PDA

Bekijk Volledige Versie : Server verstuurt geen e-mails meer



Henky!
14/12/07, 17:55
Hellup! Onze server verstuurt geen e-mails meer. Een Qmail probleem? En indien ja, hoe zou ik dit dan op kunnen lossen?

Return-Path: <info@blabla.nl>
Received: (qmail 32389 invoked from network); 14 Dec 2007 16:46:10 +0100
Received: from a80-126-13-3.adsl.xs4all.nl (HELO DIKKIE.blabla.nl) (80.126.13.3)
by ns1.server.org with (DHE-RSA-AES256-SHA encrypted) SMTP; 14 Dec 2007 16:46:10 +0100
X-Mailer: QUALCOMM Windows Eudora Version 7.1.0.9
Date: Fri, 14 Dec 2007 16:45:42 +0100
To: smart@bloblo.nl
From: Service <info@blabla.nl>
Subject: test
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="us-ascii"; format=flowed

Bhai
14/12/07, 21:09
draait de smtp service wel?

Weet niet welke CP of juist geen CP je gebruikt

dreamhost_nl
14/12/07, 22:34
Staat de firewall niet geblokkeerd op port 25 (smtp) ?

Henky!
15/12/07, 01:33
SMTP service draait, of wordt sinds enige dagen geblokkeerd (?). Werkte altijd perfect tot die er ineens en onverwacht mee ophield. Mails komen wel binnen maar versturen gaat niet meer. Dit geldt voor alle domeinen op de server. Ik denk dat de fout ergens in Qmail zit. Dat wellicht iets, ergens is vol- of vastgelopen (?). Als iemand een idee heeft, heel graag.

CP is Plesk 7.5.4.

crazycoder
15/12/07, 12:10
Jij heb al vaak genoeg gezien dat er om MEER gegevens wordt gevraagd.. jammer dat jij dat niet doe.

E-mail komt wel binnen maar gaat niet weg? Naar geen enkel domein, of naar een gelimiteerd aantal?

Log via ssh in op de server en probeer eens handmatig een bericht te versturen. Ga anders voor de lol eens wat in logfiles zitten graven. Je kan ook een keer de bekende blacklists controleren om te zien of je daarop terecht bent gekomen.

Zelf hostertje spelen wil ook zeggen dat je dit soort problemen op moet kunnen lossen.. of je moet iemand inhuren...

Bhai
15/12/07, 13:22
/me agrees with crazycoder

AlexanderOnline
15/12/07, 13:47
Logs bekijken moet je altijd even doen. Ik ben zelf niet bekend met qmail maar google gaf ook een tip, mss is het iets voor je?


There is a built-in utility to control qmail called qmailctl. LifeWithqmail will put the file in /usr/bin/qmailctl.

'qmailctl help' will give you the general help output displaying the available commands. The following pertain to your question:

/usr/bin/qmailctl queue

This will show you the status of your queue, if messages are queued, run:

/usr/bin/qmailctl doqueue

This will deliver the queued messages for 'immediate' delivery

If you are curious on the messages being sent as you send them, locate the path of your log files and run a tail -f on the qmail-smtpd/current file. Below is an example:

/usr/bin/tail -f /var/log/qmail/qmail-smtpd/current

The -f flag will continue to monitor the file mentioned, displaying new data as it is being written to the file.

Succes!

Henky!
15/12/07, 14:47
Dus je gaat in het hoekje voor beginners snuffelen met als doel eens lekker mensen af te zeiken. Stoer hoor, daar hebben we wat aan. Bovendien, als je nou eerst eens gelezen had wist je al dat het probleem alle domeinen betreft en dat e-mail wel binnen komt maar niet weg gaat. Ik suggereer zelf al dat het een Qmail probleem is dus van zwarte lijsten of poort 25 is geen sprake.

Volgens het logboek (ok, spijt, had ik eerder moeten bekijken) kan Qmail geen SMTP verbinding krijgen. Hoe kan dat zomaar ineens? En hoe herstel je dat?

Voor onze 'klanten' (vrienden, bekenden, een theatergroep en wat ideële instellingen) maakt het allemaal niet uit want die gebruiken hun eigen provider voor het zenden van mail. Het is een dedi server maar het zou mooi zijn als ik zelf richting een oplossing zou kunnen komen. De reden ook waarom ik al jaren al die onbegrijpelijke berichten op dit forum lees.

Ah, Alexander! Dank! Kijk, serieuze antwoorden daar heb je tenminste wat aan.

®on
15/12/07, 15:11
Volgens het logboek (ok, spijt, had ik eerder moeten bekijken) kan Qmail geen SMTP verbinding krijgen. Hoe kan dat zomaar ineens? En hoe herstel je dat?
Zonder volledige foutmelding uit je logboek zal dat voornamelijk gissen blijven.

crazycoder
15/12/07, 15:16
@Henky!
En hoe weet jij dat zo zeker? Dit soort vragen krijg ik regelmatig van klanten, inclusief de conclusie wat het is. En.. weet je.. 90% van de keren zitten ze er glad naast.

Verder zeik ik je beslist niet af, geef je zelfs aan waar je in de eerste plaats kan kijken. Maar als jij niet wil luisteren naar iemand met > 12 jaar ervaring moet je dat beslist niet doen.

Jij bent zelf degene die steeds zo hard roept dat providers er niets van bakken en het daarom zelf maar ga doen.. nu kom jij in de problemen en vraag je hier hulp.. Ik grijnsde wel even toen ik je OP zag..

O ja, test ook even of het resolven nog wel helemaal goed gaat.. jeweetwel ping www.webhostingtalk.nl via ssh..

Henky!
15/12/07, 18:01
Inderdaad, een eigen server heeft ons veel (hosters) ellende bespaard. Ellende van jaren geleden trouwens, inmiddels heb ik ook al zo'n 7 jaar ervaring:-). Ik hoef trouwens geen expert te worden op dit gebied maar vind het wel leuk, nu we toch zo'n ding hebben, er wat meer van te weten. Dit zegt het logboek:

Dec 15 12:59:56 ns1 qmail: 1197719996.537561 delivery 1436348: deferral: Sorry,_I_wasn't_able_to_establish_an_SMTP_connecti on._(#4.4.1)/
Dec 15 12:59:56 ns1 qmail: 1197719996.537645 status: local 0/10 remote 0/20

Wat mij nog het meest verbaasd is dat dit probleem zomaar ontstond. Ik heb niets veranderd aan welke instelling dan ook, anders had ik ook de oorzaak wel geweten.

AlexanderOnline
15/12/07, 19:50
Zoals crazycoder al zei, gaat het resolven OK? En kun je handmatig vanaf je server met telnet een mailtje sturen?