PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke raid setup en welke hdd



UFO
25/12/07, 22:17
Zoals reeds in men titel staat vraag ik me af welke raid setup en hdds ik best gebruik bij volgende setup:

Het gebruikte moederbord is een Supermicro X7DBR-E
Welke raid 0,1,5 en 10 ondersteund onder windows.
Het geheel zal onder windows 2008 server komen te draaien.
Ik veronderstel dat de raid setup puur software matig is of ben ik hier verkeerd?

De content zal vooral websites zijn met middelgrote userdatabases en dergelijke waarbij de grote data via een nas komt en de kleine en snel beschikbare data op de host zal staan.

Ik had in gedachte om 4hdds in raid 5 of raid 10 te zetten.
Echter zou ik graag de data van de hardeschijven individueel
nog willen uitlezen moest er een hardeschijf crashen.

Dit is bij mijn weten niet mogelijk op raid 5 dus leek me raid 10 de enige oplossing alhoewel ik hier niet zeker ben of het mogelijk is om de data nog individueel uittelezen.
2x een raid 1 opzetten lijkt me nutteloos en de kost om te investeren in raptors van 36gb lijkt me te hoog.

Graag jullie mening/voorstellen/ervaring hierover

Ingvald
25/12/07, 22:48
Bij RAID10 (combinatie van RAID1 en RAID0) staat de data ook verspreid over meerdere HDDs.

Indien je de HDD nog individueel wil uitlezen bij het verbreken van de array kan je eigenlijk enkel RAID1 gebruiken.

Er is trouwens geen verschil van bruikbare data tussen RAID1 en RAID10. Beide leveren jou 72GB bruikbare HDD ruimte op met 4x 36GB HDDs

UFO
25/12/07, 23:47
Misschien mijn vraag anders stellen:
De bedoeling is om een zo snel mogelijk hardeschijf configuratie te hebben zonder de kost van een raptor met een maximum aan 4schijven.
Met 80gb kom ik al ruim toe.
En dan welke hardeschijf:
een hitachi,seagate,samsung,wd

Luke B
26/12/07, 00:00
Western Digital is bij mij toch het enige wat ik in een server zou zetten.
Gewoon RAID 1 moet al voldoen voor jou denk ik. Kleine en snel beschikbare data, tja, als daar het OS, en wat statische pagina's onder vallen, dan heb je genoeg aan een 7200rpm schrijf in RAID 1 opstelling.


Welke raid 0,1,5 en 10 ondersteund onder windows.
Het geheel zal onder windows 2008 server komen te draaien.
Ik veronderstel dat de raid setup puur software matig is of ben ik hier verkeerd?
Dit is het zogeheten BIOS RAID. Dit is eigenlijk hardware RAID, enkel wat onhandiger, en het gebruikt de gewone processor. Een echte RAID kaart (bijvoorbeeld een 3Ware 8006) heeft een aparte processor.

Sander-
26/12/07, 02:38
Hoe meer schijfkoppen, hoe meer i/o's je kunt verwerken, dat zegt de theorie. Echter ken ik het betreffende mobo niet, dus weet niet in hoeverre het gebruik van bijv raid5 impact heeft op je prestaties.

Wat echter in mijn ogen het meeste resultaat oplevert is drie disks in RAID5 en dan de 4e als hot-spare (als je contoller dat ondersteund). Dit levert kwa gecombineerde read/write theoretisch de beste performance tov raid1 en raid10. Eventueel zou je voor stukje extra veiligheid voor RAID6 kunnen gaan (RAID5 maar dan met 2 x de parity data weggeschreven op verschillende schijven), maar wss ondersteund je controller dat niet.

Mocht je controller een soft-raid exemplaar zijn, dan is het even te bezien hoe cpu intensief je server gebruikt wordt. Is zoveel mogelijk CPU power belangrijk (bijv bij gameservers) dan is RAID1 slimmer, kun je wat missen, dan is raid5 in mijn ogen de way to go.