PDA

Bekijk Volledige Versie : Kwaliteit UTP/Patchkabel Cat5/Cat5e/Cat6



robjk
14/01/08, 12:01
Welke UTP kabel is het beste en meest betrouwbaar?

Ik zoek diverse kabels van 0,5 tot 2 meter voor in een 100 mbit (hosting) colocatie omgeving (1/4 cabinet).

Waar kan ik deze kabels kopen?

Ballistic
14/01/08, 12:24
CAT6 is het betrouwbaarst, minder crosstalk als je een berg kabels bijelkaar hebt.

100mbit word echter al vanaf Cat5 ondersteunt,zoniet eerder. Cat5E kan al gigabit over.

Toepes
14/01/08, 12:29
Cat 5 kun je vergeten, dat bestaat al langer niet meer. Hiervoor is cat5e in de plaats gekomen. Cat 6 is alleen maar interessant als je ook een systeem hebt dat dit ondersteund.

Je kunt eens kijken bij intronics.nl daar hebben ze een uitgebreid pakket in verschillende kleuren en kwaliteiten. Naast het bekende "Taiwan" spul leveren ze ook producten van Nederlandsfabrikaat, tegen redelijke prijzen.

Ballistic
14/01/08, 12:29
"Cat 6 is alleen maar interessant als je ook een systeem hebt dat dit ondersteund. "

Kan je dat eens onderbouwen?

Toepes
14/01/08, 12:50
Cat 5e zijn signalen tot 150MB Geschikt voor zowel 100 Mbit/s (100BASE-T) als 1000 Mbit/s (1000BASE-T) netwerken.
Cat 6 is geschikt voor signalen tot 250MB (per aderpaar) (Maak je gebruik van de 4 paren heb je dus Gigabit ethernet) 10 Gbit/s netwerken

Er vanuit gaande dat je componenten (netwerkkaart + switch) zijn geschikt voor 100MBit blijkt dus dat de Cat5e kabel het zonder problemen aan kan.

Zeker als je over korte lengten van de patchkabels spreekt heeft dit weinig tot geen invloed. Wil je echter naar Cat 6a (10GB over koper) dan is het zelfs raadzaam om over te stappen naar een afgeschermde kabel.

Bedenk daarbij dat niet alleen de kabel belangrijk is, maar de andere componenten minimaal even belangrijk. Connectoren zijn ook een factor in de kwaliteit. De contactdruk van je RJ45 jack na 50 x inprikken moet ook dan nog goed zijn, en bij veel goedkope producten gaat het hier vaak fout omdat daar het materiaal van de contacten geen "ruggegraat" heeft.

Ballistic
14/01/08, 13:04
Laten we eens beginnen met het feit dat het geen MB's zijn maar Megahertzen :)

Je kan een 10mbit lijntje makkenlijk over CAT6 neerleggen.. het is backward compatable. er hoeft dus helemaal niks aan de PC te veranderen. ook bij STP niet.

Toepes
14/01/08, 13:07
helemaal gelijk !

150MB en 250MB moet zijn MHz. ! Nu mag je de rest nog "aanpakken" ;)

robjk
14/01/08, 13:17
Tot nu toe bedankt voor de reacties. Ik doe er denk ik het verstandigst aan cat 5e kabels te nemen. Ik heb immers een switch die 10/100 is (ProCurve 2512).

Van welk merk kan ik het beste kabels kopen of maakt dat niet zo veel uit?
Op intronics.nl hebben ze ACT.. Het zegt mij niets.. is dat goed?

Toepes
14/01/08, 13:22
Act is prima. Wordt veel door installateurs gebruikt bij oplevering van bijvoorbeeld kantoorpanden.

(En nee ik werk niet bij Intronics, bedrijf waar ik werk is klant daar) :)

robjk
14/01/08, 13:45
Bedankt... ik ga maar eens wat dingen bestellen ;-)

Phu
14/01/08, 13:50
technische unie in alkmaar (zit bij boekelermeer bedrijven terrein)
kan je goeie kabels krijgen in bijna alle soorten maten

GlennMatthys
14/01/08, 16:46
Tip, gebruik altijd voorgesmolten kabels. Die zijn toch wel betrouwbaarder dan de kabels dat je zelf krimpt. Zeker in gedeelde omgevingen, en wat shielding kan zeker geen kwaad. Zelf gebruik ik altijd cat 5e FTP kabels.

Als je niet anders kan dan zelf kabels krimpen, gebruik bij voorkeur een patchpanel.

Toepes
14/01/08, 16:48
tip 2:
Bij gebruik van kabel met massieve kern (is af te raden) moeten er speciale pluggen gebruikt worden !
Doe je dit niet dan wordt de kern beschadigd en kan zelfs doorgesneden worden.

jos
25/11/08, 17:21
Hoe zit het dan met kantoor netwerken? Wij hebben hier macs staan met Gbit ethernet aansluiting en tussen de macs hebben we dan een goedkope Netgear switch van 1000Mbit. De kabels zijn Cat5e. Ik heb het idee dat we nu niet het uiterste uit dit netwerk halen? We sturen regelmatig grote video bestanden heen en weer (bestanden van 5GB) en als dat toch sneller kan dan ben ik wel benieuwd hoe.

zijn de kabels cat5e snel genoeg? of zou de switch de boel ook vertragen?

Toepes
25/11/08, 17:26
Cat 5e kan tot 1GBit. Maar dan zit die ver op de rand van zijn kunnen. Er zijn inmiddels ook voorlopige specificaties voor 10 Gbit/s netwerken, dat is de Cat 6a. De een doet het in niet afgeschermd, de ander adviseert afgeschermd. (De laatste heeft bij hogere snelheden zeker de voorkeur.

jos
25/11/08, 17:31
Ja ik had op tweakers wel iets gelezen over betaalbaar 10GB ethernet..
http://tweakers.net/nieuws/56552/tweede-generatie-10gbit-ethernetmodule-maakt-koper-interessanter.html

Maar Cat6 is dus eigenlijk al meer aan te raden dan cat5e omdat cat5e al snel vol zit.. Zijn er tools om de snelheid van je netwerk te meten?

Toepes
25/11/08, 17:39
In principe gaan de meeste klanten van ons al over op Cat. 6a Shielded. Ook al zijn nog niet alle hardware componenten beschikbaar, het geeft wel een flinke extra reserver voor de toekomst.
Snelheidmeten : Er zijn speciale meters (Bijvoorbeeld van Fluke) die de installatie (Lees de permanent link) lezen. Daar worden de elektrische waarden getest van een installatie.
Bijvoorbeeld Fluke http://www.flukenetworks.com/fnet/nl-nl/products/DTX+CableAnalyzer+Series/Overview.htm?categorycode=FITT