PDA

Bekijk Volledige Versie : Ontwerp + Nut visitekaartje



Maxhost
08/12/07, 16:59
Hallo,

Ik zag hier een topic over de kwaliteit van een visitekaartje.
Zelf moet ik ook maar eens wat kaartjes laten maken.

Ik vroeg me echter 4 dingen af:

1: Is het nuttig om visitekaartjes te hebben? Voor banken e.d. denk ik van wel, maar voor de hosting branche? Gebruik je het veel?

2: Hoeveel visitekaartjes laten jullie maken? 1000 is misschien goedkoop, maar daar zit je zo "10 jaar" mee... wie weet veranderd je logo / gegevens / huisstyle wel??

3: Waar laten jullie je visitekaartjes ontwerpen en wat betaal je er voor?

4: Heben jullie voorbeelden van je eigen kaartje? Ben wel benieuwd hoe dat er nu uit ziet. Zo saai als elk bedrijf? Internet is tenslotte iets creatiefs...

Glenn
08/12/07, 17:01
Hallo,

Ik zag hier een topic over de kwaliteit van een visitekaartje.
Zelf moet ik ook maar eens wat kaartjes laten maken.

Ik vroeg me echter 4 dingen af:

1: Is het nuttig om visitekaartjes te hebben? Voor banken e.d. denk ik van wel, maar voor de hosting branche? Gebruik je het veel?

2: Hoeveel visitekaartjes laten jullie maken? 1000 is misschien goedkoop, maar daar zit je zo "10 jaar" mee... wie weet veranderd je logo / gegevens / huisstyle wel??

3: Waar laten jullie je visitekaartjes ontwerpen en wat betaal je er voor?

4: Heben jullie voorbeelden van je eigen kaartje? Ben wel benieuwd hoe dat er nu uit ziet. Zo saai als elk bedrijf? Internet is tenslotte iets creatiefs...

Voor de gewone hostingklanten gebruik ik geen visitekaartjes. We doen echter ook systeembeheer bij bedrijven on-site en we begeleiden sommige ICT-projecten. Dan is een visitekaartje wel handig. Maar als je puur en alleen webhosting aanbiedt is het IMO useless.

Maxhost
08/12/07, 17:03
En als het meer is dan webhosting?
Webdesign, Webscripting, Gamehosting, Noem maar op?

Glenn
08/12/07, 17:11
En als het meer is dan webhosting?
Webdesign, Webscripting, Gamehosting, Noem maar op?

Ik denk dat je het zo moet zien: kom je regelmatig bij klanten over de vloer? Dan zijn visitekaartjes nuttig. Zit je alleen maar thuis achter je pc bestellingen te verwerken en accounts aan te maken dan is het zinloos.

Voor webdesign komen bij jou langs, of ga je bij hun langs en zijn visitekaartjes dus wel handig.

Ramon Fincken
08/12/07, 17:12
Ik zit dus in de freelance webdevelopment branche en ik merk dat het wel handig is om kaartjes te hebben bij meetings met leveranciers en klanten.

Ook zou ik zon' kaartje per post tegelijk met een factuur of contract kunnen verzenden. Ik zie namelijk niet zoveel klanten IRL.

Wat betreft de druk, ik heb een designer de opdracht gegeven mijn kaartje te ontwerpen. Hij gaf aan dat 1.000 stuks normaal was, toen ik vroeg naar 500 of minder bleken de drukkosten ( in totaal ) omhoog te gaan, dus ik blijf bij 1.000 stuks.

Ik heb express geen logo of adres erop laten zetten ( we zitten nog in de ontwerpfase ) omdat juist die gegevens snel kunnen veranderen in de loop der tijd.

Maxhost
08/12/07, 17:38
Maar dit is toch iets wat JUIST op een visitekaartje moet?

Ramon Fincken
08/12/07, 17:46
De mensen die met mij in contact staan hebben daar niets aan.

Pinocchi
09/12/07, 01:50
Een logo vind ik wel passen op een visitekaartje aangezien je daarmee je 'herkenbaarheid' verhoogt. En ook de adres gegevens, maar je zou er ook voor kunnen kiezen om alleen het post adres erop te zetten als je gebruik maakt van een postbus of desnoods alleen je internet gegevens en mobiele nummer (er even van uitgaande dag je die niet zo snel zult wijzigen).

Ik ben echter van mening dat je ook gewoon je locatie gegevens erop moet zetten. En mochten deze op een gegeven moment veranderen dan laat je gewoon nieuwe kaartjes drukken. De kosten van het drukken vallen ook wel weer mee en het laten herontwerpen van je kaartje is dan ook niet echt nodig met enkel een adres wijziging. Dan is het dus alleen even opnieuw laten drukken. Naar potentiele opdrachtgevers is het erg handig. Je spreekt hier eens iemand, daar eens iemand, dan is het prettig als je een kaartje kunt afgeven.

En liever met 200 blijven zitten als je gaat verhuizen met de zaak dan 100 te kort komen en daarmee mogelijk klanten missen omdat je je gegevens niet fatsoenlijk kon achterlaten.

Server00
09/12/07, 04:12
Hangt ook van je klanten af. Ik heb ze wel ooit aangevraagd, omdat ik toch nog regelmatig met mensen spreek welke geintresseerd zijn in diensten of informatie dan geef ik mijn visitekaartje af zo hebben ze de belangrijkste informatie bijdehand en als je mondeling die info geeft, vergeten ze het sneller. Ook handig is bij feestje :), al is het familie er zijn dan ook genoeg mensen aanwezig die weleens een eigen website willen, of gewoon je visitekaartje willen om deze weer verder te verspreiden (is net een virus, alleen dan wel een goeie).

Laten drukken doe ik via Vistaprint, overigens hebben ze ook standaard voorbeelden. Ook kan je gratis dingen laten printen (uit standaard templates), alleen betaal je wel de verzendkosten.

Maxhost
09/12/07, 11:02
Hier ook mensen met voorbeeld van hun kaartje?

Luke B
09/12/07, 11:11
Denk dat het bij potentiële en grote klanten erg handig is, zo'n kaartje. Of gewoon, wat Elwin al zegt, zorgen dat ze als een virus het hele land doorgaan :)

Visitekaartjes is hier te bekijken:
http://www.telahosting.nl/Telahosting%20visitekaartje%20compleet%20high%20qu ality.pdf
Kleuren lijken nu erg licht, i.v.m. CMYK, maar valt in werkelijkheid wel mee ;)

Maxhost
09/12/07, 11:26
Ik ben niet zo goed in designen, maar heb zelf is wat geprobeerd.
Let niet op de kwaliteit, dat moet nog verbeterd worden.
Wat vinden jullie van opzet?

http://www.max-host.nl/kaartje.jpg

Luke B
09/12/07, 11:57
Zie ik daar vaag achter je naam nederland?
Maargoed, waarom laat je het niet door een prof. doen?
Zo'n kaartje is wel vaak een eerste indruk :)

Lampje
09/12/07, 12:09
Ik heb zelf ook een visitekaartje laten ontwerpen pasgeleden. En dan niet voor de webhosting/design wereld, maar voor mijn Drive-in Show. Ik weet niet of jullie die willen zien.

Maar waar laten jullie die kaartjes eigenlijk drukken? Ik heb een keer posters laten drukken bij Qpromotions.nl. Maar iemand nog andere ervaringen?

Luke B
09/12/07, 12:13
Doe het hier bij Quicklyprint.nl
Niets meer dan lof daar. Heb er ook voor wat klanten laten afdrukken, maar is altijd perfect gegaan.

Ook één keer 500 kaartjes kwijtgeraakt door de postbode, één belletje en ik had 2 dagen erna wél de kaartjes in huis (met de drukgeur er nog aan :D)

Ramon Fincken
09/12/07, 12:23
Ik zal mijn ontwerp posten zodra hij klaar is :)

Marcel M.
09/12/07, 12:34
@Ramon: ook een tijdelijk kaartje is beter dan niets en je kan het goedkoop houden door zelf je ontwerp te uploaden bij vistaprint. (Kan ook gratis, maar eigen achterzijde is net wat mooier)
Doe je er gewoon 250, dan is het ook minder erg als het ontwerp nog niet definitief is.
Kaartjes zijn altijd handig. Indien je iemand tegenkomt hoef je verder niet te klooien.

Ramon Fincken
09/12/07, 12:38
@Marcel M. : huh? Ik heb nu geen kaartje, dus ook geen tijdelijk kaartje.

Het ontwerp is nog in volle gang, dus heeft nu weinig zin dat online te gooien.

crazycoder
09/12/07, 13:15
Ik ben niet zo goed in designen, maar heb zelf is wat geprobeerd.
Let niet op de kwaliteit, dat moet nog verbeterd worden.
Wat vinden jullie van opzet?

http://www.max-host.nl/kaartje.jpg
Niet slecht voor een beginneling, maar als ik jou was zou ik toch nog eens naar de verdeling op het kaartje kijken. Ik heb er geen verstand van :) maar ik vind het zelf niet zo mooi als er links veel staat en rechts bijna niets.

Stewie
09/12/07, 14:25
Hallo,

Ik zag hier een topic over de kwaliteit van een visitekaartje.
Zelf moet ik ook maar eens wat kaartjes laten maken.

Ik vroeg me echter 4 dingen af:

1: Is het nuttig om visitekaartjes te hebben? Voor banken e.d. denk ik van wel, maar voor de hosting branche? Gebruik je het veel?

2: Hoeveel visitekaartjes laten jullie maken? 1000 is misschien goedkoop, maar daar zit je zo "10 jaar" mee...

Visitekaartjes zijn extreem nuttig bij het netwerken, maar ze moeten er wel tussenuit kunnen springen voor echt resultaat. Uiteraard moeten je diensten en je praatje ook een impressie achter laten. ;)

Wij laten er 500 per persoon op kantoor drukken. Tot nu toe elk jaar een nieuwe serie waarop de voorkant hetzelfde blijft (bedrijfsnaam) en achterkant steeds aanpast (lokaties worden uitgebreid ;) ). De resterende kaartjes gaan gewoon in de prullenbak, ik heb liever iets recents en foutloos bij me dan wat oude zut.
En waarom iedereen op kantoor? Omdat ook zij leads binnen kunnen halen, al zijn het er 10 per jaar, dan is dat het toch waard!

Mikej0h
09/12/07, 17:13
Ik heb gemerkt dat je in de praktijk toch snel om een visitekaartje word gevraagd, zeker als de mensen je wel persoonlijk kennen maar geen verdere details hebben je bedrijf, of andersom.

Heb regelmatig dat mensen me mailen via het emailadres op het kaartje, terwijl ik die nergens actief verder gebruik. Het loont dus zeker wel om visitekaartjes te hebben, maar deel ze niet te pro-actief uit.

Veel overeenkomsten worden bij ons per post verstuurd (wel online aangevraagd) ik hang dan meestal een visitekaartje erbij aan, en de reacties daarop zijn erg positief!

Mijn visitekaartje (voorkant / achterkant):
http://www.p-id.nl/images/visitekaartje_mve_vk.jpg
http://www.p-id.nl/images/visitekaartje_mve_ak.jpg

®on
09/12/07, 17:25
Mike, netjes. Vanwaar de keus voor de term "zaakvoerder" eigenlijk? Dat is bij mijn weten een term die men in België hanteert, maar ken het eigenlijk niet van ons eigen landje.

systemdeveloper
09/12/07, 18:21
Ik heb zelfs altijd 3 soorten visitekaartjes bij mij. Allemaal klein beetje verschillend maar wel met de bedrijfsgegevens, logo etc.. :

- voor famlie, vrienden en andere semi-prive zaken (redelijk eenvoudig)
- voor bestaande en mogelijk nieuwe klanten (iets netter, zakelijker, to the point)
- voor de Klanten met een hoofdletter K (no shit, 1mm dik, magnetisch, deze kom ik ook regelmatig tegen op pc's en servers van klanten overigens)

Visitekaartje krijg je dus ook bij de eerste factuur, eerste kennismaking etc...
In feite zeg je door je kaartje af te geven: "Kijk, ik heb speciaal een mooi stukje papier waarop ik mijn gegevens voor je heb opgeschreven, zodat je dit nooit kwijtraakt en je me dus altijd kunt bereiken voor toekomstige samenwerking".

Dat is toch wat anders dan "Hier heb je een factuur van een A4tje met mijn rekeningnummer in het groot gedrukt zodat je geld naar me kunt overmaken...".

Tip: heb je nieuwe visitekaartjes? Stuur AL je klanten dat dan bij de volgende factuur mee. Levert toch vaak weer een paar ordertjes extr op ;)

Maxhost
09/12/07, 19:09
Ja, maar factuur gaat niet over de post maar E-mail, dus heeft geen nut.

Mikej0h
09/12/07, 19:35
Mike, netjes. Vanwaar de keus voor de term "zaakvoerder" eigenlijk? Dat is bij mijn weten een term die men in België hanteert, maar ken het eigenlijk niet van ons eigen landje.

Bedankt voor het compliment.

Het is inderdaad een belgische term, maar ik heb gekozen omdat ik (als eenmanszaak) niet de titel 'Directeur' mag voeren, en 'Eigenaar' zo klinkt als "ik heb een huis gekocht".
Ik vind de titel 'Zaakvoerder' netjes en zakelijk klinken, vandaar mijn keuze. Daarnaast heeft in Nederland bijna niemand die titel, en dat onderscheidt me dan ook weer een beetje.

(tenslotte moet je ervoor zorgen dat men je 'herkent', en ik krijg over het voeren van 'Zaakvoerder' best vaak leuke response. bij een eventuele nieuwe bestelling laat ik het dan ook gewoon weer op 'Zaakvoerder' staan!)

headout, heb jij ook een visitekaartje?

Xolphin
09/12/07, 20:22
Het is inderdaad een belgische term, maar ik heb gekozen omdat ik (als eenmanszaak) niet de titel 'Directeur' mag voeren, en 'Eigenaar' zo klinkt als "ik heb een huis gekocht".
Ik vind de titel 'Zaakvoerder' netjes en zakelijk klinken, vandaar mijn keuze. Daarnaast heeft in Nederland bijna niemand die titel, en dat onderscheidt me dan ook weer een beetje.


Ik vind het juist erg onduidelijk, en zou er zeker niet voor kiezen. Het lijkt inderdaad net of je uit Belgie komt.

Er is trouwens niets op tegen om je Directeur te noemen als je een eenmanszaak hebt hoor, dat mag gewoon.

®on
09/12/07, 20:37
headout, heb jij ook een visitekaartje?

Ja, helaas verouderd qua gegevens die erop vermeld staan. Ik moet nodig nieuwe laten maken, maar dat ga ik ergens in januari in orde maken.

Maxhost
09/12/07, 20:55
Miss linkje van je huidige (verouderde)?

Pinocchi
10/12/07, 09:33
Hier geen hele speciale visitekaartjes, maar we krijgen wel te horen dat het een erg herkenbaar logo is wanneer men er eenmaal mee te maken heeft gehad.

http://www.2binbusiness.nl/visitekaart_voorbeeld.jpg

jens_dh
11/12/07, 21:46
Als het een kwestie is van opvallen met visitekaartjes is dat bij ons wel gelukt denk ik

http://avocom.be/varia/cards/card_back.png
http://avocom.be/varia/cards/jens.png

Voor wat betreft hosting is dit voor B2C minder nuttig, maar bij nieuwe klanten en zeker bij B2B gaat er steeds eentje mee bij de facturen.

En voor het netwerken uiteraard, iets wat ik niet graag doe, maar dan sta ik alvast niet met lege handen.