PDA

Bekijk Volledige Versie : [Belasting] over uitgeschreven facturen of betaalde?



mauer
06/01/08, 13:20
Hallo mensen,

Ik ben bezig met mijn eigen administratiesysteem. Het is bijna af, maar nou kwam ik iets tegen. Het systeem spuugt een pagina uit van de btw gegevens van de afgelopen periode.

Maar moet ik de btw berekenen over de uitgeschreven facturen in de periode of alleen over de betaalde facturen in die periode? Ik heb al even gekeken op het forum hier maar kan niet echt een antwoord erop vinden.

Hollanda
06/01/08, 13:23
uitgeschreven

Randy
06/01/08, 13:28
De betaalde BTW trek je weer af van de uitgeschreven BTW. En krijg je een negatief bedrag, krijg je geld terug.

Str@nger
06/01/08, 13:31
Geld terug krijgen lijkt me niet Randy.
Ik denk dat TS bedoelt: een factuur uitgeschreven in januari, maar in februari pas betaald - wanneer moet je de BTW boeken? Bij januari of bij februari?

En dan zeg ik: januari. Je moet daar in je boekhouding al aangeven waaruit het factuurbedrag bestaat: voorraad, extra kosten en BTW.

Randy
06/01/08, 13:38
Inderdaad. Enkel bij een kassysteem mag je de BTW afdragen wanneer de factuur betaald is.

crazycoder
06/01/08, 13:52
Hallo mensen,

Ik ben bezig met mijn eigen administratiesysteem. Het is bijna af, maar nou kwam ik iets tegen. Het systeem spuugt een pagina uit van de btw gegevens van de afgelopen periode.

Maar moet ik de btw berekenen over de uitgeschreven facturen in de periode of alleen over de betaalde facturen in die periode? Ik heb al even gekeken op het forum hier maar kan niet echt een antwoord erop vinden.
Ik vraag mezelf af hoe je ooit een goed pakket kan ontwikkelen zonder zelf voldoende kennis op dit punt te hebben.

Je hebt 2 keuzes die je consequent door moet voeren:
- factuurstelsel:
je draag btw af op het moment dat je de factuur uitschrijf, je hebt het recht om zelf btw af te trekken op het moment dat je de factuur ontvang.

- kasstelsel:
je draag btw af nadat je klant de factuur heeft betaald, zelf mag je btw aftrekken als je de ontvangen factuur hebt voldaan.

Het is OF factuurstelsel OF kasstelsel. Je kan dit niet uitwisselen omdat het je met een factuur beter uit zou komen.

t.bloo
06/01/08, 18:05
Geld terug krijgen lijkt me niet Randy.
Jawel hoor, als je meer uitgaven hebt dan inkomsten dan heb je een negatieve omzet en dan krijg je gewoon geld van de belastingdienst terug in de vorm van teveel voorgeschoten/betaalde BTW (omzetbelasting).

MSI-Maxx
06/01/08, 18:32
Je moet je btw altijd in maand/kwartaal van uitschrijven factuur opgeven!

Planera
06/01/08, 18:42
Jawel hoor, als je meer uitgaven hebt dan inkomsten dan heb je een negatieve omzet en dan krijg je gewoon geld van de belastingdienst terug in de vorm van teveel voorgeschoten/betaalde BTW (omzetbelasting).

Klopt, maar daar gaat het hier volgens mij niet om. Hier gaat het om onbetaalde uitschreven facturen en betaalde uitgeschreven facturen.

Str@nger
06/01/08, 19:56
Inderdaad. Volgens de beschrijving van Randy krijg je het niet terug :) Het gaat in dit topic alleen over de af te dragen BTW. Uiteraard krijg je geld terug als jij meer belasting aan collega-ondernemers hebt betaald dan jijzelf hebt ontvangen. Maar zoals gezegd: daar gaat dit topic niet over :)

leagzhosting
07/01/08, 13:09
wat je zou kunnen doen is een proforma factuur in je systeem maken
zodra deze betaald is een echte factuur uitreiken

dit zou kunnen schelen aan voorbelasting opgeven aangezien in de hosting wereld
altijd mensen zijn die te laat of niet betalen

t.bloo
07/01/08, 17:02
of je het nou nu of straks betaalt dat maakt voor een normaal lopende bedrijfsvoering niet uit natuurlijk. als je een keer onverhoopt een factuur af moet boeken, dan kun je ook deze omzetbelasting weer terugvragen.

Swiftway-UK
07/01/08, 17:08
Waarom vraag je zoiets op dit forum, eerste hit op google:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob04/ob04-32.html#P313_46824

Wel zelf een beetje werk willen doen.



Je hebt 2 keuzes die je consequent door moet voeren:
- factuurstelsel:
- kasstelsel:

Je kunt niet altijd kiezen voor het kasstelsel, zie bovenstaande link. Als webhoster kun je niet kiezen voor het kasstelsel tenzij je meer dan 90% van je prestaties levert aan niet-ondernemers.

mauer
07/01/08, 17:29
Heel erg bedankt iedereen. Begrijp het nu!
Beetje stom dat ik het niet kon vinden...

Serveo
11/01/08, 08:38
Heel erg bedankt iedereen. Begrijp het nu!
Beetje stom dat ik het niet kon vinden...

Als je weet dat je het factuur niet meer kan innen kun je deze ook crediteren. Dus een nieuwe factuur aanmaken met het zelfde bedrag alleen dan negatief.