PDA

Bekijk Volledige Versie : Opzeggen richting klant



Trafego
26/12/07, 20:47
Beste medecollega's

Wellicht vreemde vraag, maar komt het bij jullie wel eens voor dat er langs jullie zijde een "contract" opgezegd word?

Ik heb een aantal dedicated klanten die structueel achterstaan met hun betalingen, ondanks herinneringen, aanmaningen en zelfs aanmaningskosten staan ze structueel 1.2.3 maanden achter.

Nu zijn wij van plan om deze klanten dus bij einde contract niet op hun opzegging te gaan wachten maar dat langs onze zijde het contract gewoonweg beeindigd word,

Het lijkt me toch gewoon mogelijk aangezien een jaar contract voor beide partijen het geval is :)

Ik weet, het is tikkeltje vreemd te noemen dat een hoster het contract beeindigd maar ja.. we overwegen het wel om te gaan doen met structueel "wan" betalers dit te gaan doen.

Wat is jullie mening?

swedendedicated
26/12/07, 20:49
hoezo is dit vreemd? Als de klant op achter loopt met een maand is het geen probleem maar 3 maanden is wel flink want als de klant stopt dan staan er nog 3 maanden open die hij waarschijnlijk niet zal betalen. Dus zou ik het stopzeggen, tenzij het om een paar honderd euro gaat, maar dat lijkt me sterk met slome betalers. Ikzelf heb een belg die 1 maand op achter loopt maar weer wel flink betaald.

Trafego
26/12/07, 20:54
hoezo is dit vreemd? Als de klant op achter loopt met een maand is het geen probleem maar 3 maanden is wel flink want als de klant stopt dan staan er nog 3 maanden open die hij waarschijnlijk niet zal betalen. Dus zou ik het stopzeggen, tenzij het om een paar honderd euro gaat, maar dat lijkt me sterk met slome betalers. Ikzelf heb een belg die 1 maand op achter loopt maar weer wel flink betaald.

Bij ons is een dedicated gemiddelde bedrag 200 per maand (inclusief de nodige services die men afneemt), dus tikt aardig door :)

Niet betalen is wellicht wel een wens van hun maar dan gaan ze alsnog een leuke procedure tegemoet zien.. al is het maar om principe kwestie, Ik heb ook klanten die inderdaad wel eens een herinnering ontvangen maar dan is het ook betaald paar dagen later.. hier maken we ons ook niet druk om. enkel om de structueel achterstaande klanten waar we zelfs al persoonlijk contact mee hebben gezocht wegens de terugkerende achterstanden..

systemdeveloper
26/12/07, 21:04
@DL, als er niks in je AV van voor 3-12-2007 stond daarover dan lijkt me dat inderdaad mogelijk. Contract beeindingen dus. Ik kom even niet meer op de naam van die jurische ict club, maar daar zou je eens moeten navragen. (En mij even de link mailen, want ik zoek me al een uur suf)...

dennis0162
26/12/07, 21:13
Ictrecht.nl ?

systemdeveloper
26/12/07, 21:53
Ictrecht.nl ?
Inderdaad :)
Die zocht ik , Thx!

Trafego
27/12/07, 08:49
ictrecht doet onze AV en nodige juridische papieren al :) beetje copycat spelen had ik geen behoefte aan.

Maar wat is daar van toepassing? AV vervangen de voorgaande namelijk. Dit neemt niets weg aan het contract periode van de klant.

DiedX
27/12/07, 10:41
Klopt. Het enige wat de klant kan doen is niet accoord gaan, en dan.... weggaan

Wiliam v.
29/12/07, 03:38
Beste medecollega's

Wellicht vreemde vraag, maar komt het bij jullie wel eens voor dat er langs jullie zijde een "contract" opgezegd word?

Ik heb een aantal dedicated klanten die structueel achterstaan met hun betalingen, ondanks herinneringen, aanmaningen en zelfs aanmaningskosten staan ze structueel 1.2.3 maanden achter.

Nu zijn wij van plan om deze klanten dus bij einde contract niet op hun opzegging te gaan wachten maar dat langs onze zijde het contract gewoonweg beeindigd word,

Het lijkt me toch gewoon mogelijk aangezien een jaar contract voor beide partijen het geval is :)

Ik weet, het is tikkeltje vreemd te noemen dat een hoster het contract beeindigd maar ja.. we overwegen het wel om te gaan doen met structueel "wan" betalers dit te gaan doen.

Wat is jullie mening?

Eigenlijk vrij simpel: geen geld, hoef je geen dienst te leveren. Klant blijft tenslotte ingebreke. Bij ons gaan servers offline bij te late betaling. Alles staat ook in de voorwaarde en invoice die klanten krijgen. Duidelijker kan het niet.
Vooral beginende hosters willen te late betaling nog wel eens accepteren...

wonko
29/12/07, 08:41
Ik zou de klant niet gewoon opzeggen, maar hem een nieuw voorstel formuleren, dat te nemen of te laten is.

In het voorstel zou ik vermelden dat de av gelden, en daarbovenop volgende items:
- korte betaaltermijn, en specifiëring hoe de factuur tot bij hem raakt (mail/fax/post)
- enkele dagen voor vervaldag een reminder via mail/fax/post
- bij niet betalen na de betalingstermijn + enkele dagen, gaat de server offline tot het volledige bedrag voldaan is.
- bij niet voldoen binnen bvb 1,5 maand van een openstaande factuur: contract wordt automatisch opgezegd, x% kosten, en klant dient alle nog open facturen te betalen.

Dat zorgt ervoor dat de klant duidelijk ziet wat er aangepast is (enkel de betalingsvoorwaarden), en geeft je het recht om de diensten stop te zetten na een korte tijd. En geloof me, als een server offline gaat, gaan betalingen opeens een stuk vlotter.

Neemt hij het niet, dan is het pech, en is de klant weg...

crazycoder
29/12/07, 08:44
@Wonko
Lijkt mij beter om klant vooruit te laten betalen, is het bedrag niet binnen voordat de termijn waar de factuur betrekking op heeft binnen -> afsluiten.

Het kan voorkomen dat een klant tijdelijk betalingsproblemen heeft, als er totaal geen uitzicht is op verbetering dan moet je op enig moment dit soort stappen nemen..

wonko
29/12/07, 08:50
vooruitbetalen is natuurlijk ook een optie zoals crazycoder aangeeft! Zorg er echter wel voor dat de klant in de periode voor de betaling zeker de factuur en ten minste 1 aanmaning/herinnering/... heeft ontvangen, er kan altijd een factuur verloren gaan in de post...

Trafego
29/12/07, 08:53
@Wonko
Lijkt mij beter om klant vooruit te laten betalen, is het bedrag niet binnen voordat de termijn waar de factuur betrekking op heeft binnen -> afsluiten.

Het kan voorkomen dat een klant tijdelijk betalingsproblemen heeft, als er totaal geen uitzicht is op verbetering dan moet je op enig moment dit soort stappen nemen..

Nieuwe klanten laten wij ook in begin vooruit betalen, maar met abbo's zoals de huur van een server is soms toch wat lastiger.

We hebben ook een klant gehad die heeft netjes contact opgenomen en zijn financiele situatie uitgelegd. Hier hebben wij dan ook vrede mee en zetten dan gewoon een deadline. (deze klant heeft idd die deadline gehaald en daarna gewoon per kwartaal vooruit betaald)

In elk geval, 3 januari gaan er wat opzeggingen richting een klant.

wonko
29/12/07, 08:57
Een opzegging is hoe dan ook een verloren klant... betalingsproblemen zijn soms op te lossen door goede en duidelijke afspraken te maken. Als het onwil is, ga je zo wel op tijd je geld zien. Als het financiele problemen zijn, dan kan je idd beter de klant kwijt zijn.

Trafego
29/12/07, 08:59
Een opzegging is hoe dan ook een verloren klant... betalingsproblemen zijn soms op te lossen door goede en duidelijke afspraken te maken. Als het onwil is, ga je zo wel op tijd je geld zien. Als het financiele problemen zijn, dan kan je idd beter de klant kwijt zijn.


Dat realiseren we ons ook, maar om nu elke keer weer een incasso bureau in te schakelen,, daarop weer geld verliezen, de administratie...

(bij inschakelen van incasso is er vaak binnen 5 dagen betaald)

Deimos
29/12/07, 10:11
Gewoon een structurele prijsverhoging doorvoeren voor de klant. Grote kans dat deze afhaakt en zijn diensten opzegt, doet deze dat niet ontvang je extra geld waarmee je wellicht de extra administratiekosten kunt dekken om de incasso uit te voeren.

crazycoder
29/12/07, 13:13
Nieuwe klanten laten wij ook in begin vooruit betalen, maar met abbo's zoals de huur van een server is soms toch wat lastiger.

Want?

Ik snap wel dat het wat meer werk met zich mee kan nemen om dat goed bij te houden, maar als het bij een klant fout gaat heb je minder financiële risico's.


vooruitbetalen is natuurlijk ook een optie zoals crazycoder aangeeft! Zorg er echter wel voor dat de klant in de periode voor de betaling zeker de factuur en ten minste 1 aanmaning/herinnering/... heeft ontvangen, er kan altijd een factuur verloren gaan in de post...
Machtiging kan soms een uitkomst bieden.

Factuur kan je per e-mail, post en fax versturen eventueel gelijktijdig.. ligt wel aan je software maar dat mag geen argument zijn om het op enig moment niet te doen.

Thost
01/01/08, 13:19
Uiteindelijk zal het altijd terechtkomen op wat er in je ALV staat en of het duidelijk is of je klant deze heeft ontvangen/ermee akkoord is gegaan.
Als dit niet zo is kun je niet zomaar stoppen met het leveren van diensten en ben je dus "gevaarlijk" bezig als je dat wel doet.

crazycoder
01/01/08, 14:10
Uiteindelijk zal het altijd terechtkomen op wat er in je ALV staat en of het duidelijk is of je klant deze heeft ontvangen/ermee akkoord is gegaan.
Als dit niet zo is kun je niet zomaar stoppen met het leveren van diensten en ben je dus "gevaarlijk" bezig als je dat wel doet.
En wat is er gevaarlijk aan het tijdig opzeggen van een jaarcontract? M.a.w. dat je het contract van de klant niet wens te verlengen.. Dat kan je namelijk ook als leverancier.

Trafego
01/01/08, 14:12
onze av is wel in orde, daar maak ik me totaal geen zorgen over :)

Thost
01/01/08, 17:29
En wat is er gevaarlijk aan het tijdig opzeggen van een jaarcontract? M.a.w. dat je het contract van de klant niet wens te verlengen.. Dat kan je namelijk ook als leverancier.

Je hebt helemaal gelijk, als het vroegtijdig is en in geval van een jaarcontract is er niets aan de hand. Wel moet je oppassen dat je klant ruim van te voren weet wat er gaat gebeuren.