PDA

Bekijk Volledige Versie : synchroniseren website tussen 2 servers



Kahil
21/12/07, 20:47
Beste WHT'ers,

Ik heb ondertussen al gemerkt dat er hier heel wat ervaren mensen actief zijn op gebied van servers, netwerkoplossingen, ... dus ik hoop dan ook dat er iemand aanwezig is die mij wat uitleg kan geven of adviseren.

Voor enkele projecten zou ik graag het volgende willen realiseren:

- Ik heb een hoofdserver waarop enkele websites draaien met directadmin
- Ik heb een tweede server waar ik de 2de ns van de desbetreffende domeinnamen naar toe zal linken in geval de eerste server down gaat of in het geval er bijvoorbeeld werken uitgevoerd moeten worden,...
- Hetzelfde wil ik doen voor de mail. Ik denk dat ik dan gewoon nog een mx-record moet aanmaken op de 2de server?

Nu komt het echter....


Aangezien het mogelijk zal zijn om je te registreren, content toe te voegen,... en de eerste server gaat bijvoorbeeld down, dan heb ik op de 2de server een verschillende versie van de site.

Daarom zoek ik een tool of programma die het mogelijk maakt om in "real time" te synchroniseren met de 2de server of omgekeerd. Allebei de servers maken gebruik van Debian en directadmin.


Ik wil het echter nog moeilijker maken en niet alleen de mysql data synchroniseren, maar ook ftp- en emailaccounts.

Ik dank jullie alvast voor het lezen van dit alles en hoop dat ik alles toch vrij simpel kon uitleggen.


Groeten

Hans

Kahil
23/12/07, 16:55
Niemand die zijn of haar sites, mail, mysql,.. redundant draait?

wonko
23/12/07, 17:54
Eenvoudigste is om je mysql via replicatie in sync te houden.

Voor je sites kan je je files om het uur via rsync gaan syncroniseren.

Mail moet gewoon tijdelijk opgevangen worden, en bij het terug online komen van je eerste systeem, zal alles doorgestuurd worden.

Denk er echter wel aan dat je site omwisselen naar de andere server niet zal lukken zonder iets van load-balancer of zo ervoor.

Kahil
23/12/07, 18:55
Eenvoudigste is om je mysql via replicatie in sync te houden.


Via replicatie? Hoe bedoel je dan juist, of met welke tools is dit mogelijk?



Voor je sites kan je je files om het uur via rsync gaan syncroniseren.


Als ik mij niet vergis werkt rsync niet over internet?



Mail moet gewoon tijdelijk opgevangen worden, en bij het terug online komen van je eerste systeem, zal alles doorgestuurd worden.


Gewoon een mx record aanmaken is dus voldoende?



Denk er echter wel aan dat je site omwisselen naar de andere server niet zal lukken zonder iets van load-balancer of zo ervoor.

En dit moet dus hardwarematig of bestaat er softwarematig ook een goede oplossing?

Alvast bedankt trouwens voor het (enige :P) antwoord.

wonko
23/12/07, 19:32
Via replicatie? Hoe bedoel je dan juist, of met welke tools is dit mogelijk?


Via MySQL replicatie. Zoek op de site van mysql.



Als ik mij niet vergis werkt rsync niet over internet?

Dan vergis je je.



Gewoon een mx record aanmaken is dus voldoende?

Nee, de tweede server moet ook correct ingesteld staan (mail accepteren, maar niet final-destination zijn)


En dit moet dus hardwarematig of bestaat er softwarematig ook een goede oplossing?

Beide bestaan; maar is een heel uitgebreid onderwerp.



Alvast bedankt trouwens voor het (enige :P) antwoord.

En dat komt omdat je een te vage vraag stelt. Je vraagt "kan alles redundant". De meesten knikken gewoon instemmend. Je zoekt twee zaken: een goede systeembeheerder die iets kent van mailservers redundant maken, dns en zo goed opzetten en dergelijke meer. Voor je sites heb je meer ervaring nodig, en moet je kijken van case tot case.

Denk echter niet dat het gewoon 2 servers neerzetten is, 5 knoppen indrukken, en klaar...

Kahil
25/12/07, 15:49
Ik begrijp dat het niet eenvoudig is om via mijn post mijn vragen te beantwoorden maar dit is nog altijd een forum en mensen kunnen dus ook extra vragen stellen of reageren.

Ik ben dus in feite gewoon op zoek achter een tool of programma die gewoon bepaalde mappen real-time synchroniseert met een andere server zoals voor windows bestaat.

Ik heb even een mysql replicatie howto bekeken en dat is allemaal zeer mooi maar het is enkel mogelijk om de master te synchroniseren met de slave en niet omgekeerd.

Rsync kan inderdaad gebruikt worden over internet maar ik heb mij verkeerd uitgedrukt. Rsync gebruikt SSH om te synchroniseren en ik zocht iets met FTP mogelijkheden.

En aan je reactie te lezen komt dit over alsof je denkt dat ik hoop dat iemand hier een volledige howto post of mij volledige oplossingen biedt maar ik ben dus niet te lui om te googlen of howto's te bekijken maar hoopte op enkele interessante antwoorden.

hrodenburg
26/12/07, 15:40
rsync werkt inderdaad over ssh. Maar sinds waneer is daar wat mis mee? Opzich is het zelfs superieur aan FTP. het kan namelijk veeel slimmer synchroniseren!
Mysql replicatie heb ik zelf alleen maar in master -> slave configs gebruikt. Ik weet niet wat voor opties er zijn om het master <-> master te gebruiken.
Echter zul je ook je publieke ip met een soort heartbeat moeten omzetten wanneer je primaire server niet beschikbaar is. Als je dat via DNS wilt doen, is het natuurlijk verre van real-time. Misschien vind je op http://www.linux-ha.org nog wat interessante dingen.
Suc6 in ieder geval!

Kahil
26/12/07, 16:24
Bedankt voor je antwoord. Via ssh is er niets mis mee maar ben aan het testen met een dedicated en een shared server. Bij die shared server heb ik geen toegang tot SSH dus moest wel iets vinden via ftp. Ik ga zeker even die site bekijken !

Mikey
26/12/07, 16:57
je zou heartbeat icm drdb kunnen doen. Zowel de website als de database kunnen binnen de quorum gezet worden, waarbij heartbeat de betreffende services kan starten indien de master node faalt.

wij passen dit succesvol toe op belangrijke maar niet al te zwaar belaste mysql servers.