PDA

Bekijk Volledige Versie : Aantal IP adressen per VPS



IP-Design
13/01/08, 16:33
Hallo iedereen,

Ik ben bezig met het opzetten een VPS server, echter vroeg ik mij nu af, hoe zit dat met ip-adressen. Mag je er acht in totaal hebben of per VPS. Om even simpel voorbeeld te gebruiken: de server zelf heeft 1 ip-adres. Dan komen er nog een aantal vps'en op die ook publieke ipadressen willen. Maar de meesten willen er minimaal 2. dus dat zou betekenen dat er niet meer als 4 vps'en er op kunnen. Echter zie ik (ook op dit forum) mensen die meer als 20 vps'en op 1 server draaien. Hebben die dan geen publiek ip? maar poorten geforward via nat? wat mij onmogelijk lijkt als het op gelijksoortige vps'en gaat. Zou iemand mij verheldering kunnen geven?

Dit klinkt misschien als een beginners vraag... maar ik kan zo snel niet iets op het internet vinden over dit onderwerp.

Groeten Paul

royen99
13/01/08, 16:39
Waarom 8 ? Al zou je er 200 willen hebben (niet altijd even slim misschien, maar mogelijk).
Zelf hebben wij altijd per fysieke machine 1 IP adres (die over meerdere kaarten staat). Qua VPS'sen wat er draait, afhankelijk van de wensen/eisen van de klant. Totaal komt dat overigens meestal boven de 8 IP adressen uit.

Wynand
13/01/08, 16:41
Je mag evenveel IP's hebben als je provider toelaat op die server.
Dan kan je er één voor de host (of 2 als je SSL wil gebruiken) houden, en de rest voor de VPSsen. Aan jou de keuze hoeveel IP's je geeft aan een VM. Meestal zijn dit er 1 of 2, en meer op aanvraag.

Forwarden via NAT op VPSsen? Dat krijg je niet verkocht vrees ik.

Randy
13/01/08, 16:43
1 IP per VPS, de rest moet verantwoordbaar zijn, bijvoorbeeld SSL. En een tweede nameserver is geen verantwoording. Bovendien draai je geen nameservers op dezelde machine. We bieden VPS, dedicated en colocated klanten altijd aan gebruik te maken van ozne automatische slaveservers op een andere geografische locatie.

IP-Design
13/01/08, 17:04
Je mag evenveel IP's hebben als je provider toelaat op die server.
Dan kan je er één voor de host (of 2 als je SSL wil gebruiken) houden, en de rest voor de VPSsen. Aan jou de keuze hoeveel IP's je geeft aan een VM. Meestal zijn dit er 1 of 2, en meer op aanvraag.

Forwarden via NAT op VPSsen? Dat krijg je niet verkocht vrees ik.

Iemand heeft me weleens verteld dat je volgens RIPE maar 8 IP adressen mag hebben. Maar dat is dus niet zo... ok... dat ik ook weer een zorg minder ;)

Wynand
13/01/08, 17:06
Als je *veel* IP's afneemt moet je die kunnen verantwoorden, wat *veel* is, hangt van je hoster af. Zie ook Randy's antwoord.
Dat je maar 8IP's per server mag, klopt inderdaad niet. :)

daveww
13/01/08, 17:11
Het ligt er ook maar net aan wat je met de VPS wil. Wil je websites erop hosten, zou ik minimaal 2/3 IP-addressen doen voor 1 VPS.

Tevens ligt het er maar net aan hoeveel IPs RIPE / je provider er wilt geven, er zit niet echt een MAX aan het aantal IPs.

Martijn Koot
13/01/08, 19:40
Is het niet zo dat het RIPE lid verantwoording moet afleggen over de IP ranges die ze afnemen. En deze vervolgens kunnen distribueren aan hun klanten? Wij zijn ook RIPE lid maar nog nooit iets over een maximum gehoord van onze techies. Hoor het graag.

Greetz

Martijn

SF-Jeroen
13/01/08, 19:46
Je kunt toch gewoon meer dan 8 ip's aan een server koppelen? wat is het probleem? als je maar 8 ip adressen kunt hebben, denk ik dat het om een dedicated server gaat. Probleem daarmee is dat het verboden is virtuozzo erop te zetten.

Wynand
13/01/08, 19:47
Virtuozzo? Wie praat er over virtuozzo?

SF-Jeroen
13/01/08, 19:49
Kan toch? Kan ook Xen zijn of iets dergelijks. Het is maar een voorbeeld hoor

Randy
13/01/08, 19:53
Is het niet zo dat het RIPE lid verantwoording moet afleggen over de IP ranges die ze afnemen. En deze vervolgens kunnen distribueren aan hun klanten? Wij zijn ook RIPE lid maar nog nooit iets over een maximum gehoord van onze techies. Hoor het graag.

Greetz

Martijn

Correct. Een kwart moet je per direct in gebruik nemen en de helft binnen een jaar. Overigens; je member-fee wordt bepaald naar het aantal ranges dat je hebt. Dus als je graag 8 IP's per server gaat strooien zul je sneller in een hogere contributie staffel komen.
Als je dan IP's wilt 'verspillen', geef dan iedere klant een eigen subnet / vlan. Dan heeft het tenminste nog een doel.

royen99
13/01/08, 20:31
Je kunt toch gewoon meer dan 8 ip's aan een server koppelen? wat is het probleem? als je maar 8 ip adressen kunt hebben, denk ik dat het om een dedicated server gaat. Probleem daarmee is dat het verboden is virtuozzo erop te zetten.

Bij zowel een Virtuele als een dedicated/fysieke server kan je rustig (bijvoorbeeld) 100 ip adressen configureren.

SF-Jeroen
13/01/08, 21:41
Bij zowel een Virtuele als een dedicated/fysieke server kan je rustig (bijvoorbeeld) 100 ip adressen configureren.

Ik neem aan dat je niet een dedicated server aan jezelf verkoopt, en sommige bedrijven hebben gewoon een MAX aantal ip adressen die ze meeleveren

Randy
13/01/08, 22:01
Ik neem aan dat je niet een dedicated server aan jezelf verkoopt, en sommige bedrijven hebben gewoon een MAX aantal ip adressen die ze meeleveren

Geen maximum. Ook geen 1 euro-per-ip-per-maand hier. We hebben een klant met een /25 (128 IP's) op een server. En dat is nog niet eens IRC. Wel vragen we eenmalig 35,- per aanvraag als je de IP's op eigen naam wilt hebben. Maar dat is meer een vergoeding van de administratieve kosten.

royen99
13/01/08, 22:08
Ik neem aan dat je niet een dedicated server aan jezelf verkoopt, en sommige bedrijven hebben gewoon een MAX aantal ip adressen die ze meeleveren

Als een klant genoeg valide redenen heeft om 200 IP adressen op een VPS of een dedicated server te gebruiken, dat krijgt die ze ook, zowel reeds gezegd, er is hier geen beperking.

SF-Jeroen
13/01/08, 22:52
Er zijn dus hosters die daar wel limieten op hebben ...

w3rd
13/01/08, 23:34
Er zijn dus hosters die daar wel limieten op hebben ...

Niet zover bekend bij mij in ieder geval. Het kan wel zijn, zoals anderen reeds hebben aangegeven, dat je een plan van aanpak moet overleggen (IP's raken ook op en verspillen dat doet niemand graag).

AlexanderOnline
14/01/08, 00:14
Geen maximum. Ook geen 1 euro-per-ip-per-maand hier. We hebben een klant met een /25 (128 IP's) op een server. En dat is nog niet eens IRC.
Even uit intresse, waarom heeft die klant dan een hele /25 nodig? Ik kan me even niks bedenken.

Apoc
14/01/08, 00:32
Even uit intresse, waarom heeft die klant dan een hele /25 nodig? Ik kan me even niks bedenken.

VPSjes :)

Randy
14/01/08, 00:41
VPSjes :)

Nee, SSL-VPN, VPN Concentrator en een RAS-server. Heeft ook ISDN-30 liggen. Voor VPS'jes krijg je geen /25 bij me. Kan me geen server voorstellen met 128 cores, of je moet een bladeserver hebben.

Apoc
14/01/08, 00:49
Nee, SSL-VPN, VPN Concentrator en een RAS-server. Heeft ook ISDN-30 liggen. Voor VPS'jes krijg je geen /25 bij me. Kan me geen server voorstellen met 128 cores, of je moet een bladeserver hebben.

Een server met 128 IPs uitsluitend voor VPS's kan prima.

Je redenering van 128 cores slaat overigens nergens op:

Ten eerste heb je helemaal geen separate core nodig voor iedere VPS (natuurlijk kan dat je beleid zijn, maar er is daar geen noodzaak toe).

Ten tweede betekent het feit dat je 128 IPs hebt niet dat er ook 128 VPS's draaien. Wij hebben genoeg VPS's draaien die 10 (of soms nog wel meer) IPs per stuk hebben.

royen99
14/01/08, 00:55
Nee, SSL-VPN, VPN Concentrator en een RAS-server. Heeft ook ISDN-30 liggen. Voor VPS'jes krijg je geen /25 bij me. Kan me geen server voorstellen met 128 cores, of je moet een bladeserver hebben.

De 1U Sun T5120 heeft er 64.. Als je er echt 128 (64 x Dual-threads CPU) wil dan heb je de Sun M9000.