgrade wil. omdat we deze al aan nieuwe klanten bieden. dan zullen we het tijdstip van ons volgende upgrade / onderhoudsbezoek melden bij de klant. de klant krijgt vanaf het moment van aanvragen upgrade de beschikking over een back-up ruimte voor zijn data dit betekend als hij zijn data op dag 1 overzet en wij s'nachts upgraden dat op dag 2 hij in alle gevallen tot nu toe online draait met alle gegevens van de dag ervoor.

we hebben zelfs klanten gehad waarvoor we de oude HD tijdelijk naast de 2 nieuwe geplaats hebben waardoor hij het kon overzetten. hiervoor hebben we echter een extra service bedrag van 25 euro gevraagd aangezien we de persoon ook gebeld hebben bij begin / update tussen door / eind zodat deze snel weer geheel draaide.