PDA

Bekijk Volledige Versie : kosten extra ip adressen



Jheroen
23/12/07, 11:47
LS,

ik vraag mij af wat twee extra ip adressen kosten per maand als je die wilt hebben van je webhoster.
ik heb er twee aangevraagd voor een semi dedicated verhaal, nog niet helemaal dedicated maar wel eigen nameservers.

weet iemand dat?

Ramon Fincken
23/12/07, 11:52
ligt aan je hoster, varieert van een paar euro tot ergens rond een tientje zover ik weet.

lol bij pcextreme keek ik net voor wat actuele prijzen en dat valt dus echt wel mee:
linkje (http://www.pcextreme.nl/producten::ddedicated::prijzen)


Extra IP adres € 0,80 p/m

Dat is dan voor een DDS,

kijken we bij ber-art: http://www.ber-art.nl/content/dedicatedhosting.htm

Extra IP's € 1,50 € 0,00

Oftewel voor de kosten hoef je het niet te laten, maar dit had je toch ook zelf via google kunnen zoeken en vinden?

Jheroen
23/12/07, 12:04
vreemd, mijn hoster vraagt voor 2 ip adressen en het instellen van die zaak 11 euro ex btw per maand......... duurkoop?
en ik kan wel zoeken maar ik weet dan nooit exact of wat ik vindt wel een goed antwoord is op mijn vraag :)

Ramon Fincken
23/12/07, 12:06
dat hij eenmalige kosten vraagt, tja instellen kost ook even tijd dus dat is nog redelijk te noemen.

11 euro per maand voor 2 extra adressen is wat aan de hoge kant, maar dan nog, is het 5euro50 per adres. Kosten per 1 IP adres van 3euro50 heb ik ook al vaker voorbij zien komen.

Conclusie, de prijs is zover ik weet nog fair te noemen, maar is zeker niet goedkoop.

crazycoder
23/12/07, 13:04
vreemd, mijn hoster vraagt voor 2 ip adressen en het instellen van die zaak 11 euro ex btw per maand......... duurkoop?
en ik kan wel zoeken maar ik weet dan nooit exact of wat ik vindt wel een goed antwoord is op mijn vraag :)
Ze kosten je hoster niets. Eur 11 per maand berekenen is m.i. dan ook ietwat veel.

Een klein bedrag per maand kan wel omdat je zo uit kan filteren wie het wel nodig heeft en wie niet..

Een eenmalig bedrag ter dekking van de kosten die men moet maken om de extra ip adressen te configureren is ook niet abnormaal..

gjtje
23/12/07, 13:37
Als jij de kosten van een RIPE lidmaatschap en de aanschaf/ontwikkeling/onderhoud van een administatief systeem voor zowel billing als beheer van o.a. IP adressen niets vindt dan zal men dit graag aan jou uitbesteden. :)

crazycoder
23/12/07, 14:41
Als jij de kosten van een RIPE lidmaatschap en de aanschaf/ontwikkeling/onderhoud van een administatief systeem voor zowel billing als beheer van o.a. IP adressen niets vindt dan zal men dit graag aan jou uitbesteden. :)
Tja, eigenlijk is dit soort discussies behoorlijk zinloos.

Een extra IP adres kost een ripe lir niets. We hebben het hier al minstens 10 keer over gehad.. Geloof niet dat het enig nut heeft om nog tig keer dezelfde argumenten te blijven herhalen.

Bij een beetje colocater krijg je de IP space kosteloos, of tegen eenmalige kosten. Kan mezelf wel voorstellen dat een zeer grote afnemer kosten moet gaan betalen, zeker als een afnemer voldoende space afneemt om zelf ripe lir te worden.. maar dan spreek je niet meer over 1 of 2 adressen..

Triloxigen
23/12/07, 15:28
Naast de directe kosten bij RIPE heb je ook indirecte kosten..

Rob77
23/12/07, 21:00
Naast de directe kosten bij RIPE heb je ook indirecte kosten..

Precies, stukje administratie enzo, kost ook tijd ;)

wonko
23/12/07, 21:11
Elk IP adres kost je wel degelijk bij RIPE, je krijgt punten per block dat je gebruikt, en bij X aantal punten ga je een schaal omhoog, en gaat je lidmaatschap omhoog. Zeggen dat je IP adressen gratis krijgt is reinste onzin.

Verdedigbare prijzen zijn van 1 eur tot een 5-tal eur per maand. Een setupkost is zeker normaal, het moet intern gemarkeerd worden, en bij Ripe moeten de juiste objecten gemaakt worden en de toekenning gekenmerkt worden.

crazycoder
24/12/07, 00:19
Elk IP adres kost je wel degelijk bij RIPE, je krijgt punten per block dat je gebruikt, en bij X aantal punten ga je een schaal omhoog, en gaat je lidmaatschap omhoog. Zeggen dat je IP adressen gratis krijgt is reinste onzin.

En dat is per ip adres?

Verdedigbare prijzen zijn van 1 eur tot een 5-tal eur per maand. Een setupkost is zeker normaal, het moet intern gemarkeerd worden, en bij Ripe moeten de juiste objecten gemaakt worden en de toekenning gekenmerkt worden.
Die bedragen vind ik zeker niet acceptabel.

Setup kosten zijn wel normaal. Daar heb ik bedragen gehoord tussen een paar euro tot eur 250 per aanvraag.


Precies, stukje administratie enzo, kost ook tijd ;)
Je vergeet de paar kB schrijfruimte die de nodige records gebruiken.

BsHosting
24/12/07, 08:37
@ crazycoder

Als je zo denkt kan je net zo goed alles gratis weggeven je hdd in je server kost ook maar eenmalig geld en dat bereken je ook keer op keer weer.

Het is toch normaal dat diensten ed gefactureerd worden, sommige doen net dat ip's geheel gratis zijn waarom heeft bv iemand in hemelsnaam op een dedicated 700 ipadressen nodig.

Juist om te spammen ofzo weet jij een andere optie.

Providers die het allemaal maar lukkraak weggeven komen zichzelf nog weleens een keertje tegen denk ik zo.

crazycoder
24/12/07, 08:56
@ crazycoder

Als je zo denkt kan je net zo goed alles gratis weggeven je hdd in je server kost ook maar eenmalig geld en dat bereken je ook keer op keer weer.

Het is toch normaal dat diensten ed gefactureerd worden, sommige doen net dat ip's geheel gratis zijn waarom heeft bv iemand in hemelsnaam op een dedicated 700 ipadressen nodig.

Juist om te spammen ofzo weet jij een andere optie.

Providers die het allemaal maar lukkraak weggeven komen zichzelf nog weleens een keertje tegen denk ik zo.
Uit welke hoge hoed tover jij nu ineens het aantal 700??

Per IP adres zijn de kosten dusdanig laag dat ze verwaarloosbaar zijn. Of je moet een klein visje zijn die zichzelf eigenlijk het ripe lidmaatschap niet kan veroorloven.

BsHosting
24/12/07, 08:59
@ crazycoder

Dat noemde ik als vb.
Maar zoek de aanbiedingen hier maar na op wht dan zul je zien dat een paar 100 geen uitzondering is.

Het gaat er niet om dat de kosten laag zijn, het gaat erom dat het niet zomaar lukkraak weggegeven hoeft te worden.
Voor alles betaal je in dit leven.

wonko
24/12/07, 10:09
En dat is per ip adres?

Ja, je betaalt het lidmaatschap-bedrag dat overeenstemt met je punten, en daarvoor krijg je een bepaald aantal IP adressen toegewezen. Als je dan de fee deelt door het aantal adressen, heb je de kost per adres.

Iets dat verwaarloosbaar laag is niet aanrekenen, is slechte bedrijfsvoering. Je moet goed rekening houden met al je kosten, en het is het vergeten van de vele kleine beetjes die starters wel eens de nek omdoen.

Verder is het niet fout om een bedrag aan te rekenen die een goed en bewust gebruik van IP adressen bevorderd. Ze gratis weggeven geeft een fout signaal aan de eindklant.




Je vergeet de paar kB schrijfruimte die de nodige records gebruiken.

Je verwart me... Wil je een echte discussie hierover, of wil je gewoon wat lachen?

Martijn Koot
24/12/07, 11:16
Wij vragen per extra ip €3,95 ex. btw per jaar. Is voor ons echt een service naar de klant toe en doordat we RIPE member zijn vallen de kosten hiervan natuurlijk super mee.

Groeten,

Martijn

crazycoder
24/12/07, 11:56
Ja, je betaalt het lidmaatschap-bedrag dat overeenstemt met je punten, en daarvoor krijg je een bepaald aantal IP adressen toegewezen. Als je dan de fee deelt door het aantal adressen, heb je de kost per adres.

Hoe je dat bereken snap ik.

Iets dat verwaarloosbaar laag is niet aanrekenen, is slechte bedrijfsvoering. Je moet goed rekening houden met al je kosten, en het is het vergeten van de vele kleine beetjes die starters wel eens de nek omdoen.

Ik kan mezelf zo voorstellen dat je de kosten van het ripe lidmaatschap grotendeels als vaste kosten in je kostprijs calculatie mee zou nemen.

Daaruit volgt dat je alleen de extra kosten door zou gaan belasten.

Verder is het niet fout om een bedrag aan te rekenen die een goed en bewust gebruik van IP adressen bevorderd. Ze gratis weggeven geeft een fout signaal aan de eindklant.

Ik meen mezelf te herinneren dat ik eerder in dit topic stelde dat een klein bedrag uit kan filteren wie het wel of niet nodig heeft. Je hoef er niet mee te gaan lopen strooien.

Je verwart me... Wil je een echte discussie hierover, of wil je gewoon wat lachen?
Dat was een sarcastische opmerking.

AlfaHosting
24/12/07, 12:57
vreemd, mijn hoster vraagt voor 2 ip adressen en het instellen van die zaak 11 euro ex btw per maand......... duurkoop?
en ik kan wel zoeken maar ik weet dan nooit exact of wat ik vindt wel een goed antwoord is op mijn vraag :)

Het instellen is éénmalig, misschien is de 11 euro enkel de eerste maand ? Ik denk dat je per IP adres mag rekenen op 1 tot 5 euro per maand afhankelijk van je hoster. Zelf geven we per resellerpakket 1 IP adres gratis en rekenen 2 euro per maand per bijkomend adres.

wonko
24/12/07, 13:03
Ik kan mezelf zo voorstellen dat je de kosten van het ripe lidmaatschap grotendeels als vaste kosten in je kostprijs calculatie mee zou nemen.



ELk zijn manier van berekenen, maar ik laat klanten die een X aantal adressen hebben ervoor betalen, en klanten die enkel consultancy afnemen en niets van het netwerk gebruiken, hier niet voor opdraaien. Een deel van de fee gaat in vaste kosten (ASN nummer en zo moet ook betaald worden, en de IP adressen voor ons eigen gebruik), maar de klantenranges worden doorgerekend naar de klanten die ze gebruiken. Lijkt me logische bedrijfsvoering.

VerhoevenDavy
26/12/07, 13:54
Wij vragen 1€ per ip extra, wij kopen onze gezamelijk in bij RIPE.
Maar voorzien 2 ip's per klant zonder meer.