PDA

Bekijk Volledige Versie : Privé Lan - Hulp gevraagd imv opstelling.



soulplayer
19/12/07, 15:40
Goeiedag iedereen,

Onze community organiseert zijn tweede lan. Nu was er op de eerste één irritant probleem:
Als we met meer dan 4 man op dezelfde CS server gingen, dan werd de eerste gekicked om zo de vijfde binnen te laten.
We hadden dit probleem niet bij COD en COD:UO. Daar verliep alles van een leie dakje.

Nu was de opstelling de volgende:
ADSL Modem => Router => Router.

Nu zou het deze worden:
ADSL Modem => Router => 4 Routers

Waarop zou ik moeten letten? Ik heb al gehoord dat ik moet zorgen dat de DHCP Functie enkel aanstaat bij de eerste router en bij de vier andere uit. Zijn er nog extra zaken waar ik moet opletten? Weten jullie een oplossing voor dit probleem??

Alvast bedankt,
Sander

ttbviper
19/12/07, 15:46
twee routers achterelkaar werkt ook niet echt.
Waarom dit omdat, deze met elkaar gaan vechten.
je moet daarom adsl,router,switch hebben.
Om er niet voor te zorgen dat je na 4 players gekickt wordt moet je op de gameserver aantal slots verhogen en autokick uitzetten.
ook is het wel handig om een goeie server te gebruiken voor gameservers.
minimaal met voldoende werkgeheugen. rekening houden met 512 mb geheugen voor 1 gameserver van 6 slots ong.

xabin
19/12/07, 15:49
Waarom neem je geen 24P switch? Al te krijgen voor 30 euro, tweedehands.
Sluit je switch aan op je router, alle machines op je switch, je bent klaar :)

ttbviper
19/12/07, 15:53
xabin volgens mij had ik dat al gemeld :P hahah maar toch bedankt voor de tip :P

soulplayer
19/12/07, 20:55
Een domme vraag:
Verleden keer zaten we met ongeveer 8 man te spelen op een lan server die door mijn laptop gehost werd:

2 GB RAM
dual core 2.11 GHZ
Del XPS M1710

Dit was toen geen probleem. Nu zouden er ongeveer 10-12 man komen. Zou dit nu wel een probleem kunnen geven?

De slots op de gameservers stonden hoog genoeg :) en autokick voor cs?? daar heb ik nog nooit van gehoord? Wat doet die eigenlijk?(mp_autokick 0)?
kan het zijn omdat hij ziet dat we allemaal van hetzelfde ip komen?

Ik ben nu aan het kijken voor die switch. Vind het wel bizar dat het voor COD en COD:UO wel ging zonder switch en we voor CS wel één nodig hebben...

SF-Jeroen
19/12/07, 21:18
Je kunt routers niet zomaar aan elkaar koppelen, dan werk je namelijk met verschillende ranges die niet met elkaar kunnen verbinden.

soulplayer
19/12/07, 21:34
Op wat moet ik letten voor de switch?

en kan er ook iemand reageren op de vraag over de capaciteit van mijn laptop :)

alvast bedankt voor de verduidelijking waarom niet met routers in routers werken.

Keizer
19/12/07, 21:36
dat van CS heeft niets met lan/wan te maken... toen wij 'vroeger' 5on5jes deden online moesten we ook wat vaker proberen, de eerste werd inderdaad gekickt als de 5e connecte: maar dus ook online...

het heeft niets met autokick te maken maar puur met de verbinding, zodra de gekickte speler timed out is óf gekickt werd, kon hij alsnog connecten en werkte het prima... ik heb ook gemerkt dat het bij sommige servers echt NOOIT verkeerd ging, dus misschien heeft het met routing te maken oid?

@soulplayer: mp_autokick kickt je automatisch zodra je meer dan x aantal teamkills makat bijvoorbeeld...

Showeb
19/12/07, 21:44
Ik neem aan dat het om huis tuin en keuken routertjes gaat.

router -> router werkt prima, alleen zorgen dat de 2de routers als bridge fungeren. Meestal is dat in de CP van de router een vinkje aan of uit zetten.

Als je dhcp wilt draaien dan alleen op de eerste router, de andere routers die op de eerste router worden aangesloten dhcp functionaliteit uitschakelen, maar meestal gebeurt dit automatisch zodra je de bridge functionaliteit aan zet.

soulplayer
19/12/07, 21:58
is dit dan "Use as an Acces point" aanvinken?

Wat is het beste:
Router of Switch ?

Showeb
19/12/07, 22:05
Nee, access point is alleen als je wireless wilt gaan werken.

Switch ligt meer voor de hand dan een router, je kan dan ook bijna geen fouten maken.
Ik zou in dit geval voor een switch gaan ipv klooien met verschillende routers.

soulplayer
19/12/07, 22:06
en wat moet deze switch dan aankunnen? Zo kan ik een topic openen met de juiste vereisten :)

En niemand weet dus precies hoe het zit met CS en lan?

Showeb
19/12/07, 22:12
De switch moet niks byzonders kunnen.
Als je met 11 personen wilt spelen heb je voldoende aan een 12 poorts switch.
Je kan ook kiezen voor een 24 poorts (dit is de meeste gebruikelijke).

Neem alleen geen 10mbit switch maar minimaal een 100mbit.

soulplayer
20/12/07, 08:11
Allemaal bedankt voor de vele info. Nu heb ik nog juist een vraag ivm de kracht van mijn laptop voor een lan server op te stellen (zie wat meer omhoog)

ttbviper
20/12/07, 09:37
waarom wil je een laptop gaan gebruiken als server?
dit werkt niet echt :P kan je beter een gewone pc plaatsen.
want laptops zijn toch iets meer gevoeliger met prestaties dan een gewone computer.

soulplayer
20/12/07, 09:43
De pc die ik zou kunnen gebruiken, is veel minder krachtig dan mijn laptop. Ik zal toch eens kijken voor een PC.

Keizer
20/12/07, 10:51
waarom wil je een laptop gaan gebruiken als server?
dit werkt niet echt :P kan je beter een gewone pc plaatsen.
want laptops zijn toch iets meer gevoeliger met prestaties dan een gewone computer.

vroeger ja, ik denk dat ik met me laptop jouw pc toch wel makkelijk "own"

als een laptop sneller is dan een pc zie ik geen reden om dat niet te doen op de laptop...

xabin
20/12/07, 14:22
2GB met een processor van deze tijd is RUIM voldoende voor 12 slots, je zal er makkelijk 24 slots mee kunnen draaien. Echter is een latop hiervoor bedoeld? Sjah, niet echt.
Het zal langer duren bijvoorbeeld bij het switchen van een map -> trage HD.

Switch? Je hoeft op niks te letten, als het maar genoeg poorten heeft en natuurlijk 100mbit is :) Ga eens marktplaatsen, voor 30 euro heb je al een 24P 100mbit switch.


vroeger ja, ik denk dat ik met me laptop jouw pc toch wel makkelijk "own"

als een laptop sneller is dan een pc zie ik geen reden om dat niet te doen op de laptop...
Trage HD :)

soulplayer
20/12/07, 14:39
mijn HD is 7200 RPM :) even snel als de meeste pc's HD. ik zal het dus weer via mijn laptop doen.

bedankt aan iedereen! Juist jammer dat niemand weet wat de fout veroorzaakt bij CS

ttbviper
20/12/07, 14:55
hojan ben jij een grote jongen want denk dat mijn quadcore 2.2 ghz
met 4 gig ram en 1 tb hardenschijf ruimte.
dit is denk ik al voldoende voor informatie ;)

soulplayer
20/12/07, 14:57
héhé :) mijne is wel een laptop?

en ik heb het over de RPM, die is beter dan de meeste laptops? of mis ik mij hierin.

gjtje
21/12/07, 08:52
Bij één gameserver speelt dat toch allemaal niet. :)

Als jij 4 routers gebruikt om naar buiten te internetten zal je ook 4 verschillende gateways moeten instellen, standaard DHCP gaat dus soweiso niet werken. Anders gebruikt iedereen standaard dezelfde gateway.

soulplayer
21/12/07, 09:03
Bij een switch heb je dit probleem niet of wel? Ik ga zoiezo een switch gaan halen;

24 poorten met 100mbit connecties => zal wel genoeg zijn?

Bento
21/12/07, 10:03
probeer op elke client een andere port in te stellen. Thuis kan ik bijv wel met 2 man tegelijk CS spelen maar bij een vriend niet. Als ik daar bijv. clientport 27016 op 1 van de PCs invoer werkt het wel.

Kenneth
21/12/07, 10:47
probeer op elke client een andere port in te stellen. Thuis kan ik bijv wel met 2 man tegelijk CS spelen maar bij een vriend niet. Als ik daar bijv. clientport 27016 op 1 van de PCs invoer werkt het wel.

is niet van toepassing voor hem.. je hebt normaal maar 1 Public IP (ff van uit gaan van een normale internet verbinding voor thuis) als je met een gameserver op het internet verbind. Dus ja je clients moeten verschillende poorten hebben omdat je niet 2 dezelfde poorten op 1 IP kan binden.


Maar omdat hij in een LAN zit en de gameserver ook, ziet de gameserver gewoon allemaal de LAN ip's (verschillende per pc dus). En is dit nvt.

soulplayer
21/12/07, 10:51
Als we dan online willen gaan spelen, dan moeten we dit wel doen?

Hoe stel je dan clientports in? want die 27015 is toch van de gameserver? Of zie ik het verkeerde?

Ik heb in mijn router zaken staan als
Virtual Servers
Client IP Filters
maar niets over "clientports" oftewel zoek ik op de verkeerde plaats ?

Bento
21/12/07, 12:07
in console: clientport 72010

Ik zou gewoon een poort gebruiken in die range. 27000 - 27030. Zolang de server niet op hetzelfde IP draait is er niets aan de hand.

soulplayer
21/12/07, 14:54
Dus als ik even resumeer:

Elke speler die op de lanserver gaat, moet in zijn console (console van CS?) het volgende typen:
"clientport 72010"
"clientport 72015"
"clientport 72020"
of andere vormen zolang het maar tussen 27000 en 27030 zit?

Bento
22/12/07, 11:47
Nee, dit zou kunnen helpen als je niet meer meerdere mensen online kan spelen.