PDA

Bekijk Volledige Versie : Server gegijzeld



VinceSTM
05/01/08, 11:48
Ik heb een server bij een colocatieprovider hangen, waarbij de provider sinds plaatsing in februari 2007 eenmaal 2 facturen heeft gestuurd. Ik heb hem aangegeven dat, zolang ik geen dataverkeerstatistieken en toegang tot een powercontrolaansluiting heb, ik nog niet betaal. Hij heeft destijds toegezegd dat te regelen. Sindsdien is dat helaas niet geregeld, en heb ik ook nooit meer facturen ontvangen.

Nu zit ik met het probleem dat de server opnieuw geinstalleerd moet worden. De colocatie-aanbieder heeft aangegeven dat ik de server niet mee mag nemen totdat ik heb betaald en wil ook niet verder ingaan op eerder gemaakte afspraken.

Mag de colocatieaanbieder mijn server 'gijzelen', hoewel hij zelf geen facturen meer heeft gestuurd (en hij deze wel betaald wil zien) en hij niet voldoet aan de overeenkomst?

Tenslotte: mocht hij vandaag alsnog een factuur sturen over februari t/m nu, (dit heeft hij mij om 14.00 donderdag gemeld, tot heden nog niets ontvangen) kan hij dan verlangen dat ik deze betaal voor ik mijn server kan ophalen?

Indien bovenstaand allemaal in mijn voordeel: wat kan ik doen om mijn server op te eisen?

Frappant overigens: Zijn servers zijn een tijd 'gegijzeld' door zijn toenmalige werkgever, waarbij hij moord en brand schreeuwde over hoe afschuwelijk dat allemaal wel niet was.

KDISS
05/01/08, 11:52
vreemde zaak, maar je hebt neem ik aan toegang tot je server en dus pak je die gewoon weg. "Ja, de hdd is kapot".

Sterker nog, die server is van jouw en jij betaald slechts voor de stroom en utp kabel + traffic.

edit:
je hebt dus een jaar lang die server draaien en slechts 2 facturen gehad? Misschien had je dan eerder al stappen moeten ondernemen, immers zegt dit ook genoeg over de provider zelf ben ik bang...

VinceSTM
05/01/08, 11:56
vreemde zaak, maar je hebt neem ik aan toegang tot je server en dus pak je die gewoon weg. "Ja, de hdd is kapot".

Sterker nog, die server is van jouw en jij betaald slechts voor de stroom en utp kabel + traffic.

edit:
je hebt dus een jaar lang die server draaien en slechts 2 facturen gehad? Misschien had je dan eerder al stappen moeten ondernemen, immers zegt dit ook genoeg over de provider zelf ben ik bang...
Ik heb regelmatig aangegeven dat ik facturen wens (t/m juni ofzo), toen ben ik daar ook maar mee gestopt. Wat betreft de toegang, die is dus ook geblokkeerd :|

KDISS
05/01/08, 11:58
ah, dus je toegangs pasje is geblokkeerd zeg maar. Hmm, heb je zwart op wit (of op email) dat je vandaag die resterende rekeningen zou ontvangen? Mocht hij dat verzuimen kan je dan namelijk een en ander hard maken en hem zo misschien in gebreke stellen. Mijn juridische kennis is niet bijzonder, maar volgens mij kan je wel zoiets proberen...

VinceSTM
05/01/08, 11:59
helaas, telefonisch overeengekomen dat hij de facturen zou sturen. En mijn juridische kennis is best aardig, maar hier kom ik ook niet meer uit

KDISS
05/01/08, 12:07
dan weet ik zo ook even niets... Heb je ondervonden dat je geen toegang meer hebt tot de coloruimte of is het slechts een mondelinge toezegging?

VinceSTM
05/01/08, 12:09
bij deze provider moet ik aan de provider telefonisch of per mail toegang vragen ;-)

KDISS
05/01/08, 12:23
hm, en op dat moment stuurt hij dus een mail naar het DC of zijn eigen coloprovider. Helaas, dan rest je weinig anders dan wachten tot hij toch nog die facturen op de mail zet... Maar als je daar woensdag nog niets van hebt vernomen zou ik gerechterlijke stappen ondernemen :)

edit:
ik weet nog wel een provider waar je de toegangzelf kan aanvragen via een webinterface :p

MiesArt
05/01/08, 12:36
Het is inderdaad een vreemde zaak maar net wat KDISS zegt zou ik ook rechterlijke stappen gaan nemen als hij de facturen niet stuurt.

Als hij ze als nog stuurt kun je ze net zo goed betalen want ik neem aan dat je wel gewoon gebruik hebt kunnen maken van je server dus die kosten had je toch en als je hem dan kan gaan halen ben je van al het gez**k af.

SF-Jeroen
05/01/08, 12:50
Laat me raden: Zorin?

wonko
05/01/08, 12:57
Laat me raden: Zorin?

Laten we niet raden. Als de TS de naam niet zegt, is er geen reden om hierover uit te wijden. Zullen we dat afspreken?

Verder ben je in fout door je facturen initieel niet te voldoen. Wat je moest doen is deze protesteren (desnoods deels, en maar bvb de helft betalen, want je server was wel degelijk gecoloceerd). Dat de provider geen facturen gestuurd heeft mag geen invloed hebben op de dienstverlening. Onbetaalde facturen wel; tenzij deze geldig geprotesteerd zijn.

Caspar Gomez
05/01/08, 12:59
Indien je gebruik van voorzieningen hebt gemaakt, dan lijkt het me logisch dat je gaat betalen. Je wilt na een jaar gebruik alsnog niet betalen omdat je geen statistieken, PDU en facturen had. Dan had je er gewoon geen gebruik van moeten maken. Wat je wel kunt doen is een lager bedrag afspreken, vanwege de fouten en slechte dienstverlening van zijn kant.

Betreffende de server, als het echt zo blijft lopen. Veel gebruikers zouden hier praten over een rechtzaak, maar is aangifte doen bij de politie geen optie? Veel éénvoudiger en vooral goedkoper (Je zult maar de rechtzaak gedeeltelijk verliezen, omdat je een jaar niet hebt betaald).

KDISS
05/01/08, 13:15
Ik heb hem aangegeven dat, zolang ik geen dataverkeerstatistieken en toegang tot een powercontrolaansluiting heb, ik nog niet betaal. Hij heeft destijds toegezegd dat te regelen. Sindsdien is dat helaas niet geregeld, en heb ik ook nooit meer facturen ontvangen.
hij maakte wel gebruik van de voorzieningen, maar dan wel in de veronderstelling dat er binnen korte tijd voldaan werd aan de eisen die in het contract zijn opgenomen. Tenminste, ik ga er van uit dat de APC en traffic stats in je contract zijn opgenomen.

VinceSTM
05/01/08, 13:27
Deze zijn inderdaad in het contract opgenomen. Verder is het heel lastig om gebruik te maken van je colocatie, als je niet weet hoeveel dataverkeer je gebruikt. En dus, probeert te voorkomen teveel traffic te hebben gebruikt. Bij verkeer in 95% mbit, zoals ik afnam, is dat niet goed te schatten.

Wat betreft het niet betalen van de factuur: ik ben destijds mondeling met de colocater overeengekomen dat ik niet zo betalen zolang het nog niet volledig werkte.

Swiftway-UK
05/01/08, 13:35
Kan de provider de server achterhouden totdat betaling voldaan is? ja. (zoek op retentierecht of recht van retentie).

Natuurlijk moet de provider wel factureren, anders kan jij niet betalen. In dit specifiek geval is het dus (juridisch) een lastige zaak.

Caspar Gomez
05/01/08, 13:37
hij maakte wel gebruik van de voorzieningen, maar dan wel in de veronderstelling dat er binnen korte tijd voldaan werd aan de eisen die in het contract zijn opgenomen. Tenminste, ik ga er van uit dat de APC en traffic stats in je contract zijn opgenomen.Maar om vervolgens je server 10 maand te laten hangen?


Deze zijn inderdaad in het contract opgenomen. Verder is het heel lastig om gebruik te maken van je colocatie, als je niet weet hoeveel dataverkeer je gebruikt. En dus, probeert te voorkomen teveel traffic te hebben gebruikt. Bij verkeer in 95% mbit, zoals ik afnam, is dat niet goed te schatten.

Wat betreft het niet betalen van de factuur: ik ben destijds mondeling met de colocater overeengekomen dat ik niet zo betalen zolang het nog niet volledig werkte.

Over dat tweede. Ben je niet overeen gekomen dat hij de rest alsnog zou regelen? Dat is niet hetzelfde als "je krijgt alles gratis zolang ik het nog niet op orde heb" ;)

Nogmaals, begrijp me niet verkeerd, maar om nu na 8 maand geen contact te komen met gezeur over dataverkeer-statistieken en UPS van je server als je je factuur binnen krijgt.

Betalen (desnoods gedeeltelijk) en wegwezen. En als het Zorin al is, had je beter bij jezelf ten rade moeten gaan. Je eigen zaken in de handen leggen van een provider met zoveel negatief nieuws (zelfs o.a. over financiele issues) is niet het slimste wat je als provider kunt doen.

VinceSTM
05/01/08, 13:37
Swiftway: Kan de provider ook nog factureren voor januari, ook al heb ik aangegeven dat ik nu, omdat ik het datacentrum niet in mag, geen gebruik kan maken van de server omdat deze niet functioneert?

Swiftway-UK
05/01/08, 13:37
Wat betreft het niet betalen van de factuur: ik ben destijds mondeling met de colocater overeengekomen dat ik niet zo betalen zolang het nog niet volledig werkte.

Ik zou (persoonlijk) niet de volledige betaling hebben opgeschort, maar een gedeelte van de betaling. Of je volledige betaling voldoen met een kenmerk 'betaling onder protest, zie correspondentie van d.d. <datum>' en later een redelijk bedrag bedingen om terug te krijgen voor de gemiste diensten.

Je volledige betaling opschorten is vragen om moeilijkheden, zeker als het inmiddels zoveel maanden achterstand betreft.

VinceSTM
05/01/08, 13:38
Maar om vervolgens je server 10 maand te laten hangen?



Over dat tweede. Ben je niet overeen gekomen dat hij de rest alsnog zou regelen? Dat is niet hetzelfde als "je krijgt alles gratis zolang ik het nog niet op orde heb" ;)

Nogmaals, begrijp me niet verkeerd, maar om nu na 8 maand geen contact te komen met gezeur over dataverkeer-statistieken en UPS van je server als je je factuur binnen krijgt.

Betalen (desnoods gedeeltelijk) en wegwezen. En als het Zorin al is, had je beter bij jezelf ten rade moeten gaan. Je eigen zaken in de handen leggen van een provider met zoveel negatief nieuws (zelfs o.a. over financiele issues) is niet het slimste wat je als provider kunt doen.

Het is niet zorin :D Wie heeft dat verzonnen ;) En ik vind het prima als hij factureert, dat is mijn vraag ook niet. Maar mag hij eisen dat ik eerst de factuur betaal, ook al is de betalingstermijn 14 dagen, voordat ik de server meekrijg of uberhaupt het dc inmag?

swedendedicated
05/01/08, 13:42
Ik ken de coloprovider (noem helaas geen namen ahhh de druk!! wil het zo graag zeggen :P) maar wat ik gehoord heb is het volgende:

er werd een server bij gezet en er werd een cacti link gegeven, later deed de cacti link het niet meer en begon vincent daarover, achter gaf de coloboer aan dat er niets in het contract stond over een cacti link. Vervolgens zei de coloboer tegen mij dat vincent een jaarfactuur zou krijgen omdat hij de vorige niet had ontvangen/betaald en geen nieuwe meer zou versturen.

Opzich wordt het moeilijk om je server terug te krijgen, heb je een overeenkomst/contract met degene? Je zult zoiezo nog de facturen moeten voldoen van de maanden.

Swiftway-UK
05/01/08, 13:42
Swiftway: Kan de provider ook nog factureren voor januari, ook al heb ik aangegeven dat ik nu, omdat ik het datacentrum niet in mag, geen gebruik kan maken van de server omdat deze niet functioneert?

Ja, hij kan je natuurlijk altijd factureren, maar het is de vraag of jij accoord zou moeten gaan met de betaling van deze factuur. Indien de server offline is en je kunt geen gebruik maken van de dienstverlening, dan kun je betaling van deze factuur in zijn geheel betwisten (doe dat middels een aangetekend schrijven + fax + Email) ik ben geen jurist, maar volgens mij moet je een factuur betwisten binnen 7 dagen (tenzij een ruimere termijn aangegeven word in de hosters AV). Zoek dit even op of raadpleeg een jurist.

Het lijkt me verstandig om samen een onafhankelijke bemiddelaar aan te wijzen mochten jullie er niet samen uitkomen.



er werd een server bij gezet en er werd een cacti link gegeven, later deed de cacti link het niet meer en begon vincent daarover, achter gaf de coloboer aan dat er niets in het contract stond over een cacti link. Vervolgens zei de coloboer tegen mij dat vincent een jaarfactuur zou krijgen omdat hij de vorige niet had ontvangen/betaald en geen nieuwe meer zou versturen.


Lijkt mij op zich geen probleem, indien de colocatie komt met een vast traffic pakket en de hoster zolang de cacti niet werkt geen overusage in rekening gaat brengen. Je kunt als gebruiker overigens ook cacti op je server installeren, dit is zowieso fijn als controle op de gegevens van je colocatieprovider.

Het word een andere zaak wanneer cacti niet werkt, maar er is een betaling op basis van gebruik afgesproken (en er word een bedrag voor traffic zomaar in rekening gebracht) of als de hoster overusage in rekening gaat brengen.

bakkerl
05/01/08, 13:50
Deze zijn inderdaad in het contract opgenomen. Verder is het heel lastig om gebruik te maken van je colocatie, als je niet weet hoeveel dataverkeer je gebruikt. En dus, probeert te voorkomen teveel traffic te hebben gebruikt. Bij verkeer in 95% mbit, zoals ik afnam, is dat niet goed te schatten.

Zolang er geen inzicht is gegeven (kan gegeven worden) in het verbruik, is het meer verbruik ook niet af te rekenen en had/heb je al die tijd wel je contractuele verbruik (en meer) kunnen verbruiken.

Wat betreft de APC had je hem in gebreken moeten stellen en eventueel een redelijker bedrag niet moeten voldoen, na een periode welke de partij gekregen heeft om het op te lossen.

Dat is nu achteraf. Wacht even op de facturen die hij stuurt. Mochten deze uitblijven stel heb per brief in gebreken en eis per direct weer toegang tot de machine (je moet toch onderhoud plegen, anders moet je bepaalde diensten ergens anders (tijdelijk) onderbrengen en hou je hem verantwoordelijk voor de extra kosten).

Mochten de facturen wel binnen komen, betaal hiervan het redelijke deel van wat je al die tijd heb kunnen gebruiken. Vertel ook netjes waarom je welk deel betaald en waarom welk deel niet. Vraag vooraf wel een schriftelijke verklaring dat de 'gijzeling' per direct opgeheven wordt als de facturen (gedeeltelijk) betaald zijn.

IT-worX
05/01/08, 13:50
Het lijkt mij eigenlijk logisch wat de TS zegt. Als jij je colocatiefactuur wilt betalen (zeker omdat deze schommelend is qua traffic op 95%) wil je toch wel eerst die factuur zien voor je één eurocent betaald? Vrees dat menig boekhouder op het eind van het jaar eens goed gaat lachen met het verhaaltje dat je "elke maand een bedrag betaalde en dat de andere partij elke maand beloofde om de facturen op te sturen".

Eventueel het gerechtelijk laten gaan wegens diefstal van goederen?
Probleem is dat je dan echt wel moet kunnen bewijzen dat dit jouw server is, want een geldige rootlogin op die bak beschouwen ze niet als geldig...

Doet mij denken aan realroot met hun realdsl klanten...Maanden zien ze geen factuur, ook al smeekten ze er praktisch om...en plots ligt op hun deurmat een dikke envelop met daarin - ik zeg maar iets - 10 facturen van elk 52 euro, te betalen binnen de 15 dagen...

wonko
05/01/08, 14:01
@it-worx: hij heeft 2 facturen gehad, en deze niet voldaan (zelfs niet gedeeltelijk). Dat is fout geweest, hij heeft diensten ontvangen (stroom/netwerk/coloruimte/...).

Hij had die deels moeten voldoen (bvb, 5 EUR eraf voor de APC, en alles wat genoteerd staat als meergebruik eraf), en onmiddellijk een fax/aangetekend schrijven doen met een protest voor de rest, en de voorwaarden stellen wanneer de rest voldaan zal worden (of zeggen dat je een creditnota wil voor bvb de APC, want die kan je niet retro-actief gebruiken).

Tip 1: voldoe altijd je facturen, desnoods deels, en de rest protesteer je. Een hele factuur niet voldoen omdat er een detail niet goed zit is foutief; je moet betalen voor de diensten die je ontvangen hebt.
Tip 2: nooit iets mondeling doen. Altijd vragen: "zet je dat nog even op mail?"

En over facturen die niet op tijd komen: je weet zelf welke afspraken je aangaat, je weet wat je elke maand opzij moet zetten. Facturen die te laat komen zijn geen reden om moord en brand te schreeuwen, je moet blij zijn dat jij die maanden extra intrest op je rekening hebt gehad ipv de leverancier.

KDISS
05/01/08, 14:03
Tip 1: voldoe altijd je facturen, desnoods deels, en de rest protesteer je. Een hele factuur niet voldoen omdat er een detail niet goed zit is foutief; je moet betalen voor de diensten die je ontvangen hebt.
Tip 2: nooit iets mondeling doen. Altijd vragen: "zet je dat nog even op mail?"
die tweede is inderdaad essentieel, maar Tip 1 wordt vaak vergeten en is eigenlijk nog VEEL belangrijker. Goede puntjes.

AlfaHosting
05/01/08, 15:05
Probleem is natuurlijk dat hij nooit goed gefactureerd is.

wonko
05/01/08, 15:19
Probleem is natuurlijk dat hij nooit goed gefactureerd is.

Hij heeft 2 facturen gehad. De betaling van facturen die nu nog gemaakt moeten worden kunnen mijn inziens niet tegenhouden dat hij toegang krijgt tot de server; de betaling van die twee eerste wel.

gjtje
05/01/08, 17:39
De belastingdienst stelt dat binnen 15 dagen na het einde van de periode waarop de factuur betrekking heeft deze moet worden uitgereikt. In je contract staat als het goed is hoe de betaling plaatsvindt dus dat geeft aan welke facturen je wel en niet nog mag verwachten.

Phu
05/01/08, 17:52
if you pay peanuts you get monkeys ;)

gaat over ons als leverancier

kan alleen maar zeggen als de rest van onze klanten wel netjes de facturen ontvangt en de rekeningen waarom kan deze klant dan niet ;)

Trafego
05/01/08, 18:01
Een verhaal is altijd 2ledig. dus beide partijen zullen hun meningen/ervarigen hebben

Los dit onderling op ipv hier. kom je veel verder mee.

Phu, als dit je reactie moet zijn naar een klant

if you pay peanuts you get monkeys

Dan vraag ik me inderdaad af welke toezeggingen jij gedaan hebt naar je klant..
Dat zijn gewoonweg geen reacties die je naar een klant toe spuugt op een openbaar forum (hij heeft jouw naam ook niet genoemd)

VinceSTM
05/01/08, 18:04
if you pay peanuts you get monkeys ;)

gaat over ons als leverancier

kan alleen maar zeggen als de rest van onze klanten wel netjes de facturen ontvangt en de rekeningen waarom kan deze klant dan niet ;)

Niet dat ik wil gaan beginnen met moddergooien, maar inderdaad. Als je de rest van je klanten wel netjes facturen kan sturen, waarom mij dan niet?

Phu
05/01/08, 18:05
Een verhaal is altijd 2ledig. dus beide partijen zullen hun meningen/ervarigen hebben

Los dit onderling op ipv hier. kom je veel verder mee.

Phu, als dit je reactie moet zijn naar een klant


Dan vraag ik me inderdaad af welke toezeggingen jij gedaan hebt naar je klant..
Dat zijn gewoonweg geen reacties die je naar een klant toe spuugt op een openbaar forum (hij heeft jouw naam ook niet genoemd)

wij starten dit topic niet hier, niet de klant had ons kunnen bellen
nee dat doet de klant niet de klant stuurt een dreigement ondanks dat ie niet betaald
wilt ie zijn server meenemen uiteraard doen wij dit niet, geen enkele denk ik.

bij de bakker ga je toch ook niet 10 maanden later pas betalen ?

t.bloo
05/01/08, 18:55
phu zal wel bedoelen dat de TS niet betaald heeft (peanuts), en daarom nu problemen heeft (monkeys)

VinceSTM
05/01/08, 19:04
wij starten dit topic niet hier, niet de klant had ons kunnen bellen
nee dat doet de klant niet de klant stuurt een dreigement ondanks dat ie niet betaald
wilt ie zijn server meenemen uiteraard doen wij dit niet, geen enkele denk ik.

bij de bakker ga je toch ook niet 10 maanden later pas betalen ?

Dreigement?

De mail bevat de volgende punten:
- Server is onbereikbaar, dat is onwenselijk
- Je hebt beloofd de kvm-over-ip aan te sluiten > niet gebeurd
- Je hebt beloofd cacti aan te zwengelen > niet gebeurd
- Je hebt beloofd de apc gegevens door te sturen > niet gebeurd
- Wij willen naar binnen en de server meenemen > mag niet
- Wij hebben aangegeven de factuur te betalen als de bovenstaande gegevens verstrekt worden > jij ging akkoord
- Wij eisen de server terug
- "Eventuele facturen t/m december 2007 die wij ontvangen zullen binnen uw betalingstermijn van 14 dagen betaald worden. "

Phu
05/01/08, 19:12
Dreigement?

De mail bevat de volgende punten:
- Server is onbereikbaar, dat is onwenselijk
- Je hebt beloofd de kvm-over-ip aan te sluiten > niet gebeurd
- Je hebt beloofd cacti aan te zwengelen > niet gebeurd
- Je hebt beloofd de apc gegevens door te sturen > niet gebeurd
- Wij willen naar binnen en de server meenemen > mag niet
- Wij hebben aangegeven de factuur te betalen als de bovenstaande gegevens verstrekt worden > jij ging akkoord
- Wij eisen de server terug
- "Eventuele facturen t/m december 2007 die wij ontvangen zullen binnen uw betalingstermijn van 14 dagen betaald worden. "


geen zin in een wellus nietes onzin hier te houden

server krijg je terug zodra betalingen binnen zijn zoals je weet.
maar jij doet nu moeilijk om dingen publielijk openbaar die niet kloppen
en niets te maken met dit hele gebeuren

jij betaald je krijgt een dienst jij betaald niets je krijgt niet :)


verdere discussies kan je per mail doen

Hollanda
05/01/08, 19:17
Volgens mij krijgt hij niks als zijn server plat ligt en hij er niet bij kan. Dus geen dienst leveren = niet betalen. Uiteraard moeten de maanden waarop de dienst wel gewerkt heeft wel gedeeltelijk betaald worden, mits je netjes factueerd. Geen factuur = niet betalen. Dus nu de vraag aan jou Phu: hoeveel herinneringen heb je al gestuurd dat je klant deze niet ontvangen heeft?

Bij mij zou je ook een slechte klant hebben, de onderste steen zou bij mij boven komen.

wonko
05/01/08, 19:33
Deze welles-nietes discussie mag offline verder gevoerd hebben, blijkbaar hebben jullie elkaars email wel, en elkaars telefoon.

Ik raad aan dat de gemaakte afspraken even overlopen worden, dat de gestuurde facturen gecorrigeerd worden voor de niet geleverde diensten, en dan zo snel mogelijk voldaan worden; en dat een afspraak gemaakt wordt voor het verdere verloop (nog te betalen facturen, al dan niet van voorbije periodes, en de diensten die door de coloboer geleverd zullen worden).

Discussies over de manier van factureren, termijnen van facturatie na levering van diensten en dergelijk zijn wel welkom

Server00
05/01/08, 19:55
Is het niet standaard dat je oplevert na eerste betaling dat je afsluit na aantal herrineringen en het uithanden geeft aan incasso. Is de server offline wil die de bij zeg je dat kan niet totdat de factuur betaald is...

Trafego
05/01/08, 20:01
ik vin het uberhaupt geen zakelijke manier om 10 maanden geen herinnering te krijgen (al dan niet van incasso) of een keer persoonlijk te bellen hoe het met de betalingen ervoor staat.

Bij ons werkt zo:

rekening (betaling binnen 8 dagen)
9de herinnering
16de dag herinnering
25ste dag een aanmaning
30ste dag -> persoonlijk contact proberen zoeken (indien contact vragen of er vakantie was en of we op korte termijn iets mogen zien veranderen van betaalstatus)

Op dat punt word er meestal direct betaald of in elk geval binnen de week.
45ste dag ondanks afspraken of geen gehoor -> incasso traject in (geen afsluiting)

Incasso is verplicht om een kennisgeving te sturen, dan zit je gemiddeld al op de 50ste dag na factuur datum.

Wij sturen dan een brief dat indien er geen gehoor wordt gegeven aan incasso of betaling dat de diensten worden stopgezet vanaf dag 65 (kortom +- 2 maanden)
Dit schort niet de betalings verplichting op omdat de klant via 2 partijen zowel telefonisch al per post op de hoogte cq in gebreke is gesteld.

dit is onze werkwijze in elk geval :), zal vast ook kritiek op zijn :D

Phu
05/01/08, 20:34
reeds opgelost
@chris niet dingen speculeren als je iets niet weet

Trafego
05/01/08, 20:36
Wie is Chris? :) (om uptodate te kunnen blijven)

dennis0162
05/01/08, 20:40
Wie is Chris? :) (om uptodate te kunnen blijven)

http://www.webhostingtalk.nl/het-runnen-van-een-web-hosting-bedrijf/129596-server-gegijzeld-2.html#post925753

crazycoder
06/01/08, 09:52
De belastingdienst stelt dat binnen 15 dagen na het einde van de periode waarop de factuur betrekking heeft deze moet worden uitgereikt. In je contract staat als het goed is hoe de betaling plaatsvindt dus dat geeft aan welke facturen je wel en niet nog mag verwachten.
Dat is in de relatie tussen leverancier en belastingdienst. Jij kan als klant niet een beroep doen op het feit dat iemand naar de mening van de belastingdienst te laat heeft gefactureerd.

Ga er maar vanuit dat je moet betalen voor diensten die je afneem, ook als je (nog) geen factuur hebt ontvangen.

Verder is de tip van wonko heel goed, altijd een redelijk deel van de factuur betalen. Ik heb dat in het verleden hier ook wel eens gezegd.. Als de leverancier een incassotraject zou starten hoef je jezelf na betaling van een redelijk deel hier geen zorgen om te maken. Als je helemaal niets betaal kan je wel problemen verwachten.
Welk deel hou je in? Als het om losse producten gaat dan is dat eenvoudig, hou dan het deel in wat niet of niet goed is geleverd. Als het om een samengesteld product gaat kijk dan of het deel wat niet of niet goed is geleverd los af kan worden genomen (zoals aansluiting apc masterswitch).
In alle andere gevallen hou je een redelijk deel in voorbij je betaal voor de mate waarin de dienst/producten gebruikt kunnen worden.

VinceSTM
06/01/08, 09:58
Ga er maar vanuit dat je moet betalen voor diensten die je afneem, ook als je (nog) geen factuur hebt ontvangen.


Dat zal de boekhouding en de belastingdienst leuk vinden: ja, ik heb vast een factuur betaald, maar die heb ik nog niet in handen :D

wonko
06/01/08, 10:10
Dat zal de boekhouding en de belastingdienst leuk vinden: ja, ik heb vast een factuur betaald, maar die heb ik nog niet in handen :D

Ik denk dat er bedoeld wordt dat je niet mag denken dat je niet meer moet betalen voor bvb een bepaalde maand colocatie, als je 15 dagen na de maand de factuur nog niet gehad hebt.

crazycoder
06/01/08, 10:54
Dat zal de boekhouding en de belastingdienst leuk vinden: ja, ik heb vast een factuur betaald, maar die heb ik nog niet in handen :D
Ondanks dat ik dat beslist niet bedoelde denk ik dat het in principe wel verdedigbaar is als je een voorschot zou betalen. Je weet immers op basis van je contract wat je minimaal per maand zal moeten betalen.
Ik denk dat je problemen zal krijgen met aftrek van btw.


Ik denk dat er bedoeld wordt dat je niet mag denken dat je niet meer moet betalen voor bvb een bepaalde maand colocatie, als je 15 dagen na de maand de factuur nog niet gehad hebt.
Exact.