PDA

Bekijk Volledige Versie : Colocatie : hulp bij bepalen van requirements



ddewaele
03/01/08, 04:22
Ik ben op zoek naar een onderkomen voor mijn Dell PowerEdge 860.
De server zou geinstalleerd worden met Fedora Linux of Sun Solaris.

De bedoeling is om naast mijn corporate site / email service een aantal andere web-domains te kunnen hosten, alsook additionele services zoals


SSH access
CVS / SVN repositories
Mail services
Tomcat / JBoss / GlassFish hosting
...

Het systeem zou ook dienen als een soort online sandbox. Ik heb een beperkt budget, en het is zeker niet de bedoeling om reseller te spelen, of business critical apps / services te draaien. In het beste geval zal mijn vriendenkring kunnen profiteren van wat hosting om zo een (heel) klein deel van de kosten te recuperen.

Ik ben me bewust van de jaarlijkse kost (aankoop server + hosting) en dit is voorzien in mijn 'business plan'.
Ik ben me ook bewust van de overhead die zal verbonden zijn aan het onderhoud / configuratie van de server. Alhoewel mijn primary domain software architectuur / ontwikkeling is, heb ik kennis van linux / unix systeem administratie.

De reden om te kiezen voor colocatie :


Ik heb een budget waarin ik denk colocatie te kunnen doen
Java gebaseerde services verkrijgen via shared / private servers zijn vrij duur als je een paar GB RAM wil.
Mogelijkheid om nieuwe ervaringen op te doen.
Het lijkt me gewoon leuk om een eigen server op internet te hebben ;)


Ik verwacht geen quotes van service providers, maar wel wat hulp met het opstellen van de juiste requirements voor mijn specifieke geval. Ik heb immers geen ervaring met colocatie, maar de vereisten die ik tot dusver heb zijn :

Technical requirements :

1 IP adres
Ik veronderstel dat 1 IP adres voldoende is. Via DNS / Virtual hosts kan ik verschillende domeinen hosten voor zover ik weet.

+/- 0.5amp
Dit lijkt zo min of meer de standaard te zijn. De server heeft quad Xeon CPU / 4GB RAM met 2 HDs. Ik verwacht geen zware load op de server.

10-100GB/maand dataverkeer
In de veronderstelling dat het volgende draait op de server


10 websites (domains) draaien op de server
10 email domains (10 tal email adressen / domain).
10 tal accounts voor SSH
additionele services zoals SFTP , CVS , aantal webservices ....

en er geen grote video files over de wire gaan, wat zou het recommended dataverkeer zijn per maand ?

Gebruik van DNS server
Aangezien ik verschillende domeinen zou willen hosten dacht ik deze te configueren via de DNS server van de service provider, of kan ik dit evengoed door zelf een DNS server op te zetten ? Maar wat dan met secundary name server ?

Remote Reboot
Dit lijkt me wel een handige feature. Ik veronderstel dat de kostprijs per reboot door mensen onsite ook wel kan oplopen ?

Functional requirements :

Toegang tot het datacenter
Voor herinstallatie OS , onderhoud, hardware repairs , .....

Support
Voor initiële setup van de server, downtime issues, onsite interventies op de server , ....

Monitoring
Het in de gaten houden van zaken zoals data traffic (om tijdig in te kunnen grijpen indien ik over bepaalde limieten ga)

Zijn er nog andere zaken waar ik best op let voor ik een contract afsluit ? Of als jullie nog andere bedenkingen hebben , feel free .....

Mastje
03/01/08, 08:26
Externe Backups zijn ook erg handig. Deze kan je zelf regelen of kijken of een provider deze ruimte kan aanbieden

shuyg
03/01/08, 09:30
Je kan beter CentOS kiezen in plaats van Fedora.

Als je Fedora kiest, dan mag je ieder jaar het OS opnieuw installeren/upgraden. De support eindigt namelijk na 1 jaar volledig. CentOS is gebaseerd op Redhat Enterprise Linux en heeft dus een vergelijkbare cyclus.
En zoals je waarschijnlijk weet is Fedora weer de speeltuin voor Redhat EL. Kortom alles wat in Fedora stabiel is, zal je waarschijnlijk iets later in Redhat en dus CentOS terug vinden.

GlobalServe
03/01/08, 09:33
Technical requirements :

1 IP adres
Ik veronderstel dat 1 IP adres voldoende is. Via DNS / Virtual hosts kan ik verschillende domeinen hosten voor zover ik weet.

+/- 0.5amp
Dit lijkt zo min of meer de standaard te zijn. De server heeft quad Xeon CPU / 4GB RAM met 2 HDs. Ik verwacht geen zware load op de server.

10-100GB/maand dataverkeer
In de veronderstelling dat het volgende draait op de server

Gebruik van DNS server
Aangezien ik verschillende domeinen zou willen hosten dacht ik deze te configueren via de DNS server van de service provider, of kan ik dit evengoed door zelf een DNS server op te zetten ? Maar wat dan met secundary name server ?

Remote Reboot
Dit lijkt me wel een handige feature. Ik veronderstel dat de kostprijs per reboot door mensen onsite ook wel kan oplopen ?

Functional requirements :

Toegang tot het datacenter
Voor herinstallatie OS , onderhoud, hardware repairs , .....

Support
Voor initiële setup van de server, downtime issues, onsite interventies op de server , ....

Monitoring
Het in de gaten houden van zaken zoals data traffic (om tijdig in te kunnen grijpen indien ik over bepaalde limieten ga)

Zijn er nog andere zaken waar ik best op let voor ik een contract afsluit ? Of als jullie nog andere bedenkingen hebben , feel free .....

Kwa dataverkeer kan je best een overeenkomst maken dat je gewoon betaald naar verbruik.
100 GB Betalen en maar 10 GB verbruiken zou niet slim zijn.

Voor DNS kan je best uw server gebruiken als primary en als secundary zal je hoogt waarschijnlijk wel de server mogen gebruiken van je colo provider.

Voor de remote reboot kan je misschien bekijken voor een DRAC kaart in je Dell server.
Dan heb je geen APC Remote Reboot poort nodig bij je Colo provider en kan de kosten wat doen zakken. Er word toch snel 5 - 10 Euro per maand extra gerekend voor een remote apc port.

Toegang tot het datacenter zal wel altijd een must zijn aangezien er bedrijfs applicaties opdraaien. Vraag wel altijd aan je colo provider wanneer je toegang hebt, binnen hoeveel tijd enz. Remote hands zijn ook altijd een optie waar je rekening mee kan houden.

Voor de monitoring kan je colo provider je zeker en vast ook helpen. SMS en Mail verwittigingen.

crazycoder
03/01/08, 09:44
IP:
Ik geef zelf de voorkeur aan tenminste 2.

Je kan zelf dns draaien waarbij de provider sec. dns draait.

0.5 amp lijkt mij persoonlijk wat weinig. Dat zie ik met een HP DL320 xeon al bij 1 cpu. Ik vermoed dan ook dat je verbruik iets hoger uit zal vallen.

Reboot door mensen onsite is tijdens kantooruren vaak gratis. Tenminste, als zij mensen onsite hebben.

Dataverkeer is lastig in te schatten. Dat is afhankelijk van wat er op een site gebeurt. Is het een min of meer normale site met wat plaatjes en HTML/PHP/whatever dan valt het meestal wel mee.
Als er een download van een bestand aan wordt geboden, dan kan het dataverkeer omhoog schieten.

Als er geen downloads etc aan worden geboden dan zou je met 20GB uit de voeten moeten kunnen. Wij hebben een aantal servers die daar met >70 domeinen nog niet aan komen.. Tegelijkertijd ook servers die >80GB per maand snoepen met 2 domeinen..
Kortom, niet het aantal domeinen maar wat erop wordt gedaan en het aantal bezoekers is bepalend.
Bespreek vooraf wat kosten zijn bij groter verbruik of onder welke condities het dataverkeer ge-upgrade kan worden.

Ballistic
03/01/08, 10:21
Qua power zit je wel een beetje crap ja, Al leveren wij een gemiddelde van 0.5, sommige servers doen minder, dus er mag er ook wel 1tje wat meer doen, dat steekt bij ons niet zo krap.
Pas ook op dat je geen vermogen betaald aan overusage traffic als je te weinig vooraf inkoopt. Het prijsverschil tussen 10 en 100GB zal niet al te groot zijn dus ik zou gewoon voor die 100 gaan, weet je iig zeker dat je genoeg hebt.

KDISS
03/01/08, 10:39
wat software betreft kan je met solaris leuke dingen doen met containers, omdat je het over een sandbox hebt.

Verder natuurlijk remote-reboot niet vergeten. En wireless in de colo is ook altijd handig (maar niet overal standaard).

En een van de belangrijkste dingen, hoe ga je (voor jezelf) om met harware failures?

frankske
03/01/08, 10:53
Quad xeon met maar 0.5A? Niet in deze wereld vrees ik. Welke cpu's zijn het exact?

Randy
03/01/08, 11:41
Quad xeon met maar 0.5A? Niet in deze wereld vrees ik. Welke cpu's zijn het exact?

De LV-serie? Doet 50 Watt / CPU.

leagzhosting
03/01/08, 12:06
Quad-Core Intel® Xeon® processor L5318 1.60 GHz 8 MB 1066 MHz 40 W
dus best mogelijk

dns zou je bijvoorbeeld bij everydns kunnen doen kost niets en werkt naar behoren

frankske
03/01/08, 12:49
Da's quad core, niet quad-cpu :) LV bestaat enkel in de 5xxx serie, die maximum 2 cpu's aankan. Van de 7xxx reeks, is er geen LV variant tot op heden.

KDISS
03/01/08, 13:30
Misschien ook handig als de ISP beschikt over KVM zodat als er iets simpels aan de hand is je ook KVM kan aanvragen zodat je niet helemaal naar het datacenter hoeft te reizen.
Ook handig is als je 24 uur per dag kan aanmelden bij het datacenter. Dit is bij de meeste
datacenters wel het geval.

Hosted
03/01/08, 19:21
Misschien ook denken aan een raid opstelling van je hardeschijven stel er valt er een uit.
Kijk vooral op www.ispgids.com naar ervaringen van andere over het bedrijf waar je misschien colocatie wilt afnemen.

theop
04/01/08, 00:13
je kunt natuurlijk ook gewoon die hardware vergeten
en een virtuele machine huren....

geen utjes
geen prik
remote console
remote reboot
schaalbaar
ingebouwde redundantie

dingen als backup en zo zijn natuurlijk nog wel nodig

theo

IT-worX
04/01/08, 00:35
je kunt natuurlijk ook gewoon die hardware vergeten
en een virtuele machine huren....

geen utjes
geen prik
remote console
remote reboot
schaalbaar
ingebouwde redundantie

dingen als backup en zo zijn natuurlijk nog wel nodig

theo
TS heeft reeds een eigen server.