PDA

Bekijk Volledige Versie : Facturen dedicated server



watchhorse
19/12/07, 16:47
Vandaag werd er gedreigd om mijn dedicated server offline te halen doordat er nog openstaande facturen zouden zijn.
Bij navraag bleek dat de factuur van vorige maand nog open te staan en 2 nieuw opgemaakte facturen die verwezen naar facturen van 2006.
Er wordt dus beweerd dat er enkele facturen in 2006 niet betaald werden en nu wordt met een nieuwe factuur daarnaar verwezen.
Betreffende host heeft echter begin dit jaar (eind vorig jaar) een nieuw facturatiesysteem in het leven geroepen en sedert dan loopt het allemaal fout.
Via mail en hun supportsysteem waren er in 2007 verschillende contacten om facturen te laten vereffenen (deze kwamen niet toe via mail) en zelfs met die mailproblemen werd alles (met een kleine vertraging) steeds betaald.

Kan dit dus zomaar en heeft iemand dit ooit meegemaakt???
Ik heb anders geen negatieve ervaringen met de serverhost en ben tot op heden heel tevreden.

Inmeso
19/12/07, 16:51
Als jij zeker weet dat je alles hebt betaald, kun je aan je host vragen welke facturen er nog openstaan, en voor welke periode dit geld...

Hierna kan jij met rekeningafschriften aantonen dat jij deze reeds hebt voldaan en voila.. opgelost.

Fouten in de administratie komen overal welleens voor. En als ze over zijn naar een nieuw facturatiesysteem is dat ook wel enigsinds te begrijpen. Beetje slordig, maar wel in te denken.

BsHosting
19/12/07, 16:53
Nou bel ze op en vraag om de factuurnrs die volgens hun niet betaald zouden zijn.

Dan ga je in je eigen administratie kijken wanneer en hoe e.e.a betaald is aan hun.

Met die bewijzen bel je hen nogmaals op en dan neem ik aan dat het wel opgelost word.

Als je idd een achterstand hebt zul je moeten betalen, ligt de fout bij hun is excuses wel op zijn plaats.
Verzoek wel je server niet offline te halen daar nu niet duidelijk is wie nu fout is en dat je zsm alles uit zult zoeken en betalen als het inderdaad zo mocht zijn.

Swiftway-UK
19/12/07, 16:57
Het is wel vreemd dat men nieuwe facturen aanmaakt om te verwijzen naar oude, dit is belastingtechnisch niet gunstig omdat de host voor alle uitgegeven facturen BTW moet afdragen.

Vreemde gang van zaken.

dreamhost_nl
19/12/07, 17:27
Indien een factuur niet is betaald, blijft deze openstaan en kan er ook geen BTW worden afgedragen; wat niet is binnengekomen kan ook niet worden afgedragen. Maar boekhoudkundig is het zeker niet juist. Misschien dat de nieuwe facturen alleen verwijzen naar een periode in 2006, terwijl hier nooit eerder facturen voor zijn aangemaakt?

watchhorse
19/12/07, 17:35
Er werd ook verwezen naar jan., febr. en maart van 2007 maar dat heb ik al kunnen aantonen dat deze betaald werden.
Blijkt dat ze dus effectief vanaf begin 2007 met een nieuw systeem werken.
Ik zal nu inderdaad mogen beginnen zoeken naar de betreffende betalingen die gedaan werden in 2006.

Het verwijzen via een nieuwe factuur is inderdaad bizar en ze verwijzen wel degelijk naar factuur nr. ...

Server00
19/12/07, 17:41
Zal wel handig zijn als ze je een datum kunnen aangeven want anders ben je nog wel even aan het zoeken in je afschrift. Dat laatste vind ik ook vreemd waarom ze dat doen.

Maar goed we horen wel hoe het is afgelopen :), zal wel goedkomen.

t.bloo
19/12/07, 17:52
Indien een factuur niet is betaald, blijft deze openstaan en kan er ook geen BTW worden afgedragen
off-topic:

Dat is niet juist. Je moet BTW afdragen over de verkopen. Ook al betalen ze pas twee jaar later, die omzetbelasting moet je betalen in de periode waar de verkoop/factuur wordt gemaakt.

AlfaHosting
19/12/07, 19:10
Vandaag werd er gedreigd om mijn dedicated server offline te halen doordat er nog openstaande facturen zouden zijn.
Bij navraag bleek dat de factuur van vorige maand nog open te staan en 2 nieuw opgemaakte facturen die verwezen naar facturen van 2006.
Er wordt dus beweerd dat er enkele facturen in 2006 niet betaald werden en nu wordt met een nieuwe factuur daarnaar verwezen.
Betreffende host heeft echter begin dit jaar (eind vorig jaar) een nieuw facturatiesysteem in het leven geroepen en sedert dan loopt het allemaal fout.
Via mail en hun supportsysteem waren er in 2007 verschillende contacten om facturen te laten vereffenen (deze kwamen niet toe via mail) en zelfs met die mailproblemen werd alles (met een kleine vertraging) steeds betaald.

Kan dit dus zomaar en heeft iemand dit ooit meegemaakt???
Ik heb anders geen negatieve ervaringen met de serverhost en ben tot op heden heel tevreden.

Men kan je wel vragen eventuele openstaande facturen te betalen, ook al zijn ze van 2006. Volgens mij kunnen ze geen nieuw factuur maken voor openstaande facturen zonder eerst die oude facturen te crediteren.

Men mag trouwens de servers niet offline zetten voor een betalingsachterstand. Dit moet men via andere kanalen doen. Zo moeten ze je eerst bv. aangetekend op de hoogte stellen van je achterstand, waarna jij kan reageren. Zomaar offline zetten wil zeggen dat jij een proces tegen hen kan beginnen en een schadevergoeding eisen.

dreamhost_nl
20/12/07, 10:47
Men mag trouwens de servers niet offline zetten voor een betalingsachterstand. Dit moet men via andere kanalen doen.

Indien dit in de Algemene Voorwaarden is opgenomen mag men dit zeer zeker wel doen. Meestal wordt dit overigens als pressiemiddel gebruikt om halsstarrige wanbetalers tot betalen te dwingen. Indien je al betaald hebt is dit natuurlijk helemaal een slechte zaak...

AlfaHosting
20/12/07, 11:15
Indien dit in de Algemene Voorwaarden is opgenomen mag men dit zeer zeker wel doen. Meestal wordt dit overigens als pressiemiddel gebruikt om halsstarrige wanbetalers tot betalen te dwingen. Indien je al betaald hebt is dit natuurlijk helemaal een slechte zaak...

Het is niet omdat je iets opneemt in je algemene voorwaarden dat het zomaar mag. Lees de meeste algemene voorwaarden van hosters er maar op na .. veel dingen zal de rechter gewoon weglachen.

eMiz0r
20/12/07, 11:21
Het is niet omdat je iets opneemt in je algemene voorwaarden dat het zomaar mag. Lees de meeste algemene voorwaarden van hosters er maar op na .. veel dingen zal de rechter gewoon weglachen.

Het opschorten van een dienst wegens wanbetaling is gewoon toegestaan en is het recht van de leverancier om druk uit te oefenen op de betaling. Je telefoonabo wordt gewoon afgesloten, je TV abo, je internetabo en jawel, ook je hostingabo wegens wanbetaling.

Zie net dat je in België zit, misschien is het daar anders.

Swiftway-UK
20/12/07, 12:43
off-topic:

Dat is niet juist. Je moet BTW afdragen over de verkopen. Ook al betalen ze pas twee jaar later, die omzetbelasting moet je betalen in de periode waar de verkoop/factuur wordt gemaakt.

Correct, anders hanteer je het kas systeem, dat is alleen toegestaan in bepaalde gevallen. Vraag dit goed na bij de belastingdienst, bij controle hierop ontvang je zeer hoge boetes.

Stuur je een factuur met BTW, dan moet je de BTW direct afdragen. Of de factuur voldaan is of niet, dat doet niet terzake.

Phu
20/12/07, 13:11
Het is wel vreemd dat men nieuwe facturen aanmaakt om te verwijzen naar oude, dit is belastingtechnisch niet gunstig omdat de host voor alle uitgegeven facturen BTW moet afdragen.

Vreemde gang van zaken.

je mag gewoon een totaal factuur maken
met de bijlages van het jaar ervoor

dus oude facturen van 2006 100+300
nieuwe factuur 2007 400 euro als totaal

is niets mis mee zie het als een aanmaning met nieuw facturatienummer

Swiftway-UK
20/12/07, 13:13
is niets mis mee zie het als een aanmaning met nieuw facturatienummer

Dit mag volgens mij niet, vraag dit na bij de belastingdienst. Als je een nieuwe factuur maakt, moet je de oude crediteren of dubbel BTW afdragen.

Freakingme
20/12/07, 13:47
Het opschorten van een dienst wegens wanbetaling is gewoon toegestaan en is het recht van de leverancier om druk uit te oefenen op de betaling. Je telefoonabo wordt gewoon afgesloten, je TV abo, je internetabo en jawel, ook je hostingabo wegens wanbetaling.

Helemaal waar. Maar voordat je dat kan doen zal je hem/haar eerst officieel in gebreke moeten stellen, en dat kan dan weer dmv een aangetekend schrijven...

dreamhost_nl
20/12/07, 16:24
Ingebrekestelling is niet nodig indien de afsluiting in de Algemene Voorwaarden is opgenomen. Normaliter gaan er echter een aantal malen herinneringen van betaling vooraf, voordat tot afsluiting over zal worden gegaan.

FransVanNispen
21/12/07, 01:38
Je moet voor afsluiting wel degelijk de klant zéér duidelijk ruim de kans hebben gegeven op de hoogte te zijn en te reageren.

Als je bijv. een betaal termijn aanhoud van 14 dagen, kun je op de 15e dag een herinnering sturen. 8 dagen later een 2e/ 5 dagen daarna een laatste waarschuwing met een uiterlijke termijn.

Maar wat nu als de klant de 1e daadwerkelijk niet heeft ontvangen omdat deze bij de post is zoek geraakt of in een geval van digitaal in een spamfilter terecht is gekomen. Stel hij is dan toevallig ook nog met vakantie.

Dan zou je dus binnen een maand een klant afsluiten die écht niet op de hoogte is, en door de stakke betaal schema's zal de rechter oordelen dat je niet ruim de gelegenheid hebt gegeven.

Als je hem dan afsluit, kan de klant juist jou in gebreke stellen en wegens niet leveren per direct zijn contract opzeggen.

Facturen in 2007 sturen over een periode in 2006 waar een normale termijn per maand geldt is niet eens legaal. Die factuur mag je gewoonweg in de prullebak deponeren. Wat de belasting hierover te zeggen heeft:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-65.html#P675_75761

In het kort: je moet factureren vóór de 15e in de maand volgend op de levering van de dienst. Na januari 2007 kunnen er dus geen zaken uit 2006 worden gefactureerd.

Wat wel kan is eencorrectie factuur maken. Daarvoor hoef je geen credit te maken van de oude factuur maar moet wél de BTW over beiden worden afgedragen. Deze mag je dan weer op de correctie in de aangifte verwerken.

Als dat het geval is, zouden de facturen uit 2006 dus foute facturen zijn, en als niet verzonden beschouwd worden. De nieuwe factuur mag dan als factuurdatum worden beschouwd.

Indien een factuur _niet_ aan de volgende voorwaarden voldoet, is het wettelijk niet eens een factuur en hoef je hem helemaal niet te betalen:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-41.html#P502_52917

Leuker kunnen ze het niet maken, maar www.belastingdienst.nl lezen kan wél makkelijk zijn !

Inmeso
21/12/07, 02:45
Maar wat nu als de klant de 1e daadwerkelijk niet heeft ontvangen omdat deze bij de post is zoek geraakt of in een geval van digitaal in een spamfilter terecht is gekomen. Stel hij is dan toevallig ook nog met vakantie.


Ongeacht het spamfilter of vakantie, de klant neemt een dienst af en zal daarvoor moeten betalen. Ongeacht of hij nu op vakantie is of zogezegd een factuur niet heeft ontvangen. Als je een dienst afneemt WEET je dat je ervoor moet betalen.

Toegegeven soms maken bedrijven er een potje van qua facturatie, maar ook daar heeft de klant een eigen verantwoordelijkheid om in de telefoon te klimmen en verhaal te halen.

:lovewht:

FransVanNispen
21/12/07, 03:04
Ongeacht het spamfilter of vakantie, de klant neemt een dienst af en zal daarvoor moeten betalen. Ongeacht of hij nu op vakantie is of zogezegd een factuur niet heeft ontvangen. Als je een dienst afneemt WEET je dat je ervoor moet betalen.

Toegegeven soms maken bedrijven er een potje van qua facturatie, maar ook daar heeft de klant een eigen verantwoordelijkheid om in de telefoon te klimmen en verhaal te halen.

:lovewht:

Helaas is het niet zo recht toe recht aan in Nederland. En wie zegt dat de klant niet wil of gaat betalen ook al is hij te laat? Misschien is de betaling zelfs al onderweg. Sommige zaken lijken heel logisch en simpel. Maar recht hebben, recht halen en recht krijgen zijn helaas totaal verschillende zaken in dit land. De laatste twee vaak ook erg duur.

Uiteraard is het zo dat je bij een periodiek contract ook zelf verantwoording hebt te betalen, maar daarvoor moet je wel ruim in de gelegenheid worden gesteld.

Maar in dit geval is het heel simpel. Als de facturen inderdaad ruim te laat zijn, mag de hoster de server na vooraf aangekondigde datum afsluiten als er dan nog niet is voldaan. Waarom? De klant geeft in dit topic héél duidelijk aan degelijk op de hoogte gesteld te zijn.

Als wel betaald is, zou het faxen of mailen van een bewijsje voldoende moeten zijn het af te handelen, zoals iemand al eerder opmerkte.

De verwijzende verzamelfactuur mag niet. Dat is óf niet meer dan een overzicht van openstaande rekeningen óf een nieuwe correctie factuur waarbij voor de betalingstermijn uitgegaan kan worden van de nieuwe factuurdatum. Zie de belasting website.

AlfaHosting
21/12/07, 13:21
Ingebrekestelling is niet nodig indien de afsluiting in de Algemene Voorwaarden is opgenomen. Normaliter gaan er echter een aantal malen herinneringen van betaling vooraf, voordat tot afsluiting over zal worden gegaan.

Helaas zit je daar helemaal verkeerd in. Nogmaals, het is niet omdat je iets in je algemene voorwaarden opneemt dat dat plots wet wordt. De rechter zal dat voor je gaan bepalen. En je zal hem toch een aangetekend schrijven hebben moeten sturen als officieel schrijven.


Het opschorten van een dienst wegens wanbetaling is gewoon toegestaan en is het recht van de leverancier om druk uit te oefenen op de betaling. Je telefoonabo wordt gewoon afgesloten, je TV abo, je internetabo en jawel, ook je hostingabo wegens wanbetaling.

Zie net dat je in België zit, misschien is het daar anders.

Voor ze je afsluiten ben je toch minstens officieel op de hoogte gesteld ..


je mag gewoon een totaal factuur maken
met de bijlages van het jaar ervoor

dus oude facturen van 2006 100+300
nieuwe factuur 2007 400 euro als totaal

is niets mis mee zie het als een aanmaning met nieuw facturatienummer

Klopt niet, dan blijven de oude facturen open staan ...


Helemaal waar. Maar voordat je dat kan doen zal je hem/haar eerst officieel in gebreke moeten stellen, en dat kan dan weer dmv een aangetekend schrijven...

Dat bedoelde ik dus ..



Als je hem dan afsluit, kan de klant juist jou in gebreke stellen en wegens niet leveren per direct zijn contract opzeggen.



Dat klopt dus ook :)

dreamhost_nl
21/12/07, 13:54
Helaas zit je daar helemaal verkeerd in. Nogmaals, het is niet omdat je iets in je algemene voorwaarden opneemt dat dat plots wet wordt. De rechter zal dat voor je gaan bepalen. En je zal hem toch een aangetekend schrijven hebben moeten sturen als officieel schrijven.


Ik heb zo'n vermoeden dat hier een verschil zit tussen de wetten en regulering in België en de wetten en regulering in Nederland. Een afsluiting wegens uitgebleven betaling mag gewoon in de Algemene Voorwaarden worden opgenomen en zul ook dusdanig worden geaccepteerd (mits de cliënt vooraf wel is gewezen op de consequenties die het openstaande bedrag heeft). Let wel, dit is in Nederland zo; uit jouw verhaal maak ik op dat dat in België klaarblijkelijk dus niet zo is.

crispy78
24/12/07, 15:01
Als jij als ondernemer weet dat je de facturen betaald hebt dan moet je dat ook kunnen aantonen, je hebt immers een bewaarplicht (5 jaar dacht ik).
Laat je gewoon de afschriftjes zien en klaar ben je, zou ik zo zeggen.

Xolphin
24/12/07, 18:13
Facturen in 2007 sturen over een periode in 2006 waar een normale termijn per maand geldt is niet eens legaal. Die factuur mag je gewoonweg in de prullebak deponeren. Wat de belasting hierover te zeggen heeft:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-65.html#P675_75761

In het kort: je moet factureren vóór de 15e in de maand volgend op de levering van de dienst. Na januari 2007 kunnen er dus geen zaken uit 2006 worden gefactureerd.


Onzin. Een vordering heeft een verjaringstermijn van 5 jaar, pas daarna hoef je als klant de factuur niet meer te betalen.

De belastingdienst verplicht je inderdaad wel om direct te factureren zoals je hierboven omschrijft. Als je dat niet doet blijven de facturen gewoon rechtsgeldig, echter kan de belastingdienst je een boete opleggen.

ju5t
24/12/07, 19:14
Voor degene die denken dat je een ingebreke stelling aangetekend moet versturen, dit hoeft niet. Mag je gewoon per post versturen. Dit is overigens in Nederland het geval, België weet ik niet.

Zie ook art. 6:82 BW

Het verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.

eMiz0r
24/12/07, 20:43
In gebreke stelling aangetekend versturen is gewoon onzin :] nergens voor nodig.

Je mag ook gewoon je dienst opschorten indien je dat nodig vind wegens wanbetaling. Er is geen specifiek termijn waarin je een klant de gelegenheid moet geven om de betaling alsnog te voldoen. Of een kort betalingstermijn klantvriendelijk is moet je jezelf afvragen.

AlfaHosting
25/12/07, 11:09
Voor degene die denken dat je een ingebreke stelling aangetekend moet versturen, dit hoeft niet. Mag je gewoon per post versturen. Dit is overigens in Nederland het geval, België weet ik niet.

Zie ook art. 6:82 BW


"Het verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft."

En hoe ga je voor een rechtbank bewijzen dat je de brief 'schriftelijk' hebt opgestuurd als de tegenpartij beweerd geen brief ontvangen te hebben ?

Marcel M.
25/12/07, 15:15
Ook na aangetekend versturen ben je niet echt zeker van je zaak. Iedereen kan tekenen en de handtekening hoeft nergens op te lijken. Ik heb wel eens een debiteur gehad die telefonisch beweerde dat hij nooit wat had gezien en dat wellicht een huisgenoot het na tekenen niet heeft doorgegeven. Terwijl ik op de ontvangstbevestiging zag dat iemand in grove blokletters zijn naam eronder had gezet (waarschijnlijk de persoon zelf) valt ook dat weer niet te controleren.
Wil je echt zekerheid dan zou je bijna een deurwaarder het document persoonlijk afleveren, maar da's nou ook niet echt handig. Heeft er iemand meer ervaring met dit soort zaken?

BsHosting
25/12/07, 15:19
ik heb er laatst gehad.

brief was niet aangekomen die van de deurwaarder ook niet etc etc.
mail van ons ook niet en van de deurwaarder ineens wel maar wel in een reply op onze email geantwoord.

Dus denk dat het ook vaak zoiets is van och ik betaal niet niemand kan mij iets maken tot het serieus word en er over een dagvaarding gepraat word.

Op de rest niks laten weten maar wel op dit laatste traject dat geeft dus aan dat de rest echt wel ontvangen cq gelezen is.

crazycoder
25/12/07, 17:33
Ook na aangetekend versturen ben je niet echt zeker van je zaak. Iedereen kan tekenen en de handtekening hoeft nergens op te lijken. Ik heb wel eens een debiteur gehad die telefonisch beweerde dat hij nooit wat had gezien en dat wellicht een huisgenoot het na tekenen niet heeft doorgegeven. Terwijl ik op de ontvangstbevestiging zag dat iemand in grove blokletters zijn naam eronder had gezet (waarschijnlijk de persoon zelf) valt ook dat weer niet te controleren.
Wil je echt zekerheid dan zou je bijna een deurwaarder het document persoonlijk afleveren, maar da's nou ook niet echt handig. Heeft er iemand meer ervaring met dit soort zaken?
Als niemand de deur open doet dropt de deurwaarder de brief ook in de brievenbus.

Het argument dat een huisgenoot de brief misschien niet had gegeven haalt het misschien toch niet hoor. Wij sturen overigens ingebrekestellingen altijd per gewone post en per aangetekende brief. Moet het al gek gaan willen beide brieven niet aankomen.

nl2ger
11/03/08, 17:01
Dit mag volgens mij niet, vraag dit na bij de belastingdienst. Als je een nieuwe factuur maakt, moet je de oude crediteren of dubbel BTW afdragen.

Je moet idd de vorige factuur crediteren, Maar je mag ze ook in een nieuwe factuur drukken met verwijzing van vorigefacturen

santema
11/03/08, 17:20
Volgens mij heeft hier iemand dringend behoefte aan posts :) .

®on
11/03/08, 17:25
Volgens mij heeft hier iemand dringend behoefte aan posts :) .
Inmiddels is hij/zij op zoek naar een nieuwe hobby. :lovewht: