PDA

Bekijk Volledige Versie : Harde schijf met kuren backuppen, vervangen en restoren



dreamhost_nl
05/01/08, 18:09
Een van onze laptops (Windows XP Home) heeft een hard disk die waarschijnlijk al op z'n laatste pootjes loopt. Nu is een nieuwe hard disk aangeschaft ter vervanging van de oude.
De vraag is nu : Hoe is de data van de oude hard disk het gemakkelijkst en veiligst over te zetten van de oude naar de nieuwe hard disk?
Kan dit d.m.v. het backup programma dat in Windows zit? Dus gewoon een volledige backup maken naar zoiets als een externe harde schijf (andere) en daarna de backup weer restoren op de nieuw aangeschafte? Heeft iemand dit al eens succesvol weten af te ronden onder Windows? Ervaringen zijn welkom...
De harde schijf is opgedeeld in drie partities die ook alledrie weer moeten gaan werken...

Alvast bedankt!

MMaI
05/01/08, 18:16
volledige backup terwijl het systeem draait is onder windows volgens mij niet mogelijk.
wel zijn er diverse oplossingen waar je vanaf kan starten (bootdisk/cd/floppy oid) welke dan bit voor bit data kopieren naar je andere schijf
ikzelf heb al een aantal keer tot volle tevredenheid http://www.terabyteunlimited.com/copywipe.php gebruikt, deze kopieerd vanaf een startdisk alle data

misschien dat norton partitionmagic het kan terwijl je OS draait maar hier heb ik geen ervaring mee (alleen slechte ervaringen met partitionmagic)

ichosting
05/01/08, 18:20
Misschien iets als GHOST oid gebruiken en zo je partities 1:1 kopieeren?

JanSmit
05/01/08, 19:16
ghost is inderdaad een goede optie.

Wat ik zou vergeten is een complete backup maken. Gewoon alle documenten, contacten, fav., etc backuppen en terugzetten nadat je een nieuwe install hebt gedaan op je nieuwe hdd. Vergeet niet om te kijken of je alle drivers van je apparaten nog hebt en download deze eerst anders. Alle programma's erweer op en eventueel een ghost image maken van je boot partitie voor toekomstig gebruik (als je pc traag wordt kan je makkelijk weer terug) Als je nu namelijk je pc gaat backuppen, dan backup je een laptop die al weer een tijdje gedraait heeft. Beter is een om direct met een schone lei te beginnen om problemen te voorkomen.

su6

Jan

Wido
05/01/08, 19:26
Live CD met Linux en dan met dd gewoon een 1:1 kopie maken?

Kenneth
05/01/08, 20:28
hier gebruikt ik altijd drivesnapshot (zo te verkrijgen via www.drivesnapshot.de ).. werkt goed :)

pierce
05/01/08, 20:35
Ghost of Acronis True image.

Waarvan Acronis naar mijn idee de beste functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid biedt.

MediaServe
05/01/08, 20:47
Is de hardeschijf of de data al beschadigd?

dreamhost_nl
05/01/08, 21:55
Bij het uitvoeren van Error-checking per drive worden geen fouten gevonden. De laptop zelf klapt er wel geregeld uit met het befaamde "blue screen" en geeft dan een "kernel_data_inpage_error" in de atapi.sys driver.

SebastiaanStok
17/01/08, 13:15
Kan dat niet aan de CD/DVD-rom drive liggen.
Of gewoon drivers updaten.

Een makkelijke optie is, bij Windows heb je een migratie tool waarmee je van een Systeem naar het andere gegevens en instellingen over kan zetten.
Heb ik vroeger gebruikt voor de migratie van XP naar Vista op een andere computer :)

Werkten verbazend goed, of het van 1:1 werkt weet ik niet.

Edit: Je kan de Harddisk zelf controleren met HD Tune, als hij bepaalde waardes aangeeft die niet helemaal lekker zijn :) dan weet je genoeg.

dreamhost_nl
17/01/08, 18:19
Nee, lag wel aan de hard disk ook al kon XP er geen fouten op vinden. Is prima gegaan met Norton Ghost. De nieuwe harde schijf hoefde niet eens vooraf te worden gepartitioneerd. Gewoon alles teruggeplaatst v.a. een externe HDD.