PDA

Bekijk Volledige Versie : Serveronderhoud



ufeg02
05/01/08, 12:02
Indien je als dedicated hostingbedrijf hosting aanbied aan klanten alsook een onderhoudscontract om de hoeveel tijd wordt eronderhoud gehouden en naar welke zaken wordt dan zoal gekeken?

KDISS
05/01/08, 12:04
je moet het omdraaien eigenlijk: namelijk niet steeds naar de server kijken, maar een remote monitoring opstelling bouwen die een melding verstuurd als er iets niet goed is. Geen omkijken naar dus.

Iedere dag inloggen om 'yum upgrade' uit te voeren lijkt me niet echt fijn.... Tevens is een goed begin het halve werk.

ufeg02
05/01/08, 12:38
Maar sommige software dient toch geupdatet te worden?

KDISS
05/01/08, 12:39
klopt, maar dat is met Nagios ook te monitoren. Als ik me niet vergis is daar een plugin voor. Een nieuwe versie betekend niet dat je meteen upgraden moet trouwens, dus aanmelden op een mailinglist / bugtracker is wat dat betreft wenselijk.

bvankuik
07/01/08, 22:40
Onderhoudscontracten zijn er in vele soorten en smaken. Het varieert van security updates tot contacten met een 24/7 mobiel noodnummer. Vraag je aanbieder wat er precies onder verstaan wordt. Dat zullen ze zeker op een rij hebben.

Martijn Koot
09/01/08, 11:54
Bij ons houd een SLA in:

Monitoren van gehele systeem 24/7
Update van systeemsoftware (OS en software voor mail en web)
Ingrijpen op de mail en webserver indien er zich problemen voor doen (24/7)
De klant heeft 2 uur de beschikking over een van onze sysadmins
Daarnaast kan de klant zelf bepaalde modules toevoegen die hij interessant vind en bij hem passen.

Greetz martijn