PDA

Bekijk Volledige Versie : Minidatacenter in Noord-holland noord



MSI-Maxx
13/12/07, 17:55
Beste collega's,

MSI-Hosting zoekt collega's die samen willen werken aan de opbouw van een mini datacenter in de kop van Noord-Holland.

- Locatie:
De locatie is net iets buiten Schagen en heel makkelijk te bereiken via de provinciale weg naar Den Helder.
De locatie kan nog volledig worden ingedeeld zoals wij dit wensen.

- Electra:
Er is zowel "groot" als "klein" stroom aanwezig.
UPS moeten nog geplaatst worden.

- Internet
Er zijn meerdere mogenlijkheden hiervoor.

Graag contact via forum/tel/msn!



Met vriendelijke groet;

Max Boralevi
Manger
MSI-Hosting.
T: +31 (0) 6 2368 3836
E: m.boralevi@msi-hosting.net
M: msn@msi-hosting.net
W: www.msi-hosting.net

swedendedicated
13/12/07, 17:59
Waarom wil je zoiets oprichten? Ons eigen dc zal begin 2008 geopend worden. Wat voor lijn nemen jullie af? Schagen heeft geen glasvezelring dus dat zal duur worden! Heb je eigen pand of ga je huren? Wat voor ups/airco komt er in ieder geval toegevoegd op msn, just in case :)

WilloW
13/12/07, 18:37
Waarom wil je zoiets oprichten? Ons eigen dc zal begin 2008 geopend worden. Wat voor lijn nemen jullie af? Schagen heeft geen glasvezelring dus dat zal duur worden! Heb je eigen pand of ga je huren? Wat voor ups/airco komt er in ieder geval toegevoegd op msn, just in case :)

Multikabel 2x 10 Mbit redunant voor 1500,- per lijn (zo iets), Volgens mij heeft windkracht.nl ook zo iets liggen.

Ik ben zelf ook eens bezig geweest om te kijken wat de kosten zijn om in de buurt van Schagen iets op te zetten.

Paulewk
13/12/07, 18:44
Doe maar in Langedijk, daar woon ik :P

MSI-Maxx
13/12/07, 18:50
@WilloW
Heb jij al een passende locatie? Want ik heb hier een pand van 384 m2 (begane grond)

WebXtra
13/12/07, 18:54
@WilloW
Heb jij al een passende locatie? Want ik heb hier een pand van 384 m2 (begane grond)

Je wil 384m2 gaan vullen met 2 x 10 Mbit ( als dat maximaal is? )

MSI-Maxx
13/12/07, 18:56
Je wil 384m2 gaan vullen met 2 x 10 Mbit ( als dat maximaal is? )


Neehoor, al deze ruimte gaat niet volkomen denk ik zomaar, maar dat laat zien dat we de ruimte hebben!

Swiftway-UK
13/12/07, 18:56
- Hoe serieus is dit idee?
- Hoeveel capaciteit is er aanwezig qua stroom?
- Wat is de maximale vloerbelasting?
- Is er een kanaal of andere vrije watervoorziening in de buurt?
- Hoe ver zijn jullie met vergunningen voor diesel storage?
- Word het pand gehuurd of is het een pand in eigendom?
- Wil je een grote zaal inrichten of meerdere kleine suites?
- Hoe groot wil je de datavloer maken?
- Welke koeldichtheid wil je bereiken? hoe wil je dit aanpakken?
- Hoeveel kapitaal wil je zelf investeren? hoeveel kapitaal verwacht je van derden?
- Welk netwerk wil je gebruiken? wil je zelf fiber laten graven? wat heb je hiervoor in je budget opgenomen?

Wij ontvangen graag een uitgebreid plan van aanpak en een budgetplan.

WilloW
13/12/07, 18:57
@WilloW
Heb jij al een passende locatie? Want ik heb hier een pand van 384 m2 (begane grond)

Wij hebben de boel gewoon in Amsterdam en Doetinchem staan. Totaal geen zin om de zoveelste te zijn die een regionaal datacentrum opzet.

MSI-Maxx
13/12/07, 19:07
@Swiftway-UK
Ons plan is zeer serieus,
-Wij willen graag kleine data spaces maken waarin er b.v. 6 racks kunnen. Om te beginnen willen we 4 tot 6 van deze ruimtes maken.
-Er is een kanaal aanwezig.
-Pand is eigendom van ons.
-Vloer is verhooging door beton dus de vloer kan aardig wat dragen. Bekabeling zal via het plafond moeten gaan.
-Airco moet nog gedaan worden.
-We willen gebruik gaan maken van het Multikabel netwerk.
-Nog geen vergunning voor de diesel.

Technotop
13/12/07, 19:08
Je wil 384m2 gaan vullen met 2 x 10 Mbit ( als dat maximaal is? )

Ik zat er net aan te denken, hoe serieus moet je deze bedrijven nemen die op multikabel 10 of 20 mbit een datacenter willen gaan bouwen.

Wil je serieus iets op zetten dan moet je een redundante fiber nemen en daar wdm/cwdm overheen gooien, dit zijn grote investeringen maar klanten verwachten ook dat je in een datacenter krijgt waarvoor je betaald, niet een uplinkje zonder enige redundantie.

Je moet gebruik maken van je eigen netwerk binnen het pand, eigen routers zodat je alles redundant kunt uitrusten, kijk naar bedrijven zoals: GrafiX, InterMax, Luna, Nedzone.

Wil je iets opzetten dan moet je dat alleen doen en niet met andere partijen, mocht een partij het niet eens zijn met beslissingen dan kan dit nog wel eens voor moeilijkheden zorgen en mag je deze partij gaan uitkopen.

Laat datacenters/datarooms over aan bedrijven die er verstand van hebben, zorg voor een groot klanten bestand die je direct in het pand kunt plaatsen, zonder klanten en zonder enig voordeel in het pand en de faciliteiten zal je geen klanten krijgen.

Begin er dus niet aan als je niet weet hoe het in elkaar steekt :)

Een datacenter blijft een datacenter geen hobbyschuur :)

swedendedicated
13/12/07, 19:11
@technotop

Denk niet dat gewone isps/netwerken de verbindingen van multikabel hebben. Multikabel is een "large" provider. http://ripe.net/membership/indices/NL.html

* AMS-IX
* Carrier1
* InteRoute
* Cogent
* Cable & Wireless Telecommunication Services GmbH
* Level3
* Lie Comtel (Liechtenstein)
* Plex
* Quicknet
* Reach (Oceana)
* Swisscom (Switserland)
* Grafix
* Internet Systems Consortium
* Globe Internet (America)
* PCCW global
* BBNed
* Finecom (Switserland)
* Telefonica Deutschland (Germany)
* Telekom AU (Austria)
* CPRM Companhia Portuguesa Radio Marconi Internet Access Provider (Portugal)
* Open Peering
* Open Carrier

p.s ja zullen vast wel privatepeerings tussen zitten, maar dat is lastig te filteren.

DeziWeb
13/12/07, 19:15
De naam Msi-hosting kwam me vaag voor, in dit topic http://www.webhostingtalk.nl/het-runnen-van-een-web-hosting-bedrijf/121659-website-rippen.html
komen jullie een beetje naar voren als een zolderkamer bedrijfje. Zijn deze plannen echt serieus? En zoals al eerder gevraagd wat verwacht je van een 3e partij als het om geld gaat?

SF-Jeroen
13/12/07, 19:16
Het zal allemaal best maar 20 Mbit is te weinig,

20 Mbit = 2,5 Mb/s

Daar haal je misschien 10 servers mee, max.

WebXtra
13/12/07, 19:19
als je max 20 mbit kunt verpompen, voor 6 racks, dan zal je je richten op sec/tet dns servers, fallback mailserver ect.?
Dan heb je ook geen generator nodig, want die zijn aarig aan de prijs, en er komt meer bij kijken dan alleen een generator neerzetten....

Ook airconditining is een vak apart.
Een standaard kantoor airco kan geen 7/24/365 aan staan, en zal deze binnen de korste keren de geest geven..

Ook wil je een mini datacenter wil neerzetten.. reken op minimaal 100.000 euro.

Freakingme
13/12/07, 19:22
Ik snap dat je je wilt voorbereiden op groei en dergelijke. Echter hebben jullie volgens je site (http://www.msi-hosting.net/?page=netwerk) 4 servers draaien. Mijns inziens hebben jullie dan /of/ de ultieme verkoopformule gevonden, en verdienen tonnen met vier servers, /of/ je kan never nooit een eigen datacentre bouwen/onderhouden?

MSI-Maxx
13/12/07, 19:24
@DeziWeb
Het bedrijf MSI-Hosting is geen zolderkamer vereniging (meer). En het hoeft niet om geld te gaan, kan ook zijn om middelen.

@Gualcherius
We kunnen hier tot 1GB krijgen volgens de Multikabel.

@Freakingme
Het idee is gekomen nadat iemand via via bij mij terecht kwam voor colo in verband met het ruimte overschot. En deze persoon wil 1 fullrack dus ik denk misschien kan ik er hier een grotere vorziening van maken.

Swiftway-UK
13/12/07, 19:31
-Wij willen graag kleine data spaces maken waarin er b.v. 6 racks kunnen. Om te beginnen willen we 4 tot 6 van deze ruimtes maken.

Suites van 12 m2 dus. Ik zou gaan voor suites van minimaal 12 racks (of +/- 24 m2)
Wanden moeten gemaakt worden van brandvertragend materiaal, de ruimtes moeten compleet luchtdicht gemaakt worden op een overdruk na (voor de brandblus installatie)

Plaats hier een flink bedrag voor in je budget, wanden moeten aan bepaalde keuringseisen voldoen!



-Vloer is verhooging door beton dus de vloer kan aardig wat dragen. Bekabeling zal via het plafond moeten gaan.

De vloer moet je van een coating laten voorzien, daarna gewoon verhoogde vloer laten leggen. Hoeveel vrije hoogte is er?

Plaats 5000 euro per ruimte voor de vloer en coating in je budget.

"aardig wat dragen" is een aanname, laat het geheel onderzoeken en kom met een concreet getal voor draagkracht in kilo per m2



-Airco moet nog gedaan worden.

Ga voor onderuitblazende airco units met vrije koeling.
Plaats 25 000 tot 30 000 euro per ruimte van 12 racks in je budget voor aanschaf en installatie van 1 unit. Als je redundant wilt gaan per suite doe je dit maal 2.

Gasblusinstallatie gaat je er veel kosten (en ik bedoel, echt heel veel) maar je kunt een centrale kamer maken voor de gasflessen en die al je ruimtes laten bedienen, dat scheelt een beetje. Plaats tenminste 120 000 tot 200 000 euro in je budget.

Elke ruimte voorzien van zekeringen, stroom kost je 5000 tot 12 000 euro per ruimte afhankelijk van je wensen en eisen.

Stel dat je 4 ruimtes gaat bouwen van 24 m2 ieder dan is dit een (HELE RUWE) budget indicatie voor je:

- Brandvertragende wanden 20 000 euro
- Verhoogde vloeren en coating 20 000 euro
- Generator en dieseltank niet redundant 80 000 euro
- Aanpassing stroomvoorziening en stroompunten 50 000 euro
- Gasblusinstallatie en melding 150 000 euro
- CCTV en toegangscontrole 15 000 euro
- Airconditionering niet redundant 100 000 euro
- Automatisering DC (stroom meten, hotspots meten, simulatie airflow etc etc) 25 000 euro
- Managed fiber 100 mbps 10 000 euro aanleg, 2000 euro per maand, 5 jaar contract
- UPS systemen 100 000 euro
- diversen (andere bekabelingen, goten, afwerkingen, schoonmaken voor oplevering etc) 40 000 euro
- Consultantatie fees Euro 15 000

Racks kun je los berekenen en plaatsen wanneer nodig, net zoals managed PDU. Mocht je die toch direct willen plaatsen, reken dan op +/- 50 000 euro extra.

Hier gaan we even van een scenario uit waar je de bestaande stroomvoorziening naar het niet hoeft te verzwaren, als dat nodig is dan tikt dat flink door.

Je moet je installaties ook laten onderhouden en onderhoudscontracten en noodreparatiecontracten afsluiten. Daarover valt te onderhandelen bij aanschaf maar reken op een fors bedrag per maand (onderhoud en noodreparatie voor ups, generator, airco, stroomvoorziening en gasblusvoorziening).

Als je 700 000 euro hiervoor gaat uit trekken, dan kom je een eind. Heb je capaciteit voor totaal 48 racks in 4 ruimtes van 12 racks ieder. 2000watt per m2. Maar niets redundant uitgevoerd.

Dan is de belangrijkste vraag: Met hoeveel kapitaal stappen jullie in en wat verwachten jullie van partners?

Technotop
13/12/07, 19:31
Het zal allemaal best maar 20 Mbit is te weinig,

20 Mbit = 2,5 Mb/s

Daar haal je misschien 10 servers mee, max.

Dat doen wij al met één server :--) Sommige partijen hebben servers die gigabits trekken. Het gaat er natuurlijk om dat een datacenter een datacenter moet zijn en geen hobbyschuur, een gemiddeld bedrijf heeft al minstens 20 Mbit op kantoor, denk maar niet dat ze daar hun servers ook nog eens op willen aansluiten.

Wil je het serieus aanpakken zorg dan eerst voor bijvoorbeeld een BV, je wilt het pand in iedergeval niet in een eenmanszaak gooien, de risico's zijn simpel weg te groot.

Derde punt is de verbinding, wil je alle racks op één fiber op 20 mbit aansluiten of wil je toch een burst hebben naar de 100 mbit? In dit geval zou ik niet kiezen voor een internetverbinding van één provider maar kiezen voor twee fibers en beide van een ander bedrijf (een van Multikabel en een van Eurofiber bijvoorbeeld). Fiber waar je multiplexing op toepast (cwdm bijvoorbeeld) waardoor je tot 8 x 1 Gbit (of zelfs 8 x 10 Gbit) over heen kunt gooien. Fibers op layer2 STP/Spanning-Tree zodat er één fiber mag wegvallen en je verbinding niet wegvalt. In Amsterdam zet je bijvoorbeeld de routers en dan in Alkmaar? core switches op Layer3 en OSPF tussen de switches en de routers.

Het is allemaal erg duur, maar kan je dit niet opbrengen dan moet je al helemaal niet denken aan een eigen datacenter.

swedendedicated
13/12/07, 19:42
20mbit zal in het begin voldoende zijn, je kunt het altijd upgraden richting de 100 als de lijn voller wordt. 700k is wel erg overdreven remon. Uitgaande van mijn eigen project:

gasblus installatie voor 100m2 40k
nood aggregaat 2x 10k
verhoogde vloer 5k
20 tal cabinets (2e hands) 6k
airco 30k
cctv 1,5/2k (zonder pac)

+-100k voor een ruimte van 100m2, heb de offertes en overeenkomsten hier liggen.

mijn advies, als je maar paar racks gaat neerzetten kun je het bovenstaande wel overslaan, gewoon een diesel aggregaat neerzetten met nopoint break, airco kun je achterwegen laten voor zo weinig racks.

AlexanderOnline
13/12/07, 19:44
Wat een bullshit dit. Je bent 15, host thuis (multikabel aansluiting) etc. Moet je zelf weten, maar ga niet iedereen zijn tijd verknallen omdat men hier serieus wil helpen!

WebXtra
13/12/07, 19:45
20mbit zal in het begin voldoende zijn, je kunt het altijd upgraden richting de 100 als de lijn voller wordt. 700k is wel erg overdreven remon. Uitgaande van mijn eigen project:

gasblus installatie voor 100m2 40k
nood aggregaat 2x 10k
verhoogde vloer 5k
20 tal cabinets (2e hands) 6k
airco 30k
cctv 1,5/2k (zonder pac)

+-100k voor een ruimte van 100m2, heb de offertes en overeenkomsten hier liggen.

mijn advies, als je maar paar racks gaat neerzetten kun je het bovenstaande wel overslaan, gewoon een diesel aggregaat neerzetten met nopoint break, airco kun je achterwegen laten voor zo weinig racks.


De uren van de instalatie technisi ook al meegerekend?
Alles moet wel goed gekeud worden natuurlijk ( NEN's).

swedendedicated
13/12/07, 19:47
De uren van de instalatie technisi ook al meegerekend?
Alles moet wel goed gekeud worden natuurlijk ( NEN's).

yep inc certs en installatie, uiteraard.

AlexanderOnline
13/12/07, 19:48
Toevoeging op vorige post (http://www.webhostingtalk.nl/dedicated-colocated-hosting-forum/128130-ban-op-mijn-eigen-server.html)
Zegt genoeg {xx}

Technotop
13/12/07, 19:51
Men vergeet zeker de kosten voor de netwerkapparatuur, de setupkosten, huurpand, verzekering (en ja die zijn HOOG), stroom en vergeet ook niet dat je het geld ook moet terug verdienen.

Het hele punt met 20 mbit is, zijn de pieken. Die pieken zie je namelijk _niet_ in je grafieken bij cacti of mrtg want deze meten standaard om de 5 minuten, ookal zou jij dit gaan meten om de minuut dan mis je 60 seconden van je monitoring.... dus jij kunt wel 1 mbit 95% doen, maar daar zitten ongetwijveld pieken tussen van 50 mbit of meer.

Wil je het serieus aanpakken ga dan werken met fibers waar je je eigen spul over heen kunt gooien, lukt dit niet dan moet je hier nooit aan beginnen.

Ookal zou je dus 100 mbit hebben, zodra iemand ookmaal 1 minuut burst naar de 100 mbit alle andere klanten packetloss of een hoge latancy hebben. Gooi het dan minimaal naar de 200 mbit.

Swiftway-UK
13/12/07, 19:52
20mbit zal in het begin voldoende zijn, je kunt het altijd upgraden richting de 100 als de lijn voller wordt. 700k is wel erg overdreven remon. Uitgaande van mijn eigen project:

Ik mis behoorlijk wat puntjes in je project. Bespaar niet, zie wat anderen voor ellende hebben gekregen met besparen hier en daar op installatie. 700k is heel realistisch, jou cijfers zijn zwaar onder budget. Daar krijg je een en al ellende mee!

20 mbit is niet voldoende, dat weet je ook best wel lijkt me. Misschien voldoende voor 1 rackje met minimale netwerkbelasting, niets meer. Zeker niet voldoende netwerk capaciteit om een DC room omheen te bouwen.



gasblus installatie voor 100m2 40k

Welke ga je aanschaffen en door wie laat je het installeren? ik ga daar ook een installatie kopen! geef me snel je contactpersoon door! je contact gaat ons flink wat geld besparen als ik het zo hoor!

Als dit werkelijk zo is, krijg je een mooie premie van me ook nog!



nood aggregaat 2x 10k

Hoeveel capaciteit per aggegraat? automatische netovername? inclusief installatie?
Misschien kun je hier oude aggegraten voor kopen of aggegraten met een hele lage capaciteit, maar 10k per aggegraat inclusief installatie is wel erg weinig.



verhoogde vloer 5k
airco 30k
cctv 1,5/2k (zonder pac)

Voor 1 ruimte van maximaal 24 m2, accoord.

Ik mis de brandvertragende muren, overdrukbeveiligingen, consultantfees, stroominstallatie, simulatiesoftware, fiberkosten, kabelgoten, etc etc.

Ik hoor ook niks over bypass systemen en UPS in je verhaal.

Je wilt geen datacentrum bouwen zonder advies van een ervaren consultant



mijn advies, als je maar paar racks gaat neerzetten kun je het bovenstaande wel overslaan, gewoon een diesel aggregaat neerzetten met nopoint break, airco kun je achterwegen laten voor zo weinig racks.

Nee dat kan niet. 1 rack genereerd al een enorme hitte in de zomer in een grote ruimte, met 2 racks zonder koeling heb je een sauna.

Je onderschat de kosten en benodigde kennis om zoiets op te zetten.

Technotop
13/12/07, 19:59
Nee dat kan niet. 1 rack genereerd al een enorme hitte in de zomer in een grote ruimte, met 2 racks zonder koeling heb je een sauna.

Chrish als ik jou hoor: doe het niet, begin niet aan die dataroom die je wil bouwen!

Ik wil net zeggen, als ik hier achter één vol rack sta breekt het zweet me al uit, wat wil je wel niet hebben met 20 racks.

Bij GrafiX staan ongeveer 40 racks op de benedenvloer en 3 airco's (grote airco's), zelfs dat is volgens mij net voldoende voor die ruimte.

Swiftway-UK
13/12/07, 20:05
Ik wil net zeggen, als ik hier achter één vol rack sta breekt het zweet me al uit, wat wil je wel niet hebben met 20 racks.

Bij GrafiX staan ongeveer 40 racks op de benedenvloer en 3 airco's (grote airco's), zelfs dat is volgens mij net voldoende voor die ruimte.

Puur voor het kantoor hebben we hier ook een kleine ruimte met 2 bijna volle racks (ruimte voor 4 racks), geen Internet servers, puur opslag, backup, CMS, Intranet en test systemen (dat soort werk). Maar een airco unit was toch echt nodig (kleine onderblazer van 10KW maximale koelcapaciteit) anders moet in de winter het raam open en in de zomer de servers uitgezet worden ;)

Voorheen koelden we die ruimte met kantoor aircos maar dat werkte niet zo lekker en de aircos gingen snel stuk.

swedendedicated
13/12/07, 20:09
Klopt inderdaad, ik bedoel meer van als er een afzuig is aan de achterkant of bovenkant van de plafond dan zal de warmte meevallen.

SF-Jeroen
13/12/07, 20:09
Men vergeet zeker de kosten voor de netwerkapparatuur, de setupkosten, huurpand, verzekering (en ja die zijn HOOG), stroom en vergeet ook niet dat je het geld ook moet terug verdienen.

idd, denk aan je CoreSwitches.....die zijn niet zo goedkoop (nog licht uitgedrukt)

MSI-Maxx
13/12/07, 20:36
ik heb dit topic niet geopend om afgezeken te worden of gewezen te worden op fouten van mij die ik ooit gemaakt heb.

Wel voor serieuse mensen die hier iets mee willen doen!

offtopic:

AlexanderOnline opdate je site (http://www.openhost.nl/) noob het is bijna 2008 jij leeft nog in 2006? :X :W:

swedendedicated
13/12/07, 20:38
msi-maxx datum zegt niets over copyright! microsoft heeft het ook vaak, c 1988 2004 terwijl het product in 2006 uitkwam b.v

AlexanderOnline
13/12/07, 20:38
Max, ik wil je helemaal niet afzeiken over mate van professionaliteit. Maar alles wijst er op dat dit niet serieus kan zijn, en er zijn hier veel mensen die met advies komen, je proberen te helpen, etc. Het is erg lullig als dit een grote bs is terwijl men probeert te helpen.

MSI-Maxx
13/12/07, 20:43
Dat snap ik. Maar ik ben ook heel blij met de adviesen en hulp van de rest.

Glenn
13/12/07, 20:57
Los van het feit of dit bs is, in Wormerveer staat een miniDC-tje. Eén airco, één aggregaat. Ze zijn begonnen met een 2mbit lijntje van Multikabel en starten binnenkort met een KPN lijntje van 100Mbit. De grap is dat bijna alle servers die daar staan fallbackservers zijn. Wij hebben daar ons backupspul staan, plus dubbeltje-eerste-rang klanten.

@Willow, waarom zit je helemaal in Doetinchem als je in Alkmaar woont? ;)

Paulewk
13/12/07, 21:00
Altijd leuk om de 1 nog meer onzin uit te zien kramen als de ander...

DeziWeb
13/12/07, 21:01
Dat snap ik. Maar ik ben ook heel blij met de adviesen en hulp van de rest.

{xx}dit slaat nergens op, een eenmanszaak dat het nodig vind om een datacenter te starten omdat 1 klant van hun een full rack wil huren:O
Sorry hoor maar ik ben het volledig eens met Alexander-online:)

Server00
13/12/07, 21:04
Naja als je genoeg budget heb en een goed plan (dan is er niks mis mee als je nu nog 4 servers hebt). Maar ik denk niet dat je als 15 jarige heel serieus word genomen bij bijv een bank. Ik zou zeggen begin eerst met een eigen cage (kan je ook genoeg verhuren) of gewoon paar racks afnemen.

//edit

Zie het voor me klant betaald niet meer of haakt af bij de helft van je project oei ;)... dan begint het probleem...

MSI-Maxx
13/12/07, 21:09
Dat is wel iets ja, maar ben nu in overleg met meerdere partijen die zelf al bezig waren met zoiets. Bedankt allemaal voor jullie adviesen en tips!

Glenn
13/12/07, 21:12
Besef je ook dat je 24 uur per dag paraat moet staan als je een DC runt? Als iets faalt, MOET je actie ondernemen anders ben je je klanten kwijt. Hoe ga je dat tijdens vakantie doen? Ben je financieel in staat om reparatie van een airco, aggregaat e.d. te betalen?

Technotop
13/12/07, 21:14
Besef je ook dat je 24 uur per dag paraat moet staan als je een DC runt? Als iets faalt, MOET je actie ondernemen anders ben je je klanten kwijt. Hoe ga je dat tijdens vakantie doen? Ben je financieel in staat om reparatie van een airco, aggregaat e.d. te betalen?

Ik zou me eerder zorgen maken om de verzekering + dat het een eenmanszaak is en dat zijn ouders straks in de problemen komen omdat de eenmanszaak over de kop gaat?

Think again...

cyberbootje
13/12/07, 21:15
Oke het spijt me erg maar in dit geval moet ik meegaan met de anderen die het geen serieus plan vinden.
Een voorbeeldje:


MSI-Maxx
MSI-Hosting Branche: Internet Solutions
Deelnemer SIDN: Nee
KvK NL: 37135347
KvK BE: N.V.T. Geregistreerd: 27 July 2007
Locatie: Alkmaar
Berichten: 48


Ban op mijn eigen server

--------------------------------------------------------------------------------
Beste WHTers,

Allereerst weet ik niet zeker of dit de goede plaats is voor deze post, maar ik probeer het maar.

Me ip adres van me thuis computer wordt geblockt door me eigen server, dus is er iemand die voor mij wil inloggen op me Linux server en even mijn ip uit de blacklist halen? Graag!

Reageren via mail of msn. (kan niet anders, ga niet de wachtwoorden hier zetten)

Mail: info@msi-hosting.net
MSN: info@360-eg.nl
msn@msi-hosting.net


Alvast bedankt!
__________________
www.maxboralevi.net



Hier kwam al naar voren dat het best een beginnersfout was, hiermee wil ik niet zeggen dat je niet goed bent oid maar denk er is goed en realistiesch over na.

MSI-Maxx
13/12/07, 21:18
Ik ben zeker de enige in de hele wereld die ooit gekickt is op ze eigen server? En dat maakt je ook meteen niet serieus meer?

Paulewk
13/12/07, 21:19
Het is een belachelijk domme fout, en het is nog dommer om een oplossing op een publiek forum te vragen, je maakt je daar namelijk voor eeuwig belachelijk mee, en zoals je ziet zal niemand je serieus nemen... en terecht.

cyberbootje
13/12/07, 21:20
Ik ben zeker de enige in de hele wereld die ooit gekickt is op ze eigen server? En dat maakt je ook meteen niet serieus meer?

Zoals in me post staat, een voorbeeld! ik kan er meer bedenken maar laten we dat maar niet doen en leuk houden hier.

AlexanderOnline
13/12/07, 21:23
Nogmaals Max het gaat niet eens om die fout zelf, maar je doet voor alsof je serieus bent, maar je bent gewoon *niet* serieus, je hebt wss nog geen 100 euro te investeren en je neemt iedereen hier in de maling! En dat vind ik zeer, zeer kwalijk.

cyberbootje
13/12/07, 21:28
Nogmaals Max het gaat niet eens om die fout zelf, maar je doet voor alsof je serieus bent, maar je bent gewoon *niet* serieus, je hebt wss nog geen 100 euro te investeren en je neemt iedereen hier in de maling! En dat vind ik zeer, zeer kwalijk.

Precies ben ik helemaal mee eens en dat probeer ik dan ook duidelijk te maken!
Ik wil dat ook wel zo'n dc, maar ergens weet ik dat ik me niet of heel moeilijk aan mijn verplichtingen kan houden.

Savvas
13/12/07, 21:30
Alex denk om je bloeddruk man ;)

Max, regel nummer 1 is natuurlijk nooit zoiets op een forum of andere publieke gelegenheid te plaatsen. Als je meerdere servers hebt zou je het toch zoiezo intern kunnen verhelpen?

Eigen vloer heb ik ook mijn gedachten over laten gaan maar je grootste probleem is nog niet de investering. De bijkomende servicecontracten, verzekeringen, maandelijkse lasten, onderhoud en personeel zullen je nog het meeste verbazen.

WilloW
13/12/07, 22:35
Los van het feit of dit bs is, in Wormerveer staat een miniDC-tje. Eén airco, één aggregaat. Ze zijn begonnen met een 2mbit lijntje van Multikabel en starten binnenkort met een KPN lijntje van 100Mbit. De grap is dat bijna alle servers die daar staan fallbackservers zijn. Wij hebben daar ons backupspul staan, plus dubbeltje-eerste-rang klanten.

@Willow, waarom zit je helemaal in Doetinchem als je in Alkmaar woont? ;)

Woon zelfs in Den Oever, Wij zitten daar omdat wij een uitstekende dienst kunnen bieden vanuit het datacentrum in Doetinchem.

Wynand
14/12/07, 12:06
Dit gaat al sinds eind pagina 2 niet meer over waarover na te denken bij het bouwen van een datacenter/floor, maar eerder over het in de grond boren van een minderjarige hoster.
Dat is naar mijn mening niet nodig, hij zal zich waarschijnlijk nog gewoon aan het orienteren zijn en/of zich afvragen wat er bij komt kijken.

AlexanderOnline
14/12/07, 12:41
Dit gaat al sinds eind pagina 2 niet meer over waarover na te denken bij het bouwen van een datacenter/floor, maar eerder over het in de grond boren van een minderjarige hoster.
Dat is naar mijn mening niet nodig, hij zal zich waarschijnlijk nog gewoon aan het orienteren zijn en/of zich afvragen wat er bij komt kijken.
Heb je het topic wel gelezen?


MSI-Hosting zoekt collega's die samen willen werken aan de opbouw van een mini datacenter in de kop van Noord-Holland.
---
@WilloW
Heb jij al een passende locatie? Want ik heb hier een pand van 384 m2 (begane grond)
---
@Swiftway-UK
Ons plan is zeer serieus,

Dus. Zoals ik al 3x uitlegde heeft dit niks te maken met een hoster in de grond boren maar met het kwalijk nemen van iemand die doet alsof hij serieus is ook nadat men het vraagt, terwijl dit gewoon niet kan.

Magus
14/12/07, 13:01
Misschien heeft hij inderdaad de nodige ruimte (in eigendom?). Dat valt niet te controleren dus laten we hem daar het voordeel van te twijfel gunnen. Dat hij dan op zoek gaat naar partners is toch gewoon een goede zaak? Hij heeft zelf niet de kennis, vandaar dat hij ook die partners hard nodig heeft! Als iemand die veel van netwerken, iemand die veel van stroomvoorzieningen, iemand die veel van infra en vloeren en iemand die veel van koeling weet met hem in zee gaan en die club mensen een bv-tje ofzo ervan maken, is het heel goed haalbaar! Da's toch gewoon slim zakendoen? Je kunt niet verwachten dat iemand die een gebouw heeft veel van netwerken weet. Het slimme van zakendoen is dan de juiste mensen zien te verzamelen. Misschien nog een buisiness developper en een marketing clubje erbij en iemand die wat van financiele zaken weet, dan heb je een prachtbedrijf en waarschijnlijk is een DC dan nog haalbaar ook.

... even ervan uit gaande dat hij echt een geschikte ruimte in eigendom heeft natuurlijk ;)

Wynand
14/12/07, 19:41
Heb je het topic wel gelezen? Ik lees elke topic volledig voordat ik er in post.

Paulewk
14/12/07, 19:47
Misschien heeft hij inderdaad de nodige ruimte (in eigendom?). Dat valt niet te controleren dus laten we hem daar het voordeel van te twijfel gunnen. Dat hij dan op zoek gaat naar partners is toch gewoon een goede zaak? Hij heeft zelf niet de kennis, vandaar dat hij ook die partners hard nodig heeft! Als iemand die veel van netwerken, iemand die veel van stroomvoorzieningen, iemand die veel van infra en vloeren en iemand die veel van koeling weet met hem in zee gaan en die club mensen een bv-tje ofzo ervan maken, is het heel goed haalbaar! Da's toch gewoon slim zakendoen? Je kunt niet verwachten dat iemand die een gebouw heeft veel van netwerken weet. Het slimme van zakendoen is dan de juiste mensen zien te verzamelen. Misschien nog een buisiness developper en een marketing clubje erbij en iemand die wat van financiele zaken weet, dan heb je een prachtbedrijf en waarschijnlijk is een DC dan nog haalbaar ook.

... even ervan uit gaande dat hij echt een geschikte ruimte in eigendom heeft natuurlijk ;)

Dan is het nog steeds onhaalbaar... je moet 1 iemand hebben die dusdanig kennis van zaken heeft dat ie al die mensen die overla verstand van hebben samen kan laten werken zonder dat ze in elkaars vaarwater gaan zitten, als je die niet hebt word het helemaal niets.

X-Hosted
16/12/07, 19:10
Het onderwerp op zich is interessant om te lezen (wat er allemaal bij een eigen DC komt kijken) maar ik denk ook niet dat het serieus bedoelt is.

De persoon waar Paulewk het over had, die het allemaal bij elkaar moet houden kan natuurlijk geen 15 jarige zijn.

Voordat je een eigen DC gaat bouwen zou ik eerst wachten tot je minimaal 1 jaar bestaat, je servertjes van multikabel / hetnet adsl thuis verbinding af gaan halen en beginnen met een colo/dedi in plaats van direct je eigen gebouw te openen.

Waar staan je servers nu? gezien de hetnet/multikabel adsl uplinks vast al in je eigen kamer/kelder/schuur.. plak daar een bordje ''MSI-Hosting Datacenter'' en een slot op.. en je hebt al een eigen DC .. stoeah ;)

Glenn
16/12/07, 19:19
Vet idee, ik ga 't gelijk doen!

Wynand
16/12/07, 19:26
Strak plan, ik hoop dat je kelder niet te vochtig is? Zowel, het zal niet lang meer duren met een serverrack erin.

Glenn
16/12/07, 19:34
Strak plan, ik hoop dat je kelder niet te vochtig is? Zowel, het zal niet lang meer duren met een serverrack erin.

Nee joh, gewoon in m'n slaapkamer, raam open, met deze temperaturen kan dat makkelijk :lovewht:

Wynand
16/12/07, 19:37
Veel succes met slapen..

Maar we gaan mogelijk nog harder offtopic dan we al waren..

Stewie
16/12/07, 19:40
Max
Manger
MSI-Hosting.

Manger?

Anyway, dit topic staat helemaal vol met verwijten en kinderpraat/-pret.

{xx}