PDA

Bekijk Volledige Versie : sata vs sata2



beetle
31/12/07, 17:20
Ik ben ff 1 en ander aan het samen stellen, alleen ik kan kiezen tussen

3Ware/AMCC 8006-2LP, 2 x SATA I hardware RAID 0/1, PCI 66 of
3Ware/AMCC 9650SE-2LP, 2 x SATA II hardware RAID 0/1, PCI-e

aangezien ik hier nog een 5 tal nieuwe schijven sata1 heb liggen als spare voor me andere servers, was mijn voorkeur voor de 8006 te gaan, aangezien deze kaart ook in me andere servers ect zit

Maar wat is nu eigelijk het voordeel van sata2? is dit hotswap?

ik stop het liefst in al me servers de zelfde schijven, maar als er een daadwerkelijk voordeel is met sata2 dan kan ik er nog over nadenken?
maar ik begrijp hieruit ook dat sata1 schijven niet werken op de 9650SE en sata2 schijven niet op de 8006?

wutr
31/12/07, 17:24
SATA2 schijven zijn backwards compatible met SATA1 controllers en zoals je zelf waarschijnlijk weet is de doorvoersnelheid van SATA2 theoretisch twee maal zo hoog als bij SATA1.

Edit: SATA kan hotswapping aan, of de controller het kan weet ik zo gauw niet, maar ik neem aan van wel.

beetle
31/12/07, 17:42
ok duidelijk...

Caspar Gomez
31/12/07, 18:00
Wij hebben ook veel de 8006-2LP gebruikt en nog steeds, echter vertelde 3Ware mij dat ze een 8006-2LP in bijv. een Q6600 gebruiken hetzelfde was als een BMW-kopen met een Suzuki-motor.

We kopen tegenwoordig 9650-2LP hardware controllers, echter voor dedicated-klanten moet het best kunnen, een 8006-2LP ipv een 9650-2LP.

beetle
31/12/07, 18:09
ok en dit icm gewone sata schijven? of zit ik dan alsnog met een suzuki motor ;) meerprijs is eigelijk maar net 45euro, zit met 3 servertjes met 5 spare schijven, gaat nog wel even duren voor ik er doorheen ben (hoop ik) dus zou het liefst 2 ervan in me nieuwe server stoppen..

gjtje
31/12/07, 19:26
Standaardisering kan nooit kwaad. Je hebt nu spare parts en je hebt kennis van het systeem en hoe het werkt, daar zou ik het lekker bij houden. Bij RAID-1 zit de performance toch niet in de controller maar in de disks. PCI-X heeft bandbreedte zat. De theoretisch tweemaal zo hoge snelheid merk je alleen wanneer iets uit de cache komt. Tot nu toe is bij schijven nog steeds het aantal RPM dat de grootste impact heeft op de performance en dat is gelijk.

SATA-II disks combineren met een SATA controller en andersom is niet de meest betrouwbare configuratie.

beetle
31/12/07, 19:49
Ik blijf idd gewoon lekker bij de 8006, ik weet dat dit werkt (drivers ect) bedankt voor de reacties..

dreamhost_nl
01/01/08, 11:56
Indd. Als je toch SATA schijven hebt liggen, dan is een 9650-2LP gewoon overkill. Je gaat er uiteraard van uit dat de SATA schijven gewoon blijven doorlopen gedurende de levensduur van de server. Daarnaast kun je deze altijd vervangen voor een SATA-II schijf mocht er een stuk gaan. Zul je niets van merken qua performance.