PDA

Bekijk Volledige Versie : Google Adsense en belastingen



soulplayer
18/12/07, 08:09
goeiedag,

een vriendin van mij organiseert google adsense op een website. Deze website brengt ongeveer 80euro per maand op, maar zij besteedt deze volledig aan de kosten van haar hosting.

Hoe zit dat nu met de belastingen? Moet ze dit gaan aangeven of zwijgt ze hier best over?

Ze woont in belgië.

alvast bedankt,

Soulplayer

AlfaHosting
18/12/07, 09:14
goeiedag,

een vriendin van mij organiseert google adsense op een website. Deze website brengt ongeveer 80euro per maand op, maar zij besteedt deze volledig aan de kosten van haar hosting.

Hoe zit dat nu met de belastingen? Moet ze dit gaan aangeven of zwijgt ze hier best over?

Ze woont in belgië.

alvast bedankt,

Soulplayer

'Normaal' moet je al je inkomsten aangeven. Maar ik denk dat je dat in dit geval beter 'per ongeluk' kan vergeten in te vullen.

marcdk
18/12/07, 09:51
Je kan het beter aangeven. Tot nu heb ik er veel aan overgehouden en je voelt je dan ook beter.

Glenn
18/12/07, 09:54
Ik geef het ook op. Vroeger verdiende ik er een paar honderd euro per maand mee, dan kan je het niet meer verzwijgen. Nu is het een heel stuk minder en doe ik het nog steeds. Officieel moet het, het is netjes en het voelt een stuk eerlijker.

Costeijn
18/12/07, 10:04
Als je het gelijk weer uitgeeft hoef je het ook niet op te geven dunkt mij. Ik geef iig niets op van mijn inkomsten aan adsense aangezien ik het gelijk weer investeer voor de betaling van de hosting.

®on
18/12/07, 10:27
Als je het gelijk weer uitgeeft hoef je het ook niet op te geven dunkt mij.
Dat lijkt me een hele mooie, gouden regel. Ik zal het eens voorleggen aan mijn boekhouder; kijken wat hij ervan vindt ;)

Serieus: alle inkomsten hoor je op te geven, al geef je het binnen 5 minuten weer uit, dat doet er niet toe.

Costeijn
18/12/07, 10:58
Ik zeg niet dat het zo is. Als jij van iemand 100 euro krijgt geef je het ook gelijk op aan de belasting? Gun het ze niet!

t.bloo
18/12/07, 11:18
ach die houding veranderd wel zodra je serieuze business hebt. dan weet de boekhouder er wel een puntje aan te zuigen en naast de inkomsten ook de uitgaven op te geven.

Glenn
18/12/07, 11:26
Ik zeg niet dat het zo is. Als jij van iemand 100 euro krijgt geef je het ook gelijk op aan de belasting? Gun het ze niet!

Eenmalig 100 euro vind ik wat anders dan structureel inkomsten verkrijgen uit Adsense. Daarom geef ik Adsense dus wel op.

®on
18/12/07, 11:37
Eenmalig 100 euro vind ik wat anders dan structureel inkomsten verkrijgen uit Adsense.
Exact.

dennis1309
18/12/07, 12:36
Beste,

In het verleden heb ik bij de belastingdienst gewerkt.
Je moet inkomsten altijd opgeven.
Als ze erachter komen dat je fraude pleegt kun je hoge boetes krijgen.
Ik heb dit zelf in de praktijk meegemaakt.

Met vriendelijke groet,

Dennis Fransen

Glenn
18/12/07, 12:37
In de praktijk als zijnde boete moeten betalen of als zijnde huilende 'klanten' aan de lijn? ;)

crazycoder
18/12/07, 13:40
In Nederland, let wel: NEDERLAND dus niet waar vriending van TS woont (België) geldt:
http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2006/aangifte2006-69.html#P996_82439

Kort samengevat:
inkomsten opgeven met aftrek van hiervoor gemaakte kosten.
Boekhouding is niet vereist.

Opmerking van mij: hou wel een excel blad per jaar bij met inkomsten en uitgaven.. met wat adsense en kosten van hosting is dat niet ingewikkeld.
Doe daar ook kosten in van bijv telefoongesprekken met hoster en eventueel een deel van de internetverbinding bij..

Hoe dat in België geregeld is zou ik niet weten. Ik neem aan dat daar iets soortgelijks geldt, maar dat kan ze beter in België navragen..

Aangifte doen maakt het wellicht minder lucratief maar je krijg niet zo snel problemen met de belastingdienst.

soulplayer
18/12/07, 19:37
Niet om irritant te doen ofzo, maar het gaat om een particulier en geen onderneming. Zowel ik als zij weten niet hoe we zulke zaken moet aangeven al zouden we het willen.

Wat betekent dit dan voor het kindergeld dat ze nog krijgt? Of voor studentenjobs, ...

Alvast voor de massa aan informatie.

EDIT: Hierboven lees ik dus het volgende: Als je inkomsten direct terug kwijtspeelt aan de kosten (en dat is hier het geval), moet je gewoon alle gegevens bewaren en niets aangeven. Juist alles kunnen bewijzen?

Ik vind hier trouwens niet echt iets over in de belgische belasting.