PDA

Bekijk Volledige Versie : Second Life



DisQ
28/12/07, 19:20
Ik ben zelf actief in en met Second Life,

Ik vraag mij af hoe jullie dit medium zien.

We hebben het dan niet persé over Second Life maar over 3D internet in het algemeen.
Wat mij betreft is Second Life dan nog wel steeds de meest interessante kandidaad.

Is er geld mee te verdienen?

Ik weet dat Linden Labs nu al een tijd bezig is met het open source maken van de serverside. Er zijn beta tests voor te krijgen nu, en er zijn ook inderdaad al privé gehoste eilanden.

Is dit de toekomst of niet?

Triloxigen
28/12/07, 19:50
Ikzelf zie er eigenlijk geen toekomst in.

Maar dit kan wellicht komen door mijn persoonlijke opvatting hierover, ik ga liever in het echt met vrienden om dan tijd aan zoiets besteden :o

DisQ
28/12/07, 20:35
Het is niet alleen een veredelde chatbox natuurlijk.

Stel je de mogelijkheden eens voor, voor bijvoorbeeld een meubelbedrijf.
Ze maken ze virtueel en in het echt.

Iemand kan ze dan virtueel in zijn/haar virtuele huis bekijken hoe het staat en ze dan in het echt gaan kopen.

Deze kant gaat het op volgens mij, dan hoeft echt niemand meer de deur uit.
Of dit een goede of een slechte ontwikkeling is, is natuurlijk discussie waard, maar ik denk wel dat het er van komt.

Bedrijven als Mercedes en Toyota testen zelfs in Second Life hun concept cars uit. Veel goedkoper dan een echt model maken en de eerste input hebben ze al binnen.
Bespaart een bak geld.

Ik kan nog wel even doorgaan met zulke ideeen. :)

Triloxigen
28/12/07, 20:59
Veredelde chatbox... dat vind ik wel een goede want zo zie ik het inderdaad..

En als de Ikea dat zonodig wil, dat kan prima op een website daar heb je geen applicatie voor nodig. Exact hetzelfde als met concept auto's.

Ik vind heel dat second life maar overrated, overbodig en omslachtig eigenlijk :o

bami82
28/12/07, 21:06
Denk dat een hoop 3d gaat worden. Denk aan 3d shopping malls waar je met een karretje doorheen loopt, spullen kan kopen en die dan thuis worden gebracht. Zie daar zeker toekomst in. Overigens kan je uiteraard met een java applet volledig 3d in de browser dingen laten draaien om te voorkomen dat je een programma hoeft te installeren. (neem runescape als voorbeeld)

Trafego
28/12/07, 21:13
Ik vind het nog steeds apart en blijf er nog met mijn tengels vanaf :)
toekomst? jazeker.. heel de toekomst draait om virtuele zaken, over 50 jaar besteld oma bij api hijn zelfs de geitenwollen sokken en oude tabak..

Planera
28/12/07, 21:19
Ik zie het hele gebeuren eigenlijk ook als een veredelde chatbox, net zoals Triloxigen.

Ik zie bijvoorbeeld de meerwaarde niet van 3d-shopping. Waarom zou ik met een winkelwagentje door een webshop willen lopen terwijl één of twee zoekwoorden op Albert.nl voldoende is om m'n brood in huis te hebben. (Overigens fiets ik nog gewoon naar de supermarkt voor mijn brood hoor ;))

Mensen webshoppen volgens toch vooral voor het gemak en de snelheid... Ik zou zelf niet door online winkelgangen gaan wandelen terwijl ik in een paar kliks ook kan vinden wat ik zoek.

Nu ben ik niet zo heel technisch aangelegd, maar er bestaan toch al tijden computersimulaties voor het testen van bijvoorbeeld auto's en gebouwen in bepaalde situaties. Wederom zie ik hier dus weer de meerwaarde niet om zoiets in een 3d-wereld te doen. Iets als Second Life moet dan toch wel dermate realistisch zijn willen de opgeleverde gegevens een realistisch beeld geven van de prestaties van bijvoorbeeld een auto.

ju5t
28/12/07, 21:22
Ik denk niet dat omgevingen zoals Second Life de toekomst worden. Zie bijvoorbeeld Dubai, als iemand zijn of haar eigen eiland wil, is dat toch leuker om in het echt te kopen?

Misschien dat er in sommige toepassingen wel wat voor te bedenken is. Wat de bedrijven als ABN AMRO etc. hebben gedaan is natuurlijk gewoon een marketing stunt. Niets meer en niets minder.

DisQ
28/12/07, 21:35
Uiteraard is het marketing, net als het internet. :)

En een echt eiland is wel ff wat anders als een virtueel eiland.
Om te beginnen een stuk duurder. :)

En op een webapplicatie kun je die 3D artikelen niet uittesten.
Je kunt niet kijken hoe ze staan in je huis of er in rondrijden.

Ik zit er, om te kijken of er naast de verkoop van pure virtuele goederen ook geld te verdienen valt met een link tussen RL en SL.

Ik ben samen met een goeie vriend een bedrijf begonnen en langzaam maar zeker krijgen we klanten.

Zelf doe ik dit al wat langer en ik heb binnen SL een heleboel klanten voor mijn gadgets.Maak ik met de scripttaal binnen SL.

We hebben nu 3 eilanden in totaal waarvan er 2 volledig verhuurd zijn en de derde is 'Zakelijk Nederland',

Daar helpen we Nederlandse bedrijven zich te presenteren in SL.

Het geld stroomt niet binnen, maar het gaat steeds beter en we verliezen er in elk geval niet op.

En jullie weten allemaal wat ze zeiden van het internet in het begin :)

Stewie
28/12/07, 22:42
Uiteraard is het marketing, net als het internet. :)


Internet is een verkoopkanaal, de marketing-only fase is allang achter ons :)

Trafego
28/12/07, 22:49
Internet is een verkoopkanaal, de marketing-only fase is allang achter ons :)


Ben ik ook met je eens, echter een stukje marketing in 'nieuwe" omgevingen.. of groeiende omgevingen in geval van sl kan nooit verkeerd zijn?

Stewie
28/12/07, 23:21
Zeer zeker niet :)
Marketing kan goed uitpakken, alleen bij SL is marketing meer buiten SL om dan in SL zelf. Het persbericht dat een toko een SL vestiging opent zorgt voor meer exposure dan die SL toko zelf...

Henky!
29/12/07, 00:10
Ik denk wel dat we in de toekomst als SL poppetjes door supermarkten lopen. Misschien gezellig maar vooral handig. Je ziet de producten 3D liggen en na klikken krijg je nog informatie ook. Heel wat beter dan die 14 jarige AH meisjes die niet eens weten hoe lang aardappelen moeten koken.

En reken maar dat er mooie 3D animatie's op het internet te vinden zijn over die eilanden bij Dubai. Of hoe je Avatar achtig kunt lopen door huizen, tuinen enzovoorts.

Al eerder werd de vergelijking gemaakt met de begindagen van het internet. Als browser had toen iedereen Netscape. Wellicht is SL de Netscape van het toekomstige interactieve 3D geweld (of 2D eigenlijk....)

Trafego
29/12/07, 00:18
Zeer zeker niet :)
Marketing kan goed uitpakken, alleen bij SL is marketing meer buiten SL om dan in SL zelf. Het persbericht dat een toko een SL vestiging opent zorgt voor meer exposure dan die SL toko zelf...


inderdaad, daarom ter aanleiding van dit topic een stuk land "gereserveerd van 4000m² :D

in jan/feb maar eens gaan kijken wat we gaan "bouwen" daar,,

niet zozeer om de exposure.. maar wil wel eens weten hoe en wat binnen sl :) ben ik het beu kappen we er weer mee

DisQ
29/12/07, 01:06
We gaan er wat moois van maken Diverselab.

Wie volgt? :)

Ronald Boer
30/12/07, 14:32
Dit is best een goed medium maar op dit moment nog niet. Pas als het iets groter is. Tevens kan je je beter op hyves en myspace richten

DisQ
30/12/07, 19:52
Second Life groeit erg snel. En dit is een goed moment om erin te stappen zodat je al kennis van het hele gebeuren hebt voordat je concurenten er aan beginnen.

MSI-Maxx
30/12/07, 19:55
Hier is wel interesse voor SL

Xolphin
30/12/07, 20:37
Second Life groeit erg snel. En dit is een goed moment om erin te stappen zodat je al kennis van het hele gebeuren hebt voordat je concurenten er aan beginnen.

Het is al een tijdje bekent dat investeren in Second Life niet zo bijster slim is hoor. In Mei waren er nog maar 17 000 mensen frequent actief in SL, dat aantal is nu alweer veel lager. Slechts enkele hiervan zullen speciaal naar jouw plekje toekomen.

Als je hetzelfde bedrag investeerd in een advertentie in bijvoorbeeld ComputerTotaal of iets dergelijks, heb je een stuk meer exposure.

Bron: http://nieuwemedia.web-log.nl/nieuwemedia/2007/06/second_life_wei.html

Triloxigen
30/12/07, 23:49
Wat ik zelf als groter issue zie in het investeren van met name grotere bedragen is dat je eigenlijk je gehele investeringsbedrag in handen legt van een ander bedrijf.
Als Linden Lab failliet gaat ben je alles kwijt en heb je er verder helemaal niks meer aan..

DisQ
31/12/07, 01:21
Grote bedragen is natuurlijk maar hoe je het bekijkt.

Als de ABN in een paar eilanden investeerd (25 stuks) en er 50.000 euro in stopt geloof ik niet dat dat echt veel voor ze is.

Je kunt zoveel installeren als je wilt in Second Life.

Van 10 euro tot duizenden per maand.

En Linden Labs is hard bezig met het 'Open Sourcen' van de server side software.
Op de dag dat dat een feit is, is Second Life niet meer te stoppen.
En die dag is niet ver weg meer.

Er worden nu al Grid's gecreëerd die onafhankelijk van het Linden Labs grid opereren.

Als ik op dit moment kijk hoeveel mensen er online zijn dan zijn dat er 50.000.

En ik zou eens kijken naar de stijging van het aantal mensen in 1 jaar tijd. Dat is enorm.
Ik verwacht niet dat die groei constant zal zijn. Die zal zoals altijd pieken en dalen hebben maar groeien blijft het zeker.

Triloxigen
31/12/07, 10:51
Waar heb je ook harde cijfers van 'enorme stijging'?
Want ik zie juist enkel persberichten dat de groei alleen maar aan het afnemen is..

DisQ
31/12/07, 12:06
U kunt hier:

http://spreadsheets.google.com/pub?key=pxbDc4B2FH95CQZTbN1Ixfg

alle getallen bekijken.

En hier:

http://secondlife.com/whatis/economy_stats.php

De getallen van nu zien.

Helaas gaat de eerste link maar tot en met mei 2007, we zijn dus nu alweer een stuk verder.

Aantal geregistreerde accounts

Januari 2006 : 123.438
Januari 2007 : 3.136.259

Mei 2007 : 6.860.473

Nu : 11.692.912


Ik weet best dat dit alleen maar geregistreerde accounts is en dat er mensen zijn die meerdere avatars hebben, dat daar mensen bij zitten die 1 keer inloggen en daarna nooit meer.

Maar dit is een gigantische stijging aan accounts, dat is niet te ontkennen.

En dat gaat gewoon rustig door.

Dat getal van 17.000 Actieve Nederlanders is ook een getal uit deze lijst. Maar die lijst is dus van mei dit jaar.

Als we uitrekenen aan het aantal geregistreerde gebruikers hoeveel Nederlanders dat nu zijn zouden we op 28.974 komen.

Dat is een stijging van 70% in een half jaar.

Zoals je kunt zien in dat bestand staan de Nederlanders in de top 5 van mensen die Second Life het meest gebruiken.

Ik geloof best dat het aantal mensen dat zich registreerd minder stijgt, maar dat is niet ongewoon. Dat zal altijd met pieken en dalen gaan.

Kenneth
31/12/07, 13:32
nog een leven?! heb er met 1 genoeg geloof ik :p

parmaweb
31/12/07, 16:09
zal wel nog een jaarje of twee duren voor dit van de grond gaat komen denk ik

DisQ
31/12/07, 17:08
Zolang mensen dit soort dingen maken heb ik er wel vertrouwen in dat het allemaal vrij vlot gaat. :D

http://www.youtube.com/watch?v=LxVDVggLqsA

Hij is al een tijdje geleden er op gezet (16 juli 2007), maar dit is echt geweldig. En de 4 minuten kijken absoluut waard.

Voor iedereen die nog twijfelt of Second Life wat is waar heel veel mensen gebruik van (gaan) maken.

Fijne jaarwisseling allemaal. :)

Cripton
02/01/08, 10:14
Ik denk dat Second Life een beetje te vroeg is geboren in onze maatschappij. Het is ook een geheel ander wereld waar je in gaat zitten. Sommige hebben al miljarden verdient aan het concept maar het is nog niet echt een doorbraak. Misschien komt het ook wel een beetje omdat je verder weinig informatie/promotie vindt of ziet over Second Life.

Persoonlijk denk ik dat bedrijven de voordelen en de kansen nog niet zien om gebruik te maken van Second Life. Het is een flinke investering om een eiland te maken en dan moet je nog hopen dat mensen er op afkomen.

De meeste huis, tuin en keukengebruikers hebben geen Second Life en kennen het niet eens. Het is een wereld dat puur via internet bekent is geworden, maar of de consument hier op staat te wachten, dat weet ik zo niet.

Nu heeft bijna elk huishouder wel een computer en de strijdt van providers is ook al gekomen. Ik denk als Second Life nu wordt gepromoot, dat het ook een succes gaat worden. Na mijn mening is Second Life iets te vroeg gekomen.

DisQ
02/01/08, 20:49
wonko-edit: laten we niet vervallen in zelf-promotie en advertentie, maar gewoon blijven discussieren...
Een eilandje tot een succes maken is best te doen hoor. ;)