PDA

Bekijk Volledige Versie : Nokia n95 met asterisk



jojosgerrit
04/01/08, 17:57
Beste medemens,

Ik ben in het bezit van een nokia n95 met sip functionaliteit.
Ik heb een asterisk server opgezet en ik heb er na wat tutorials ervoor gezorgd dat mijn nokia zich registreert als sip telefoon @ me asterisk server.

Tot op hier werkt alles.

Het probleem is echter dat als ik de qualify lager zet als 250 dan krijg ik de volgende error:

Name/username Host Dyn Nat ACL Port Status
budgetphone.nl/3112345678 1.2.3.4 5060 Unmonitored
22222/22222 1.2.3.4 D N 37544 LAGGED (754 ms)
2 sip peers [2 online , 0 offline]
Verbosity is at least 1

Als ik de qualify hoger zet als 250 dan krijg ik in plaats van LAGGED de status OK maar na een aantal minuten wordt hij unreachable.

In beide gevallen kan ik er helemaal niks mee en ik ben zoekende naar een werkende oplossing.

Nu is mijn vraag weet iemand hier een oplossing voor of heeft iemand al soortgelijk iets gehad en opgelost.

Alle info welke mij en anderen met dit probleem kunnen helpen is welkom.

luser
04/01/08, 19:05
Probeer dichter bij je wireless te gaan :)

Qualify is gewoon de max latency dat je telefoon mag hebben voor hij geen calls meer krijgt. Boven de 250ms zou ik hem persoonlijk niet meer zetten ivm gespreksqualiteit.

jojosgerrit
04/01/08, 19:18
Ik doe het niet via wireless goed dat je dat even naar boven brengt.
Mijn GSM gebruikt sip en het onbeperkte internet van vodafone om te kunnen connecten met de asterisk server.

Tevens staat mijn asterisk server achter me home router, maar deze heb ik qua poorten laten forwarden.

Maar betreft dat qualify dat zou betekenen dat hij dus geen goede verbinding met internet heef ofzo?
Zou opzich we vreemd zijn aangezien hij met g3 verbonden is met inet.

Hans
04/01/08, 19:59
Met het onbeperkte internet van vodafone mag je geen gebruik maken van VoiP-diensten. Niet schrikken dus als ze je een rekening sturen.

jojosgerrit
04/01/08, 21:30
Ow goed dat je me dat even laat weten.
Ik zal dat gelijk eens informeren.

AlexanderOnline
04/01/08, 21:57
Je hebt met een gprs/umts verbinding wel een 'goede verbinding', in de zin van genoeg bandbreedte (als het umts is en niet te veel gecapped), maar je ping is vaak redelijk hoog. Ik had een keer gekeken (via m'n laptop), had zo'n 300ms, maar dat was in de trein dus ik kan niet zeggen of dat altijd zo is.

Bedia
04/01/08, 22:24
Je hebt met een gprs/umts verbinding wel een 'goede verbinding', in de zin van genoeg bandbreedte (als het umts is en niet te veel gecapped), maar je ping is vaak redelijk hoog. Ik had een keer gekeken (via m'n laptop), had zo'n 300ms, maar dat was in de trein dus ik kan niet zeggen of dat altijd zo is.

Dat kan ik ook onderschrijven. Ik heb mijn telefoon aan mijn laptop gekoppeld en zo nu en dan doe ik eens een ping. Nooit heb ik beneden de 200ms gezeten.

ttbviper
04/01/08, 23:18
je moet er rekening mee houden dat vodafone onbeperkt niet bestaat.
je hebt bij het abbonoment van vodafone een fair use van 80 mb.
ook is het niet legaal om je gsm als modem te gebruiken of om er voice ip mee te doen.
ik zou dus met deze 2 gevallen wel oppasen.
ook heb je met vodafone niet overal full speed.
als je bij een mast bent, of bij een station heb je het snelste wat je kan halen via umts.

pas hier dus wel mee op en lees de KLEINE lettertjes ;)

AlexanderOnline
04/01/08, 23:38
...
ook is het niet legaal om je gsm als modem te gebruiken ....
Ik haak hier even op in. Het is idd niet toegestaan om 'm als modem te gebruiken, als je de sim in een umts modem voor je laptop stopt zouden ze dit kunnen zien. Echter, ik verbind via bluetooth met m'n laptop nar m'n foon welke de verbinding met gprs/umta maakt, dit kunnen ze nooit zien.
Maargoed, ook wat betreft voip, dat wordt (via mobiel) echt nauwelijks gedaan en dat controleren ze echt niet, daar zou ik me niet druk om maken. Probeer het eerst maar goed werkend te krijgen ;)
Overigens gebruik ik wel eens voip (met voipbuster account) via m'n E61i en dan via wireless. Dat werkt goed. Gprs/umts nooit geprobeerd maar ik heb ook een t-mob onbeperkt abo die gecapped is.

Ber|Art
05/01/08, 08:41
Je mag volgens de voorwaarden idd je telefoon niet als USB modem gebruiken en je mag niet VIOPen MAAR Vodafone kan alleen maar dataverkeer zien, ze kunnen NIET zien wat voor een verkeer het is, althans ze kijken er niet naar. Dus als je redelijk binnen je limiet blijft is er geen enkel probleem ;)

Dominic
05/01/08, 08:50
Nou ik heb afgelopen maand bijna 200MB dataverkeer verstookt via vodafone "onbeperkt" internet abbo, kreeg alleen een brief bij de factuur of ik het dataverkeer een beetje in de gaten wilde houden :)

Phu
05/01/08, 20:41
Je mag volgens de voorwaarden idd je telefoon niet als USB modem gebruiken en je mag niet VIOPen MAAR Vodafone kan alleen maar dataverkeer zien, ze kunnen NIET zien wat voor een verkeer het is, althans ze kijken er niet naar. Dus als je redelijk binnen je limiet blijft is er geen enkel probleem ;)

sip @ n95 is gewoon handig voor als je op kantoor of thuis een wifi set hebt en niet met 3 telefoons wilt lopen gewoon 2 sip accounts in stellen bijvoorbeeld asterisk1 en voipprovider2 en mocht je buiten bereikvallen dat ie via de asterisk1 of je voipprovider2 doorschakelt naar je mobiel

als vodafone wil kunnen ze gewoon voip/sip poorten blokkeren
maar dat gaat denk weer tever gewoon niet teveel bellen met sip via vodafone gprs

Ber|Art
06/01/08, 10:16
Tuurlijk zouden ze dat kunnen, maar voorlopig doen ze het nog niet, dus ze kunnen niet zien wat voor verkeer het is. Het is trouwens nog niet zo makkelijk, en niet goedkoop om bepaalde poorten te gaan blokkeren voor een bepaalde groep ;)