PDA

Bekijk Volledige Versie : KVK Aanvragen?



richardsikkel
06/01/08, 21:04
Beste mensen,

Ik run al een paar jaar een hosting bedrijf.
Alleen de laatste tijd merk ik dat het niet meer om bedragen gaat van 20 euro maar om bedragen rond de 150 euro.
Laatste vroeg een klant aan mij om een factuur op te sturen met KvK nummer en BTW nummer.
Maar omdat ik het zelf best riskant vindt om zomaar 80 euro uit te geven en ik nog maar 15 ben weet ik niet of dat wel zo'n goed idee is.
Wat raden jullie mij aan, alleen een BTW nummer aanvragen of ook een KvK nummer erbij?
En wat zijn de voordelen van een KvK nummer?

Groetjes,
Richard Sikkel:)

Wynand
06/01/08, 21:05
Een KVK nummer is verplicht. De KVK ben je op een kwartier weer buiten, en zoveel kost het niet.

richardsikkel
06/01/08, 21:09
Wat zijn de voordelen van een kvk nummer?

Wynand
06/01/08, 21:10
Voordelen? Je bent legaal bezig ipv. illegaal.

DeziWeb
06/01/08, 21:16
Wat zijn de voordelen van een kvk nummer?

Inkopen bij groothandel

Trafego
06/01/08, 21:21
je bent nu illegaal bezig idd

kvktje kost gemiddeld 50 euro en opent vele deuren voor je :)

voorbeeld: wij werken enkel b2b, dus wij zouden niet voor jouw werken daar wij je als particulier zien :)

richardsikkel
06/01/08, 21:27
oke maar ik was langs de kvk geweest en die zeiden tegen mij toen ik dus in november langs ging, ja kom maar in januari terug dit scheelt geld. Maar em als ik een BTW nummer heb hoeveel % BTW kan ik terugvragen op me ingekochten producten?

BsHosting
06/01/08, 21:35
simpel je betaald 19% op je inkoop en klanten betalen 19% op je verkoop.

inkoop -verkoop ( btw ) is of je moet betalen of terugkrijgt.

Tip ga eens met je ouders langs de kvk gezien je leeftijd zul je toch een handlichting moeten hebben van de rechtbank.
Je ouders zullen moeten tekenen voor elke handeling van jouw.

richardsikkel
06/01/08, 21:45
ik ben zelf al langs de kvk geweest en het was geen probleem om een kvk aan te vragen zolang één van me ouders maar mee gaan.

Maar em dus onder elk contract moet een handtekening van één van me ouders staan?

Marin
06/01/08, 21:47
Nou, heel simpel...

Je zegt dat je al een paar jaar een webhostingbedrijf runt, maar wat je runt is in elk geval geen bedrijf. Een bedrijf heeft minimaal een KVK nummer.

Wat je nu doet is illegaal geld verdienen met een hobby.

Als het om grote bedragen gaat ben je ongetwijfeld ook BTW plichtig en moet je echt een BTW nummer hebben.

Je krijgt p je 15e inderdaad niet zomaar een kvk nummer. Je ouders zijn nog financieel verantwoordelijk voor je. Iets dergelijks zal via de rechter moeten gaan,

richardsikkel
06/01/08, 22:07
Oke ik zal morgen met één van me ouders naar de KvK gaan en aankijken wat er moet gebeuren.

In iedergeval iedereen bedankt voor de hulp;)

Planera
06/01/08, 22:31
Handlichting is naar mijn weten niet verplicht. Doe je dit echter niet, ben je zelf niet tekenbevoegd en zal alles inderdaad via je ouders moeten gaan.

Hoe het precies zit met de belastingen enzo als je geen bedrijf hebt weet ik niet precies. Volgens mij mag je een x-bedrag verdienen zonder dat de belastingdienst hier moeilijk over doet. Dit zou je even uit moeten zoeken... Deze werkwijze heeft wel als nadeel dat je geen bedrijf bent, en bedrijven die een officiele factuur van je willen pech hebben.

Bedenk wel dat met een KvK- en BTW-inschrijving er meer om de hoek komt kijken dan 2 nummertjes en BTW terug kunnen vragen. Je moet een administratie opzetten volgens de eisen die de Belastingdienst stelt. Je moet belastingaangifte gaan doen etc. etc. Dus stel jezelf de vraag: Wil ik dit en kan ik dit, anders is het misschien nog geen tijd voor een bedrijf.

XBL
06/01/08, 22:43
In het kort:

KvK inschrijving is in de meeste gevallen verplicht (er zijn vrije beroepen waar het niet perse nodig is). De KvK inschrijving zorgt ervoor dat je het ondernemen in je omgeving steunt (seminars; branche verenigingen) en zorgt ervoor dat je een BTW nummer kan aanvragen.

BTW nummer is weer nodig omdat de belastingdienst ook een centje wilt meepikken. Je kan hier vrijstelling voor krijgen, maar dat is alleen slim als je verwacht nog lange tijd heel klein te blijven en bijna alleen particuliere klanten hebt/houd.

Minderjarig en ondernemen: lees je eens in op de site van o.a. de KvK. Het komt er ruwweg op neer dat zolang je nog geen 18 bent en je koopt iets (of welke overeenkomst dan ook), je hier in principe toestemming van je ouders voor moet hebben, tenzij het een normale aankoop is voor iemand van jouw leeftijd. Of wel: jij kan perfect een zak snoep kopen in de winkel maar een auto aanschaffen zal jij niet zo snel doen.

Bedrijven waar je zaken mee doet kunnen dus van je vragen dat je ouders meetekenen bij een overeenkomst. Ze kunnen er ook voor kiezen geen zaken met je te doen of ze kunnen ervoor kiezen er geen aandacht aan te besteden en gewoon een overeenkomst met jou aan te gaan.

Om op een eerder moment wel overeenkomsten aan te mogen gaan (en dus de verantwoordelijkheid daarvoor volledig te dragen), kan je handlichting aanvragen. Wat mij betreft nergens voor nodig, tenzij je eigen grootste plannen hebt.

SF-Jeroen
06/01/08, 22:46
Hoho, KvK != BTW

Je hebt verschillende "rechtsvormen" bij de kvk. Mocht een klant een schadeclaim indienen tegen jou nu, krijg je en een boete vanwege je illegale diensten, en je ouders mogen de schade betalen.

Met kvk, heb je dus verschillende vormen,

BV & NV hebben eigen rechtspersoon, een eventuele claim komt dus uitsluitend op het vermogen van de BV/NV terecht. (Vanaf januari heb je geen 18.000 euro startkapitaal meer nodig, dat is denk ik wat er bedoeld werd)

Bij eenmanszaak/vof heb je die persoonlijkheid niet, dus moet je zorgen voor waterdichte algemene voorwaarden. Dit is wel veel goedkoper per jaar


BTW hef je zegmaar op je producten, maar moet je zelf ook weer betalen aan de belastingdienst, dit is dus geen winst. Qua belasting betalen, je kunt dingen aftrekken, maar dan moet je ook belasting betalen. Mits je onder een bepaalde grens per jaar zit qua inkomsten hoef je niks te betalen (wel opgeven :P )

Planera
06/01/08, 23:04
Niemand stelt hier volgens mij dat KvK == BTW, de topicstarter gaf zelf al aan het ene wel te overwegen en het andere niet.

BsHosting
06/01/08, 23:06
het ene kan niet zonder het andere

Planera
06/01/08, 23:21
Tenzij de Belastingdienst je niet ziet als ondernemer. Daarbij maakt de Belastingdienst ook nog onderscheid tussen ondernemer voor de btw en ondernemer voor de inkomstenbelasting. Hiervoor hebben ze allemaal regeltjes, zoals minimale omzet en tijd die je in je onderneming steekt.

Voor de inkomstenbelasting geldt dat in ieder geval wel, ik ben namelijk volgens de belastingdienst geen ondernemer voor de inkomstenbelasting maar wel voor de btw.

BsHosting
06/01/08, 23:26
Voor de inkomstenbelasting geldt dat in ieder geval wel, ik ben namelijk volgens de belastingdienst geen ondernemer voor de inkomstenbelasting maar wel voor de btw

Dus heb je ook gewoon een btw nummer.
Je bent wel ondernemer maar verdient niet genoeg voor de inkomstenbelasting maar het btw nr is gewoonweg verplicht tenzij je ook niet btw plichtig wordt geacht.

in het geval van webhosting ed gaat dat verhaal al accuut niet op.

XBL
07/01/08, 04:32
Hoho, KvK != BTW
Dat stelt niemand (ik niet in ieder geval). Wel is het zo dat je zonder een KvK inschrijving geen BTW mag rekenen (behalve dan de uitzonderingen, maar daar valt webhosting niet onder; en ik vraag me af of de vrije beroepen uberhaupt BTW rekenen).

Op rechtsvormen wilde ik verder niet in gaan, omdat ik ook nog wat aan TS te lezen wil laten (de site van KvK vertelt het allemaal eenduidiger en doorgaans foutloos).

richardsikkel
07/01/08, 07:47
Oke,
Ik ga vandaag waarschijnlijk langs de KvK met me ouders en me vader is zowiezo van plan om me te helpen met de administratie ietsje duidelijker te maken ookal is het nu duidelijk zat, ook helpt die met de rest:p

In iedergeval bedankt,
heb net al hulp aangeboden gekregen avn iemand anders op WHM;)

Groetjes,
Richard Sikkel

santema
07/01/08, 12:19
Ik zou niet iedereen toelaten je te helpen, ze kunnen ook verkeerde bedoelingen hebben. Daarnaast kan die persoon ook dingen verkeerd doen waar jij op aangekeken wordt (kwa administratie/verplichtingen).

Daarnaast zou ik een beetje meer Nederlands typen :) (me, zowiezo, ingekochten etc).

Als laatste: KvK kost je wellicht 65 euro per jaar = iets meer dan 5 euro per maand = 20 cent per dag. 1 biertje minder in de week en je hebt het er al weer uit. Daarnaast zul je als officieel bedrijf meer verkopen waardoor je omzet ook omhoog gaat, waarschijnlijk verdien je die "kosten" binnen enkele weken makkelijk terug voor de komende jaren.

Inmeso
07/01/08, 14:51
Ik wens dan Richard succes, en hoop dan aan het eind van het jaar in het "Hoe ging het met jouw bedrijf in 2008"-topic je succesverhaal te horen!

ronaldlokers
07/01/08, 15:44
Tenzij de Belastingdienst je niet ziet als ondernemer. Daarbij maakt de Belastingdienst ook nog onderscheid tussen ondernemer voor de btw en ondernemer voor de inkomstenbelasting. Hiervoor hebben ze allemaal regeltjes, zoals minimale omzet en tijd die je in je onderneming steekt.

Voor de inkomstenbelasting geldt dat in ieder geval wel, ik ben namelijk volgens de belastingdienst geen ondernemer voor de inkomstenbelasting maar wel voor de btw.

Je hebt wel een KVK inschrijving nodig, ook al ben je volgens de belastingdienst geen ondernemer.

Voordeel is dat je alleen OB hoeft in te dienen, IB vervalt omdat je te weinig verdient. Daarnaast kan het zijn dat je zo weinig verdient dat je maar eens per jaar je OB hoeft in te dienen.

Zo is het mij verteld toen ik met mijn bedrijf begonnen ben. En zo dien ik dus ook alleen OB in omdat ik volgens de belastingdienst geen ondernemer ben. Volgens de KVK blijf je gewoon keihard ondernemer hoeveel je ook verkoopt.


En als het niet verplicht zou zijn zou ik je toch aanraden jezelf in te schrijven. Het bied heel veel voordelen, oa. toegang krijgen tot groothandels en het sneller kunnen aantrekken van zakelijke klanten ipv particulieren.

Planera
07/01/08, 17:07
Klopt helemaal hoor... Voor de KvK blijf je ondernemer en een inschrijving moet je dus ook regelen. De topicstarter gaf aan wel een btw-nummer te willen maar te twijfelen over de KvK. Met mijn berichten bedoel ik eigenlijk dat je voor de KvK geen keuze hebt: gewoon doen. En dat voor de btw de keuze aan de belastingdienst is. Zij beslissen of je ondernemer bent voor welke belasting, op basis van je financiele gegevens / schattingen.

MSI-Maxx
07/01/08, 19:02
Nou, ik wens je iig heel veel succes met je bedrijf, en met vragen zijn er altijd wel mensen hier die je daarmee willen helpen ;)

Succes!

SebastiaanStok
09/01/08, 18:07
Kan je niet gewoon veel beter wachten tot je 18 bent :)
Geniet van je tiener jaren!

Maar voor, nu verwijder even dat KvK nummer als die NIET van jouw is ;)

JanSmit
09/01/08, 19:05
zo te zien is het gelukt. Hij heeft nu een kvk nummer bij zijn user gegevens staan :D

gr

jan

Hosted
09/01/08, 19:56
Al een paar jaar een hosting bedrijf en je bent 15 ?
Was je al een hoster toen je nog in de wieg lag?
Verder altijd met KVK en BTW nummer werken anders er gewoon niet aan beginnen en gewoon wachten tot dat je 18 bent.