PDA

Bekijk Volledige Versie : Kan dit met VPS?



rolandd
08/01/08, 22:23
Goedendag allemaal,

Van de week weer een groot probleem gehad bij mijn huidige host (downgraden van MySQL 5 naar 4 op een live server :eek:). Dit is al de derde host in 2 jaar tijd en ben moe van het verhuizen en het hebben van problemen. Mijn idee is nu om over te stappen naar een VPS. Het beheer zou geen probleem moeten zijn maar ik heb toch nog een paar vragen.

Huidige situatie:
- 1 host waar ik een paar low traffic reseller accounts heb en een paar prive sites (domeinen)
- 1 host waar ik een wat drukkere site draai voor mijn open source software
- 1 host wat momenteel gebruikt wordt voor mail alleen omdat er nog geen website is

Gewenste situatie:
1 host waar ik alle sites (domeinen) kan draaien en elke site een eigen control panel heeft.

Vragen:
1. De mailserver, moet ik die zelf configureren?
2. De DNS, moet ik die zelf configureren? Voor NL domeinen moet je 2 DNS servers hebben, is dit te doen?
3. Kan elk domein een eigen control panel hebben?

Graag zou ik wat licht in deze duisternis zien ;)

Mijn dank hiervoor.

Jesperw
08/01/08, 22:29
Het lijkt me prima te kunnen, alleen wat bedoel je met 'een eigen controlpanel'? Op 1 Linux installatie kun je (wil je) niet met meer dan 1 controlpanel werken. Wel geef je normaliter iedere website een eigen login op 't controlpanel.

De mailserver en de DNS servers worden door de controlpanel software geconfigureerd. Je kunt dan webbased instellen welke mail accounts en eventuele forwarders je wilt gaan gebruiken.

DNS is meestal iets dat je eenmaal inricht en dan eenvoudig via het controlpanel kunt beheren.

Succes!

IT-worX
08/01/08, 22:32
Voor zoiets neem je gewoon een VPS (of reseller?) met bijvoorbeeld directadmin, van waaruit je alles kan doen. Er bestaan nog meerdere cp's, doch deze zijn wel wat duuder.

gjtje
08/01/08, 22:44
Voor DNS kan je vaak ook bij je provider terecht voor de secondary servers. Dan draai je zelf de primaire server en heb je meteen een gescheiden opstelling.

Digires
08/01/08, 23:00
Waarschijnlijk ben je het beste uit met een VPS waar een controle paneel bij in zit.

De meesten vragen daar rondom de ~ € 25 per maand voor. Tegen een geringe meerprijs of gratis kan een goede hoster je ook zijn/haar diensten aanbieden m.b.t. de DNS servers.

rolandd
08/01/08, 23:06
Nou dit is wel de meest snelle en meest duidelijke antwoorden ooit op een forum :W:

2Jesperw
Met 'een eigen controle paneel' bedoel ik dat ieder domein inlogt op zijn eigen control panel. Het is inderdaad niet de bedoeling om het control panel x keer te installeren ;) Het liefst inderdaad dat iedereen een eigen login heeft.

2IT-worX
Mijn vraag is dus inderdaad of dit voorgeinstalleerd is op een VPS, zodat ik makkelijke de accounts kan aanmaken. Zelf heb ik bekend met WHM.

2gjtje
Goede suggestie, nog niet aangedacht :)

IT-worX
08/01/08, 23:31
Een voorbeeld van hoe directadmin werkt kan ik je wel geven, of anders eens kijken op hun site (www.directadmin.com). WHM kan je natuurlijk ook krijgen bij een vps, maar is meteen wat duuder in aanschaf, en neemt meer geheugen in beslag.

Jesperw
08/01/08, 23:36
Je kunt beter even kijken naar een actuele echte demo. De site van DA is niet zoveel soeps. Directadmin zelf overigens wel.

IT-worX
08/01/08, 23:43
http://idefix.it2go-idefix.net:2222

Daar kan je inloggen als
gebruiker : demo_user
reseller : demo_reseller
admin : demo_admin

Het wachtwoord is steeds demo.

rolandd
09/01/08, 00:23
Het soort paneel om te gebruiken maakt me niet zoveel uit. Zojuist even naar de DA demo gekeken (mijn dank hiervoor IT-worX). Het heeft op het eerste gezicht minder opties dan WHM maar ik mis alleen domain parking. Daar zal ook wel een oplossing voor zijn :D

Het idee wat ik krijg is dat het in principe 3-lagen heeft. Ik ben dus sysadmin en reseller tegelijk. Daarnaast hebben mijn domeinen allen een eigen DA login. Dit zie ik wel zitten ;)

Tijd om op zoek te gaan naar een passende VPS aanbieding.

Toch even chapeau voor alle reacties. In een paar uur meer te weten gekomen dan dagen surfen :)

IT-worX
09/01/08, 01:00
Wat is die domein parking juist?

Dominic
09/01/08, 01:05
Binnen DirectAdmin kan dit ook, je kunt kiezen voor een Domain Pointer, dan wijst het domein naar een domein naar keuze.
Of meerdere domeinen onder een account aanmaken en deze naar een bestand naar keuze laten wijzen.