PDA

Bekijk Volledige Versie : Harddisk backup



Mikejuh!
22/12/07, 01:00
Hallo

Op het moment draai ik als hobby een servertje, met 1 schijf (sata). Om verzekerd te zijn tegen problemen bij een harddisk crash zou ik graag een backup maken van de volledige schijf op een identieke . Kapotte eruit, backup erin, en draaien. Het gaat om ongeveer 40 gb aan data. Downloaden van een iso is dus niet echt een goed plan. Hoe pak ik dit aan?

Server draait op deiban 4.0.

Alvast bedankt en fijne kerst dagen.
Mike

Freakingme
22/12/07, 01:56
Heb je al naar raid gekeken?

Randy
22/12/07, 02:14
Als je partitie als LVM hebt; gewoon de hele image downloaden?

Mikejuh!
22/12/07, 02:28
Heb je al naar raid gekeken?
Uiteraard, ik weet alleen niet of het mogelijk is voor dit doel. Het idee is dat ik er naar de server toe ga, een backup maak op een identieke schijf, en de backup weer mee neem.
Raid 1 aanzetten, zou die dus een kopie moeten maken, maar als backup? En daarna weer uit. Moet je niet eerst formatteren voordat die gaat mirroren?


Backup downloaden gaat niet, ben ik langer dan een week mee bezig...

Geert-Jan
22/12/07, 02:35
Het idee is dat ik er naar de server toe ga, een backup maak op een identieke schijf, en de backup weer mee neem.


Wedden dat je dan te laat bent??? Als je HDD crashed is je backup net te oud, net te belangrijke data op gezet.
Die backup was het dus net niet....

Raid 1, met een backup van je data b.v.
Een server reinstall heb je ook in een zucht en een scheet gedaan....

Randy
22/12/07, 02:44
Overigens beschermd Raid je niet tegen gebruikersfouten, hacks en exploits.

beetle
22/12/07, 10:59
indien geen raid, een HDD geheel klaar maken met een server install, erbij hangen en je home dmv rsync gelijk houden? evt hier gelijk een backup op wegschrijven?

thunder
22/12/07, 11:04
mss backup ruimte huren bij je provider en via Rsync iedere nacht alles backuppen

Rsync maakt enkel een backup van de veranderde bestanden. je zal dus niet iedere nacht een full backup maken (al is het wel aangeraden dit 1X per week eens te doen om corrupte files te voorkomen)

wonko
22/12/07, 11:17
rsync zou ik gebruiken voor het up-to-date brengen van je backup-disk, als je dat regelmatig doet.

voor het online-houden van je systeem zou ik opteren voor een raid-opstelling. Denk eraan dat dit vermoedelijk een re-install zal inhouden, of een zeer goeie systeembeheerder.

later kan je kijken naar rsnapshot op data enkele dagen bij te houden om jezelf te behoeden tegen eigen fouten (files wissen en zo).

Mikejuh!
23/12/07, 14:02
Er staat nu data op die gedurende lange tijd niet verandered, maar wel beschikbaar moet blijven. Is het mogelijk een dump van de huidige schijf te maken naar een 2e voor backup doeleinde? Mocht de 1e crashen, overgestapt kan worden naar de backup.

Martijn Koot
24/12/07, 12:23
Is het niet mogelijk om via Airsync een complete 1 op 1 backup te maken naar een andere HD in de server of naar je eigen PC thuis.

Groet

Martijn

Xolphin
24/12/07, 18:51
Er staat nu data op die gedurende lange tijd niet verandered, maar wel beschikbaar moet blijven. Is het mogelijk een dump van de huidige schijf te maken naar een 2e voor backup doeleinde? Mocht de 1e crashen, overgestapt kan worden naar de backup.

Ik denk dat je een tooltje zoekt als PartImage, http://www.partimage.org. Zoals hierboven al uitgelegd is het als backup niet de meest briljante oplossing, maar het doet wel precies wat jij wilt.