PDA

Bekijk Volledige Versie : Dedicated server of los huren



GrD
26/12/07, 03:47
Hallo allemaal,

Wij hebben een fun clan en we zijn een iets grotere weg ingeslagen.
We hebben nu +- 100 euro per maand om te besteden voor server. (dit bedrag kan met 20/30 euro verhoogt worden als dit nodig mocht zijn)

We spelen het spel Counter Strike Source.

Als dit mogelijk is zijn we op zoek naar:

Public (20 slots of meer)
Public (20 slots of meer)
Private (10 slots + Sourcetv slot)
Ventrilo (30+ man)

eventueel site (kunnen we ook los hale voor 5 euro de maand ofzo)

ik moet denk ik er wel bij zetten. counterstrike Mods instaleren enzo hebben we veel ervaring mee. Een Dedicated server instaleren is voor mij 4 jaar geleden dat ik dat heb gedaan en niemand anders heeft daar ervaring mee.

Wat raden jullie ons aan om te nemen. En bij welke host.

bedankt voor jullie tijd,

mvg

GrD

Randy
26/12/07, 04:18
Ventrillo kun je zelf niet in licentie krijgen, dus die zul je gehost moeten nemen. Een webserver wil je niet op een gameserver draaien, maar die valt ook wel bij een knakenhoster onder te brengen. Blijven de gameservers over. Het lijkt me best goed mogelijk om voor 100 euro twee publics en een private server te huren, dan heb je ook geen omkijken naar het beheer van de server.

SF-Jeroen
26/12/07, 10:57
Je kunt in dit geval ook voor een dedicated server met windows 2003 gaan. Dat haal je ook nog wel voor 100 euro. Als je een topic bij Dedicate/Colocatie/etc. Registratie Aanvragen maakt, kunnen mensen een offerte maken.

Denk dan bijvoorbeeld aan een ISP die veel dataverkeer levert (I3D of Ecatel).

ttbviper
26/12/07, 11:15
Ik zou niet alleen om het dataverkeer gaan.. want dan krijg je die netwerken van easynet enz.
als je op dat netwerk goed wilt gamen is dat onmogenlijk.
Je moet er dus voor zorgen dat je ook goeieverbinding hebt uit het buitenland.
Denk hier bij ook aan fibres naar engeland america, spanje, duitsland, Frankrijk.

ik zou gaan voor de datacentra's zo als eu networks en telecity2.
Hier bij zijn wel de kosten wat duurder voor het dataverkeer maar heb je wel goeie pings.
Dat is neem ik aan ook wel belangerijk als je bezoekers hebt buiten Nederland.

Verderest moet je er ook wel rekening mee houden welke OS en welke Versie van Ventrilio je wilt gaan gebruiken.

SF-Jeroen
26/12/07, 11:22
Ik zou niet alleen om het dataverkeer gaan.. want dan krijg je die netwerken van easynet enz.
als je op dat netwerk goed wilt gamen is dat onmogenlijk.
Je moet er dus voor zorgen dat je ook goeieverbinding hebt uit het buitenland.
Denk hier bij ook aan fibres naar engeland america, spanje, duitsland, Frankrijk.

ik zou gaan voor de datacentra's zo als eu networks en telecity2.
Hier bij zijn wel de kosten wat duurder voor het dataverkeer maar heb je wel goeie pings.
Dat is neem ik aan ook wel belangerijk als je bezoekers hebt buiten Nederland.

Verderest moet je er ook wel rekening mee houden welke OS en welke Versie van Ventrilio je wilt gaan gebruiken.

Dit slaat nergens op, heb je hier ook maar enige verklaringen voor? Waar denk je dat EA zijn servers heeft staan namelijk?

Daarnaast, de 2 hosters die ik noemde zitten op WeDare & Ecatel, prima gaming netwerken.

pim1991
26/12/07, 11:38
Hij heeft toch gedeeltelijk gelijk. Netwerken zoals leaseweb daar zou ik geen gameservers zetten. Dit heb ik 3 maanden vol gehouden met veel latency en vaak genoeg valt het netwerk even uit.
Dat is mijn mening dus. Goedkoop maar toch duurkoop omdat je klanten verliest.
Ik zit nu in eu networks, stuk duurder maar beter netwerk, zeker naar het buitenland.

De servers van Ea die in easynet staan zijn ook soms niet te bereiken...

3j3ct
26/12/07, 11:48
Ik denk dat je een afweging moet maken of je voor het gemak gaat en daarmee een gameserver huurt of dat je voor de dedicated gaat.
Het is maar net waar je zelf zin in hebt, voor beide opties heb je het goede budget naar mijn mening.
Mocht je nog vragen of advies nodig hebben mag je me altijd vrijblijvend contacteren!

pim1991
26/12/07, 12:39
Als je een vast bedrag per maand wilt en zelf later wilt uitbreiden zonder extra kosten ga dan voor een dedicated.
Je moet dan wel even kijken welke OS je wilt gebruiken.
Linux draait meestal stabieler dan windows en verbruikt zelf minder RAM.
Windows is daarentegen weer gebruiksvriendelijker.
Ook al heb je weinig verstand van gameservers opzetten op een windows/linux server dan kunnen hosts zoals I3D (en ik) je er wel bij helpen.

Als je er geen verstand van hebt en je geen risico wilt lopen zoals downtime etc. ga dan gewoon voor "normale" servers. Alles wat jij vraagt kan een (game)hoster wel aanbieden. Soms misschien nog goedkoper dan 100 euro per maand ;)

3j3ct
26/12/07, 12:42
Als je een vast bedrag per maand wilt en zelf later wilt uitbreiden zonder extra kosten ga dan voor een dedicated.
Je moet dan wel even kijken welke OS je wilt gebruiken.
Linux draait meestal stabieler dan windows en verbruikt zelf minder RAM.
Windows is daarentegen weer gebruiksvriendelijker.
Ook al heb je weinig verstand van gameservers opzetten op een windows/linux server dan kunnen hosts zoals I3D (en ik) je er wel bij helpen.

Als je er geen verstand van hebt en je geen risico wilt lopen zoals downtime etc. ga dan gewoon voor "normale" servers. Alles wat jij vraagt kan een (game)hoster wel aanbieden. Soms misschien nog goedkoper dan 100 euro per maand ;)

Als je source gaat hosten zou ik persoonlijk win 2003 aanraden.
Word vaak door de klanten als stabieler ervaren, nadeel is alleen de maandelijke licentie die je moet betalen

pim1991
26/12/07, 14:54
Ieder zijn mening :)
Ik vind linux nu eenmaal fijner omdat ik de scripts er nu eenmaal voor heb :P

GrD
26/12/07, 15:09
heej allemaal,

bedankt voor de snelle reacties,
hieruit begrijp ik dus dat ik goed moet kijken naar de server lokatie en wat van verbindingen die heeft naar het buitenland.

Met de vraag of de server Linux moet hebben of Windows 2003 ga ik persoonlijk het liefste voor Windows 2003 (hier heb ik een diploma voor gehaald op mijn een oude stage plek) echter heb ik op school ook lessen gehad voor Linux dus daar kan ik met de basis dingen ook wel uit de voeten. Echter de main betaler van onze clan is een 40+ jarige man die ik ken aan het uitleggen ben hoe FTP werkt dus ik denk niet dan Linux een goed idee is dan.

Naar wat van hardware zou ik dan moeten kijken dat we minimaal 2 publics en 1 private kunnen draaien en eventueel 1 extra private of public niet noodzakelijk dit hoor.
met namen bedoel ik wat specificaties, heb al een beetje rond gekeken maar toch ff vragen wat jullie aanraden. zat zelf te denken aan

Dualcore Pentium (2.8 ofzo)
2 gigh ddr2 werkgeheugen
1000 mbit netwerk (met dan goeie lijnen naar het buitenland)
dataverkeer ?? (zou het zo niet weten ben 2500 Gigh vaak tegen gekomen)

en nog een extra vraag, hoe zit het met de ip adressen die je dan krijgt. stel dat we bv als de server het aan kan 4 plaats van 3 servers nemen. ik zie vaak in de specs staan 3 ip adressen op de sites waar ik al heb rond geneust.

bedankt voor jullie tijd weer, en wat ik de vorige keer vergeten was een vrolijk xmas nog ;)

mvg

GrD

Sorcer
26/12/07, 15:57
Echter de main betaler van onze clan is een 40+ jarige man die ik ken aan het uitleggen ben hoe FTP werkt dus ik denk niet dan Linux een goed idee is dan.


Say what? :) Ook op Linux is het mogelijk om een FTP Server te draaien. Je moet zorgen dat je op je eigen pc/laptop een FTP Programma hebt, waarmee je vervolgens naar de FTP Server kan verbinden.

Stewie
26/12/07, 22:38
Ik zou niet alleen om het dataverkeer gaan.. want dan krijg je die netwerken van easynet enz.
als je op dat netwerk goed wilt gamen is dat onmogenlijk.
Je moet er dus voor zorgen dat je ook goeieverbinding hebt uit het buitenland.
Denk hier bij ook aan fibres naar engeland america, spanje, duitsland, Frankrijk.


ik zou gaan voor de datacentra's zo als eu networks en telecity2.
Hier bij zijn wel de kosten wat duurder voor het dataverkeer maar heb je wel goeie pings.
Dat is neem ik aan ook wel belangerijk als je bezoekers hebt buiten Nederland.

Wat is precies de koppeling tussen het datacenter en het netwerk? Telecity2 netwerk, wat is dat?



Verderest moet je er ook wel rekening mee houden welke OS en welke Versie van Ventrilio je wilt gaan gebruiken.Ventrilo kan je alleen legaal tot 8 slots hosten, daarboven moet je een voiceserver huren bij een gelicenseerde Ventrilo hoster.

pim1991
26/12/07, 22:47
Ventrilo kan je alleen legaal tot 8 slots hosten, daarboven moet je een voiceserver huren bij een gelicenseerde Ventrilo hoster.

en die vindt je bijna nergens

Stewie
26/12/07, 22:59
En dat is dan een vrijbrief voor illegale software ... ?
Dacht het niet :)

pim1991
26/12/07, 23:08
En dat is dan een vrijbrief voor illegale software ... ?
Dacht het niet :)

zeg ik dat dan?:p

TheBeatDown
27/12/07, 02:06
Is er nou geen enkele van jullie zogenaamde "expert hosts" die even vermeldt dat die jongen perse linux moet hebben?

Voor counterstrike source heeft ie namelijk voor elke aparte server een Steam Licentie nodig, en zou die dus halflife 2 maarliefst 4 of 5 keer moeten kopen in de winkel.

Beter opletten, geen desinformatie geven.

Hollanda
27/12/07, 02:13
Is er nou geen enkele van jullie zogenaamde "expert hosts" die even vermeldt dat die jongen perse linux moet hebben?
>> onzin

Voor counterstrike source heeft ie namelijk voor elke aparte server een Steam Licentie nodig, en zou die dus halflife 2 maarliefst 4 of 5 keer moeten kopen in de winkel.
>> onzin, je hebt geen licentie nodig om een steam server te draaien

Beter opletten, geen desinformatie geven.
>> jij ook?

Server00
27/12/07, 02:14
Is er nou geen enkele van jullie zogenaamde "expert hosts" die even vermeldt dat die jongen perse linux moet hebben?

Voor counterstrike source heeft ie namelijk voor elke aparte server een Steam Licentie nodig, en zou die dus halflife 2 maarliefst 4 of 5 keer moeten kopen in de winkel.

Beter opletten, geen desinformatie geven.

Volgens mij kon ik me nog herinneren dat je meerdere servers kan draaien onder 1 licentie.

3j3ct
27/12/07, 11:03
Is er nou geen enkele van jullie zogenaamde "expert hosts" die even vermeldt dat die jongen perse linux moet hebben?

Voor counterstrike source heeft ie namelijk voor elke aparte server een Steam Licentie nodig, en zou die dus halflife 2 maarliefst 4 of 5 keer moeten kopen in de winkel.

Beter opletten, geen desinformatie geven.

AHUM meneer de expert....niet iedereen host gameservers met de GUI

pim1991
27/12/07, 12:01
Is er nou geen enkele van jullie zogenaamde "expert hosts" die even vermeldt dat die jongen perse linux moet hebben?

Voor counterstrike source heeft ie namelijk voor elke aparte server een Steam Licentie nodig, en zou die dus halflife 2 maarliefst 4 of 5 keer moeten kopen in de winkel.

Beter opletten, geen desinformatie geven.

grootste onzin... Hoe kom je erbij?

chriske
27/12/07, 12:37
om een counterstrike source server te draaien heb je echt geen licensie nodig hoor. weet niet waar je dat vandaan haalt maar dat is de grootste onzin.

Stewie
27/12/07, 12:45
Goed, dat is nu al vijfmaal geroepen :)

GrD
27/12/07, 14:02
via pm en msn hebben een aantal mensen mij alles duidelijk gemaakt ik zal nu verder kijken.

bedankt voor jullie tijd en aandacht.

(kan een slotje op de post van mij)

gamerforlife
27/12/07, 14:13
-spam-

Xie
02/01/08, 07:05
Nog even een kleine mededeling, je zou alijd kunnen switchen naar teamspeak 2. Teamspeak is gratis voor clans, ook om te hosten (tot 1000 gebruikers). Misschien een handig alternatief voor ventrillo in het geval dat je een eigen dedicated server neemt??

Wynand
02/01/08, 09:53
Hij heeft toch gedeeltelijk gelijk. Netwerken zoals leaseweb daar zou ik geen gameservers zetten. Dit heb ik 3 maanden vol gehouden met veel latency en vaak genoeg valt het netwerk even uit.
Dat is mijn mening dus. Goedkoop maar toch duurkoop omdat je klanten verliest.
Ik zit nu in eu networks, stuk duurder maar beter netwerk, zeker naar het buitenland.Straf, ik zit elke avond met een paar vrienden te BF2en en op teamspeak op een colo bij Leaseweb/EVO zonder enige lag. :)
Om het hele leaseweb netwerk nu 'zwart' te maken..


En dat is dan een vrijbrief voor illegale software ... ?
Dacht het niet :)Nee, maar netjes is anders. Als ze nog geen antwoord kunnen sturen op je aanvraag..

Stewie
02/01/08, 11:37
Nog even een kleine mededeling, je zou alijd kunnen switchen naar teamspeak 2. Teamspeak is gratis voor clans, ook om te hosten (tot 1000 gebruikers). Misschien een handig alternatief voor ventrillo in het geval dat je een eigen dedicated server neemt??
Teamspeak is niet gratis tot 1000 gebruikers om hosting aan te bieden.

KDISS
02/01/08, 11:54
Ik zag iets staan over dual core machines, onze ervaring leert dat dit sterk afhankelijk is wat voor soort hardware het spel op komt te draaien. Niet alle spellen ondersteunen DualCore, zou zonde zijn als je er wel voor betaalt. En puntje om even uit te zoeken. Daarnaast is het slim om te kijken hoe ISP's bandbreedte aanbieden. Heb je de volledige 100mbit tot je beschikking, of is dit afgekapt naar 10mbit. Daarnaast is zoals eerder vermeld staat in deze toppic de reactie tijd van het netwerk belangrijk. Je wilt met gamen geen netwerk waarvan de ping flink heen en weer schommelt of dat reactie tijd niet goed van is in het buiten land.

Handig is om test IP's en test bestanden te vragen zodat je het netwerk van de desbetreffende ISP kan testen, en deze ook kan laten testen door je gamers. Op basis
hiervan kun je een besluitnemen.

IT-worX
02/01/08, 11:55
heej allemaal,

bedankt voor de snelle reacties,
hieruit begrijp ik dus dat ik goed moet kijken naar de server lokatie en wat van verbindingen die heeft naar het buitenland.

Als je veel gamers uit de rest van de EU verwacht, klopt.
Hoewel je er mag op afgaan dat dit meestal zo is.


Met de vraag of de server Linux moet hebben of Windows 2003 ga ik persoonlijk het liefste voor Windows 2003 (hier heb ik een diploma voor gehaald op mijn een oude stage plek) echter heb ik op school ook lessen gehad voor Linux dus daar kan ik met de basis dingen ook wel uit de voeten. Echter de main betaler van onze clan is een 40+ jarige man die ik ken aan het uitleggen ben hoe FTP werkt dus ik denk niet dan Linux een goed idee is dan.

Know the feeling, ook bezig mn vader (58 jaarkes) aan het leren hoe je met joomla moet werken ;-). Ik denk dat voor de kosten te drukken het beter is linux te nemen. Mocht je in de problemen geraken, je hebt alvast de juiste community gevonden om ze voor te leggen :-)


Naar wat van hardware zou ik dan moeten kijken dat we minimaal 2 publics en 1 private kunnen draaien en eventueel 1 extra private of public niet noodzakelijk dit hoor.
met namen bedoel ik wat specificaties, heb al een beetje rond gekeken maar toch ff vragen wat jullie aanraden. zat zelf te denken aan

Dualcore Pentium (2.8 ofzo)
2 gigh ddr2 werkgeheugen
1000 mbit netwerk (met dan goeie lijnen naar het buitenland)
dataverkeer ?? (zou het zo niet weten ben 2500 Gigh vaak tegen gekomen)

Lijkt mij meer dan voldoende, hoewel 1000mbit netwerk ik niet meteen als een must zou nemen, op een 100mb nietwerk kan je dit alles nog prima draaien hoor. Daarbij rekenen sommige voor een poortje op een 1gbit switch extra euro'tjes aan.


en nog een extra vraag, hoe zit het met de ip adressen die je dan krijgt. stel dat we bv als de server het aan kan 4 plaats van 3 servers nemen. ik zie vaak in de specs staan 3 ip adressen op de sites waar ik al heb rond geneust.

"NORMAAL" kan je alles wat je wilt zelfs op één IP draaien. Je geeft dan gewoon elke gameserver een andere poort. bvb 27015 voor je public, 27115 voor je 2e public, 27215 voor je private. Het enige "lastige" is dat je bij het connecten altijd iets in de vorm 10.20.30.40:27115 ga moeten weergeven, dus altijd de poort erachter zetten. Als je elke gameserver op een ander IP kan draaien gebruik je de standaard 27015 en hoeft dit niet...


Hopelijk heb je hier iets aan,

Xie
02/01/08, 12:06
Umm Stewie van de teamspeak website zelf: Indien teamspeak door een clan of dergelijke gebruikt wordt en voor niet commerciele doeleinden hoeven er geen lisence kosten betaald te worden.

Al kan ik het verkeerd opgevat hebben en geld dit alleen als de gebruiker dit vanaf zijn eigen server host. (immers de host laat de gebruiker in dit geval niet voor een teamspeak server betalen, de gebruiker kiest hier zelf voor)

In dat geval excuses voor die post. Dacht persoonlijk dat het erom ging als echt voiceservers worden verkocht.

IT-worX
02/01/08, 12:12
TeamSpeak is FREE of charge for non-commercial use, and has very low cost licensing fees for commercial use. If you own a web hosting company or you would like to apply to become an Authorized TeamSpeak Host Provider (ATHP) with unlimited earning potential, please contact us or visit our FAQ for more information on licensing and terms of use. If you're new to TeamSpeak, please visit our Getting Started page for further information.


http://www.teamspeak.com/?page=faq&cat=sales&rate=10#npo_license

Stewie
02/01/08, 12:23
In dat geval excuses voor die post. Dacht persoonlijk dat het erom ging als echt voiceservers worden verkocht.
Zie de link hierboven, je mag geen voiceservers verkopen zonder dat je licentiegeld betaald.

Stewie
02/01/08, 12:24
. Niet alle spellen ondersteunen DualCore
Sterker nog: noem mij 1 game die effectief gebruik maakt van meer dan 1 core? :)
Draai je meer dan 1 gameserver, dan is dual- of quadcore ALTIJD aan te raden.

IT-worX
02/01/08, 12:35
Zie de link hierboven, je mag geen voiceservers verkopen zonder dat je licentiegeld betaald.
Verkopen niet, maar je mag dit wel gratis op je eigen server zetten (bvb voor gebruik binnen de clan).

Stewie
02/01/08, 12:40
Dan is inderdaad al viermaal vermeld in dit topic, maar je moet letten op de restricties:

- Niet doorverhuren
- Niet gratis weggeven in ruil voor iets anders
- Niet gratis weggeven als pakketdeal
- Niet gebruiken in een commerciele omgeving

IT-worX
02/01/08, 13:03
Klopt, maar aangezien de TS overweegt een eigen server te huren/kopen kan dit mee prijsbepalend zijn.