PDA

Bekijk Volledige Versie : Gezocht : dns/mail backup (webapplicatie)



IT-worX
09/01/08, 00:33
Beste,

Voor de dns/mail backup van mijn servers te verzekeren ben ik op zoek een script (in combinatie met bind/sendmail oid) met backend (zodat ik zelf domeinen kan toevoegen). Normaal ging ik hiervoor het script van mijn-sleutel gebruiken, maar na herhaaldelijk mailen/msn berichten/pb berichten op dit forum blijft deze geen antwoord geven. Jammer, want destijds (+/- een half jaar terug) met deze persoon een mooie samenwerking gehad. Zeer hulpvaardig geweest om destijds dezelfde software op een server te installeren (die jammer genoeg 2 weken later een format plots moest krijgen...)

Bedoeling:
Elke server heeft nu 2 dns'en (ns1/2.it2go-asterix/obelix/idefix.net). Nu zouden er voor elke server 2 backupservers moeten bijkomen (sweden.it2go-backup.net en germany.it2go-backup.net). Liefst in combinatie met een tool dat de mails opvangt als deze niet afgeleverd kunnen worden op de normale servers.

Elke 5 minuten worden de backup nameservers geupdate
Elk uur checkt de mailserver of de originele server al online is.

Heeft iemand hier ervaring mee, of ideeën?

royen99
09/01/08, 00:52
Is het de bedoeling dat je dit zelf wilt draaien op eigen servers (al dan niet gehuurd) of wil je een dergelijke dienst ergens afnemen ?

AlexanderOnline
09/01/08, 08:58
Volgens mij heeft hij eigen servers. Ik weet zo niet of er een kant en klaar pakketje is. Wij gebruiken iig wel een scriptje master2slave (oid), dat nieuwe domeinen ook op de sec server toevoegd. Domeinen kun je dan eventueel toevoegen met iets als webmin?
Ik en niet zo bekend met fallback mx, maar dat is toch gewoon een 2e mx record toevoegen en op de sec. server een mailbox voor dat domein maken, die vangt de mail dan op? (correct me if i'm wrong, leer ik er ook nog wat van :P)
edit: oh, maar dan wordt je mail niet afgeleverd als ie weer up is. Hoe doe je zoiets?

host3000
09/01/08, 09:08
Volgens mij heeft hij eigen servers. Ik weet zo niet of er een kant en klaar pakketje is. Wij gebruiken iig wel een scriptje master2slave (oid), dat nieuwe domeinen ook op de sec server toevoegd. Domeinen kun je dan eventueel toevoegen met iets als webmin?
Ik en niet zo bekend met fallback mx, maar dat is toch gewoon een 2e mx record toevoegen en op de sec. server een mailbox voor dat domein maken, die vangt de mail dan op? (correct me if i'm wrong, leer ik er ook nog wat van :P)
edit: oh, maar dan wordt je mail niet afgeleverd als ie weer up is. Hoe doe je zoiets?

Je zet het domein in /etc/secondarymx (exim), dan levert hij de mail af als de primary weer op is.

gjtje
09/01/08, 09:14
Je moet je back-up mail server instellen als relay (alleen voor de domeinen die je host!), hierdoor wordt de mail opgevangen en daarna automatisch doorgestuurd naar de primaire server zodra deze weer up is. Liefst kies je software waarbij je mailboxen kan aangeven zodat je niet *@domeinnaam relayed maar alleen "echte" accounts zeker ook omdat veel spammers gebruik maken van de back-up mx omdat deze meestal minder goed is beveiligd.

royen99
09/01/08, 09:15
Bij Postfix kan je bv het domein (op de fallback server) neerzetten bij de relay_domains (bv a.d.h.v. een mysql/postgresql database en ook dan levert deze de mail weer netjes af bij de primary zodra deze up is. (desnoods gelimiteerd door de maximal_queue_lifetime waarde)

IT-worX
09/01/08, 10:06
@royen99
Servers staan te Brussel, de backups zijn 2 vps'en.

@Alexanderonline
Het zou uitermate leuk zijn mocht de sec dns elke 5 minuten de primary dns raadplagen, om zo de nieuwe domeinen/veranderde domeinen ook up-to-date te zetten.

@host3000/gjtje
Met Exim zou dit dus moeten lukken?

@royen99
Kan postfix ook de domeinen van de Eximserver halen van mijn DA waar ik de backup mail wil op voorzien?

<knip>

royen99
09/01/08, 12:29
@royen99
Kan postfix ook de domeinen van de Eximserver halen van mijn DA waar ik de backup mail wil op voorzien?

Als DA de domeinen ergens in een mysql database heeft staan, ja. (ik ken DA verder niet).

Onze postfix haalt ze bv ook uit een database, de query voor de domeinen kan je zelf instellen, bv:



user = <mysql user>
hosts = <mysql server>
password = <mysql user password>
dbname = <naam van de database>
query = SELECT domain FROM <table naam> WHERE active = 1 AND domain like '%s'

CharlieRoot
09/01/08, 13:28
Qmail kan dit ook via SMTProutes, makkelijk in te stellen als bSMTP. Met powerDNS en PowerAdmin kun je heel simpel 2 DNSservers beheren

IT-worX
09/01/08, 13:42
Is er iemand dit dit kan bevestigen?
Iemand die een goede back/frontend kent voor het dns gedeelte?

Vraagje ivm powerdns/poweradmin

Kunnen die zo ingesteld worden dat deze elke 5 minuten al de dns data van 3 verschillende servers haalt?

AlexanderOnline
09/01/08, 14:52
master2slave script (http://www.directadmin.com/forum/showthread.php?t=9247). Werkt fijn. Kun je voor meerdere servers gebruiken.

gjtje
09/01/08, 15:33
Stel je primaire dns server in als supermaster op de back-up pdns servers en het gaat allemaal vanzelf.