PDA

Bekijk Volledige Versie : av gestolen?



swedendedicated
13/12/07, 17:51
Hoi,

Heb hier een knulletje die leuk mijn av overgenomen heeft en zijn eigen bedrijf er neergezet heeft. Hij zegt ijskoud dat de av anders is terwijl die voor 99% identiek is, op bedrijfsnamen na. Iemand suggesties wat ik hieraan kan doen?

Stukje van mij


In deze Algemene Voorwaarden hebben de volgende termen betekenis:
Provider: Xema Internetdiensten
Cliënt: Degene met wie Provider de overeenkomst is aangegaan.
Overeenkomst: Overeenkomst tussen Provider en Cliënt waarbij de Provider een dienst (op)levert.
Dienst: De specifieke dienst die Provider met Cliënt overeenkomt, zoals vermeld in de Overeenkomst

Stukje van hem


In deze Algemene Voorwaarden hebben de volgende termen de betekenis:
Provider:xxxx Internet Diensten gevestigd te xxxx.
Cliënt: Degene met wie Provider een Overeenkomst is aangegaan.
Overeenkomst: Overeenkomst tussen Provider en Cliënt waarbij Provider een Dienst (op)levert.
Dienst: De specifieke dienst die Provider met Cliënt overeenkomt, zoals vermeld in de overeenkomst.

Het is niet netjes om het bedrijf te melden, maar je kunt hem eenvoudig opzoeken door de av tekst te googlen.

Technotop
13/12/07, 17:54
Je mag AV en contracten gewoon overnemen van een ander bedrjif (indien er geen copyright op rust..) Hier rusten vaak geen rechten op. Veel klanten nemen onze contracten en voorwaarden ook over. Wij hebben ze weer van de FNV en onze jurist.

swedendedicated
13/12/07, 17:57
Het zo dat er automatisch auteursrecht op zit, copyright vraag je niet aan voor teksten, dat zit er gewoon op. Ben er in ieder geval niet blij mee, av heeft me veel tijd gekost. Kan een jurist anders even reageren?

Dominic
13/12/07, 18:17
Bewijs maar eens dat het jouw AV's zijn, in de hostingwereld lijken alle AV's bijna op elkaar met hier en daar een twistje.

Wij hebben ook klanten die onze Algemene Voorwaarden en Contracten gebruiken, heb er opsich geen problemen mee.

Ramon Fincken
13/12/07, 18:18
Ik neem aan dat je ze gedeponeerd hebt? Kost 18 euro per jaar bij de KVK.

Update: ook al zit je in zelfde branche, AV's kunnen wel degelijk anders zijn omdat je een extra dienst aanbied of ergens wat dieper op ingaat.

Dominic
13/12/07, 18:23
Ik neem aan dat je ze gedeponeerd hebt? Kost 18 euro per jaar bij de KVK.

Update: ook al zit je in zelfde branche, AV's kunnen wel degelijk anders zijn omdat je een extra dienst aanbied of ergens wat dieper op ingaat.


Ik zei ook niet dat ze identiek zijn, ik zeg gewoon dat veel AV's van providers op elkaar lijken qua opzet, indeling etc.

Ramon Fincken
13/12/07, 18:25
Dat klopt, maar door deponatie kun je aantonen dat jou versie dd xx.yy.zzzz wel degelijk van jou was.

Swiftway-UK
13/12/07, 18:36
Zijsprongetje , vraag aan TS

Download je wel eens een film? MP3? gebruik je wel eens software zonder licentie ervoor te kopen?

Zo ja, nu sta je eens aan de andere kant, geen fijn gevoel he?
Indien het antwoord ja was: niet zeuren nu dat anderen hetzelfde doen met jou copyrighted materiaal!

Is het antwoord nee, veel succes met het afdwingen van je rechten, in Nederland is dat geloof ik niet altijd even makkelijk ;)

frankske
13/12/07, 18:37
Je mag AV en contracten gewoon overnemen van een ander bedrjif (indien er geen copyright op rust..) Hier rusten vaak geen rechten op. Veel klanten nemen onze contracten en voorwaarden ook over. Wij hebben ze weer van de FNV en onze jurist.

Niet correct. Op alles wat je maakt, schrijft, doet, zit automatisch auteursrecht. Ook dus op je site, je verkoopsbrochures en je algemene voorwaarden.

Freakingme
13/12/07, 18:55
Even een stukje onderbouwing...

In LJN AZ9174 (http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AZ9174) werd een verbod op letterlijk hergebruik van andermans algemene voorwaarden bevestigd. In LJN BA6405 (http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BA6405) werden delen uit andermans offerte hergebruikt, maar die waren zo zakelijk geschreven dat ze niet beschermd werden geacht. In LJN AV0526 (http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AV0526) werden bestekken (gedetailleerde projectomschrijvingen) niet auteursrechtelijk beschermd geacht, maar werd wel inbreuk op geschriftenbescherming aangenomen.

Zie ook Auteurswet artikel 10 (http://www.wetboek-online.nl/wet/Aw/10.html)

SF-Jeroen
13/12/07, 18:58
Als ik

"Cliënt: Degene met wie Provider een Overeenkomst is aangegaan.
Overeenkomst: Overeenkomst tussen Provider en Cliënt waarbij Provider een Dienst (op)levert."

google, krijg ik al 5 verschillende hosters als hit.

swedendedicated
13/12/07, 19:05
Er staat natuurlijk veel meer in, de hele av is gecopieerd klaar, kijk anders naar mijn volledige av; http://www.xema.nl/docs/av.pdf in het midden en onderaan staan echt geen dingen die andere hosters ook hebben.

2.
Bedragen zoals genoemd in de Overeenkomst en zoals in dit artikel bedoel, luid in Euro’s en zijn exclusief 19,00% BTW.

alleen ik kan zo'n kromme zin maken!

Maar, moet ik aangifte doen? Van? Iemand enig idee hoe dat gaat.

Freakingme
13/12/07, 19:16
Aangifte doe je door naar het politie bureau te lopen/fietsen/rijden/vliegen, daar je verhaal doen, benadrukken dat het geen civiele zaak betreft, en evt. wetsartikelen vermelden. Vaak is van te voren afspraak maken ook noodzakelijk.

Wat ik me wel afvraag, wat is het probleem? Je hebt er natuurlijk zelf wel tijd in gestopt, die hij er niet aan hoeft te besteden, maar is er verder sprake van schade? Ik zelf zou er geen verder punt van maken. Rechtzaken kosten veel geld en tijd, en ook het aangifte doen kost tijd. Tijd die je veel beter in andere dingen kunt stoppen zoals klanten werven etc... ;)

Ramon Fincken
13/12/07, 19:17
[ .. ]

Wat ik me wel afvraag, wat is het probleem? Je hebt er natuurlijk zelf wel tijd in gestopt, die hij er niet aan hoeft te besteden, maar is er verder sprake van schade? [ .. ]

gevalletje principekwestie lijkt me :)

Maxhost
13/12/07, 19:52
Je zal er tijd in hebben zitten, maar je zal nog veel meer tijd kwijt zijn aan al dit gedoe... Laat hem... Als hij zelf al geen AV kan opstellen, en te beroerd is er ook maar iets voor te doen, is hij toch binnen de kortste keren weer failiet.

Triloxigen
13/12/07, 20:25
http://66.102.9.104/search?q=cache:ieHpKx0Izy8J:www.xema.nl/docs/av.pdf+xema+voowaarden&hl=nl&ct=clnk&cd=1&gl=nl&client=firefox-a
Ohwnoes, Google heeft ze ook overgenomen :o :p

Maar even serieus, als je even checked met http://copyscape.com (gebruik url van Google) dan zie je dat er wel meer overeenkomen met die van Xema)
Vraag me af in hoeverre Xema het zelf gemaakt heeft en er dus wel iets over te zeggen heeft. Delen copy en pasten van andere maakt niet het hele product ineens jouw eigendom.

Xolphin
13/12/07, 22:55
Maar, moet ik aangifte doen? Van? Iemand enig idee hoe dat gaat.

Aangifte is vrij nutteloos, de politie zal hier niets mee doen. Je kunt het alleen civiel rechtelijk oplossen. Als ik jou was zou ik een bedrijf dat teksten van je overneemt een factuurtje sturen van een paar honderd euro. Er zijn zelfs auteursrechtburo's die zich hier dagelijks mee bezig houden, maar je kunt dat ook makkelijk zelf doen.

Het bespaart je een hoop ergenis als je het gewoon als een compliment opvat en je er bij neerlegt denk ik. Dat je trouwens niets beters te doen hebt dan je algemene voorwaarden zelf te schrijven :).

Dutch-IS
16/12/07, 21:16
Klanten van mij nemen onze AV ook over, hier heb ik niks op tegen aangezien zij dan ook weten dat ze het weer kunnen doorspelen, waarom zou ik hier een probleem van maken?

Het is wel rot hoor daar niet van als je bijvoorbeeld je AV koopt bij ICT recht en iemand anders neemt het over, tja zo be it.. teminsten zo zie ik het..

opinion
19/12/07, 09:39
Ber|Art edit: Ontopic a.u.b.