PDA

Bekijk Volledige Versie : kvm switch / remote image hoe werkt dat nou ?



nieuwhier
13/01/08, 13:57
Hallo,

Ik heb een kvm 16 poort switch in een rack hangen. Van iedere server gaat er een kabel naar de switch. Op de server zit de kabel in de muis poort, keyboard poort en vga poort. Werkt als een tiet.

Nu ontstaat bij mij steeds meer de behoefte om images, nieuwe OS, drivers etc. daar te krijgen zonder er fysiek te hoeven zijn. Ik dacht aan een dvd speler met RW DVD erin via USB te sharen door al die servers ?

Maar ik zie en lees ook over de optie Virtual Media als een floppy image, cd image of zelfs als het om windows gaat een hele drive remote kunnen sharen. Nog betere optie denk ik dan.

Maar ik snap niet hoe dat zou kunnen werken. Immers ik heb toch alleen een toetsenbord, muis en vga kabel van de switch naar iedere server lopen ? Kan iemand me dat uitleggen of waar ik verkeerd zit met mijn gedachten ?

Het is een level one kvm-1650 switch (volgens mij zelfde soort als raritan). Werkt wel goed alleen is er erg weinig te vinden over ervaringen, documentatie, tips-en-trucs etc.

Groet,
Michel.

Technotop
13/01/08, 15:41
Bijna alle KVM over IP switches hebben ook een USB aansluiting. Je moet dus de kvm verbinden met de server (usb->usb). De server ziet het gelijk en nu kan je vanuit huis booten. Wij hebben zelf een IMAGE server draaien waar we alle ISO's op hebben staan, dus we laden hem in de KVM en booten hem op de server.

Ik raad je wel aan om een USB switch te gebruiken, zodat je meerdere servers kunt aansluiten.

Hosted
13/01/08, 16:26
Bijna alle KVM over IP switches hebben ook een USB aansluiting. Je moet dus de kvm verbinden met de server (usb->usb). De server ziet het gelijk en nu kan je vanuit huis booten. Wij hebben zelf een IMAGE server draaien waar we alle ISO's op hebben staan, dus we laden hem in de KVM en booten hem op de server.

Ik raad je wel aan om een USB switch te gebruiken, zodat je meerdere servers kunt aansluiten.

En over welke KVM-IP switch praat jij dan ?

Alrik
13/01/08, 16:30
Leistungsmerkmale:

* 16 Port IP KVM
* Web-Basierte Administrationsschnittstelle
* Eingebauter Daisy Chain Port für Kaskadenarchitektur ohne Beanspruchung eines PC-Ports
* Serielle DB-9 Schnittstelle für Erstkonfiguration und externen Modem Telnet Server
* Ermöglicht Mehrfachbenutzerzugriff über lokale Konsole und über IP-Netzwerk
* Hot Plug: Hinzufügen oder Entfernen von PCs ohne Ausschalten des KVM-Switches oder PCs
* OSD-Bildschirmanzeige für einfache Stationsüberwachung
* Unterstützt DOS, Netware, Unix, Linux, Win98SE,2000/ME/XP
* Mit USB-Anschluss, der Massenspeicherfernsteuerung ermöglicht



Zit dus usb op :)

Technotop
13/01/08, 16:39
En over welke KVM-IP switch praat jij dan ?

Nouja bijna elke KVM over IP switch heeft een Image functie en een USB aansluiting :--)

Wynand
13/01/08, 16:44
Nouja bijna elke KVM over IP switch heeft een Image functie en een USB aansluiting :--)Graag enkele voorbeelden? Low/mid end switchen?

nieuwhier
13/01/08, 17:10
Bijna alle KVM over IP switches hebben ook een USB aansluiting. Je moet dus de kvm verbinden met de server (usb->usb). De server ziet het gelijk en nu kan je vanuit huis booten. Wij hebben zelf een IMAGE server draaien waar we alle ISO's op hebben staan, dus we laden hem in de KVM en booten hem op de server.

Ik raad je wel aan om een USB switch te gebruiken, zodat je meerdere servers kunt aansluiten.

Er zit ook een USB aansluiting op ja. De truc is dus toch de USB switch ertussen te zetten om alle servers op die manier te kunnen bedienen. Wel gek dat zo'n switch in de basis die functionaliteit niet biedt, usb poort per server. Heb je misschien tips welke usb switch goed voldoet voor dit doel ?

Maar dan denk ik, als ik dan een usb switch eraan hang, waarom zou ik dan niet gewoon een schijf eraan hangen met een boot-menu zodat ik naar keuze een bepaalde linux of windowsversie op die server kan installeren ? Of zit ik er dan naast ?

Sander-
13/01/08, 17:29
Wat je ook kunt doen is een servertje inrichten met daarop images die je via PXE kunt aanbieden, dan kun je dmv je kvm de PXE boot aanztten en de juiste image kiezen, die laten inspoelen en je bent ook weer klaar... kost initieel wat meer werk, maar als je het vaak moet doen denk ik dat het zich zo terug verdiend.

nieuwhier
13/01/08, 18:22
Wat je ook kunt doen is een servertje inrichten met daarop images die je via PXE kunt aanbieden, dan kun je dmv je kvm de PXE boot aanztten en de juiste image kiezen, die laten inspoelen en je bent ook weer klaar... kost initieel wat meer werk, maar als je het vaak moet doen denk ik dat het zich zo terug verdiend.

Wat ik tot nu toe deed was een server eerst op kantoor of thuis inrichten en dan pas ophangen in het datacenter. Waar ik naar toe wil is gewoon een paar out-of-the-box servers in het rack hangen en later pas remote het OS(linux of windows) installeren (heb ook een paar reserve servers hangen).

Ik had vorige week even snel(doe dus nooit iets snel) een nieuwe server erbij gehangen, dvd erin gestopt en vanaf afstand geinstalleerd. Blijkt alleen de netwerkkaart niet in de kernel te zitten :-( Vandaar dat ik hier nu over nadenk/mee bezig ben.

PXE ga ik eens uitzoeken. Klinkt me beter in de oren dan een usb oplossing.

Alrik
13/01/08, 18:52
Wat ik tot nu toe deed was een server eerst op kantoor of thuis inrichten en dan pas ophangen in het datacenter. Waar ik naar toe wil is gewoon een paar out-of-the-box servers in het rack hangen en later pas remote het OS(linux of windows) installeren (heb ook een paar reserve servers hangen).

Ik had vorige week even snel(doe dus nooit iets snel) een nieuwe server erbij gehangen, dvd erin gestopt en vanaf afstand geinstalleerd. Blijkt alleen de netwerkkaart niet in de kernel te zitten :-( Vandaar dat ik hier nu over nadenk/mee bezig ben.

PXE ga ik eens uitzoeken. Klinkt me beter in de oren dan een usb oplossing.

Zou een stick/drive erin niet werken?

beetle
13/01/08, 19:13
ik heb er usb-sticks in zitten, zet alleen ff in het bios booten van usb aan, en na installatie zet ik dit weer uit. maar ik kan achteraf niet kiezen wat ik erop wil zetten natuurlijk, maar in mijn geval hoeft dit ook niet...

nieuwhier
13/01/08, 20:07
Zou een stick/drive erin niet werken?

In de server ieder geval wel. Alleen kun je er remote niets opzetten als er nog geen OS op die server staat. Dan zou dus een usb switch uitkomst moeten bieden. Een stick in de switch en usb kabels naar de servers toe. Alleen zijn er wel USB switches die je op afstand kunt bedienen. Die ik ken moet je of op een knop drukken om de juist pc te selecteren of je moet het via een sneltoets binnen het OS doen. Maar das lastig als er geen OS op die server staat.

Als dit tenminste is wat je bedoeld ;-)

blaaat
13/01/08, 20:32
maak hier ook gebruik van usb sticky's en dan van netwerk installeren, usb stick hoeft dus maar een paar mb te zijn, dus kosten per server zijn vrij laag.

enige is wel dat je dan aan 1 os vast zit, of je moet in huidige os natuurlijk usb-stick aanpassen voor ander os, kost je hoogstens een extra install dus.

Serveo
19/03/08, 10:07
maak hier ook gebruik van usb sticky's en dan van netwerk installeren, usb stick hoeft dus maar een paar mb te zijn, dus kosten per server zijn vrij laag.

enige is wel dat je dan aan 1 os vast zit, of je moet in huidige os natuurlijk usb-stick aanpassen voor ander os, kost je hoogstens een extra install dus.

Dit doe je in combinatie met de KVM neem ik aan?

xabin
19/03/08, 10:26
PXE: http://howtoforge.com/ubuntu_pxe_install_server

Succes ;)