PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat te doen als iemand al je content jat?



Mark K.
11/12/07, 08:17
Hey WHT :),

Een vriend van me heeft een best wel groot probleem, hij heeft namelijk een tutorial website met allerlei uitleg erop. Nu heeft een andere website een groot deel van deze content gewoon gekopieërd zonder dan ook maar iets van een link terug te plaatsen of iets dergelijks.

Contact is geprobeerd te zoeken met deze webmaster, maar daar is niet erg ver in gekomen. Er is ook een aangetekende brief verstuurd naar de betreffende webhoster, alleen deze reageerde op een kinderachtige manier dat hij zo ongeveer een knokploeg (ja, straks komen deze kiddo's met de Me aan zetten..) op z'n dak zou sturen en nog meer dreig pogingen.

Wat kan hier nu aan gedaan worden? Is een rechtzaak de enige uitweg op deze manier? Want dit is gewoon compleet niet leuk, hij schrijft alles en dan komt er een andere webmaster langs kopieërd alles en geeft dan niet thuis.

Achja, ik zal jullie ook niet eens om hulp vragen hè ;)..
Groetjes,
Mark

dreamhost_nl
11/12/07, 09:01
Mark, neem even contact op met een van de juristen die hier rondlopen. Het kopiëren van auteursrechtelijk beschermd werk is strafbaar bij de wet. Als dat netjes onder elke pagina staat vermeld, sta je in ieder geval sterker.

Ramon Fincken
11/12/07, 09:10
Ook al staat het er niet ;)

zie bijvoorbeeld ook www.whatiscopyright.org

Niekoesj
11/12/07, 09:58
Een hostingprovider die dreigt met een knokploeg aan huis (waar je zeker de reiskosten ook mag betalen) .. Ehm ja om welke "hostingprovider" gaat het hier? :P

Inderdaad zelfs zonder vermelding is bijvoorbeeld een door jou geschoten foto ook van jou.

t.bloo
11/12/07, 10:06
gewoon weer terug jatten :D

MortyDot
11/12/07, 10:54
Kun je geen contact gegevens vinden in het Domein zelf?

Aangetekende brief sturen met met citaten uit het wetboek en een naam van een ICT jurist kan leuk effect hebben op evt ouders van de "designer" :W:

swedendedicated
11/12/07, 10:59
Ik zou ook gelijk even aangifte doen van bedreiging en intimidatie.

dreamhost_nl
11/12/07, 13:59
Dat is alleen moeilijk aan te tonen, tenzij je dit op schrift hebt...
I.i.g doet de reactie terug er sterk aan denken, dat de andere partij wel degelijk weet dat hun eigen content niet helemaal kosjer is...

cyberbootje
11/12/07, 18:02
Dat is alleen moeilijk aan te tonen, tenzij je dit op schrift hebt...
I.i.g doet de reactie terug er sterk aan denken, dat de andere partij wel degelijk weet dat hun eigen content niet helemaal kosjer is...

Inderdaad, de reactie alleen al zegt heel veel over de andere partij.
Ik gok er zelfs op dat diegene ook waarschijnlijk minderjarig is gezien de reactie van de knockploeg.

Maxhost
11/12/07, 19:33
Dat is een vooroordeel.
Toevallig zoiets mee gemaakt met iemand in mijn omgeving, en ja, het was een volwassenen. Verder geen details...

Je moet is kijken via een WHOIS van wie de domein is.
Even een belletje, vermelden dat je het gesprek opneemt en even een praatje maken. Mocht hij weer aankomen met knockploeg gelijk aangifte doen en je bandje mee nemen. Tevens bandje naar jurist in combi met de rest van de gegevens over de site e.d... zij handelen het wel voor je af.

Mark K.
11/12/07, 20:09
In de aangetekende brief is toendertijd ook al duidelijk gemaakt dat gerechtelijke stappen genomen zouden worden, maar dat haalde niet erg veel uit..

dreamhost_nl
11/12/07, 20:30
Laat eens een soortgelijke brief opstellen door een advocaat en laat deze dan nog eens uitsturen op briefpapier van de advocaat. Misschien dat de tegenpartij zo wordt wakker geschud?

Mark K.
11/12/07, 20:39
Ik zal het allemaal aan hem door gaan geven.. zal ook proberen om jullie op de hoogte te houden van (mogelijke-) resultaten.

Freakingme
11/12/07, 22:57
Vertel de betreffende webhoster eens dat een van zijn klanten illegaal gekopieerde content online heeft staan. Als deze hoster hier niets aan doet, is deze (mede-)aansprakelijk. In principe is de webhoster verplicht de illegale content offline te halen (mits het voor deze overduidelijk is dat de content illegaal is).
Als je geluk hebt heeft webhoster meer verantwoordelijkheidsgevoel, en zal gewoon de website offline halen.

dreamhost_nl
12/12/07, 09:26
Het is niet altijd aantoonbaar of content ook werkelijk auteursrechtelijk beschermd materiaal betreft en indien dit zo is wie de rechthebbende is. Het lijkt me niet goed indien de hoster dan op de stoel van de rechter plaatsneemt en de content zo maar even verwijderd of blokkeert. Het kan goed zijn dat het precies omgedraaid is. Zo benadeel je je eigen cliënt dubbel.
Let op : Deze stelling heeft geen betrekking op verhaal van TS, maar meer in het "algemeen".

®on
12/12/07, 09:45
Mooie casus, die aansluit op het verhaal van dreamhost_nl:
http://www.webwereld.nl/articles/13640

Serve-xs
12/12/07, 14:39
Ik zou hem gewoon kei hard gaan schoppen..