PDA

Bekijk Volledige Versie : INTEL S3000AH Server Board



beetle
28/12/07, 18:41
INTEL S3000AH Server Board

past dit board in een chieftec 1u behuizing? ( ivm risercard tbv 8006-2 raid kaartje, lokatie van pci sloten op board ect)

ichosting
28/12/07, 19:24
Wij hebben een aantal van deze bordjes in een Chieftec kast (UNC-110S-B) zitten, dus ja, het past.
Ook een riser gaat goed. Tot dusver geen problemen mee gehad.

beetle
28/12/07, 19:31
ok top, bedankt voor je reactie

hou je hem met een passieve koeler koel genoeg in die kast? of gebruik je een aktieve koeler

w3rd
30/12/07, 00:08
@beetle,
Het is zeer aan te raden dit actief te koelen, aangezien een passieve koeler hier nooit gezien voor kan zijn.

DeziWeb
30/12/07, 01:35
@beetle,
Het is zeer aan te raden dit actief te koelen, aangezien een passieve koeler hier nooit gezien voor kan zijn.

Ik zou juist eerder voor passief gaan en het aantal casefans verhogen. Chieftec heeft er standaart al 5 40mm fans geloof ik dus dan moet passieve koeling makkelijk lukken. Ligt natuurlijk ook aan wat voor processor je gebruikt. Actieve koeling verhoogt alleen maar de kans dat de server down ligt wegens een fan.

beetle
30/12/07, 11:06
Mijn voorkeur gaat uit naar passief, idd doordat ik vaker meegemaakt heb dat de lagertjes van aktieve koelers rot worden en de fan nog wel draait maar net niet hard genoeg meer om alles koel genoeg te houden..
Maar vind die chieftec kasten nu niet echt zulke super kasten, dat ik het passief vertrouw, het is eigelijk dat ik hem hier nog heb liggen..

Wynand
30/12/07, 11:53
Ik zou juist eerder voor passief gaan en het aantal casefans verhogen. Chieftec heeft er standaart al 5 40mm fans geloof ik dus dan moet passieve koeling makkelijk lukken. Ligt natuurlijk ook aan wat voor processor je gebruikt. Actieve koeling verhoogt alleen maar de kans dat de server down ligt wegens een fan.En die 5 40mm fans in die chieftecs zijn zo brak, dat je CPU net zogoed oververhit raakt als je een passieve koeling gebruikt. ;)

Actiefkoelertje erin, tenzij je graag CPU's van 70°C of meer hebt.

dreamhost_nl
30/12/07, 11:58
We hebben enkele servers (Intel SR1530AH) draaien met hetzelfde moederbord. Hier wordt standaard door Intel echter gewoon een passieve koeling bij geleverd. Koelt de Chieftec 1U case dan zo veel slechter dan die die Intel als barebone aflevert?

Wynand
30/12/07, 12:04
Ja.

In mijn server steekt een actieve koeler in zo'n chieftec case, en die wordt (Q6600) 48 a 67 graden. Ik wil niet weten wat dat wordt passief gekoeld.
Het is geen actieve koeler van 50 euro, but you get the point.

gjtje
30/12/07, 12:45
Het nadeel van deze Intel borden is ook dat de cpu achter de chipset ligt, waardoor de airflow nog al wordt onderbroken. Daarnaast is deze Chieftec niet echt gemaakt met het idee een goede kast te maken maar meer zo goedkoop mogelijk. ;)

Ik zou hiervoor ook actieve koeling gebruiken. Of een betere kast kopen.

dreamhost_nl
30/12/07, 14:17
In de Intel servers (SR1530AH barebone) wordt de "airflow" ook over de CPU geleid dmv een aparte (geïncludeerde) "airduct". Voor de prijs hoef je het volgens mij niet te laten; in een barebone is daarnaast alle hardware ook nog 'ns op elkaar afgestemd.

leagzhosting
31/12/07, 09:52
maar waarom dan een duurdere moederbord nemen en een goedkope slechtere case ?

beetle
31/12/07, 10:13
Deze case heb ik al liggen, en aangezien het ook niet zo hard gaat om deze te verkopen, nam ik mezelf voor deze dan maar te gebruiken voor me nieuwe server... maar ben inmiddels toch wel steeds meer gaan twijfelen om toch maar voor een supermicro barebone te gaan, de server zal niet veel data/cpu load gaan trekken, er komt maar 1 site op te staan die ca 150gb/maand trekt, maar uptime is wel heel belangrijk voor deze site.

gjtje
31/12/07, 10:37
Als uptime zo belangrijk is zou ik eerder voor een HP/Dell/IBM server gaan met 2/4 uur onsite service. Stuk gaan kunnen ze allemaal, alleen dan heb je wel de zekerheid dat je snel weer draait.

beetle
31/12/07, 11:16
Uptime dus ware belangrijk dat ik geen zin heb om met problemen zoals oververhitting ect te zitten, server waar de site nu op draait, draait eigelijk probleemloos maar is al bijna 4jaar oud,

HCiZiZ
31/12/07, 22:31
Dit board is gewoon standaard ATX dus past uiteraard inde chiectec case.

Actief koelen is the way to go, alles blijft koeler dan passief. Als de processor ook nog eens een hoge load (= meer hitte) heeft na verloop van tijd (drukke server) zal dit zeker veel koeler blijven dan passief.

De kast heeft volgens mij echt heel erg weinig te maken met de hitte (waar het hier tenslotte om gaat). Iedere 1U kast heeft de 40 mm koelertjes in het midden zitten, zo ook bij supermicro e.a. De (duurdere) keuze van het moederbord is wel degelijk van belang voor het passief koelen, je gaat mij niet vertellen dat die koelertjes alle lucht over het geheugen kunnen tillen van een desktop-board.

En als je een zelfbouw server bouwt moet je sowieso zelf reserve-koelers in huis hebben. Als je dan ook nog in Rotterdam zelf woont kun je binnen een half uur de koeler zelf vervangen mocht deze kapot gaan. Wat dus veel sneller is als Dell/HP of wat dan ook.

Pas als het moederbord naar de donder gaat zit je in de problemen, of je moet er ook 1 op voorraad hebben liggen. Zelfs dan is het probleem ook zo verholpen als je er een beetje verstand van hebt.