PDA

Bekijk Volledige Versie : TransIP Domein naam opties ?



Roy-vuurwerk.nl
05/01/08, 01:46
Beste leden

Ik zit met het dillema tussen de twee opties als ik een domein wil aanvragen bij TransIP.




Daar kan je dus kiezen tussen


Domeinnaam
Gebruik ons DNS-beheer systeem (standaard)
U kunt dit later nog wijzigen.

of


Domeinnaam op uw eigen nameservers
Gebruik uw eigen nameservers, eventueel
met TransIP als secondary (geavanceerd)


Maar ik weet niet welke ik moet kiezen om mijn domein naam te registeren.


Mijn server gaat hostgator.com worden en daar staat

'Register New Domain'

en

'I will use My Existing Domain and update My Nameservers only.'

Nou als je voor register gaat dan kan ik geen .nl kiezen en dat wil ik niet dus ben ik voor transip gegaan.
Alleen die tweede optie staat dus iets met nameservers wat ik dus niet begrijp en ik weet dus ook niet welke optie ik moet doen bij TransIP als ik dus dat domein aanvraag.

Wie helpt mij ???:W:


MVG Roy-vuurwerk.nl

ttbviper
05/01/08, 01:50
Geachte,
optie 2 kan je gebruiken als je een eigen webserver draait met daar op dus een nameserver.
Dan kan transip voor jou je domein naam naar jou ip van je server door linken en wordt gebruik gemaakt van jou nameserver.
Ze bieden jou ook aan om als secondaire nameserver hun eigen te gebruiken.
Dit is altijd handig, als bijv. Nameserver01 niet bereikbaar is.

Hoop u hier bij voldoende te hebben geholpen.

m.v.g.

Planera
05/01/08, 01:55
Kies je optie 1, kun je dit later wijzigen naar optie 2 mocht dit nodig zijn. Kies je optie 2, kun je die ook op standaard zetten, zodat hij ingesteld is als je optie 1 zou nemen.

Als ik je verhaal goed begrijp, is optie 2 de beste keuze voor nu. Je stelt het domein bij TransIP dan zo in dat hij linkt naar je site bij hostgator.

Roy-vuurwerk.nl
05/01/08, 02:01
optie 2 was toch alleen als ik een webserver hier heb draaien ?

optie 1 is dus dat ik de dns (ip adresse als ik het goed begrijp) kan veranderen

want wat was het verschil dan? als ik het toch naar elkaar toe kan veranderen :S

MVg Roy-vuurwerk.nl

bigall
05/01/08, 02:16
- bij optie 1 draai je op de nameservers van Transip. Zij beheren de nameservers voor jou.
Jij hebt geen controle over de dns servers, maar je kunt via het panel wel aanpassingen voor de dns records doorvoeren.

- bij optie 2 gebruik je je eigen nameservers. Je kiest deze optie wanneer je je eigen nameservers beheerd. Eventueel zou je hier ook de nameservers van je webhoster kunnen gebruiken, wanneer deze dat toestaat.

Roy-vuurwerk.nl
05/01/08, 02:31
en wat is het verschil tussen dns records en dns servers?

dennis0162
05/01/08, 02:54
PS. Ik zou je domeinnaam maar snel te registreren anders is hij zometeen weg.

Ahmed
05/01/08, 03:17
Bij TransIP kies je voor optie twee en voer je de nameservers van hostgator.com in. Let wel op dat alles bij hostgator goed ingesteld staat. Op deze website kun je een nameservercheck uitvoeren: http://www.sidn.nl/ace.php/c,727,778,,,,Nameserver_check.html (mits je een .nl domeinnaam gaat registreren, maar dat is toch zo las ik in je beginpost)

Dominic
05/01/08, 09:46
en wat is het verschil tussen dns records en dns servers?

DNS Servers serveren de DNS Records, In het DNS record staat waar een bepaald domein gezocht moet worden, en de DNS server "verteld" dit.

Je kunt het beste gaan voor optie 1, dan heb je de meeste controle over je domein als je maar een "simpel" webhosting pakket afneemt.
Verwijs je A records dan gewoon naar de Server van hostgator waar je op staat en voila.

dreamhost_nl
05/01/08, 10:28
Is het pakket al bij H0stgat0r aangemaakt? In dat geval kun je de domeinnaam registraren met de DNS servers van H0stGat0r (die heb je dan ontvangen).
Heb je het pakket nog niet bij H0stgat0r besteld, dan kun je de domeinnaam eerst registreren op de DNS servers van Trans en daarna - zodra het pakket door H0stGat0r is aangemaakt - deze DNS servers wijzigen naar die van H0stGat0r.
Waarom vraag je dit overigens niet gewoon bij Trans? Daar registreer je tenslotte je domeinnaam.

Roy-vuurwerk.nl
05/01/08, 12:33
okey dus als ik het goed begrijp moet ik voor de 1e optie gaan?

VinceSTM
05/01/08, 12:41
ja, als je het niet zeker weet.

D. ter Horst
06/01/08, 11:31
[...]
Ze bieden jou ook aan om als secondaire nameserver hun eigen te gebruiken.
Dit is altijd handig, als bijv. Nameserver01 niet bereikbaar is.
[...]

Dit kan overigens alleen wanneer je colocatie diensten bij hun afneemt (tenminste, zo'n 5-6 maanden geleden). Een secundaire nameserver is sowieso verplicht voor .nl domeinnamen (en nog een boel andere extensies) dus 'is altijd handig' kun je gewoon van maken 'is verplicht' ;)

pierce
06/01/08, 11:33
Dit kan overigens alleen wanneer je colocatie diensten bij hun afneemt (tenminste, zo'n 5-6 maanden geleden). Een secundaire nameserver is sowieso verplicht voor .nl domeinnamen (en nog een boel andere extensies) dus 'is altijd handig' kun je gewoon van maken 'is verplicht' ;)

Nee hoor, je kan van hun secundaire dns gebruik maken als je er een domeinnaam hebt geregistreerd, daar is geen colocatie voor nodig :)

D. ter Horst
06/01/08, 14:07
Nee hoor, je kan van hun secundaire dns gebruik maken als je er een domeinnaam hebt geregistreerd, daar is geen colocatie voor nodig :)

Weet je dat heel zeker? Je moet namelijk contact opnemen met TransIP zodat ze AXFR's toestaan vanaf je primaire nameserver zijn IP. Dit is namelijk bij mij het geval geweest, en ik heb van TransIP zelf te horen gekregen dat dit alleen mogelijk was wanneer men colocatie afneemt.

pierce
06/01/08, 14:14
Weet je dat heel zeker? Je moet namelijk contact opnemen met TransIP zodat ze AXFR's toestaan vanaf je primaire nameserver zijn IP. Dit is namelijk bij mij het geval geweest, en ik heb van TransIP zelf te horen gekregen dat dit alleen mogelijk was wanneer men colocatie afneemt.

Ja, gisteren nog een domein van een collega overgezet.
Eigens DNS als primary en transip als secundaire dns, werkt als een tiet :)

Als je bijvb een nieuw domein gaat registreren staat het er ook bij als optie:

Domeinnaam op uw eigen nameservers
Gebruik uw eigen nameservers, eventueel
met TransIP als secondary (geavanceerd)

D. ter Horst
06/01/08, 16:29
Ja, gisteren nog een domein van een collega overgezet.
Eigens DNS als primary en transip als secundaire dns, werkt als een tiet :)

Als je bijvb een nieuw domein gaat registreren staat het er ook bij als optie:

Okay, dat is een mooie feature dan. Zat er een paar maanden geleden dan nog niet in denk ik. Nou goed is dat ook weer duidelijk!