PDA

Bekijk Volledige Versie : Xen



Wynand
12/01/08, 21:12
Een vraag over Xen..

Op de webpagina van Xen (Citrix tegenwoordig) http://www.citrixxenserver.com/products/Pages/myproducts.aspx vind ik verschillende producten terug, Enterprise, standard en express.

In bijvoorbeeld CentOS zit een virtualizatiepakket, Xen voor zover ik kan achterhalen (geen CentOS installatie bij de hand). Heeft deze dezelfde beperkingen (ie: maximaal 4 guests) als Xen Express?

Bij de installatie van bv. HyperVM, heb je de mogelijkheid om tussen Xen/OpenVZ te kiezen. De Xen versie van deze, betreft dat ook weer deze zelfde versie, met diezelfde beperkingen?

luser
12/01/08, 21:36
In bijvoorbeeld CentOS zit een virtualizatiepakket, Xen voor zover ik kan achterhalen (geen CentOS installatie bij de hand). Heeft deze dezelfde beperkingen (ie: maximaal 4 guests) als Xen Express?

Neen:
http://xen.org/

Sander-
12/01/08, 21:56
Het product dat niet zo duidelijk meer vermeld wordt op de site is XenSource, oftewel de opensource versie zonder echte limitaties. Deze wordt dan ook gebruikt door HyperVM en door een flink aantal hosters en mensen op dit forum.

Wynand
13/01/08, 08:54
Luser, Sander, bedankt. :)
Waar is de rep knop wanneer je hem nodig hebt..

Jesperw
13/01/08, 11:54
Het product dat niet zo duidelijk meer vermeld wordt op de site is XenSource, oftewel de opensource versie zonder echte limitaties. Deze wordt dan ook gebruikt door HyperVM en door een flink aantal hosters en mensen op dit forum.
Het is misschien wel interessant om toe te voegen dat je hierbij ook geen ondersteuning krijgt of kunt krijgen vanuit Xen. Die ondersteuning is overigens erg goed.

Wij hadden laatst 'n probleempje en direct werd er actie ondernomen en uitgebreide diagnostics gemaakt van ons platform. Toch wel een prettig idee, als je al je servers gaat vervangen op je virtualisatie platform. :cool:

Wynand
13/01/08, 11:57
Jesperw: ik heb één servertje waar een windows en een tweetal linux guests op moeten komen. ;)

Dat lukt dus icm CentOS 5 I386 + HyperVM/Xen?

Randy
13/01/08, 14:37
Als je processor virtualisatie ondersteunen én je genoeg geheugen hebt wel. En als het die server van je is waar ik wel eens wat mee gedaan heb, lukt dat zeker wel Wijnand. Trouwens; je moet ook 'libvnc' even installeren, omdat je anders wat problemen kunt krijgen als je Windows wilt installeren in XEN.

En Jesper heeft groot gelijk; Als je bedrijfskritisch gaat virtualiseren is het zeker een vereiste. 90% van de mensen hier zal echter toch voor budgetgratis kiezen.

Wynand
13/01/08, 15:18
Als je processor virtualisatie ondersteunen én je genoeg geheugen hebt wel.Moet ik me al te druk maken met +/-3VMs over de 'beperkte' disk I/O?


En als het die server van je is waar ik wel eens wat mee gedaan heb, lukt dat zeker wel Wijnand.Het betreft inderdaad die server. Probleem lag trouwens aan de netwerkkaart, doet het nu prima.


Trouwens; je moet ook 'libvnc' even installeren, omdat je anders wat proble..Oké.


En Jesper heeft groot gelijk; Als je bedrijfskritisch gaat virtualiseren is het zeker een vereiste. 90% van de mensen hier zal echter toch voor budgetgratis kiezen.Het gaat om een windows guest voor mezelf (linux host is dan weer leuk meegenomen), en 2 linux guests voor 2 verschillende vrienden, kritisch is het nou ook weer niet.. :)
VS wordt het niet, veel te veel overhead. Nu nog CentOS/Xen remote geinstalleerd krijgen. :)

Randy
13/01/08, 15:53
Dat het aan de netwerkkaart lag, heb ik je destijds al aangegeven...

Voor VNC: 'yum install libvncserver-devel'