PDA

Bekijk Volledige Versie : Twee vps-en als web en db-server ipv 1 ded. server?



R-J
13/12/07, 18:11
Zomaar een hersenspinsel, terwijl ik me aan het oriënteren ben op een betrouwbare nieuwe hosting oplossing voor m’n eigen websites. Het doel is een hogere betrouwbaarheid qua uptime en een gewoon simpelweg op de kosten te besparen.

Idee: 2 VPS’en huren en de ene gebruiken als database server en de ander als webserver.

De opzet zou bijvoorbeeld kunnen zijn:
- 2 VPS’en, op één box waar ook nog VPS’en van anderen draaien.
- 2 VPS’en op twee verschillende boxen, waar ook anderen een VPS op huren.
- Eén eigen dedicated server huren en deze in laten richten met 2 VPS’en.

De DB-server zou in ieder geval meer RAM-geheugen toegewezen moeten krijgen dan de webserver, bijv. 512MB voor de webserver en 1024MB voor de DB-server.

Voordelen
* Betere en betrouwbaardere hardware
* Evt. mogelijkheid tot database replicatie
* Makkelijk schaalbaar
* Lagere kosten

Nadelen
* Meer dataverkeer, vanwege communicatie tussen de DB en webserver.
* VPS’en op dezelfde box: dataverkeer tussen DB en webserver moet heen en weer over dezelfde ethernet-poort. Is dat een bottleneck of geen enkel probleem?

Zijn er nog meer voor- en nadelen van een dergelijke constructie en welke optie zou de voorkeur genieten? Heeft het nut of is het niet verstandig?

Wat me vooral aanspreekt van het gebruik van VPS is de extra inbegrepen service en ondersteuning waar je bij een dedicated server vaak extra voor moet betalen (SLA).

ttbviper
13/12/07, 18:29
Geachte,
U wilt dus gebruik gaan maken van fall-back systemen.
Dat is een goeie oplossing voor het zo hoog mogenlijk houden van uptime.
heeft u zelf misschien contact gegevens...

m.v.g

RSDD
13/12/07, 18:51
Geachte,

bij een VPS zit ook niet altijd standaard een SLA bij, en sommige dedicated providers geven wel standaard een SLA. Over de ethernet poort kan ik niet zo veel zeggen, wel lijkt me het handig om een provider te kiezen die onderlingen netwerk verkeer niet mee teld. Dan kost de comminucatsie tussen de 2 VPS's niks extra. Verder zouik voor de optie kiezen van 2 VPSs maar dan wel apart dus VPSA op een adnere fysieke server als VPSB zo dat op het moment dat 1 van de fysieke servers uitvalt om wat voor reden dan ook, dat je 2de VPS het over kan nemen. Ik hoop hier bij voldoende vragen beantwoord te hebben.

Met vriendelijke groet,
Robert FH Groeneveld.

gjtje
13/12/07, 18:55
Je hebt daar vrij weinig aan als de ene database server is en de andere webserver. Als je het wilt clusteren zal je veel meer moeten doen. Het kan opzich wel, het is echter de vraag of het nodig is. :)

Scheiding van functie is een goed idee, zo kan de ene harder groeien dan de ander. Mocht de webserver gehackt worden dan kunnen ze niet gelijk bij alle databases, enz... Zoals gezegd, kies een host waarbij intern niet gerekend wordt, bijvoorbeeld via een intern back-up netwerk en dan heb je daar geen problemen mee. Optioneel zou je dan nog naar iets van encryptie kunnen kijken aangezien de data anders in platte tekst over de lijn vliegt.

R-J
14/12/07, 12:32
U wilt dus gebruik gaan maken van fall-back systemen.Ja en nee. Ik weet nog niet precies wat ik wil, daarom zit ik een beetje te brainstormen en te kijken wat de (on)mogelijkheden zijn.

De afgelopen twee jaar heb ik met m'n huidige dedicated server iets teveel last van downtime gehad, variërend van een uur tot een halve dag tot (2x toe) zelfs een hele week. Oorzaken: stroomstoringen, gecrashte harddisks en raid-controllers i.c.m. het ontbreken van recente backups op de backupserver (waardoor er té veel tijd verloren ging met data-recovery op de beschadigde disks).

In principe zou ik al geholpen zijn met een goede backup-oplossing, maar ik kijk ook graag en stapje verder. Live-motion-achtige toepassingen die downtime tot een minimum beperken (tien minuten is best kort in vergelijking met een volle week) klinken mij als muziek in de oren :)

Terug naar de originele vraag, heeft het nut om de DB en webserver van elkaar te scheiden. Levert het een groot voordeel op t.o.v. beide functies op dezelfde box? Zo ja, is het ook slim om hier VPS/VDS'en voor te gebruiken?

davhog
14/12/07, 14:12
Terug naar de originele vraag, heeft het nut om de DB en webserver van elkaar te scheiden. Levert het een groot voordeel op t.o.v. beide functies op dezelfde box? Zo ja, is het ook slim om hier VPS/VDS'en voor te gebruiken?

Dit ben ik het niet helemaal mee eens. EDIT: oh het was een vraag...->|
Een database gestuurde website is vaak voor 100% afhankelijk van zowel de webserver als de database server. Als 1 van de twee down gaat werkt het niet meer. Je heb dus op eens een dubbele kans op storingen.
Bovenstaande is erg ongenuanceerd want het heeft ook wel degelijk voordelen met name qua performance...

jeroen.d95
14/12/07, 14:20
Geachte,
Ik kan u hier denk ik wel bij helpen en goede tips geven.
Als u wilt kunnen we op msn verder praten.
u kunt me mailen op jeroen.d95[at]gmail[dot]com

Groetjes,

Jeroen

CharlieRoot
14/12/07, 14:28
Het lijkt me weinig toegevoegde waarde hebben. Het maakt in dit geval niet uit welke VPS uitvalt, het is altijd merkbaar. Of de website doet helemaal niets, of de database van de website is onbereikbaar.

Je kunt dan beter, maar dat is nog niet optimaal, 2 webservers hebben en 1 DB server. Zo mag er in élk geval een webserver uitvallen.

hostlogic.nl
14/12/07, 16:02
Veel VPS providers (inclusief ondergetekende) kunnen een VPS herstarten op een andere server in geval van hardware problemen. In zo'n geval is het voldoende om 1 VPS te hebben bij een bedrijf waar je dit soort afspraken mee kunt maken. Als zelfs enkele minuten downtime niet acceptabel zijn, dan zou je aan twee VPS'en kunnen denken in een active-active opstelling met daarboven een load-balancer.

Ramon Fincken
14/12/07, 16:50
hmm goed idee van die VPS'ses maar...

je geeft aan meerdere VPSses op 1 bak, en ik zie niet zo snel wat je daar aan voordeel aan hebt:

meerdere VPSses op zelfde bak:
voordeel ten opzichte van andere opstelling:
* geen "verre" connecties naar DB server
Ik noem de verdeling van geheugen/CPU niet, omdat je die ook bij losse VPSses kan indelen/toekennen.

nadelen tov andere opstelling:
* Indien bak down gaat, netwerkfaillure heb je nogsteeds een probleem
* Grote kans dat je DB VPS op dezelfde schijf/schijven zit te schrijven als je webserver VPS, dat is geen meerwaard en kan vervelend zijn.

RSDD
14/12/07, 18:34
Zo als je merkt lopen de ideen nog al uit 1. Denk persoonlijk dat je het beste naar een aantal providers moet stappen en op maat een offerte laat maken voor je project en dan overwegen wat het best binnen je budget past.

Met vriendelijke groet,
Robert FH Groeneveld