PDA

Bekijk Volledige Versie : usenet servers



glda19
07/01/08, 19:24
hi
Is misschien niet het juiste kanaal maar weet niet goed diet te zetten
Zou graag is weten wat er nodig om zelf usenet te gaan beheren
Dus niet alles reseller. Bedoel iets gelijk aardig als een hosting bedrijf maar dan voor usenet

Groetjes Glenn

pierce
07/01/08, 19:35
Heel veel opslagruimte is wat je nodig hebt, denk aan tientallen zoniet honderden TB's, afhankelijk of je text only of binary groepen wilt voeren en wat de retentie tijd is die je wilt gaan bieden.

Inmeso
07/01/08, 19:40
En bandbreedte... heeeel veel bandbreedte! :)

Ballistic
07/01/08, 19:57
Ik denk niet dat je opkunt tegen zaken als Eweka.. 7.50 voor unlimited slaat gewoon nergens op :)

Swiftway-UK
07/01/08, 20:26
Hele goede advocaat is ook een vereiste.
Verhuur jezelf anders als 'zetbaas' aan een Usenet bedrijf uit de USA die hier een dependance of aparte toko wil opzetten.

SF-Jeroen
07/01/08, 20:26
Server cluster bouwen , loadbalancertje, paar webservertjes...

Dan een storage server met een terabyte of 10, en dan een unmetered 1000Mbit uplink afnemen and your settled

Swiftway-UK
07/01/08, 20:30
Server cluster bouwen , loadbalancertje, paar webservertjes...


Zo start je toch niet? althans niet technisch.
Servertje met 2 - 4TB erin ergens plaatsen, liefst met gratis inkomend verkeer. (er zijn colocatieproviders die dit doen)

Neem een paar usenet accounts bij bestaande providers.
Zet een usenet proxy op je eigen server.
En je bent er (technisch) klaar voor + je hebt alle retentie die je leveranciers je bieden.
Later kun je dit altijd nog uitbouwen naar meer retentie en echte feeds.

Jullie denken te groot, het is een starter.
Maar de goede advocaat is nog steeds een vereiste, just in case ;)

ttbviper
07/01/08, 20:38
ik zou ten eerste gaan voor paar stabiele servers.
goed netwerk
min om te beginnen 50 klanten
load balancer om te zorgen dat niet 1 server alles moet afhandelen.
zorgen voor voldoende bandbreete denk aan een flatfree of begin met enkele tb's.

GetHosted
07/01/08, 21:04
Je kan ergens je usenet verkeer afkopen om zo op zo'n +/- 100 dagen retentie te komen maar je zit dan met het probleem dat je alleen maar verkeer loopt te verstoken. Eigen retentie opbouwen is het beste, maar dat is niet zo makkelijk.

Je moet flink wat spools (opslag) een aantal readers (communicatie tussen de spools en de klant) en een feeder die dus ergens de content vandaan haalt...

Een flinke investering, gok op zo'n E 25-50.000 als klein begin.

GHDpro
08/01/08, 15:31
Ik denk dat je extreem moet investeren wil je kunnen concurreren met de grote spelers in de usenet provider markt. Met een paar terabyte kom je er volgens mij niet, want er zijn nieuwsgroepen bij waar in een dag al vele gigabytes aan berichten worden gepost, en er zijn tientallen zo niet honderden van zulke extreme nieuwsgroepen (vooral a.b.dvd.* etc).

Volgens Wikipedia lag in April 2007 het dagelijks volume nieuwe posts op meer dan 3 terabyte (per dag dus!). Reken maar uit wat je dan voor opslag nodig hebt voor een beetje goede retentie...
en.wikipedia.org/wiki/Usenet#History

Paulewk
08/01/08, 15:39
Zo start je toch niet? althans niet technisch.
Servertje met 2 - 4TB erin ergens plaatsen, liefst met gratis inkomend verkeer. (er zijn colocatieproviders die dit doen)

Neem een paar usenet accounts bij bestaande providers.
Zet een usenet proxy op je eigen server.
En je bent er (technisch) klaar voor + je hebt alle retentie die je leveranciers je bieden.
Later kun je dit altijd nog uitbouwen naar meer retentie en echte feeds.


Je flikt dit en je IP block heeft bij ons en andere usenetspelers direct een permanente nullroute.

En geloof me, je bent niet de eerste...

Maar TS, je hebt een zeer groot budget nodig, das 1, je hebt 3TB per dag nodig aan retentie wat altijd blijft groeien. Verder heb je ook zo'n 300 a 400Mbit/s aan upstream nodig om een full-feed bij te kunnen houden.

Probeer anders te testen met een tekstservertje, de software is gratis te downloaden @ http://www.openusenet.org/

Swiftway-UK
08/01/08, 15:42
Je flikt dit en je IP block heeft bij ons en andere usenetspelers direct een permanente nullroute.

En geloof me, je bent niet de eerste...


Je gaat ervanuit dat dit zonder medeweten van de usenet providers gedaan word, terwijl dit met Usenet leveranciers gewoon besproken kan worden. Althans, wel met partijen waar mijn klant overleg mee heeft gehad.

Paulewk
08/01/08, 15:54
Je gaat ervanuit dat dit zonder medeweten van de usenet providers gedaan word, terwijl dit met Usenet leveranciers gewoon besproken kan worden. Althans, wel met partijen waar mijn klant overleg mee heeft gehad.

Tuurlijk dat kan wel.

Maar hoe jij het stelt is dus ook al gebeurd, men nam een gewoon x aantal consumentenaccounten en gebruikte dat om te proxy'n en dus zwaar te misbruiken en dat word absoluut niet getolereerd.

Swiftway-UK
08/01/08, 16:15
Maar hoe jij het stelt is dus ook al gebeurd, men nam een gewoon x aantal consumentenaccounten en gebruikte dat om te proxy'n en dus zwaar te misbruiken en dat word absoluut niet getolereerd.

Ja ok, daar kan ik inkomen ;)
Ik ga er natuurlijk vanuit dat zoiets besproken word met de Usenet provider. Ik ging niet uit van consumentenaccounts.

Mikey
08/01/08, 16:23
http://www.nlix.nl/products/next.html

Paulewk
08/01/08, 16:44
http://www.nlix.nl/products/next.html

Goede hint, maar ik zou eerst beginnen met software onderzoeken aangezien je voor de NEXT ook member van de NLIX moet worden ;)

Mikey
08/01/08, 18:59
Goede hint, maar ik zou eerst beginnen met software onderzoeken aangezien je voor de NEXT ook member van de NLIX moet worden ;)

Had dit product tijdje geleden gezien, en moest er gelijk aan denken. Niets bijzonders verder :)

Glenn
08/01/08, 19:48
Jullie denken te groot (...)
Daar ken ik er meer van...

Wat hier al gesuggereerd wordt, opboksen tegen Eweka en Giganews op prijstechnisch en kwalitatief gebied zal lastig worden vrees ik.

Pur
10/01/08, 10:21
Daar ken ik er meer van...

Wat hier al gesuggereerd wordt, opboksen tegen Eweka en Giganews op prijstechnisch en kwalitatief gebied zal lastig worden vrees ik.

Tegen giganews zou je het commercieel nog wel kunnen redden omdat die niet echt goedkoop zijn.

Maar de initiele investeringen die je moet doen om uberhaubt zelf al een paar dagen retentie te hebben zijn erg groot. En dan heb je nog geen enkele klant.

En mijn inziens is het ook een hele andere tak van sport dan bijvoorbeeld webhosting. Het vraagt toch iets andere kennis

Paulewk
10/01/08, 12:00
Tegen giganews zou je het commercieel nog wel kunnen redden omdat die niet echt goedkoop zijn.

Maar de initiele investeringen die je moet doen om uberhaubt zelf al een paar dagen retentie te hebben zijn erg groot. En dan heb je nog geen enkele klant.

En mijn inziens is het ook een hele andere tak van sport dan bijvoorbeeld webhosting. Het vraagt toch iets andere kennis

Klopt, er is mijn weten maar 1 bedrijf wat serieus commerciele usenetsoftware en support aanbied en dat is (niet om te patsen maar omdat het zo is) Highwinds.

Verder is het behoorlijk met een kluitje het riet in als je die oplossing niet kiest, je gaat dan al snel naar INN of Diablo en dat is echt enorm veel uitzoek werk, vooral omdat het wereldwijd weinig gebruikt word en er dus niet veel documentatie is, waar in het geval van webhosting er tonnen bedrijven zijn die jou kant en klare oplossingen en support kunnen bieden.

Maar onmogelijk is het zeker niet :)

Swiftway-UK
10/01/08, 12:04
Klopt, er is mijn weten maar 1 bedrijf wat serieus commerciele usenetsoftware en support aanbied en dat is (niet om te patsen maar omdat het zo is) Highwinds.


Dat zou ik ook zeggen als ik daar zou werken :p

Zit bijvoorbeeld Avi Freedman (om maar even iemand te noemen) niet al wat langer in deze tak van business dan bijvoorbeeld je werkgever Highwinds?

Paulewk
10/01/08, 12:09
Die zit 'r lang in inderdaad, die heb ik dit jaar nog persoonlijk gesproken in Miami, hij wil misschien ook naar Nederland uitbreiden :).

Maar voor zover ik weet leveren die geen software en support Remon en dat was mijn punt een beetje, kijk wholesale leveranciers zijn er genoeg.

Swiftway-UK
10/01/08, 12:12
Die zit 'r lang in inderdaad, die heb ik dit jaar nog persoonlijk gesproken in Miami, hij wil misschien ook naar Nederland uitbreiden :).

Ja dat vertelde hij mij ook al een tijdje terug, Amsterdam is natuurlijk een leuke locatie voor usenet (AMS-IX)



Maar voor zover ik weet leveren die geen software en support Remon en dat was mijn punt een beetje, kijk wholesale leveranciers zijn er genoeg.

Point taken, zo goed ken ik de usenet business natuurlijk niet, zoals boven ons al besproken het is een hele andere tak van de business dan bijvoorbeeld webhosting.

w3rd
11/01/08, 12:46
Ik denk dat je het beste iemand aan kunt nemen die hier voldoende verstand van heeft. Verder is het, zoals de rest al aangeeft, moeilijk tegen grote partijen als Eweka, Giganews, XSNews, enz. aan te boksen. En, zit iedereen wel te wachten op een nieuwe usenetprovider? Is het de investering waard?

Cripton
11/01/08, 14:24
Toevallig ken ik de persoon achter XSnews en kan je vertellen dat de investering groter is dan wat ze verwacht hadden. Als je een Usenet Provider wilt beginnen heb je dus opslagruimte nodig en uiteraard een sterke uplink. De prijs voor de consument is in te spelen op wat je aanbiedt. Als je een 100-daagse retentie aangeeft dan heb je wel echter een grote opslag server nodig.

XsNews begon ook met 30-daagse retentie en is meer geworden. Als je het voor elkaar hebt gekregen dat alles gereedstaat dan moet je er nog voor zorgen dat je de investering terug verdient. Dus proberen op zo veel mogelijk Usenet Indexering Sites te promoten en dat zal best lastig zijn omdat anderen als voor zijn gegaan met o.a. banner plaatsen.

Misschien off-topic maar is het niet zo dat ze Usenet willen aanpakken? Als dat namelijk wel zo is, vraag ik me af of het wil zinvol is om dan een Usenet Provider op te starten. Zoals anderen al vermelden moet je gewoon maar even testen met het software en kijken of het ook echt leuk is.

WebXtra
11/01/08, 14:59
Met een investering van 50k kom je een heel eind.
Maar vraag jezelf af of je die investering teruggaat verdienen aangezien ze usenet ook willen gaan aanpakken.

Wij hebben er over nagedacht het aan te gaan bieden.. maar het is zonde van je geld als je straks 100 TB opslag hebt staan, en je mag er niks meer mee doen..

Paulewk
11/01/08, 15:46
Met een investering van 50k kom je een heel eind.
Maar vraag jezelf af of je die investering teruggaat verdienen aangezien ze usenet ook willen gaan aanpakken.

Wij hebben er over nagedacht het aan te gaan bieden.. maar het is zonde van je geld als je straks 100 TB opslag hebt staan, en je mag er niks meer mee doen..

Ik denk dat je het toch echt veel te laag in schat, met 50K kan je een beginnetje opbouwen, maar nog niets neerplanten met knappe retentie en waar je veel klanten op kwijt kan.

Verder Cripton, Eweka heeft nog nooit actief geadverteerd ;) En of ze Usenet gaan aanpakken... tja. das afwachten en das het risico van ondernemen.

jan post
11/01/08, 16:13
Ik denk dat de usenet markt redelijk verzadigd is en dat het weinig nut heeft om een usenet provider gericht op de Nederlandse markt te starten.

De bedragen die ik hier voorbij hoor komen zijn een stuk lager dan voor een retentie van 100 dagen nodig zijn. Als ik zie voor een hoeveel geld aan apparatuur Tweaknews heeft staan, denk ik dat bedrag een stuk hoger ligt.

Denk er ook aan dat grote providers, zoals eweka, tweaknews en giganews een gigantische hoeveelheid aan peerings, overeenkomsten hebben met transit leveranciers.

Op dit moment kunnen ze usenet blijkbaar nog niet aanpakken, maar of dat in de toekomst zo blijft is natuurlijk de vraag. Ik betwijfel ook of bepaalde partijen dan niet via een of andere Oost-Europese b.v of vanuit andere gebieden waar de regelgeving nog niet eenduidig is het niet zullen gaan aanbieden.